Jump to content

Pistols for dummies !


dagfs

Recommended Posts

Hei.

 

Jeg er da helt grønn innen denne pistol verden, men skal på sikt invistere i en pistol og ha det gøy på skytebanen.

 

Vil ha en pistol slik som feks glock. Altså ingen synlig hane som spennes/stikker ut. Er det mye Ok å velge i da ?

 

Tenkte først på 9 mm, men ser det finnes i 10 mm også. Er det uproblematisk å kjøpe/finne ammo til 10 mm i forhold til 9 mm ??

Link to comment
Share on other sites

Som skrevet X antall ganger før på dette forum ville jeg gått for en cal 22 til å begynne med. Den er mye rimeligere å skyte med og veldig fin å "lære" seg opp med. Det er mange innlegg om dette.

 

Men det ser ut som du vil ha 9mm eller 10mm så da mener jeg du skal kjøpe det til koseskyting på banen.

 

Når det gjelder våpen i 9mm, uten synlig hane" er det mye å velge mellom

Glock, para, mm

Jeg ville spurt noen på banen om å få prøve noen av deres våpen.

Et våpen skal ikke bare se fint ut, man skal treffe også :D

 

Når det gjelder kaliber er 9mm det beste for tilgang på ammo og prismessig.

Det er på langt når alle sjapper som har 10mm inne på lager.

 

Og prisen på grei 9mm kan komme ned i 1,6 kr pr skudd

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder våpen i 9mm, uten synlig hane" er det mye å velge mellom

Glock, para, mm

 

Para har vel synlig hane? Selv på LDA-modellene så synes hanen når man drar i avtrekkeren.

 

Pistoler uten hane:

Glock, Kahr, Smith&Wesson M&P, S&W/Walther P99, HK P7M8/M13. Går utifra at han mener en hane som ikke synes i det hele tatt, eller en "striker" som i Glock. Ellers er det vel bare P7M8/M13 som har et anstendig avtrekk, de andre har mer eller mindre bra spennavtrekk som krever mye trening for å mestre (treffe svarten i skiva.).

 

Skal ikke øve press i hverken den ene eller andre retningen, for kjøp av våpen, spesielt det første preges av mye habegjær og ekstremt subjektive følelser. Man opplever enorm eieglede med det første våpenet. Etterhvert vil man kanskje komme over det (ikke alle gjør det, de er heldige...), og da blir resultatene av skytingen viktigere enn hva man skyter med, og da kan man tune seg inn på mer egnede våpen.

 

Er i grunn glad for at folk ikke hører på "fornuft" når de kjøper sitt/sine første våpen. For å skyte alle programmer i NSF pistolskyting, så trenger man en GSP i .22 med ekstra topp i .32, en S&W 586/686 for revelvergrener og en SIG210 i 9mm (Walther PP .22 og en S&W M66 2.5" til spesialfelt). En eneste lang gjesp av en våpengarderobe...

 

Siden folk er egne, støter man på Desert Eagle, Magnum Research BFR, Glock 26/27 etc., Glock 20, Grizzley, Freedom Arms 83/97, Ruger Blackhawk/Super BH/Redhawk/Super Redhawk.

 

Jeg begynte ikke med skyting for å gjøre noen en tjeneste eller for å vise hvor fordømt fornuftig jeg er, jeg begynte for å gjøre noe som koblet bort den grå hverdagen med noe gøy med mestringsfaktor. Jeg hadde gøy i årevis med en .45 Gold Cup som aldri skjøt en pakke ammunisjon uten minst en forkiling. Husker fortsatt lukta av pistolen når jeg pakket opp esken, løftet den ut av isoporinnlegget og pakket den ut av plasten, lett innoljet og klink klank ny. Over en kilo med matt rustfritt stål. Den følelsen jeg hadde da, opplever jeg sjelden lenger, men jeg unner alle den, og jeg er virkelig glad ingen overkontrollører på klubben mobbet meg til å kjøpe en brukt GSP. Da hadde jeg ikke holdt på i 16 år.

 

Jeg solgte Gold Cup'n og kjøpte en 9mm USP Expert - presisjon, driftssikkerhet og rekyl er mye mer sympatisk, og jeg skyter mye bedre med den, men opplevde knapt samme glede som ved Gold Cup'n da jeg tok det brukte eksemplaret ut av aluminiumskofferten som fulgte med.

 

Faktum: Svært få som oppsøker en pistolklubb kommer dit fordi de synes det ser så fett ut å skyte VM-program med .22, de har et ønske om å skyte våpen de har sett i TV/film/tidsskrift, og har opparbeidet en eller annen preferanse for. De aksepterer at de må trene med en .22 de låner i klubben en stund, og noen finner ut at det var fine greier, men gutter er gutter, og svært mange vil ut å kjøpe drømmevåpenet etter 6 måneder, og det er sjelden en GSP...

