Jump to content

Er dette gaupespor?


Berglid

Recommended Posts

Kom over noken spor på eine reveåtet for noken daga sidan. Har blitt litt mildare i veiret så spora var ikkje heilt ferske. Det er ikkje revespor for det var der også. Kan ha vert hond men eg snakka med dei som har stor hond og dei har ikkje vert i området der.

 

Så då er spørsmålet kva spor er dette? Gaupe? troll? hoggorm? hmm

 

normal_spor1.jpg

 

normal_spor2.jpg

Link to comment
Share on other sites

Runde store spor, typiske kattespor, gjerne på størrelse med en håndflate når satt i snø, men ikke nødvendigvis så store. Lange skritt og veldig god flyt på snø. Målrettet gange, og forholdsvis bred benføring.

Gang eller travspor, med galoppsteg opp bratter eller over ting. Veldig forskjellig fra jervens skrå to-to spor.

Følger du etter finner du hyppig steder den har gravd litt etter mus og lignende. KAttedyr utnytter terrenget mer enn hunder, og går ikke så rett fram, men typisk nedi og oppå alt mulig.

 

Ei gaupe løper nesten oppå snøen der hunder flest (f.eks. min søsters Flat Coated R.) synker godt nedi, nesten til magen.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Sporene er veldig runde og sporløypa har betydelig skreving (bredden mellom høyre og venstre fot målt på tvers av fartsretningen), som M67 her nevner.

*Runde spor er oftest kattedyr (når mer og mer aktuelt mårhund, men håper å tro det ikke er det...)

*Skrevingen tyder på at dyret har beveget seg i gang, som også er typisk for gaupa.

*Det jeg også legger merke til er slepemerker i bakkant av sporene, noe som også er veldig typisk for gaupa. I løssnø ser man ofte små halvmåner mellom sporene da den svinger beina lavt over snøen for å bruke minimalt med energi.

*En gerber gator er 22,5 cm, ut ifra det tolker jeg skrittlengden til ca 80 cm (fra ett punkt på en fot til samme punkt neste gang foten settes ned. Her er mest sansynlig to føtter satt i samme avtrykk hele veien, noe som er vanlig i gang og trav). Dette er i nedre grensen for ei vokesen gaupe i gang. For kort for å være ulv og jerven går aldri (med få unntak) i gang. Ellers kunne dette vært rev, men som du sier har du sammenligning og kan ekskludere den. Vær forsiktig med dette da, finnes forskjellige rever... Men jeg vil påstå at skrevingen er for stor for at en rev kunne fått denne skrittlengden, da den i trav setter føttene tilnærmet på ei snor.

 

Siden det er så likte snø som det er kan man ikke si noe ut ifra innsynking, noe man skal være forsiktig med å tolke på annet enn helt ferske spor, eller der du vet forholdene har vært lik nåtid siden siste snøfall. Dermed er det en joker i rovdyrsporing som man "aldri" skal ekskludere, men jeg ville nok turt å satse en (begrenset sum) penger på at det er lynx lynx som har gått der.

 

Det er veldig viktig å ikke se seg blind på bare sporavtrykk, som du er er mesteparten av nøklene jeg har brukt ting som kan tolkes selv etter det har kommet en del snø i sporet!

 

 

Kan ellers ikke få rost boken "DYRESPOR og kunsten å spore" (Cappelens Felthåndbøker), som lenge var ute av produksjon, men nå er tilbake i bokhandelen etter MYE press fra Høgskolen i Hedmark. Dette er beste boka jeg har vært borti, og var lenge den eneste i Norden som tenget ei korrekt sporløype av bjørn ;-)

 

Vil eller ønske deg lykke til med sporinga, og komme med ett lite tips til neste gang: ta bilde av sporløypa i dyrets fartsretning. Ett rett ovenfra og ned, helst sånn at du får med ei hel sporgruppe (avtrykk av alle fire føttene, altså vil antall "hull" variere etter gangart) og ett som illusterer sporløypa bortover terrenget.

Link to comment
Share on other sites

Vi hadde den som pensumbok i fjor, jeg var heldig å finne den i bokhylla til fatteren, mens de som måtte vente fikk den noen dager før eksamen, så den har vær i alle fall en runde i trykken. Prøv å ring Koppang bok og leker, de leverer for Evenstad, og burde ha den inne.

http://www.koppangbok.com/

 

Alternativt er den i alle fall tilgjengelig på svensk:

http://www.prisjakt.nu/bok.php?p=31849

Link to comment
Share on other sites

Ganske imponert over CSI-faktoren her inne, men det tyder ikke på annet en engasjement, noe som er bra.

