Jump to content

Recommended Posts

  • 2 weeks later...
På 2.12.2019 den 21.51, vux skrev:

Fant en VX-3i 3.5-10x50mm på finn.no som jeg slo til på. Den veier vel snaue 400g, og kommer jo fra samme land som Kimbern :-) Medium eller lave ringer til den?

 

Bestilte meg medium ringer. Fått kikkert i posten nå, virker som en robust kikkert. Til prisen (5000kr) så virker den også klar og fin i optikken. Blir bra på toppen av en forholdsvis lett rifle 😁

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jeg liker Kimberen min bare mer å mer!

 

Jeg sleit litt med presisjon i starten. Var usikker på om dette var rifla eller meg. Men etter å ha vært på PRS-kurs på Dombås (anbefales!) så ble skyteteknikken mye bedre. Da ble det også tydelig at det var egenpresisjonen med kimberen og ikke selve rifla som var problemet. Ei lett .308 med kort pipe er jo ikke det enkleste å skyte presist med. Lærdommen førte da til at samlingene med kimberen krympa drastisk. Og rifla går nok fortsatt bedre enn han bak klarer å utnytte👍

 

I dag falt det en orrhane (min første) på 219 meter. 

Jeg og Kimberen får nok et langt forhold😊

20191215_164008.jpg

DSC_1310 (1).jpg

  • Like 8
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Da var Kimbern i 22-250 kommet. Syns jo den var riktig så lekker :-)

 

Børsemaker hadde prestert å kappe løpet på 50cm når de bare skulle gjenge løpet, og Talley var muligens akkurat for lav. Er en liten prikk med kontakt mellom kikkert og løp. Får se når jeg får testet litt. Mulig 50cm er helt greit til rev uten gjennomskudd og fjellrypa?

20200203_195316.jpg

Edited by vux
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

23 minutter siden, vux skrev:

Får se når jeg får testet litt. Mulig 50cm er helt greit til rev uten gjennomskudd og fjellrypa?

Gratulerer!

 

Mener å huske jeg hadde ca 1000 m/s med hjemmelada 45 grs Barnes TSX i min Kimber da den fortsatt var 22-250. Med 40 cm løp. (kula var ikke stabil vel å merke, skulle nok hatt krappere stigning om man har plan om å skyte homogen kule). Gikk bra på 100, så gikk kulene både hit og dit på lenger hold. 

 

Til rypa er jeg redd det kan gå litt fort, men det finner du ut av når du prøver. Hornady 55 grain FMJ kuler har de billig hos jaktdepotet. Eller så tung kule du klarer å stabilisere, men er i tvil på om den stabiliserer kuler mye over 55 grain. Det kan være, jeg testa ikke i min. 

Det er vel 1:14 twist om jeg ikke husker feil. 

Link to comment
Share on other sites

2 minutter siden, vux skrev:

Står ikke twist på løpet i alle fall. Kanskje i bruksanvisningen....leite

Jeg er 89% sikker på at det er 1:14, det var det på min classic som jeg kjøpte for 2-3 år siden. 

 

37 minutter siden, vux skrev:

og talley var muligens akkurat for lav.

Medium eller low, 1" eller 30mm rør?

Link to comment
Share on other sites

21 minutter siden, vux skrev:

Målte du twisten? Tenker på sikt at jeg bytter løp til annen twist..

Nei, jeg tror jeg klarte å finne det et sted tilslutt. Men jeg husker jeg leita litt. 

 

Okay. Jeg har et sett 1" medium jeg også. Hadde du hatt 1" low kunne vi bytta, for eneste 1" kikkert jeg har en VX2 3-9x33, den går nok i low ringer. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Etter litt googling fant jeg at Montana har kommet med både 1:14 og 1:12 twist. Så hva du har i din @vux ble jeg faktisk usikker på. 

 

Varmintmodellene som er i salg nå er naturlig nok 1:14, men de har ikke Classic/Montana med "vanlig" pipe i 22-250 lenger ser det ut til.

 

Om du ikke har så du får målt enkelt, så kan du sende en mail til Kimber med våpennummeret å spørre etter twist. De har vært veldig behjelpelige på kundeservice der når jeg har lurt på noe👍

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Okai. Flotte greier. Skal fyre de en mail. Tror den blir knall den her rifla. Venter på Svemko sin quick adapter enda så man får på demper også. Tenkte prøve med 8mm demperen å se om det blir greit nok uten hørselvern. Ellers så får æ bestille ny innmat til demperen. 

 

Får sikte høyt på rypan :-)

Edited by vux
Link to comment
Share on other sites

17 minutter siden, vux skrev:

Tenkte prøve med 8mm demperen å se om det blir greit nok uten hørselvern.

