Jump to content

Kikkertsikte for hjortejakt på en Mauser M98


eirik79

Recommended Posts

Hei

Jeg er førstegangsjeger, og har arvet min fars Mauser M98 kal 308.

Kikkertsikte som han har brukt fikk seg en kakk i år, og jeg må derfor kjøpe nytt, når jeg nå overtar hans gamle rifle.

 

I og med at jeg ikke får noen utgifter til våpenet, så ønsker jeg å bruke en 5-7000,- på optikken.

 

Jeg er veldig usikker på hva jeg skal velge, men har til nå sett på noen få alternativer.

I og med at jeg er førstegangsjeger - og totalt uten erfaring - vil jeg gjerne få tips og innspill.

 

Jeg skal bruke rifla til hjortejakt. Det blir mest posteringsjakt.

Det er sikkert et hav av alternativer der ute, så setter pris på deres tilbakemeldinger!

 

Jeg har sett på følgende alternativ til nå:

 

Sightron SIII:

http://www.jaktfall.no/index.php?nr=90& ... &startrow=

 

Nikon MCE:

http://www.xxl.no/jakt-vaapen/optikk/ki ... ys-9005274

 

Jeg ønsker en kikkert som er bra både til skumringsjakt og jakt i dagslys.

 

På forhånd takk! :)

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

@eirik79, hei eirik, jeg hadde i flere år en Meopta Artemis i 3-12x 56 på min m98. det fungerte helt perfekt. Brukte den også på jaktfelt. Velkommen til forumet forøvrig :D

Link to comment
Share on other sites

Se litt på hva slags terreng du jakter i. Mine erfaringer med hjortejakt tilsier ofte korte hold, og da bør du kunne gå langt ned i forstørrelse.

Min anbefaling for en universal kikkert til hjortejakt er en 1,5-6x42 av god kvalitet, bruker selv en Meopta Artemis 2000 i denne størrelsen. Den gir 7mm eller større utgangspupill (det største øyet klarer å utnytte) over hele forstørrelsesområdet, og du trenger ytterst sjeldent mer enn 6 ganger forstørrelse for å plassere et dødelig treff på en hjort.

Link to comment
Share on other sites

Velkommen til forumet :D

 

Svært mange nye brukere spør om mer eller mindre det samme som deg. Det er derfor en god del tråder her som omhandler dette. Noen av dem finner du i denne FAQ-tråden:http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=14&t=28999&p=327495&hilit=faq#p327495 (klikk på linken)

 

Ellers vil jeg anbefale deg følgende: Se hva du får på ebay eller amerikanske nettbutikker, evt ring på en annonse om kvalitetskikkert på finn.no. Europeiske kikkerter med stort objektiv er det du skal se etter. Objektivstørrelsen står etter forstørrelsesgraden. 3-12x56 betyr i kikkertsikteverden 3-12 ganger forstørrelse med 56mm objektiv(frontlinse). Hvis det er en kvalitetskikkert betyr dette at det er et lyssterkt kikkertsikte som du kan jakte med høy forstørrelse med, selv i dårlig lys.

 

Hvis du jakter på lang avstand er dette selvfølgelig en fordel. Jakter du bare på kortere avstander og har lite eller inget behov for høy forstørrelse vil et sikte med lavere forstørrelse være like bra. For eksempel et slikt som han over nevner.

Link to comment
Share on other sites

For å utdype litt rundt dette med lysstyrke, så er en av de viktigste faktorene utgangspupillen, dvs. hvis du holder kikkerten på litt avstand og retter den mot en lyskilde, diameteren på den sirkelen bildet utgjør på okularlinsen. Denne beregner du ved å dele objektivdiameter på forstørrelse.

Pupillen i øyet til en voksen person kan normalt åpne seg til ca. 7mm. Hvis kikkerten har større utgangspupill enn dette vil ikke øyet klare å utnytte det ekstra lysgjennomslippet.

For så å sammenligne en 3-12x56 med en 1,5-6x42, så er 1,5-6x42 kikkerten faktisk mer lyssterk enn 3-12x56 kikkerten hvis sistnevnte brukes på høyere forstørrelse enn 8 ganger. Og hvis du ikke trenger de høyeste forstørrelsesnivåene, så utgjør den faktisk bare ekstra vekt og volum.

Så velg kikkert ut fra hvordan du jakter. For å bruke meg selv som eksempel igjen, så bruker jeg som sagt en 1,5-6x42 på hjortejakt pga. korte hold i skog og god lysstyrke for bøjakt i dårlig lys. Tilsvarende sparer jeg nå opp til å sette en 3-12x50 på .223 riflen for bruk til bl.a. skarvejakt der det gjelder små mål på relativt lange hold, og til jaktfelt der det nå er tillatt med opp til 12 ganger forstørrelse i jegerklassen. OBS! Dette er mine vurderinger, ABSOLUTT IKKE NOEN FASIT.

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar så langt!

Jeg kommer til å jakte på en avstand som vil variere mellom 30-100 meter ca.

Det blir både litt i skog, men mest posteringsjakt av hjort som er utenfor skogen.

 

Når det gjelder tyngde av siktet, så skal jeg ikke bære våpenet over store avstander.

Bruker maks 20-30 min fra veien til vi er på plass.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kommer til å jakte på en avstand som vil variere mellom 30-100 meter ca.

