Jump to content

Oslo Politi Distrikts tolkning av "LÅN AV HÅNDVÅPEN"


jULF

Recommended Posts

Jeg var ringte våpenkontoret i dag og hadde en prat om dette, ettersom hun ikke visste måtte hun finne ut også ringe meg opp igjen. Svaret fikk meg til å ramle av stolen!

Jeg tror dette kan være behjelplig for noen, så legger ut et lite referat av samtalen her:

 

§85 i våpenforskriften sier:"Pistol, revolver og halvautomatisk rifle eller hagle kan for et tidsrom av inntil fire uker lånes ut eller overlates til andre som har gyldig våpenkort for tilsvarende våpen."

 

Jeg spurte om jeg kunne låne ut en pistol til "militærfelt"(.45ACP) til en venn i klubben som bare har et våpen for "finfelt"(.22LR)

ettersom jeg anså dette som tilsvarende våpen da var dette bare et sluttspørsmål i samtalen som omhandlet mye annet bare for å være sikker.

 

Men her tok jeg fryktelig feil fordi: OPD mener at med tilsvarende våpen menes våpen i samme kaliber og bruksområdet(finfelt VS finfelt går greit)

 

Så her vil jeg anbefale folk å trå varsomt!

 

Det ble lagt vel så stor vekt på bruksområde som kaliber så:

Betyr dette at: En pistol ervervet til NSF skyting nå ikke kan anvendes til praktisk og omvendt?

Link to comment
Share on other sites

Dette med lån av våpen er jo veldig aktuelt i familier med flere skytter. Kan vi feks låne hverandres våpen dersom begge har pistol i 9mm til felt og 22LR til Match på bane :?:

Dersom den ene har 32ACP til spesialfelt og den andre har 45ACP til militærfelt kan vi altså ikke låne av hverandre :?:

 

Hva med å låne hverandres våpe som er kjøpt til Match på bane for å skyte felt. Ulovlig :?:

Hva med felles våpenskap. Er det tillatt :?:

 

Hadde jo vært greit at familier som skyter sammen kunne benytte hverandres våpen uten å bli kriminelle.

Link to comment
Share on other sites

Så her vil jeg anbefale folk å trå varsomt!
Jeg vil anbefale å aldri noensinne spørre våpenkontors saksbehandlere om hva som er lov, eller iallfall ikke stole på at de svarer korrekt.

 

Politidirektoratet forstår forskriften § 85 fjerde ledd om utlån av pistol, revolver og halvautomatisk rifle/-hagle slik:

 

Pistol og revolver, uten hensyn til type og kaliber, kan utlånes til andre med gyldig

våpenkort for pistol og/eller revolver.

Link to comment
Share on other sites

Det som gjør dette litt urovekkende er det at hun faktisk innhentet info fra "en annen på våpenkontoret" Slik at dette ser ut til å stikke dypere enn bare et individ.

Så, demontrer jo dette også at de som skal "kontrollere" deg ikke aner hva de snakker om.

Ettersom "tilsvarende våpen" åpner for mange tolkninger på tross av POD!

 

Targetmaster: Dersom den ene har 32ACP til spesialfelt og den andre har 45ACP til militærfelt kan vi altså ikke låne av hverandre :?:

Det er jo da omtrent det spørsmålet jeg stilte og svaret da var nei!

Link to comment
Share on other sites

Mitt forslag er at du sender et brev til POD og spør hvordan man skal tolke forskriften § 85 fjerde ledd om utlån av pistol, revolver og halvautomatisk rifle/-hagle. Da har du et skriftlig svar som er stemplet og underskrevet :wink:

Hva du velger å gjøre med dette senere, vel det er opp til deg, men jeg hadde nok bedt våpenkontoret i Oslo om å gi meg et skriftlig svar, på hvordan jeg skulle tolke dette.

Får du samme svaret skriftlig som du fikk muntlig, ja da sitter du på en "liten gullskatt" :wink:

:arrow: La en journalist få papirene, der er mange som er villige til å få en overskrift som setter politiske ledere i et dårlig lys.

:arrow: Om du ønsker å ta den "helt ut" er der et par opposisjons politikere som du kan få navnet på :wink:

 

At denne etaten opptrer som om de skulle være den lovgivende makt, skal overhode ikke forekomme. Gir en lov/forskrift rom for "fri tolkning" fra enhver saksbehandler, har prinippet om "likhet for loven" falt.

Link to comment
Share on other sites

Hele poenget med å tillate lån av våpen mellom håndvåpen[/u] eiere, var jo nettopp at folk skal kunne delta i flere konkuranser og trening, uten å måtte kjøpe egne våpen i absolutt alle klasser.

 

Selv har jeg og ett par kamerater i år nytt særdeles godt av den nye ordningen, og fremmover planlegger vi litt taktisk pengebruk, der en prioriterte kjøp av spesial pistol, en annen prioriterer spesialrevolver, og en tredje kansje Mag2 revolver?

 

Slik får man det hele til å gå rundt på en grei måte på kortsikt (vi har sålangt i år byttet på å holde revolver, fin våpen, militærvåpen, og slik har vi kunnet prioritere mer konkuranse aktivitet og trening. Fremfor å putte pengene i neste våpenkassa).

Og dette har vi kunnet gjort med visshet av om at må noen melde avbud, er det bare en lånelapp for stevnet. Og avgårde likevel med full pakke. Spesielt ved treningskyting har dette vært verdifult, for det er der det blir mest frafall og endringer i hvem som kan møte.

 

 

Sukk, jeg trodde vi var ferdig med oslo våpenkontor, og dets særegne vesen nå.