Jeg hadde Svemko Hunter Short med .30 cal modul på min. Jeg syntes det gikk greit uten hørselvern på jakt, men om det er bra for øra er ikke sikkert. Den smalt kanskje litt mer da, enn i .308 nå. Men det er vel litt mer "snert" i 22-250 ift. lyd også muligens (?). 

 

Problemet på jakt er at man ikke merker smellen så godt når man skyter selv, så vanskelig vurdere. Det høres alltid ut som andre sine rifler smeller høyere når man står ser på at de skyter synes jeg. Det er nok et hørselsbedrag antar jeg. ( jakter litt rype sammen med kompiser med rifle, da bytter vi på å skyte. Så tenker over det innimellom) 

Link to comment
Share on other sites

Jepp da fikk jeg skutt inn rifla i full fart. Første serie oppe til venstre. Deretter to klikk ned så to skudd med fult fokus nede til venstre. Da hadde jeg bare ti skudd igjen av den pakken med 40 gr. V-Max og sparer resten til reven. Siste serie oppe til høyre ble skutt med 50 gr. V-Max uten særlig konsentrasjon fra min side. Fikk nå sett sånn noenlunde hvor de går. Da var jeg også såpass kald på fingrene at jeg avsluttet.

 

Rifla er god å skyte med, veldig lite rekyl selv uten demper. Litt tungt avtrekk etter min smak, er også litt kryp før skuddet går av. Mine Mauser M12 og Sauer 100 har vesentlig bedre avtrekk enn denne. Får børsemaker å justere avtrekket ned til 950ish tenker jeg. Nå gjenstår det bare å teste den på reven :-)20200209_143922.jpg.03448d8eb1b08ddcfcbce361020c0e61.jpg

 

Edited by vux
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jau de er vel kanskje litt ymse. Måtte ta i skikkelig før skuddan gikk. I alle fall føltes det sånn ut.

 

Litt tilvenning med børsa, bedre tid og bedre anlegg så satser jeg på at samlingen kommer seg oftere i nærheten rundt klisterlappen selv med det avtrekket som er nå.

Link to comment
Share on other sites

Tror avtrekket på Saueren min er på ca 950g. Skal jeg tippe er det på kimberen min 1,3-1,5 kg. Jeg burde egentlig fått justert det. Går bra å gå fra saueren til kimberen, men andre veien har første skuddet lett for å gå litt før det skal. Men det funker nå greit, når man er klar over det.

 

Innimellom har man litt flaks😊 5 skudd @106 meter med Kimberen og Norma Golden Target 150 grs.

 

Screenshot_20200122-150454.png

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Brukte denne http://www.quarterbore.com/library/articles/rem700trigger.html som guide. 

 

Ble kjempebra. Justerte krypet vekk med den bakerste skruen og letta avtrekket med den nederste framme. Masse harde ladegrep og bank på låsekasse og kolbe hardt i gulvet etterpå uten at den selvutløser.

 

Nå føles den lik som M12 :-)

Edited by vux
  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Da var mitt avtrekk justert også👍 ca 1kg. Jeg tok den lettvinte løsningen, å justerte kun nedre fremre skrue. Da jeg ikke hadde kryp. 

Brukte ei brusflaske som jeg fylte så den var 1kg. Hengte den så opp i avtrekkeren med tynt tau. Da den akkuratt såvidt klarte løse ut avtrekkeren var jeg happy. Da ble den lik Saueren. 

Gikk gjennom testene med å hamre igjen sluttstykke m.m. såklart. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Monterte nye Talley (High denne gang) montasjer og skrudde i ny 22 modul på Svemko demperen i dag. Var vesentlig forskjell i lyden kontra den 8mm modulen jeg har skutt med tidligere. Går fint å skyte jaktskudd uten hørselvern for min del nå..

 

Dro deretter på skytebanen for å justere inn kikkert. Var -12 grader ute og ble etter jobb så hadde ikke mye dagslys igjen. Startet med 50gr V-Max. Ble ikke klok på denne, mulig rifla min ikke klarer stabilisere denne? Etter å ha blåst bort de 20 skuddene i pakken var jeg like langt. Begynte jo lure på om noe var seriøst galt med oppsettet mitt. Brukte jo moment og locktight når jeg monterte sammen montasjen. Beste serie var vel 5 cm, men den verste med 10 cm og ingen mønster i samlingene så ble faktisk vanskelig å justere inn kikkerten. Vanligvis føler man jo sånn høvelig hvor kulene sitter etter at man har fyrt av. Tenkte kanskje også at frosne fingre, dunkel belysning,anlegg på sekk og litt pust etter all grynning fram og tilbake til blinken også spilte inn, men vanligvis pleier det nå gå sånn høvelig greit likevel... 

