Jump to content

Diverse .38/.357mag spørsmål


Terje338

Recommended Posts

Hei,

 

har akkurat kjøpt min første revolver og har både fått ladet og prøvd litt ammo.

Og etter kvart har det dukket opp litt forskjellige spørsmål rundt dette med revolverammo.

Revolveren er ein Taurus som ser ut som ein kopi av den S&W 686, og eg lader ammoen med lee dier i ein dillon 550 presse.

 

Eg kjøpte berrys 124 og 158 hullspiss kuler med Trond på Hjemmeladning.

Desse Berrys kulene er utan krymprille, så dermed lurer eg på om desse kulene er brukende sidan dei ikkje har krymprille?

 

Idag var eg og testet ein ladning i .38spesial og fikk nokre "merklige" opplevelser.

lada opp med 6grains P-4 med den 124 berrys kula og ein set lengd på 36.5mm og federal 100sp hetter.

 

Skaut nokre samlinger på papp og det ga godt tilfrestillende resultat, men ein av dei 5skot serien ej skaut var eit skot merkbart lavere hastigheit en resten.

 

Seinare fikk ein kompis prøve og da var eine ladninga så "liten" at kula sat igjen i løpet.

Heldig vis gjekk det bra, og kula fikk ej banket lett ut.

Sidan eg føler meg ganske sikker på at kruttmengda i patronene er temmelig lik, frykter ej at det kan vere "kuleholdet" som er for lite og ein får ikkje nok trykk for og tende kruttet skikkelig.

 

Korleis kan dette løysast?

Kan eg justere lee dia slik at eg lager ein "krymp" i patrona skjølv om der ikkje er krymprille? eller burde eg slipe ned doren på sizerdia?

 

Fleire spørsmål kjem etter kvart...

Link to comment
Share on other sites

Det første jeg ville ha gjort er å rengjøre kruttmålet og så se om det bør jordes (Seriøst).

Jeg har sprengt en revolver, uten at jeg tør legge skylda på noe annet en meg selv. Dobbeltladning i progressiv presse, sannsynligvis lite krutt i en patron pga av at kruttet "klumpet" seg i røret.(rød presse, ikke blå) Sjekk også at alt virker, spesialet da at retur staget faktisk returnerer kruttmålet riktig.

 

DU skal kunne legge en lett rullekrymp på berry kula uten problemer, men prøv å ungå å bryte legeringen. Teorien din er interessant, men jeg tror den er feil.

 

:?

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

 

Kan eg justere lee dia slik at eg lager ein "krymp" i patrona skjølv om der ikkje er krymprille? eller burde eg slipe ned doren på sizerdia?

 

...

 

Ja det kan du, skru dien nedover til du ser at det begynner å bli merke i kula, så er det bare å skru nedover til bu mener du har nok krymp, det trenger ikke være like mye som på ei blykule.

Når dette er gjort justerer du settedyben på kula.

 

Ps: hva slags presse / kruttmål har du ???

Link to comment
Share on other sites

Seinare fikk ein kompis prøve og da var eine ladninga så "liten" at kula sat igjen i løpet.

...

Sidan eg føler meg ganske sikker på at kruttmengda i patronene er temmelig lik

 

Det har du ingen grunn til å være, det skal godt gjøres å få en kule til å sitte fast i løpet med den ladningen. Var løpet fullt av krutt etterpå?

 

Nei, her må du nok sjekke utstyr og rutiner.

Link to comment
Share on other sites

Når du lader lette ladninger trenger du ikke bry deg om rullekrymp. Hylsa holder godt nok på kula som følge av kaliberingsdien (size-dien). Krympedien brukes da kun til å sette kula til rett dybde og til å klemme klemme tilbake trompeten som ble laget i ekspanderingsdien.

 

Rullekrymp brukes til tunge ladninger, og er ikke nødvendigvis bra for presisjonen, spesielt ikke hvis kula deformeres på noe vis. Med lette ladninger kan man ofte(re) oppnå god presisjon ved å ignorere krymperilla, og bare klemme hylsa inntil kula ("taper crimp"). Det er heller ikke alltid at den totallengden krymperilla gir er optimal for presisjon.