 

"Fornuftige" sjeler anbefaler brukt .22 og enstasjonsladepresser. Hadde Interarms solgt meg en enstasjons ladepresse, så hadde jeg hilst på Lars med langfingeren enda, men han forsto mine behov, og jeg ladet .45ACP på en Turret samme kveld.

 

Vil du ha en fornuftig hobby, så begynn å gå med avisa. Da får du mosjon og du tjener penger.

 

- Øivind

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil anbefale deg å kjøpe to våpen med en gang (eller 4 :D), en .22lr og en 9mm! Koster like mye å søke på 4 våpen som bare ett.

 

Av 9mm pistol har du noen valg om du vil ha en sjult hane, såkalte "striker-fired" pistoler. Glock 17/19/26, Walther P99 og S&W MP ect.

Men du kan aldri gjøre noe galt med å kjøpe en Glock! Skal du ha 10mm må du lære å lade patroner selv pga. pris og tilgjengelighet.

 

Av .22lr vil jeg rett og slett anbefale deg å kjøpe en Ruger mk II/III. Mange påstår at man må kjøpe en dyr .22lr konkurransepistol som feks. Walther GSP til første pistol. Rett og slett unødvendig om man ikke har noen større mål enn å ha det gøy på banen. Kan du heller i senere tid kjøpe akkurat den "rørtang pistolen" som passer best deg hvis du velger å satse større på sporten og har fått mye mer pistolkunnskap.

 

Du kan godt kjøpe disse pistolene brukt, popper alltid opp noen Glocker, P99, MP og Rugere på finn. Heller ikke dyre våpen å kjøpe nye.

Link to comment
Share on other sites

Jeg begynte ikke med skyting for å gjøre noen en tjeneste eller for å vise hvor fordømt fornuftig jeg er, jeg begynte for å gjøre noe som koblet bort den grå hverdagen med noe gøy med mestringsfaktor.

 

Ovasjoner for ukens soleklart beste uttalelse.

 

Smil til alle du treffer på banen og skryt forsiktig av alle de våpnene du ser. Det vil mest sannsynlig resultere i at du inviteres til å prøve allslags rare våpen. Etter seks måneder eller mer har du kommet frem til a, våpen du liker og b, våpen du treffer med. Dersom a og b er samme våpen så kjøp en sånn. Fortrinnsvis brukt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg begynte ikke med skyting for å gjøre noen en tjeneste eller for å vise hvor fordømt fornuftig jeg er(...)

Svært få som oppsøker en pistolklubb kommer dit fordi de synes det ser så fett ut å skyte VM-program med .22(...) De aksepterer at de må trene med en .22 de låner i klubben en stund, og noen finner ut at det var fine greier, men gutter er gutter, og svært mange vil ut å kjøpe drømmevåpenet etter 6 måneder, og det er sjelden en GSP...

 

Vil du ha en fornuftig hobby, så begynn å gå med avisa. Da får du mosjon og du tjener penger.

 

Fantastisk bra, og fint å se at noen går utenfor denne evinnelige ”kjøp en fantastisk bra .22”.

 

Jeg kan forstå at om man har planer om å bli norgesmester, så er det kanskje veien å gå. Men for alle oss andre som ”bare” synes det er moro å skyte, så mener jeg Gøyhetsfaktoren er vel så viktig. For min del er i hvert fall Gøyhetsfaktoren mye høyere med en 9 mm, enn med en .22. Så hører det også med til den historien at jeg skyter bedre med en ordentlig 9 mm, enn hva jeg noen gang har gjort med de .22 som jeg har lånt i klubben.

 

Rent bortsett fra pris på ammunisjon, har jeg enda til gode å se fantastisk gode begrunnelser for hvorfor en uten ambisjoner om å bli ”norgesmester” skulle velge en .22 som sitt første våpen – i hvert fall om Gøyhetsfaktoren skal være et element i det regnestykket.

Link to comment
Share on other sites

Friske svar man får her og faktisk veldig befriende å lese.

 

De eneste skuddene i 22LR jeg har løsnet de siste ti årene er for å grovskyte inn rødpunkter på kjerringa sine stiftemaskiner. Jeg gidder rett og slett ikke bruke tid på denslags leketøy 8)

 

For å komme tilbake til topic så lurer jeg på hvorfor det er så viktig for trådstarter å ikke ha synlig hane? Selve måten en halvautomatisk pistol med og uten hane virker er i grove trekk identisk. Glock, xD, M&P, etc er helt greie valg de, men med mindre det estetiske er hovedpoenget så ser jeg ikke poenget med å for luke ut for eksempel CZ-75 variantene eller USP og Sig-Sauer fordi de har ekstern hane.

