Jump to content

Recommended Posts

  • 2 weeks later...

Reinsbørse!!
Kimber Hunter 6,5 Creedmoor med Freyr Devik 196 + Talley Lightweight og VX-freedom 3-9x40 CDS. 

Fått skutt noen skudd med den, og ser ut til å gå greit på elektronisk skive. 
Kjøpt noe S&B 140 gr treningsskudd, samt Federal sin Eagle i 120 gr. Blir å lade selv etterhvert. 

Håper å få tak på Federal Terminal Ascent 130 gr til jaktammunisjon, evt. bruke Federal Premium Accubond 140 gr.  
Gleder meg til å teste utover vinteren. 

 

IMG_7924.JPEG.9a040dc3a8e5a5e94cca19d8a365f550.JPEG

  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Lite aktivitet her i det siste, men har et spørsmål som kanskje noen har svar på?
Min Kimber M8400 i 30-06 ble solgt i fjor til en kompis på jaktlaget som hadde svært lyst på rifla.
Den sto for det meste ubrukt hos meg etter at flytting resulterte i fære jaktmuligheter for min del bortsett fra elgjakta.

Før den forlot meg hadde jeg et par tilfeller hvor utdrager glapp over kanten på tomhylsa som ble stående igjen i kammeret.
Fant ingen fysisk feil det jeg kunne se, men registrerte at begge tilfellene var med S&B hylser (hjemmelading).
Informerte kompisen om dette men han sa at det var greit, han skulle se på saken.

Imidlertid har han opplevd dette flere ganger (også med S&B hylser da det var det eneste han hadde i 30-06).
Jeg er ikke helt bekvem med å ha solgt ei rifle som tydeligvis ikke fungerer 100%, og har begynt å tenke på om det kanskje kan være utdrageren som det er feil med?
Mener å ha lest noe ett eller annet sted om justering av utdrager som jo er laget i fjærstål?
Er spennet / presset på kloa feil vil den kunne glippe over hylsekanten.
Har prøvt å lete på internett, men det er stort sett Kimber pistoler som dukker opp hvis en søker på extractor failure og lignende.
På grunn av jakta har han ikke fått anledning til å drive mere feilsøking, så foreløpig henger saken i lause lufta.

Er det noen av dere som har vært borti tilsvarende med Kimber rifler?
Alternativet er å få den inn til børsemaker og så får jeg ta kostnaden, men håper på en quick fix, enten ved å bytte hylsemerke, eller foreta en eventuell justering av utdrageren.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Reinlykke skrev (På 6.12.2022 den 12.07):

Reinsbørse!!
Kimber Hunter 6,5 Creedmoor med Freyr Devik 196 + Talley Lightweight og VX-freedom 3-9x40 CDS. 

Fått skutt noen skudd med den, og ser ut til å gå greit på elektronisk skive. 
Kjøpt noe S&B 140 gr treningsskudd, samt Federal sin Eagle i 120 gr. Blir å lade selv etterhvert. 

Håper å få tak på Federal Terminal Ascent 130 gr til jaktammunisjon, evt. bruke Federal Premium Accubond 140 gr.  
Gleder meg til å teste utover vinteren. 

 

IMG_7924.JPEG.9a040dc3a8e5a5e94cca19d8a365f550.JPEG

Hei, flott børse 👍 hvilken høyde har du på talleymontasjen?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Superfornøyd med rifla etter pipebytte til 6.5CM. Går som en strek med hjemmelada Norma GT og V-Max. Lite rekyl og er overaskende lett å skyte bra med. Eneste minus? er at jeg nå kun får tre skudd i magasinet. Matingen har fungert knirkefritt på de 150 første skuddan. Alt i alt en perfekt jaktrifle for meg 😎

FBCDB6AF-BF55-4849-8DE1-FBBB4542E9A4.jpeg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

vux skrev (9 minutter siden):

Superfornøyd med rifla etter pipebytte til 6.5CM. Går som en strek med hjemmelada Norma GT og V-Max. Lite rekyl og er overaskende lett å skyte bra med. Eneste minus? er at jeg nå kun får tre skudd i magasinet. Matingen har fungert knirkefritt på de 150 første skuddan. Alt i alt en perfekt jaktrifle for meg 😎

FBCDB6AF-BF55-4849-8DE1-FBBB4542E9A4.jpeg

Lekkert, men hvorfor går set bare tre i magasinet, det går jo 4 stk .308 W i magasinet på Montana?  

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 3 months later...
  • 3 months later...
  • 3 months later...

Min Kimber endrer stadig karakter. Bytta løp fra 260 Rem til 308w. Fikk også kjøpt en stokk av @FreeSkier. Hadde lyst på trestokk, men venta til etter jakta med å sette den på. 
 

I høst har det stort sett stått en Zeiss Varipoint 1.1-4x24 på rifla. Fint sikte, men i dag ble det satt på en Leica Amplus 1-6x24. Dette siktet er kortere enn Zeiss’n og synes det passet bra på Kimberen. Litt større okular (2 mm), krever også litt mer nøyaktig øyeplassering. Der var Zeiss’n veldig fin. 
 

Tror jeg blir fornøyd. 

IMG_3626.jpeg

  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Etter jeg bytta kaliber fra 22-250 til 6.5 Creedmoor ble tilbringeren for kort for magasinet. Det ble fjernet en begrensing i bakkant magasinet den gangen. Tegna og printet en forlenget tilbringer. Virker lovende så langt, men om det holder over tid får man jo se :-)

IMG_7875.jpeg

Link to comment
Share on other sites

FreeSkier skrev (1 minutt siden):

Hvor mye skal du ha for å lage en til? 🤔😁

Har fortsatt 22-250 tilbringeren men pipe i .308, kan vel si det ikke er optimalt 😅

Jeg kan sende deg tegning så printe du sjøl 👍

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Kjøpte nylig ein Kimber Adirondack i 6.5 creedmoor, kjempefornøyd og samler sjukt bra!

Hadde tidligere ein Remington seven i 7mm-08 men klarte ikkje skyte godt med den rifla.. 

 

Gleder med til å bli bedre kjent med denne.

2E7F6843-B63C-48DF-A9C2-AB6ADB56757B.png

  • Like 9
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Fikset det med å lage ca halv mm kontrahull i bolt, så nå passer den. Etter mye diskusjon med leverandør/fabrikant som sier de har levert ca 120 av disse og ikke hatt noen som ikke passer før pga av at bolt vanligvis har dette. Fantastisk å få en lenger hevarm på Kimberen og ikke treffe kikkerten med fingrene. Her med en større boltkule sammenlignet med forrige bilder, vet ikke hvilken jeg liker best enda, begge funker.

 

Siste bilde viser gjenget hull i bolt før fiks, dersom gjenget helt ut vil ikke denne armen passe uten mod. 

 

IMG_1268.jpeg

IMG_1269.jpeg

IMG_1270.jpeg

IMG_1254.jpeg

Edited by Elgjaeger
La til noen bilder
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...