 

Hvis isetterdien din insisterer på å lage rullekrymp, så kan du bytte den siste dien din med en 9x19mm die.

 

Hvis du allikevel ønsker å rullekrympe kan du sette kula så dypt at den sylindriske delen av kula sitter en millimeter under hylsemunningen, og deretter rullekrympe. Altså slik at hylsa griper rundt kula der den begynner å avsmalne mot spissen.

 

Det finnes også verktøy for å lage krymperille på kuler som ikke har det. Krymperille heter "Cannelure" på nynorsk. Verdien av dette verktøyet er i mine øyne tvilsom.

 

http://www.buffaloarms.com/browse.cfm/4,5515.html

4D12000.jpg

 

Verdien av krymperiller og rullekrymp er størst for harde ladninger hvor rekylen gjør at kulene i patronene i tønna på revolveren jobber seg ut og kan låse tønna.

 

Rullekrymp reduserer også levetiden til hylsene dine.

 

- Øivind

Link to comment
Share on other sites

Takker for svarene så langt.

 

Pressa er som nemnet tidligere ein dillon 550 med lee 38/357 dier, og standar dillon kruttmål.

 

Sidan eg har lada mange tusen 9mm skot utan noko problem med feildosering av kruttet tidligere, mistenkte eg ikkje kruttdoseringa for og vere feil...... men når eg tenker djupere etter så skiftet eg kruttsleiden til ein annen/ny kruttsleide siden eg hadde ein liggende og at da trengte ikkje eg og justere denne inn igjen på mine 9mm ladninger.

Men men, da kan det vere den nye kruttsleida som kan gi forskjellige kruttmengder, og eg skal tak og prøve og kontrolere dette neste laderoms besøk.

 

Kula som var fast var komt omtrent midt inne i eit 6" løp.

Om det ikkje var krutt i hylsa hadde vel ikkje den klart og skubbet kula så langt inn i løpet?

Såg ikkje noko uforbrent kruttrester inne i løpet, men der hadde samlet seg opp noko "ostepopp" under skytingen.

 

Siden dette er snakk om "lette" 38spesial ladninger, så trenger eg vel ikkje noko krymp da om eg forstår dere rett.

For 6grains P-4 bak ei 124grains kule er etter mi meining ein passende startladning da mine erfaringer med dette innen 9mm så har P-4 vore så og seie identisk med N-340.

Link to comment
Share on other sites

Kula som var fast var komt omtrent midt inne i eit 6" løp.

Om det ikkje var krutt i hylsa hadde vel ikkje den klart og skubbet kula så langt inn i løpet?

 

Neeei, det tror jeg ikke. Litt krutt må det ha vært, men ikke 6grs. Da hadde enten kula kommet ut av løpet eller så hadde du funnet 5-6grs med uforbrent krutt i løpet (og det må du nesten oppdage).

 

Har null peiling på Dillon, aktiverer den kruttmålet med ekspanderen? Da kan overdrevent forsiktig ekspansjon av munningen gi mangelfull aktivering, har opplevd det med Lee en gang.

 

Siden dette er snakk om "lette" 38spesial ladninger, så trenger eg vel ikkje noko krymp da om eg forstår dere rett.

 

Næh, krymp er ikke så kritisk som en del tror. Med saktebrennende krutt kan det gi litt bedre starttrykk, og det hindrer kula i å krabbe ut ved tung rekyl. Men ellers er kan man godt prøve uten.

Link to comment
Share on other sites

Da har eg fått testa litt i ladepressa.

 

Tok og målte nøyagtigheita til ca 20stk kruttdoseringer med 6grains P-4, og alle var mindre en 0.1grains.

Så under testperioden så virker dette godt, men ein veit no ikkje om det fungerte like godt tidligere. :roll:

 

Kuleholdet?

Siza ein federal hylse og testa kor mykje skulle til for og trykke kulen nedi, og eg klarte og trykke kulen heilt nedi med handemakt..... skjølv om det vart ganske tungt på slutten.

Sette så inn patrona i kulehammeren og banket ut kula med eit slag.

Så lada eg opp ein ny patron utan krutt og sette inn kulen med set dia der dia var justert til omtrent akkurat fjærne trompeten på hylsa.