Link to comment
Share on other sites

I denne sammenhengen tror jeg at det misforståes litt og prates om hverandre. saken er den: Utlån av våpen regnes som om en kompis låner et våpen av meg fordi han skal på stevne eller lignende uten at jeg er tilstede. om jeg drar på stevne kan jeg låne bort de våpnenejeg har uten problemer, mens dette ikke er tilfellet om han skal låne våpnet i en periode. dvs. om det var tilfelle det som er sagt tidligere, så kan ikke en ny skytter delta på stevne før han har ervervet våpen i ønsket kaliber, mens det som egentlig er tilfelle er at om an ny skytter skal på stevne og låne et klubbvåpen, så må en av gammelgutta med egen lisens på tilsvarende våpen/kaliber skrive ut lånepapirer fra klubben for at rekrutten skal kunne skyte stevnet. ellers har ikke nye skyttere kunnet være med på stevne første halvåret hvertfall, og om man ikke er med på stevner, så minsker sjansene for å få innvilget våpensøknad.

Link to comment
Share on other sites

Det jeg sliter litt med å forstå opp i alt dette, er denne trangen til å "spørre" politiet. Politiet er satt til å håndheve Norges lover, ikke til å lage dem, eller til å "tolke" dem. Å tolke landets lover er domstolenes oppgaver.Og vi vet jo fra før at politiet på det jevne mangler myye, når det gjelder juridisk kompetanse. Bare se på nattjakt sakene de har dradd for retten , og tapt hver gang...

Link to comment
Share on other sites

+1 med forbehold, POD må man kunne spørre (skriftlig), siden de tross alt er de som utferdiger rundskrivene. Resten av røkkla sine uttalelser er desverre ikke vert noe (+ at sender man en forespørsel til departemanget, så sender de den videre til konsulentene i pod).

 

P.s

Stemmer. Lånelapp kan ikke gis til noen som ikke selv har håndvåpen.

Og ja, lånelapp brukes ikke når vi drar på stevner. Med mindre en av de som er innehaver av ett av de våpen det er aktuelt å bruke, ikke er med. Da skriver man ut lånelapp til en av de andre som skal av gårde.

 

Normalt er det ved treningskyting, testskyting prøving av våpen etc, som lånelappen kommer til nytte. Alt har blitt så uendligt mye mer praktisk å håndtere i så henseende.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde tilsvarende problem i Asker og Bærum, men fikk de til å sjekke med POD, som bekrefter at man kan låne et hvilket som helst kaliber revolver/pistol derom man har våpenkort på tilsvarende. Dette bekreftet også S.Svendsen i en senere telefonsamtale.

Dette betyr at man med våpenkort på .22 LR pistol kan låne en .500 magnum revolver....

 

Det frusterende er at POD ikke klarer å skrive på en måte som gjør at alle politikammer skjønner hva de mener, dermed får man helt unødvendige diskusjoner, og ikke minst tilfeldig behandling i forskjellige distrikter. :shock:

Link to comment
Share on other sites

Er det overhodet noen som noengang, er blitt sjekket på banen eller under et stevne, om de har riktig våpenkort / utlånstillatelse på gjeldende våpen :?::roll:

 

Er dette et problem, eller er det bare for å lage et problem.

 

Kan ikke se for meg at noen konkuranseskyttere låner ut våpen "i hytt og pine" .

Alle vet at dette er regulert av regler om utlån :D

Link to comment
Share on other sites

8) Jeg har spurt om det samme et par ganger, Triggerhappy... Jeg har personlig aldri blitt kontrollert, og har heller aldri sett politiet kontrollere våpenkort på noen stevner..

Det er jo nesten sånn at jeg 'savner' både politi og antidoping... (På store stevner iallefall..)

Men det betyr kanskje at vi skyttere faktisk aldri ER noe problem?

 

Det er vel ikke så mye statistikk på dette, men hvor mange skader / dødsfall har vi hatt på pistolbana de siste åra mot for hva som skjer på 'åpen gate'...

Og (som grundig diskutert i annen tråd) hvor mange skader / dødsfall blir begått med registrert våpen mot uregistrerte våpen?

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring med OPD våpenkontoret, er at man like godt kan ta en prat med juristavdelingen i POD først som sist.

 

Og en annen erfaring, er at man ikke bør si noe negativt om noe som helst ang OPD våpenkontoret, for man får høre det så ørene flagrer neste gang man har et nødvendig ærend der.

(hmm, dette burde jeg vel egentlig ikke skrevet..... :shock: )

Link to comment
Share on other sites

Jeg syns jo også at de begynte å bli vanskelige når de nektet meg revolver nr 19 sånn helt uten grunn....

Vel, jeg blir nektet kjøp, når jeg selger våpen til samme bruksområde. Blir mye delebytte etter hvert av slikt, men salg av våpen jeg trenger, er helt uaktuellt :twisted: (når jeg ikke får erstattet dem)

Link to comment
Share on other sites

hrm... mine herrer... mitt innlegg var ment som et motinnlegg, mot den sedvanlige salven av ren bitching om våpenkontoret i Oslo. Det er er blitt så forbanna lett for folk å syte i stedet for å levere gode søknader.

(Nå syns jeg de var atale i forhold til den siste rifle jeg søkte på der, og de har vært kranglete på jaktvåpen, Men nå er jo det problemet løst i forhold til jaktvåpen garderoben.)

 

OG kjenner jeg mennesker rett, så tror jeg de ville ha satt pris på å bli opplyst om at man fra POD's side mener tolkningen i forskriften dekker at håndvåpen = håndvåpen

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...