 

Som ett siste desperat forsøk før jeg pakket sammen ladet jeg opp med tre stk 40gr V-Max. Plutselig kom samlingen. 6 klikk ned og 6 klikk høyre, deretter pakket jeg sammen og dro hjem. Stemmer jo egentlig bra med sist jeg testet. Samlingen med 50gr var ikke noe særlig, mens 40gr var bra(i min verden)  

 

Neste blir å lade opp litt 40gr Varmageddon jeg har fått i posten og se om de også samler.   

86293071_571390056787294_1190617045289402368_n.jpg

Edited by vux
Link to comment
Share on other sites

Tyder på at du har 1:14 stigning. Mener min stabiliserte 50 grs Hornady FMJ greit ut til vertfall 250m. Så det kan være at akkuratt den ammunisjonen ikke går i pipa? Pipa mi var 40 cm.. 

 

45 grs Barnes TSX gikk greit hos meg på 100m (15-20mm 5 skudd) men var tydelig ustabil da samlingene på 250m var noe helt annet enn bra. Nå er denne noe værre stabilisere pga lengre kule ift. vekt også da. 

 

Trodde 1:14 skulle stabilisere de fleste tradisjonelle kuler under 55grs. Men jeg kan ta mektig feil. 

Link to comment
Share on other sites

Ja enig tyder jo på 1:14. Kan være når man lader sjøl at man får den til å gå bedre med 50gr. Kan jo være løpet må gå seg litt til også. Har opplevd det før med helt ny rifle. Eventuelt er det jeg som venner meg til rifla etterhvert. Hvem vet :-)

 

Sånn ser rifla ut med ny høyere montasje og demper. Ble 3.4kg totalt. Blir helt grei å bære rundt på.

20200214_214758.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Ble en ufrivillig oppdatering på min Kimber Montana. Oppdaget i fjor høst en hårfin sprekk i stokken bak ved tangen. Tok av stokken og inni fant jeg at sprekken fortsatte fremover på innsiden. 
 

Rett og slett usikker på hvorfor sprekken har oppstått, kan ikke komme på at stokken har vært utsatt for harde slag etc.
 

Uansett, sendte  mail til Kimber i USA med bilder og forklarte problemet. Tok ikke lang tid før jeg fikk mail fra Oslo Skytesenter med beskjed om at en ny stokk ville bli sendt over dammen.
 

Ny stokk har kommet, det må være en Mountain Ascent-stokk. Gikk rett på. Denne stokken har en annerledes overflate enn Montana, sinnsykt behagelig å ta på. 
 

Magasinboksen er slipt ned litt, den sto i spenn. Avtrekket satt til 1 kg. Nå gjenstår bedding og at skytebanene åpner.

 

Takk til Kimber og norsk importør Oslo Skytesenter for god service og kommunikasjon.

62B40722-EA0E-4B8A-98B0-154DA95509A9.jpeg

9C57C81B-3989-428F-AD5A-0ED22202EA2B.jpeg

  • Like 11
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 7 months later...
  • 2 weeks later...

Blei jo riktig lekkert det her. Veldig god å holde og peke med. Nå må jeg bare finne dagslys for å få skutt inn på nytt bare. Hvor mange Nm strammes skjefteskruene med her, 5?

 

Oppdatering: Fikk til 15mm serier. med Nosler BT Varmint i 40gr. Syns det er litt vanskelig å se lappen med Leupolden på 10x og blåtimen. To serier på bildet, med nedkjølingspause og av/påmontering av demper mellom. Den slengeren kom på første skudd serie 2 :-) 

 

Slappt ladet 55gr Norma FMJ var all over (10cm) Fikk ikke tid til å teste de jeg hadde laget med mer fart. Antar de er likedan egentlig. Må vel ha annen twist for å få de tyngre til å gå. Får ta det til neste jul :-)

BB5D3181-51FA-4449-B9D5-D30B6BEF159F.jpeg

467C8A28-550B-47BC-A55D-FEB4BE2717D7.jpeg

B32D0BAD-3430-4D7D-988D-F1535ACAB07C.png

Edited by vux
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Da har min custom Kimber fått en litt lettere kikkert framfor rypejakta. En Leupold vx-2 3-9x33 cds fra salongrifla. 2734 gram slik den er på bildet👍 Har kikka litt på vx-3 4.5-14x40 cds, den hadde nok passa perfekt. 