Denne og skulle det kun eit passende hardt slag med kulehammeren for og få ut kula.

 

Til slutt tok eg og stilte inn meir "krymp" på set dia, og også her banka eg ut kula med eit slag, og det viste godt ein ring rundt kula der krympen hadde deformert kula.

 

Synst iallefall at meir kulehold på patrona hadde vore positivt, men da må eg vel bytte til ein trangere sizer die for og få meir kulehold.

Misstenker og at federal hylsene og kan vere ein problem faktor her, så no vurderer eg og teste kuleholdet med nokre andre hylser.

 

Testet akkurat ein .38spesial norma hylse og stilte set dien til og akkurat lukke trompeten på hylsa, og her trengte kulehammeren 2slag for og få ut hylsa.

Med andre ord så sitter kulen betre fast i ein norma hylse, skjølv utan noko krymp.

Link to comment
Share on other sites

Står kalibreringsdia (sizer die) di så langt ned du får den? Den skal skrus så langt ned at den butter mot hylseholderen.

 

Kan du ha fått et parti kuler med for liten diameter? Hvis produsenten har driti seg ut og kalibert dem til .354, så vil det kunne gi den effekten.

 

- Øivind

Link to comment
Share on other sites

Jeg benytter 9 mm ekspanderen til Dillon og ikke 38/357 enheten. Det fører til at hylsa ikke blir ekspandert så mye og heller ikke så langt ned. Samtidig gir det mindre friksjon når ekspanderen draes opp igjen. Du kan ellers prøve å dreie av ekspanderen litt, slik at den ikke utvider hylsa fullt så mye. Uttrekkskraft for kula er avhengig av flere faktorer. Diameter på kula, bæreflate og hardhet (bly, mantel), hylsas elastisitet, innvendig diameter, krymp styrke og type (og sikkert et par andre faktorer jeg ikke kommer på i farta)

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker Barrys kuler med stort hell, men ikke uten div. forhåndsregler.

Kulene kan desverre variere en del i dimensjon. Hvis du merker at en kule sklir litt for lett ned i hylsa, mye lettere enn de andre, når du setter den på før pressing ...hiv skiten! Den er rett og slett for liten.

En annen ting jeg har merket er at Berrys kuler ikke liker å få "laget" krymperille i seg, det går utover presisjonen. Sett kulene litt dypt, slik at krympen kommer akkurat i overgangen til konen. Lettere å forstå om du tenker deg en semi-wadcutter og at krympen kommer rett over "knekken". Dette har fungert fint på 158 gr RN, 125 gr TC og 148 gr WC kuler.

 

Ellers sliter mange automatiske kruttmål med presisjonen når kruttmengdene blir små. F.eks Lee, som uten micro-disker ikke er helt stabil under ca. 3,0 grain.

Link to comment
Share on other sites

Kula som var fast var komt omtrent midt inne i eit 6" løp.

Om det ikkje var krutt i hylsa hadde vel ikkje den klart og skubbet kula så langt inn i løpet?

Såg ikkje noko uforbrent kruttrester inne i løpet, men der hadde samlet seg opp noko "ostepopp" under skytingen.

 

Det er vel denne "ostepop'en" som er uforbrent krutt - ihvertfall krutt som har brent uten nok trykk. Hadde endel av det den gangen jeg hadde ladet .32 S&W Long med 1,5 gr N-110 istedet for N-310. Selvfølgelig hadde jeg ladet opp 900 stykker av skiten og la .32 skytingen på hylla et par år etterpå. Men i går fikk jeg endelig banket ut de siste - Hurra!

 

Jeg ville ikke se bort ifra at tennhetta klarer å skyve kula et stykke inn i løpet. Det kan jo også være at den nye kruttsleiden var litt ladet med statisk elektrisitet, slik at bare en brøkdel av ladningen gikk i hylsa?

 

MVH 700 ADL

Link to comment
Share on other sites

Takker igjen for mange gode svar.

 

OIH

tår kalibreringsdia (sizer die) di så langt ned du får den? Den skal skrus så langt ned at den butter mot hylseholderen.