 

Er det førsteskudd DA/resten SA som er problemet? Husk at det finnes striker versjoner som er ren DA hele veien og pistoler med hane som har eksakt samme virkemåte.

 

10mm som eneste kaliber anbefales ikke med mindre man enten har veldig mye penger å bruke på ammo eller ikke planlegger å skyte særlig mye.

Link to comment
Share on other sites

Hei!

Eg har både 9 mm og 10 mm.

Du må i alle fall ikkje kjøpe 10 mm om du ikkje ladar sjølv!

 

Fabrikkammo i 10 mm er svært vanskeleg å få tak i og dessutan veldig dyrt!

 

Hylser har det også vore vanskeleg å få tak i i år. Har hatt "restordre" i fleire månader no.

Link to comment
Share on other sites

denslags leketøy
I motsetning til Texas, har vi i Norge kun lov til å bruke håndvåpen for å skyte på blink! :twisted: Det betyr som regel å penetrere en pappblink på fornuftig hold.. Og til den bruken holder .22 godt!

Og .22 gjør det mulig å koseskyte endel mer enn en i 9mm eller .40!

 

8) Men det er jo gøy å skyte andre kalibere også! Kan ikke nekte for det. Min høyrepote liker riktignok ikke magnumladninger, det blir nok litt for mye av det gode...

Link to comment
Share on other sites

GØYHETSFAKTOR!

 

Det nye favorittuttrykket.

 

Mitt første våpen var en PP i 32acp (ja jeg fikk den innvilget i klubben uten altfor mye mas).

 

Og den hadde jeg det GØY med. Nå er det bare stifting (men litt action med en gammel .45 innimellom, heldigvis :D ).

 

Og beskrivelsen til OIH - jeg har også pakket opp slike. Fytti for en grande julaften!

Link to comment
Share on other sites

I motsetning til Texas, har vi i Norge kun lov til å bruke håndvåpen for å skyte på blink! :twisted: Det betyr som regel å penetrere en pappblink på fornuftig hold.. Og til den bruken holder .22 godt!

Og .22 gjør det mulig å koseskyte endel mer enn en i 9mm eller .40!

 

 

Her har man jo ikke tatt med alt som er lovlig å skyte på.

 

Man har som sagt pappfigurer. Men det kan være greit å ha litt mer kraft til feks selvanvisere i metall, metallsiluett, bowling kjegle skyting (second chance), og skal man inn på praktisk skyting må man ha litt grovt kaliber pga lovene om kaliber og faktor.

Link to comment
Share on other sites

:mrgreen: Gøyhetsfaktoren forsvant litt i svaret mitt ja! (Var bare ment for å provosere Thor litt.... :lol:)

Å begynne å remse opp hva som er lovlig å skyte på kan fort føre til en enorm liste... (Jeg unntar ingenting som jeg ikke kan få med meg på skytebana... Oppryddinga blir min jobb uansett.)

Bedre å heller nevne det du IKKE kan skyte på?

Link to comment
Share on other sites

Gøyhetsfaktoren forsvant litt i svaret mitt ja! (Var bare ment for å provosere Thor litt....

Det virket mest som om du klarte å provosere deg selv da Woffen, men det er greit å få ut litt aggresjon som man ikke får ut når man limpwrister en stiftemaskin med en hånd på hofta :mrgreen::mrgreen::mrgreen::mrgreen::mrgreen:

 

For å være litt alvorlig så er det klart det har sine fordeler å skyte 22, men disse fordelene kan man like godt oppnå med luftpistol hvis man skal være litt stygg. For min del klarer jeg ikke å gå gjennom beholdningen min av håndvåpen en gang i året hvis jeg skal skyte alt jeg har mer enn rent overfladisk så da gidder jeg ikke kaste bort tid på ting jeg ikke har sansen for.

Link to comment
Share on other sites

Den som sier at min beretta series 70 hybrid i .22 er en kjedelig pistol er en fjomp!

 

Ser desuten at dere fullstendig har oversett Ruger i "pingstoler uten hane kategorien". SR) er nemmlig også sånn... Også hadde det vært hyggelig å ikke være den eneste med sr... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Ha det gøy på banen, hva kan vel være viktigere?

 

Folk er forskjellige, men i min verden er det gøy å faktisk treffe det jeg sikter på. Skal man klare det må man lære å skyte, og da er en .22 helt fortreffelig. Selvfølgelig kan man lære å skyte med en 9mm, men det ER enklere med en 22.

 

Jeg kunne ikke tenke meg å være foruten en 22. Jeg byttet inn banepistolen i en lommepistol for mange år siden, og med demper montert er det en av de morsomste pistolene jeg eier.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...