 

Fikk skutt inn i dag med sekken som anlegg, og det gikk overraskende bra. Etter at jeg bytta stilling vel å merke. Skøyt 3 skudd med rifla "løs" på sekken og hånda bak på kolba, da var det 4-5cm spredning. (panikkstemning og intern diskusjon om det var meg, rifla eller ammunisjonen sin skyld). Så bytta jeg og tok vanlig grep frempå kolba, som jeg burde ha insett var beste i utgangspunktet. (skutt for mye med tofot i det siste). Da satt de 4 skudda innenfor 10mm, ikke hverdagskost! (hadde jeg vist det gikk så bra, hadde jeg skutt et skudd til🙈). Åpna til 5 skudd innenfor 65mm på 295m, men skal ikke klage på det heller. 

 

Merker at jeg må konsentrere meg en del ekstra med så lett rifle, noe som gjør det ekstra morro når det funker. Skøyt også litt med STR samtidig, der slipper man lettere unna med litt slurv. 

 

Blir uansett kjekt komme seg på rypejakt med ski igjen👌

DSC_2256.jpg

Edited by FreeSkier
La til vekt
  • Like 4
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Bra skutt. Syns ikke det er enkelt å skyte små samlinger med bare 9x på kikkerten. Man merker jo at det også er vanskeligere med såpass lette rifler enn annet man skyter med. Klarer man behode roen med myke fine avtrekk så går de jo utrolig bra dog :-) 

 

Felte forresten en ny rev i natt med min.

 

 

1E9B7003-91F5-48C1-BB4D-F68FC72105DA.jpeg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Grattis med rev @vux👍

 

Det jeg er mest spent på er om treffpunktet blir likt neste gang på banen, og gangen etter det. Merker at det er fort få treffpunktforandringer om rekylopptaket ikke er noenlunde likt. Veldig kjekt med gode samlinger, men den store testen blir om jeg klarer å holde treffpunkt flere turer på rad. Hjelper lite med tett samling om man ikke holder treffpunkt hver gang også🙈

 

Kan bli noen krøkkete stillinger på rypejakt, så da er det bare å trene litt på det og👍

Link to comment
Share on other sites

Takker. Virker som den påvirkes av skytestillingen. Til åtejakt hjelper det bra å stroppe den fast i den tunge skytesekken i vinduet hos meg virker det som. Treffer bra likt da. På rypejakt blir det jo mye kryping og krøkkete stillinger og vanskelig å få det likt vær gang ja. Har ikke funnet rypekule som går bra i min enda så rypejakta får vente litt. Skulle hatt en 30-40gr med litt ekspansjon. Slik som gamepoint til 17hmr..

Link to comment
Share on other sites

Jeg er heldig ift. ammo til rype/trening, fabrikk Norma Golden Target går veeldig bra. Og så lettvint! Det jeg skøyt med i tråden over. 

 

Det hjelper nok å vekte rifla med litt ja! Skyter ganske stabilt med tofot, men drar sjelden med det på rypejakt. Lite kryping for min del, men det hender det blir litt rare stillinger og vinkler. Og dryge hold. 

Link to comment
Share on other sites

Men du har vel 22-250 @vux, da blir det litt annerledes med ammunisjon. Min også var 22-250, en classic, kjøpt med tanke på ombygging. Endte opp med Lilja SS pipe i .308 og Montana-stokk ++😊

 

Har vurdert legge utden originale trestokken som knapt er brukt, men klarer ikke helt kvitte meg med den🙈

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Har enda ikke handlet nytt løp til min rifle siden den jo har fungert bra til revejakta, men hva hvis jeg skulle endre kaliber eller ønsker skyte lengre tyngre kuler i 22-250rem, vil ikke magasinet sette begrensninger på patronlengde. Er jo ikke all verdens plass der.

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener å ha lest her inne at 22-250 er det beste utgangspunktet å bygge 6BR på og da dukker 22BR raskt opp som en kandidat for din del. (såfremt du ikke tenker å gå opp i kulediameter)
Den har 9mm kortere hylse enn 22-250 og med ei 1:6,5/7-pipe så hadde den blitt ganske giftig med feks. 88gr ELD-M (G7 0.274) i 900-920m/s.
Da er du oppe hos 6,5x55, ballistisk sett.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Hei! Her var det ikke allverdens aktivitet lenger. Lurer fælt på å kjøpe en mountain ascent eller Adionrak (R8'en er tung nok å drasse på..Så kunne vært greit med ei lett også...)

, men det er jo ingen som har på lager. Noen tips? Noen som har erfaringer med å kjøpe fra butikk i Tyskland? 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...