Dien var ikkje heilt nedskrudd, og det var ca 1-2mm klaring til hylseplata, men dette ser ikkje eg som noko potensielt problem i denne samanheng da sizer dien er ein "cabrid" die og den har kun ca 5-7mm sizering som former hylsa, og dermed vil den ha siza hylsa i halsen lenge før den var i botn av hylseholderen.

 

PPC-skytter'n,

forslaget ditt med og sette kula djupere kan vere løysningen på problemet her.

Testet dette i natt rett før leggetid, og med og sette patronlengda til ca 33mm og legge på ein liten krymp viste seg at kula satt mykje fastere.

Eg trengte 2 1/2 slag med kulehammeren for og få ut kula, så dette ga betydlig fastere kule.

I tillegg så vil volumet på patrona bli eindel mindre, noko som vil sikkert gjere forbrenningen jamnere.

 

Kor mykje bør eg redusere ladningen min når eg går fra set lengd på patrona fra 36.5mm til 33mm?

Einaste eg kunne finne om dette var at lapua ladetabellen hadde ein wadcutter med set lengd 30mm ca 1grain lavere ladning en ein omtrent tilsvarende kulevekt med set lengd 35mm.

Kanskje 0.5grain reduksjon kunne vere passende?

Link to comment
Share on other sites

Dien var ikkje heilt nedskrudd, og det var ca 1-2mm klaring til hylseplata, men dette ser ikkje eg som noko potensielt problem i denne samanheng da sizer dien er ein "cabrid" die og den har kun ca 5-7mm sizering som former hylsa, og dermed vil den ha siza hylsa i halsen lenge før den var i botn av hylseholderen.

 

Du har rett, jeg er på jordet. Dette kan være et problem med rifledier for flaskehylser, men er ikke relevant for rettveggede pistolhylser :oops: .

 

Ellers ville jeg latt kruttvekten være. Juster en parameter om gangen. Ladningen var uansett svært moderat, og 340 trenger litt trykk for å brenne jevnt.

 

- Øivind

Link to comment
Share on other sites

PPC-skytter'n,

forslaget ditt med og sette kula djupere kan vere løysningen på problemet her.

Testet dette i natt rett før leggetid, og med og sette patronlengda til ca 33mm og legge på ein liten krymp viste seg at kula satt mykje fastere.

Eg trengte 2 1/2 slag med kulehammeren for og få ut kula, så dette ga betydlig fastere kule.

I tillegg så vil volumet på patrona bli eindel mindre, noko som vil sikkert gjere forbrenningen jamnere.

 

Jeg har ikke noe erfaring med P-4 krutt, men jeg bruker 3,0 grain med N310 eller N32C. Det fungerer fint bak nesten hva som helst :D Det er lett å få ugjemheter med N310, lite krutt og mye volum. N32C har drøyt 50% mer volum på samme vekt og fjerner problemet, spesielt ved bruk av lette og korte kuler.

Link to comment
Share on other sites

hei igjen,

 

Igår fikk eg testa litt meir på bana og det hørtest ut til at og sette kula djupere gjorde at hastigheita vart meir stabil.

 

Lada opp 5.5grains og 6grains P-4 bak den 125grains berry kula med federal 100 tennhette og ein patronlengd på 33.3mm

 

Fikk kronografert eit skot med 5.5grains og det ga 315m/s

6grains ga 329.6,327m/s

 

Samlingane fikk ikkje eg målt da muligens treffpungtet ikkje var heilt i senter med siktet....bommet iallefall på ein feltskive på ca 25meter og dermed fikk ikkje ej funne ut korleis den samlet.

 

Kronograferte og noko ferdiglada S&B 357mag ammo med 158FMJ, desse ga 388.6 og 393.2m/s

Hadde desverre mange klikk med desse patronene, og mistenker at hammerfjøren er litt slakk.

 

Kronograferte 357 ladningen min, dette er win 158gr kule set til 40mm med federal sp100 tennhette og N-110 14grains, og dette ga kun 309m/s,342m/s,312m/s

Synst dette var lite for og vere 357mag.

Hettene var og litt flate, så med desse hettene så vil eg ikkje gå høgre i ladevekt.

Men fikk eit tips og bruke small rifle tennhetter da desse tåler litt meir trykk.