Bildene er for utydelige for å til å si noe sikker, men vil komme med et tips til deg. Følg sporene, se hvor dyret har gått og gi oss en tilbakemelding på det. Går dyret langs berg/åsrygger, under grantrær, balanserer på nedfallstrær osv (rett og slett i gaupland!) da er det ikke tvil. følger du sporet noen hundre meter har du svaret....

 

Skrittavstand og størrelse på sporene behøver ikke bety en dritt.... er det dårlig forhold spriker katta med potene osv...

Link to comment
Share on other sites

Ulv finst ikkje det her (enda) så den er utelukka. Var revespor ved siden av som var like gamle og dette sporet var dobbelt så stort. Skal det vere rev snakker vi vertfall 10kg +++ klassen.

 

Problemet med spora var att det var minusgrader dagen før og over natta blei det mildt så var utydelige spor og følge. Må ut og sjekke igjen ved neste snøfall. Håper på gaupe 8)

Link to comment
Share on other sites

H ehe .. fatdog, det var positivt ment som sagt, det viser engasjement men læll umulig å stadfeste på grunn av kvaliteten på bildene.

 

Til trådstarter, følg det gamle sporet et stykke så finner du ut med en gang hva det er! Trenger ikke snøfall, dessuten ikke sikkert katta kommer tilbake fordi det har snødd? Du har en gylden sjangse nå så det er bare å hive på seg komagene følg på...kattene vandrer ikke langt om natten heller så det er store sjangser til å finne ut av dette uten snø.

Link to comment
Share on other sites

30 cm løssnø, hvorav 10 etter sporløypa er satt, stor gaupe i hurtig trav mot liten ulv i rolig trav uten skråstilt kropp. Kan du følge på noen hundre meter vil dette situasjonene frå avvik, men ellers mener jeg den er umulig å skille SIKKERT.

Flere tilfeller med mange gråsoner, men overnevnte er klar og tydelig. Da har du kun skrittlengde å gå på og den er praktisk talt den samme. Du vet ikke hvordan snøforholdene var da sporet ble satt, så innsynking kan ikke brukes.

 

Den som mener sikkert skille mellom gaupe og ulv er enkelt har sporet for lite... Kan du følge sporet over flere kilometer begynner det å bli enklere, men dæven du skal ha mange nøkler for å utelukke ei stor tambikkje på vidvanke.

Link to comment
Share on other sites

H ehe .. fatdog, det var positivt ment som sagt, det viser engasjement men læll umulig å stadfeste på grunn av kvaliteten på bildene.

 

Til trådstarter, følg det gamle sporet et stykke så finner du ut med en gang hva det er! Trenger ikke snøfall, dessuten ikke sikkert katta kommer tilbake fordi det har snødd? Du har en gylden sjangse nå så det er bare å hive på seg komagene følg på...kattene vandrer ikke langt om natten heller så det er store sjangser til å finne ut av dette uten snø.

 

Stadfeste gjør jeg aldri uten dødt dyr i andre enden ;-)

Link to comment
Share on other sites

Den som mener sikkert skille mellom gaupe og ulv er enkelt har sporet for lite...

 

De kattepusene du har sporet, har de konstant satt avtrykk av klørne?

Sist jeg sjekket, så hadde ikke hund eller ulv mulighet for å trekke inn klørne slik kattepus gjør.

Så det skal vel ikke så lange biten med sporing til før man kan skille mellom ulv/hund eller kattepus.

Å skille mellom hund og ulv kan i noen tilfelle være med tidkrevende og vil være lettere ved funn av andre sportegn sammen med avtrykk.

 

Men som Buster sa, det er neppe hoggorm! 8)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har sporet nok gaupe til å vite at det avsetter klomerker når den spriker maks på løs snø, eller beveger seg i stor fart på hardt underlag.

 

Men til saken - det er yderst skjelden du har gode nok avtrykk til å se klomerker i det hele tatt. Det er heller unntaket enn regelen...

Les hele innlegget du siterte av, og si meg hvordan du vil skille dem i den gitte situasjonen...

 

Er du heldig kan du finne ei skjørtegran el der den har gått under, og kanskje satt et avtrykk uten klomerker. Siden det er løssnø vil jeg tippe at du ser merker i de fleste situasjoner. Min egen erfaring, og ikke minst mine læremestre som har jobbet hele sitt voksne liv med store rovdyr, bekrefter at det med klomerker er en jævlig dårlig nøkkel. Finner du avtrykk uten, er det nok gaupe, men de ALLER FLESTE du finner vil ha klomerker, selv om det er gaupe... Unntaket er på barmark i gang og rolig trav, evt på også på skare.

Link to comment
Share on other sites

Ja, og er det ikke klo merker i sporet, så kan hund og ulv utelukkes!

