Jump to content

Matte i forumet-LaTeX


Barskekarsten

Recommended Posts

Mange steder på kammeret.no er det tekniske diskusjoner. Som de fleste teknisk interesserte vet er det ofte andvendelig å bruke matematikk for å beskrive ting. Det være seg formler for kulefall, utregning av BC eller noe helt anna. Folk utrykker seg som best de kan med horder av +, -, *, /, (, og ). For meg ser det både visulet dårlig ut og det er hjernekapasitetskrevende å følge selv de enkleste utregninger.

 

I den akademiske verden er det vanlig å brukeLaTeX(klikkbar) kode for å skrive dokumenter med matematikk i. En benytter seg av et enkelt sett med koding for å få formler (og hele dokumenter) til å ha den flotte formateringen en ønsker. Kunne en implemetert LaTeX i kammeret? i alle fall med støtte for LaTeX sin matematikk del.

 

For eksempel hadde det vært strålende om eksempelvis [math] \sum \vec F=m \vec a[/math] hadde blitt seende sånn ut:

 

FMA.png

 

Dette er nok litt for viderekommende å bruke effektivt. Det er mange som fortsatt sliter med og tags. Alikevel synes jeg det hadde vært en god idee å støtte Latex så har man i alle fall muligheten.

 

Her er det noen som har fått til å støtte LaTeX: http://physicsforums.com/showthread.php?s=&threadid=8997&perpage=12&pagenumber=1

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg tror, bemerk tror, at latexkode krever et tillegg i browser for å fungere. Men det er mulig at det finnes plugins i forumet som konverterer latexkode til et eller annet bildeformat.

 

Det er ikke nødvendig å lære seg manuell latex. Microsoft Formelredigering(tilleggsprogram i office-pakken) kan spytte ut latexkode

Link to comment
Share on other sites

Selv om jeg aldri har fått mer enn et løselig forhold til LaTeX, så synes jeg den physicsforum løsningen er fin. Men ser at de bruker en annen backend på forumet sitt enn kammeret. Og uansett er vel dette så smalt brukerpotensiale på at de som er interessert må regne med å selv finne ut hvordan det implementeres og legge det frem for de som drifter kammeret som en ferdig løsning - HVIS det skal være aktuelt å ta det inn.

 

Løsningen med kode som genererer bilder, og mulighet for å plukke koden bak bildet frem igjen, er elegant. Men likevel, lagring eller mellomlagring av bilder gir økt kompleksitet. Den *riktige* løsningen er vel at kode tolkes direkte, hver gang. Slik som lister, uthevinger, smilefjes, etc kommer frem på forumet. Det er vel noe som heter MathML?

Link to comment
Share on other sites

Morten: Det virker nesten som om du oppfattet dette innlegget som en devaluering av praktikerne her inne. Det gjorde ikke jeg:

sikkert noen av de som har mest å bidra med

Poenget er vel at noen av de som har teori å bidra med, kan ha god nytte av en matematikkfunksjon. Selv om det store flertall -- samt de dyktige praktikerne -- ikke vil ha bruk for en slik funksjonalitet.

Link to comment
Share on other sites

Dette er jo helt klart for viderekommende og at det er andre ting forummekanikerene kan tenke på er også veldig sant.

Det var ment som en artig funksjon for de som vil bruke det.

 

Jeg holder meg langt unna web-design-program-phpbb og alt det der, så jeg har ingen idee om hvor lett/vansklig det er å implementere LaTeX. For alt jeg vet kan det være alt mellom å hake av på en instilling til at en må skrive sitt eget program for å få det til.

 

Jeg kan fortsatt kompilere, lage en .pdf, så litt klipp og lim til et bilde, for så å laste det oppp og så lime det inn som et bilde. Det er bare ikke så elegant.

 

Nerder: Er du fast leser av XKCD da er du en sann nerd.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...