Jump to content

Forbedring av avtrekk på S&W 629.


muddyman

Recommended Posts

Jeg og min kone har hver vår .44. Flotte er de, men jeg synes min 629 er noe tung på avtrekket i dobbel action. Jeg har prøvd en 686 som var mye lettere på avtrekket enn det min er. Grunnen til det var at 686 var ombygd i avtrekkeren.

Og med dette, så lurer jeg på om noen har gode råd evt erfaringer å kunne dele.

Link to comment
Share on other sites

Takk og takk.

Nei, jeg har ikke gjort noe som helst enda. Må si jeg kvier meg for å begynne å skru på et så pass fint våpen. Men skal det bli bedre, så må jeg vel gjøre noe før eller siden. Men hvor skal jeg begynne? Skal kikke litt gjennom trådene her på forumet.

Du nevnte 2 fjærer. Hvem,hva,hvor? Ang 686, så tror jeg at det ble gjort av et medlem ved Sandefjord pistol klubb. Men jobben var ganske omfattende da det ble boret hull bak avtrekkeren som etter behandlingen ble sveist igjen og polert. Litt omfattende, men et mye bedre avtrekk for dobbel action. Akkurat hva som ble gjort er jeg litt usikker på, og håper derfor at noen muligens vet litt mere enn det jeg gjør.

Kona mi har en nydelig mod29"CL". Hun vil ikke røre noe som helst på den, noe jeg har sagt meg enig i.

Ellers så lader jeg stort sett all ammo selv. Og det smeller deretter. ...

Link to comment
Share on other sites

Dette gjelder selvsagt S&W.. Modellnummer er uvesentlig...

 

Det du snakker om her er å borre i våpenet for å montere trigger-stopper.. Du 'ødelegger' våpenet og får et utrolig bra double-action avtrekk og et umulig single-action avtrekk (noen fjerner dette helt og fjerner også hana på revolveren...)

Det jeg snakker om er å skifte to fjærer, noe som er utrolig lett & gjøre selv.. Koster under 200,- og du får et nesten perfekt s/a avtrekk og et lettere og jevnere d/a avtrekk.. UTEN å herpe våpenet!

Jeg har lagt ut beskrivelse og linker et eller annet sted her... Hmmmmmmm....

 

Fant den: http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=15&t=27720&p=309239&hilit=wolff#p309239

Link to comment
Share on other sites

Hey Muddyman

Det hullet i avtrekker bøylen re no boret for å installere en avtrekekrstopp, en slik dings med en fjærbelastet kule. Mange fetlskyttere liker dette for de da kan "føle" hvor avtrekkeren slipper slik at de kan "spenne opp" i selv doubleavtion avtrekket.

Jeg og et mindretall andre syne avtrekkskule er noe forbannet tøys og mener at doubleaction avtrkekket skal være et jevnt drag til det sier pang. Så du trenger kanskje ikke å bore så mye :)

m29 CL... OOOhhh Sexy!

 

En børsemaker kan nok bistå med å bytte avtrekks fjær, men vær oppmerksom på at du kan få problemer med anslag på harde tennhetter med redusert slagfjær. (Federal hetter er din venn)

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar.

 

Det ligger an til at jeg neppe vil foreta meg noe som helst foreløpig.

Tror det tryggeste er å beholde den slik den er da jeg av og til tar den med til polar strøk. Og der er jeg nødt til å ha et 100% funksjonsikkert våpen.

Takker for gode innspill. Man blir fort litt klokere av å høre hva andre har av kunnskap.

 

Legger inn bilde av herlighetene våre.

normal_S_W_29_629.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Dette gjelder selvsagt S&W.. Modellnummer er uvesentlig...

 

Det du snakker om her er å borre i våpenet for å montere trigger-stopper.. Du 'ødelegger' våpenet og får et utrolig bra double-action avtrekk og et umulig single-action avtrekk (noen fjerner dette helt og fjerner også hana på revolveren...)

Det jeg snakker om er å skifte to fjærer, noe som er utrolig lett & gjøre selv.. Koster under 200,- og du får et nesten perfekt s/a avtrekk og et lettere og jevnere d/a avtrekk.. UTEN å herpe våpenet!

Jeg har lagt ut beskrivelse og linker et eller annet sted her... Hmmmmmmm....

 

Fant den: http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=15&t=27720&p=309239&hilit=wolff#p309239

Jeg kontakter deg når jeg omsider får min 629!

Link to comment
Share on other sites

Hey Muddyman

Det hullet i avtrekker bøylen re no boret for å installere en avtrekekrstopp, en slik dings med en fjærbelastet kule.

Ikke helt korrekt, men nesten.

En avtrekkstopper har kun som oppgave å stoppe avtrekkerens bevegelse etter at hanen har sluppet taket.

En trykkpunktskule er en fjærbelastet kule/stift, som lager et markert trykkpunkt før hanen faller, altså noe annet.

Begge deler er vanlige, men funksjonen er vidt forskjellig, så her er det begrepsforvirring ute og går.

Forskjellen ble grundig (ut)debattert her inne for en tid tilbake.

Link to comment
Share on other sites

Trykkpunktkule er da ikke noe problem (jeg liker den, men har den vist satt litt for ekstremt lett i følge kompiser).

Det fine er at om en ikke liker den, så er det kun en liten justering med skrujernet. Og vips så er den satt ut av funksjon.

 

Avtrekkstopp liker jeg også (men har ikke montert det på revolveren, ennå). Hovedsaklig fordi jeg har en tendens til å gi våpna en liten sideveis vipp i pipa under etteravtrekket, og dess lengde etteravtrekket er. Dess støre blir vippen. Med avtrekkstopp er dette problemet nesten borte for min del (og det er jo kjekt). :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg kontakter deg når jeg omsider får min 629!
Hei! Lenge siden sist Fozzy357! Får håpe den kommer snart da... :) Iallefall før vi kommer til Mysen på skyting igjen! (Snart...)

Forøvrig har jeg trykkpunktkule på 20 % ( :P ) av revolverene mine.. Bortkastede penger! (Har aldri sett så mange skyte i bakken før som siden dette ble populært! Lett måte å miste poeng på!)

Skal man først skyte med museumsgjenstander (revolvere..) så får det være uten ekstra dilldall.... (Men fjærene er jeg FOR å skifte da! :wink: )

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...