Dei federal SP100 tennhettene virker iallefall utulig mjuke ut.

Trur og at meir trykk gir betre forbrenning og meir stabil hastigheit.

 

Lading av 38spesial i Dillon 550 pressa følest mykje meir rufsent ut en og lade 9mm patroner, får lett skadde tennhetter/klipte og bommerlett på holet i sizer dia, og kula slår sej lett på tverra under innsetting.

Slilte inn kruttsleiden til og lage meir trompet på hylsa, og da styrte kula betre under innsetting, men til gjenngjeld så vart der eit markant harke på krimpen på kuleisetter dia.

Fikk også ofte litt messing rusk i tennhette innsetteren, noko som resulterte at hettene fikk merker under innsetting.

 

nokon som har noko tips/bemerkninger?

 

Nokre bilder

IMG_9923mod.jpg

 

DSC05363.jpg

Link to comment
Share on other sites

Tips/anmerkinger til ladinga di har jeg ikke, men ser på bildet at grepet ditt er, tja, kanskje ikke akkurat det grepet som gir mest stabilitet . Dette med grep er sterkt individuellt, men personlig ville jeg flyttet venstre hånd frem og opp. Du får pakka mere våpen ned i "kjøttet" på den måten. Hjelper både på stabilitet og rekylopptak for meg vertfall. Beklager avsporingen :oops:

Link to comment
Share on other sites

takker Olav for tipset om korleis ej holder revolveren, og liker egentlig ikkje måten eg holder revolveren på skjølv.... men er redd for og blåse venstre tommel av da eg såg nokre stygge bilder av slikt for ein stund sidan.

Tenker du på holde revolveren som ein pistol?

Link to comment
Share on other sites

jepp, som en pistol. Men med fulle magnumladninger må en kanskje senke grepet litt, lett for att våpnet vrir seg ut av stilling, og det er ikke gunstig å skifte grep midt i en serie. Men med normale 38 ladninger kan en holde et veldig høyt grep.

Link to comment
Share on other sites

hei igjen,

Kronograferte og noko ferdiglada S&B 357mag ammo med 158FMJ, desse ga 388.6 og 393.2m/s

Hadde desverre mange klikk med desse patronene, og mistenker at hammerfjøren er litt slakk.

Var med på endel av testinga av denne revolveren/amoen (behaglig å skyte med uansett ladning synes jeg).

 

Tenkte at en bør legge til at denne amoen går greit av med rene og kontante DA avtrekk (enten den har vert forsøkt avfyrt fra før eller ei), med forsiktige DA avtrekk klikker den nesten like ille som med SA avtrekk.

 

Noen som har ett innspill på hvorfor ett Kontant DA avtrekk gir hardere anslag i hetta?

Spesielt siden jeg ikke helt skjønner hvordan DA skulle kunne gi kraftigere hammerfall enn SA, ble ganske nysjerrig på dette da det viste seg å vere eneste sikkre måten å få satt av S&B patronene på (forøvrig er DA skyting vanskligt, treffer ikke annet enn jord og mold jo :oops: ).

Link to comment
Share on other sites

Eneste jeg kan komme på i farten som kan bremse anslaget for SA, er at DA armen på hanen, er så lang, at den slår i DA oppspennerflaten på avtrekkeren. Har opplevd det på noen DW revolvere, men om dette er forholdet på Taurusen, er ikke godt å så. Mulig det kan kjennes på den, som på DW, ved å slippe hanen forsiktig fram fra SA avtrekk.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Siden jeg selv nå er med på ladekarusellen til 38s, så er det endel jeg lurer på. Som jeg håper brukerne av kammeret kan hjelpe litt med.

 

Jeg lader 38s til en S&W586 6"løp.

 

Jeg vil ha ladninger som gir minst mulig oppslag/pipevipp.

 

Jeg har tilgang på blandt annet Berry 124 og 158gr FP (samme som TC) belagte kuler.

 

Jeg har N310, N320 og N340 krutt (har så langt ladet med N320).

 

Jeg bruker Federal SP 100 hetter.

 

Så langt har jeg en ladning til 38S med 158gr Berry FP 3.4gr N-320 Col 35.0mm.