Jeg ville sagt at det sporet neppe var avsatt i stor fart, da jeg mener at de 'slepesporene' ikke kommer når pusen har fart, men stort sett kun når den slentrer avgårde.

Men vi er i hvertfall enige om at fravær av klo merker utelukker vov og ulv. :-)

Link to comment
Share on other sites

Ja, men det jeg vil fram til (ser bort ifra det tilfellet til trådstarter, venskelig eller ei) men på generell basis er det veldig vanskelig å skille gaupe og ulv. Den ulven som er nede på den skrittavstanden på denne årstide er trolig dverg, så den er nokså grei å utelukke...

 

EDIT:

Til trådstarter - ser du utelukker ulv fordi du bor i Stryn. Så lenge det er i fastlandsnorge eller ei øy innefor to kilometer fra land, vil jeg aldri utelukke ulv basert på geografi! Det har jeg sett for mange rare gps-logger for å gjøre ;-)

Rart med ulver som kan gå å ta tjuetalls ulver gjennom Hedmark, men blir Vegetarianer idet den kommer inn i det den kommer inn i midtnorge, og går gjennom begge Trøndelagsfylkene og Nordland uten å ta en eneste en, for så å begynne å drepe rein og bli skutt punder angrep på rein ved finskegrensa (mistet kontakten med den rett etter den forsvant i Sverige, så ukjent hva den hadde foretatt seg der). Samme tidsrom som den tuslet rundt i Vefsn, hevdet gamle kjerringer på bygda å ha sett ulv, men blir jo selvfølgelig mobbet til å tie, for det finnes da ikke ulv i Nord-Norge!

 

Så jeg ser ingen grunn for at de ikke skulle kunne finne veien til Vestlandet, ikke så lenge siden det var husdyrskader på innmark på Oppdal. (men nei jeg tror ikke dette er snakk om ulv på reveåtet ditt denne gang)

Link to comment
Share on other sites

Etter 15 år med gaupesporing ville jeg ikke sagt at sporene over var fra gaupe. Gaupa kan gjøre det utroligste med sporet sitt, skrittlengde og potestørrelse forandres fort hvis gaupa føler behov for det. Poteformasjonen derimot den er lik hele tiden. Mener den beste metoden å lære gaupe sporet (poteavtrykket)er og studere helt vanlige kattespor/poter. De skiller seg relativt mye fra hundedyrene og mårdyrene.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Låner tråden litt jeg.

Fant spor oppi skogsveien i dag. Noe sa meg at dette ikke var revespor. Det var revespor i samme område, men ikke lik de jeg kanskje tror stammer fra gaupe. Eller tar jeg feil? Det var litt "slepende" beinføring, og sporene var større enn revespor. Kanskje noen kan mene noe etter å ha sett bildene. Sporene var også mer målbevisste enn revespora.

 

PS! Telefonen er 11 cm lang.

 

IMG_4695.JPG

 

IMG_4696.JPG

 

IMG_4697.JPG

Link to comment
Share on other sites

Gaupe.

På det nederste bildet synes jeg det ligner på at det er minimum 2 gauper. På høyre side av poteavtrykket ser det ut som om det er 2 poter, men vanskelig å si. Gaupene er som kjent mestere i å gå i sporene til hverandre, du kan gå på kilometervis å tro det er 1 gaupe du sporer, men plutselig blir det til både 2 og 3 dyr.

Link to comment
Share on other sites

Begrunne? Du kom jo bare med ett spørsmål hva som hadde lagd spora.

Dette er spor av rev og ikke gaupe, jeg har ikke annen begrunnelse enn det.

Har spora såpass mye av begge arter at jeg bare "ser" at det er revspor.

 

Det nederste bildet ser du klørne på revelabben, sporet er litt større fordi bakfoten har truffet litt skjevt i sporet til framlabben.

 

Hvis du mener det ikke er rev tar du feil, og du er ikke alene om dette.

Blir ringt opp mange ganger i løpet av vinteren av folk som har sett "gaupespor"

 

Gaupespor er vanligvis større enn disse, og når en ser spor av gaupe er det vanligvis ikke tvil.

Er en i tvil, ja så er det ikke gaupe.

Link to comment
Share on other sites

Enig med Egil. I trav går reven med to og to labber i samme fotavtrykk, og når den treffer skjeivt blir sporet seende stort ut. Men beste svaret på hvorfor det ikke er gaupe er at du ser klørne.

 

Dessuten er det for "kantete". Et gaupespor i nysnø har bomullsmyke kanter :mrgreen:

 

Vi finner MYE gaupespor her i området nå. Veldig mye... Og mindre og mindre rådyr... Og de som er, stikker i vei som om de hadde jævelen sjøl i hælene. Riktignok er drevertispa rape gal, men sånn har det ikke vært før...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...