Da opprettholder jeg anbefalingen på 1,5-6x42. Du kommer ikke til å få bruk for mer enn 6 ganger forstørrelse, og du vinner ingenting lysmessig på en større kikkert.

 

Hør med en (eller flere) forhandlere om du kan få sikter på hjemlån en helg, evt. mot depositum, og ta dem med ut og sammenlign under de lysforholdene du faktisk kommer til å bruke siktet. Der er mye bra å velge mellom, og personlige preferanser er det avgjørende for hvilket du bør velge.

 

Noen du godt kan se nærmere på er:

Meopta, Zeiss (både Classic og Victory, siste er nok over budsjett...), Kahles, Schmidt & Bender og Swarovski (nærmest garantert utenfor budsjett :wink: ) Hvis jeg skal prøve meg på en rangering (ut fra MINE preferanser, mange er nok uenig med meg), så er førsteplassen delt mellom Swarovski og Zeiss Victory, neste plass er delt mellom Kahles, S&B og Meopta, med Zeiss Classic tett oppunder. Har selv valgt Meopta fordi mitt inntrykk er at de gir høyest ytelse i forhold til pris. Og for de som måtte være i tvil, jeg har sammenlignet i praktisk jaktbruk.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kommer til å jakte på en avstand som vil variere mellom 30-100 meter ca.

Da opprettholder jeg anbefalingen på 1,5-6x42. Du kommer ikke til å få bruk for mer enn 6 ganger forstørrelse, og du vinner ingenting lysmessig på en større kikkert.

 

.

 

 

Dette er eg veldigt uenig i da, eg har zeiss victory 1,5-6x42 og 3-12x56, når det begynner å mørkne, kan du ikke sammenligne de to siktene. Har nett fått prøvd en 6-24x72 victory og forsjellen mellom den og 3-12x56en, er utrolig stor, så det må nokk bli en slik en.

 

Ellers anbefaller eg deg i forhold til ditt budsjett om å gå for en 2,5-10x50 classic fra zeiss, da har du utrolig god kikkert lenge..

 

Espen

Link to comment
Share on other sites

Den bruken du beskriver lilgner mye om det jeg hr vokst opp med. Jeg og min far har i de siste 15 årene brukt 8x56 kikkert. Har også 3-12 x 56, men forstørrelse lavere enn 7 - 10 ganger blir ikke brukt for min del slik at det er den faste som blir brukt.

 

Meopta har en utmerket utgave med 7x56 som jeg anser som meget godt egnet til det bruket du beskriver. Betenkeligheter for korte hold kan du i praksis glemme. Jeg har brukt denne faste kikkerten ned til ca 8m.

 

Denne meoptaen passer også innenfor prissegmentet du angir.

Link to comment
Share on other sites

Dette er eg veldigt uenig i da, eg har zeiss victory 1,5-6x42 og 3-12x56, når det begynner å mørkne, kan du ikke sammenligne de to siktene.

Som forventet uenighet :wink:

 

Det overrasker meg at det skal være stor synlig forskjell mellom de to siktene fra samme serie, jeg har ikke sammenlignet dem mot hverandre, men jeg har sett i praktisk bruk at Meopta Artemis 2000 1,5-6x42 holder følge med begge i skumringen.

 

Uansett, jeg har ikke tenkt å krangle rundt dette. Alle innspill her, også mine, er subjektive oppfatninger, ikke objektive sannheter. Jeg regner med at vi alle er enig om at det beste grunnlaget for å velge er å få sammenlignet dem i praksis og ta det siktet man finner riktig ut fra egen opplevelse.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kommer til å jakte på en avstand som vil variere mellom 30-100 meter ca.

Det blir både litt i skog, men mest posteringsjakt av hjort som er utenfor skogen.

 

Når det gjelder tyngde av siktet, så skal jeg ikke bære våpenet over store avstander.

Bruker maks 20-30 min fra veien til vi er på plass.

 

Noe annet du må ta med i beregningen er hvor høyt du kan/vil montere kikkertsiktet. Et sikte med stort objektiv, vil nødvendigvis føre til at kikkerten kommer høyere opp, i forhold til en med mindre objektiv.

 

Hvis du ikke skal jakte i annet enn dagslys, synes jeg du også skulle vurdere kikkerter i størrelsen 1-4x24 eller 1-4x30. Dette er små lette kikkerter som kan monteres relativt lavt.

 

f.eks

http://www.jaktfall.no/index.php?nr=90&case=4&id=726&idkategori=471&startrow=9

http://www.jaktogfriluft.no/display.aspx?menuid=14006&prodid=845

 

Leupolden får du også med lys

Link to comment
Share on other sites

Jeg jakter hjort i div lysforhold, og sist sommer bytta jeg ut den gamle Bushnellen med en Meopta meostar 3-12x56. Det er en råååå god kikkert jeg vil anbefale deg. En ny verden åpnet seg da jeg fikk denne Meoptaen. En skikkelig lyssterk kikkert, som jeg er fornøyd meg. Det er mye å velge i den prisklassen du hadde, å mye bra, men anbefaler deg å kjøpe med lys i.

Link to comment
Share on other sites

Jeg registrerer at de samme spørsmål dukker opp igjen, dette finnes diskutert på flere tråder tidligere.

Jeg har ikke tid til å forklare optikkens lover, men jeg ser at HighPower har endel påstander som er direkte feil.

Les det du finner på tidligere tråder så vil du finne nok opplysninger.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...