Som gir:

Min 197.80m/s -

Max 226.59m/s +

Snitt 213.20m/s *

Største spredning 28.79m/s C

Standard avvik 13.15m/s ()

 

Denne skal grov testes for presisjon (subjektiv to hånds skyting på 25m). Men det er mulig den soter noe, har også prøvd samme ladning med Col 33.4mm (konen på kula under krympen), noe som gav knapt 20m/s mer i snitthastighet).

 

Hva må til for å minke sotproblem, uten å øke kulehastigheten?

 

 

Jeg holder også på å lade meg ned med 38S 124gr Berry 4.5gr N-320 Col 35.0mm.

Som gir:

Min 290.26m/s -

Max 302.15m/s +

Snitt 295.92m/s *

Største spredning 11.89m/s C

Standard avvik 5.47m/s ()

 

Denne er for hard i forhold til det jeg ønsker, som er en lett koseladning med jamn hastighet, uten soting (tror mer rundt 220/230m/s er ønskligt).

 

Hva bruker dere for å klare å få jamne hastigheter med ok til god presisjon, og ubetydlig rekyl i 38S?

 

Har dere forslag til ladninger dere mener jeg burde prøve med de krutt typene og kulene jeg har?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hva bruker dere for å klare å få jamne hastigheter med ok til god presisjon, og ubetydlig rekyl i 38S?

 

Har dere forslag til ladninger dere mener jeg burde prøve med de krutt typene og kulene jeg har?

 

N32C...

 

Hvis den 124 grains kula du har er TC varianten? Så har jeg ikke fått den til å gå bra i lave hastigheter.

158 grains kuler i en Smith? med 1:18 2/3 twist går best med litt fart, men en gammel slager er 3,0 med N310.

3,2 til 4,0 med N32C kan også være vært et forsøk. Ved 4,0 grain er det ikke lengere en "snill" ladning, mer som en "fabrikk" .38 med 158 grains kule.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hei

 

Jeg er ny på forumet og har tatt opp skytingen etter et par års fravær.

Ladepressa er satt opp igjen og jeg har ladet opp noen hundre kuler jeg hadde ladedata til.

 

Nå sitter jeg igjen med en pakke Rainier Restrike .38 cal 148 gr. Double-end wadcuttere som jeg ikke har ladedata til.

 

Hylsene er MRP (Magtech) og Remington hetter - Dette skal skytes i en SW mod 586 med 6" løp og kruttet er Vithavouri N320.

 

Håper noen kan gi meg svar på:

Hvor dypt setter jeg kulene - og hva med krymp?

Min kruttvekt og Max kruttvekt.

Link to comment
Share on other sites

selvom de ikke kan ansees som 100% riktige for din kule, vil data for andre 148grs wadcuttere av samme type(double-end) gi et fornuftig grunnlag. sammelign data fra flere troverdige kilder, disse dataene vil også ha opplysninger om settedybde.

 

Jeg har Ladeboken med opplysninger om en H&G Nr 50 WC. Er den samenlignbar?

 

Svein

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar.

Jeg har sjekket litt rundt på nettet og ikke greid å finne ladedata for tilsvarende kuler, og har endt opp med to forsøk. Et med 3,2 gr N-320 og et med 3,4 gr. Satt nesten helt inn. Uten annen krymp enn at hylsemunningen klemmes rundt kula. Etter prøveskytingen faller jeg nok ned på 3,2 gr ladningen.

 

Jeg er litt usikker på betydningen av formen mellom de to wadcutterne HB og DE. I teorien vil vel to kuler med samme vekt som er satt like dypt ta opp det samme volumet i hylsa og derved gi de samme trykkforhold gitt at øvrige parametre er like. Eller er jeg helt på jordet her ??

Link to comment
Share on other sites

Du er litt på jordet ja.

En HB er en holow base wadcutter som er betydelig lenger en en DE på samme vekt. Men jeg tror ikke det er så galt å ta utgangspunkt i DE ladninger for en HB (Om vekta og matrialet er likt bør det jo være like mye volum igjen inne i hylsa om de er satt like dypt?)

Bare start litt forisktig så finner en nok frem.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...