Jump to content

1911 ”sub-compact” i spesial og militær felt?


Lærlingen

Recommended Posts

Mens man venter på datoen for å levere sin første våpensøknad så blir det jo litt drodling med forskjellige tanker.

 

I tillegg til en .22 finpistol og en S&W 686, så står en 1911 til militærfelt høyt på ønskelisten. Men i det siste etter lit lesing på Kammeret, så har tanken på å skyte en ultra/sub-compact 1911 .45 acp i spesialfelt kommet snikende.

 

Dessverre så er vel sjansen for å få innvilget to våpen i .45, en goverment 1911 og en sub/ultra i sin første våpensøknad ganske liten.

 

Så spørsmålet da blir går det å stille i militærfelt med en liten 1911 i .45 acp?

Link to comment
Share on other sites

Men, om me så skal fokusere ørlite på 1911 til spesialfelt.. :)

Sidan eg kun har testa ein liten glock ( 26 ) i 9mm i denne størrelsen lurer eg på korleis 45 vil vere ?

( har ein 45 govenment )

 

Leiker sjølv med tanken om å pensjonere Glocken til fordel for ein 1911 løysing i 9mm eller 45.

( må seie at tankane øyeklikkleg går til 45, STI eller Kimber i første omgang )

 

Hassel.. du seier at din ikkje vinner NM. Eg oppfatter deg som ein god skytter, men er det våpenet du meiner eller at det er for mykje rekyl til å hamle opp med .22 karane ?

Link to comment
Share on other sites

Hurtigskyting med den minste mulige funksjonerende 1911 konstruksjonen (og den er ganske liten) I 45 acp... Tror ikke det vil holde til å slå evert og hans spesial bygde 76/71 beretta i .22 (desuten skyter han bedre en meg i sånn presisjons greier, han driver jo og trener...med LUFT!)

Men presisjonen i lille 45'n med 230gr M11 fiocchi skudd er hjertevarmende god. Dog er ca 2 tommer med siktelinje og grove sikter også en mulig kilde til utfordringer...

 

fcc74d79.jpg

 

Bildet er stjålet fra internettet. For å illustrere størrelsen på Detonicsen.

Det er altså den oppppe til venstre :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Hmm.. Eg ser da meir i retning størst mulig i kassen sjølvsagt.

Kan jo vere eg må gå runden i år med Glocken likevel. Får bruke litt tid på dette.

 

No som eg er kompis med siktene på Glocken ( nesten ) blir det kanskje betre enn det eg presterte i Larvik på akkurat spesialpistol for glocken mangler ikkje akkurat på presisjon den heller.

 

Om eg kan konkurrere med Evert er vel heller usikkert. Kanskje me må ty til "dirty" triks.. røykteppe eller noko slikt.

Eller lure han til å tru at det er noko anna enn .22 som gjelder :)

Link to comment
Share on other sites

Om eg kan konkurrere med Evert er vel heller usikkert. Kanskje me må ty til "dirty" triks.. røykteppe eller noko slikt.

Eller lure han til å tru at det er noko anna enn .22 som gjelder :)

 

jeg tror du skal bekymre deg mer for OlavM, når han kommer hjem fra oljeland har han sikkert vanvittige skyteabstinenser, og jeg ser for meg at det kan får ham til å skyte hans "NSF-felt-ræcer-1911" ganske så varm...

Link to comment
Share on other sites

Kanksje jeg kan la meg overtale til å selge min detonics combat master...

Den er faktisk overaskende presis til å være så liten. en den vinner nok neppe NM.

 

Nysgjerrig som jeg er måtte sjekke ut hva en Combat Master er, artig sak og historie: http://www.sightm1911.com/lib/history/detonics.htm

 

Nå er jeg ikke helt ambisjonsløs, men målet er nok ikke å vinne NM første året.

Det får bli året etterpå, først må jeg lære å skyte :lol:

Link to comment
Share on other sites

Hvis du søker om en fullstørrelse .45 så kan du jo seinere søke om en .45 til spesialfelt, da du ikke har noe som passer!

Uansett kan du søke om reservevåpen i samme kaliber hvis du er litt over middels intressert i å skyte på stevner...... (Og da møtes vi etterhvert..) :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Syns absolutt noen burde satse på en Detonics i fullada .45acp på en hel match. Da er du rimelig tøff og har nærver av stål. 8)

Har jo hatt fornøyelsen av å prøve noen magasiner med den, og det er friske greier for å si det mildt. Så noen skudd i ny og ne er nå èn ting, en en hel match? neppe.

Link to comment
Share on other sites

Jeg må bare spørre. Er den du har rosa også?

 

 

Hurtigskyting med den minste mulige funksjonerende 1911 konstruksjonen (og den er ganske liten) I 45 acp... Tror ikke det vil holde til å slå evert og hans spesial bygde 76/71 beretta i .22 (desuten skyter han bedre en meg i sånn presisjons greier, han driver jo og trener...med LUFT!)

Men presisjonen i lille 45'n med 230gr M11 fiocchi skudd er hjertevarmende god. Dog er ca 2 tommer med siktelinje og grove sikter også en mulig kilde til utfordringer...

