Jump to content

Hvilke pistolkalibre ble forbudt?


Hedning

Recommended Posts

Er det ikke sånn at 500 SW ikke kan kjøpes over disk lenger? Jo, mener bestemt det. Og jeg menere selvsagt våpenet, ikke selve patronen. Men gjelder det kun det kaliberet? Hva med f.eks 475 Linebaugh og 480 Ruger? Hva var argumentet for å forby den? Jeg forstår ikke hvorfor. Det er ikke akkurat noen terrorist kaliber.....

Link to comment
Share on other sites

Tror det var i at noen i POD hisset seg opp over at kuler faktisk kan trenge igjennom de vestene politiet bruker/brukte.

Det virket også som at det var den enkleste måten å fremstille det som at de faktisk strammet inn noe, så om de måtte stramme inn sett fra et politisk perspektiv. Så var vel dette det lureste de kunne gjort sett fra et praktisk perpektiv...

Link to comment
Share on other sites

Handvåpen i kaliber med kulediameter over .455" er forbudt å kjøpe/selge. Untak for svartkruttvåpen.

 

Hvorfor? Ja, si det-det passet kanskje å lage et rundskriv den dagen for å gjøre noe med noe?

 

Med "Håndvåpen" mener du En-håndsvåpen, alstå enkelskudd- og magasinpistol og revolver?

 

for rifler i .458 er vel fortsatt lov?

Link to comment
Share on other sites

Eh! Nå har NSF justert Mag2 til kaliber.505 Så stoppen kommer der nå om pod har godkjent regelendringen (har vert endel regelendringer fra blandt annet ISFF i år).

 

Fra regelboka (den nye)

kal..41, til og med kal. .505.

 

Kulevekt min 210 grain,

faktorkrav ≥ 275.

Så en .454casul eventuelt en .460vxr kan vel gi rolig skyting i mag 2?

Link to comment
Share on other sites

Artikkel i aftenposten "Forbud mot salg av store håndvåpen"

 

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article2410682.ece

 

Gammel sak men leste denne spesifikke artikkelen først nå.

 

Reagerte på denne uttalelsen (uthevet i teksten):

 

Winge våpen AS i Moss er størst på salg i Norge av de våpen som nå forbys. Innkjøpssjef Jan Korslund sier de ikke har noe problem med lovforbudet, men at det ikke nødvendigvis er våpenstørrelsen som er det viktigste.

 

- Vi selger eksempelvis en 9 mm Tanfoglio magasinpistol som sender i vei 28 skudd på fire sekunder. Det er ikke våpenet, men personen som holder våpenet som er farlig, sier avdelingsleder for håndvåpen. Rino Olsen - og innkjøpssjef Jan Korslund.

 

Hallo??? Velger å tro dette er en journalistisk vri....

 

Reason for edit: trodde først det stod maskinpistol.... men uansett er det en underlig formulering...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Eh! Nå har NSF justert Mag2 til kaliber.505 Så stoppen kommer der nå om pod har godkjent regelendringen (har vert endel regelendringer fra blandt annet ISFF i år).

 

Fra regelboka (den nye)

kal..41, til og med kal. .505.

 

Kulevekt min 210 grain,

faktorkrav ≥ 275.

Så en .454casul eventuelt en .460vxr kan vel gi rolig skyting i mag 2?

 

Er det så enkelt???? Spørs vel om pod godkjenner denne regelendringen om jeg kjenner dem rett :(

Link to comment
Share on other sites

12.7x99 med rette ladning (ladet ned endel om jeg ikke husker feil) og rette kule, formlig "stanser" ett hull gjennom en elg. Knokler eller ei, og man har garantert hvergang ett passe stort hull. Så gidder man å dra på den, er den så absolutt en god elg stopper. Men der er vel andre .50 kaliber som ikke fordrer så tung låsekasse, som gjør samme nytte?

Link to comment
Share on other sites

Skulle ønske jeg hadde papirene i orden når jeg var i Key Largo for et par år siden. Dem hadde salg på kal 50 bolt rifle. 17 løk og ut av døre med den. Det artigste var at det var den lokale sheriffen som prøvde å pushe børsa på meg.....Han hadde intet mindre en 3 pistoler i beltet på uniformen. Pilot briller og generelt cowboy til de grader.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...