 

fcc74d79.jpg

 

Bildet er stjålet fra internettet. For å illustrere størrelsen på Detonicsen.

Det er altså den oppppe til venstre :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Jeg har landet på at det blir en 9mm til militærfelt i første omgang, da den kan benyttes på den lokale banen. Jeg har sirklet meg inn på et par alternative våpen, men samtidig så drodler jeg fortsatt med et våpen til spesialfelt. Tanken er at hvis den ikke skal være i .22lr så bør den være i samme kaliber som jeg har ladepresse i, mao 9mm.

 

I .22 kaliber så er det jo mye positivt å både lese og høre om disse innkorta Hämmerli pistolene, Cheeetah’ene med flere. Jeg har av en eller annen grunn alltid hatt en greie for Walther pistoler, mulig fordi en PPK var den første pistolen jeg prøvde for mange, mange år siden.

For ikke så mange år siden fikk jeg prøve en P99 og den passet utrolig godt i hånden min, og var helt grei og skyte med.

 

Ut ifra dette begynte jeg å tenke på en P22 til spesialfelt, mest fordi de er billige, men også fordi de liksom skal ha litt P99 over seg, men etter å ha fått skutt litt med en P22 så slo jeg det fra meg. Morrsomt, men nei.

 

Etter å ha drodlet litt på en Hämmerli, begynte jeg å tenke på om man kunne gjære det samme med en P22 Target, mao kappe løpet, og det burde jo la seg gjøre. Men i prosessen med å sjekke diverse mål på de forskjellige Walther modellene så slo det meg at en P99 9mm går i kassa med 5mm klaring på lengden, men er 10mm for høy.

 

P99 compact går i kassa, men der er løpet ugunstig kort, det samme gjelder PPS som jeg ikke har engang tatt i. Så da tenkte jeg, det burde da ikke være så vanskelig å ta av 10mm på bunnen av grepet på en P99?

 

Selve plast bunnen av magasinet er nok ca 5mm, så da må man ta av ca 5-6mm nederst på grepet og lage et magasin som sitter ”flush” med bunnen så vil den gå i boksen.

Man kunne enten korte inn et originalt magasin, eller kjøpe et kortere compact magasin.

 

Grunnen til at jeg drodler litt om dette er at jeg har muligheten til å få tak i en ny P99 til P22 pris. Noen som har noen konstruktive tanker om dette?

Link to comment
Share on other sites

Plukket frem noen spesialpistoler og en revolver. Noen av de har vel vært vist før, 1911 spesialen

er vel nærmest bygd etter kassa, resten har god til ok plass. H&K pistolen i .22 er noen gram for tung,

men det skal nok la seg gjøre å fjerne disse uten å bli for kreativ. Resten av pistolene trenger vel ikke nærmere

beskrivelse, bortsett fra at de alle er utmerket til spesialfelt.

 

DSCF4615.jpg

Link to comment
Share on other sites

du OlavM, har du sett filmen "Trespass"?

 

Hehe, hva man lagrer OG husker med hjernen...... 8)

Regnet med jeg fikk kommentar pga av strikken, vurderte å ta den av for fotoseansen.

Men strikket gjør at skjeftet akkurat den fylde som jeg trenger for å få riktig avstand til avtrekker.

Annet grep utgår, da dette er det letteste grepet å oppdrive. Det enkleste er ofte osv..

Men vakkert, NEI!

Link to comment
Share on other sites

jeg var fjortis, det var ice-t, og de hadde de snille hadde langsleide-1911er, de slemme hadde strikk og hyssing på grepet. slikt biter seg fast i et sart guttesinn.

 

luftpistolen min blei godt surra....

 

nei, sorry for OT, jeg bare mimrer meg tilbake til en tid da verden ikke var blitt komplisert enda...

Link to comment
Share on other sites

Hadde vel muligens en tråd om pistolen på gamle Sluttstykket.

Men kortversjonen er som følger:

Standard størrelse 1911 ramme som var 80% ferdig. Dvs spor i sleiden måtte freses og endel annet tjafs måtte gjøres før innmat fra Brownell kunne monteres. Grepet måtte selvfølgelig kappes og slankes, her er det kamp mot både mm og gram.

Sleiden var vel en Novak commander størrelse, sleiden måtte kappes litt på lengden for å holde seg innenfor målekassen.

Pipa er en standard Springfieldpipe som er omgjort til bullbarrell, har nå en matchpipe liggende, men den gamle Springfieldpipa

går så vanvittig godt både med bly og mantel at jeg får meg ikke til å bytte enda. Presisjonen er faktisk så bra at den setter

min STI TargetMaster i skyggen! Mye gods er gravd ut her og der for å holde vekten, så en langvarig kost med standard ammo vil nok bli for hardt, men den fores med en diett på N310, og faktor rundt 90. Men det er en fin balansegang mellom rekylfjær, kuletyngde og kruttmengde. Ikke noe for den som ikke orker å forske litt på ladninger....

Så har man en Commander 1911 av grei kvalitet, så kommer man nok enklere til målet enn jeg gjorde.

Skulle være et "spareprosjekt"man tar hva man har, men slik går det jo aldri. Det er jo tross alt en hobby 8)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...