Jump to content

9 mm fra Raufoss


Ruger no.1

Recommended Posts

Hei folkens.

Kom tilfeldigvis over en del 9 mm ammo fra raufoss ammunisjonsfabrikker som jeg kan få kjøpt svert rimelig. Jeg lurer derfor på om noe vet noe om denne amunisjonen. Den er pakket med 16 patroner i hver eske og merket: 9 mm pistol og mp lot ra-61

Kan disse skade en moderne pistol ( jeg bruker en STI Targetmaster med 6" bullbarrel) eller er det bare å bange i vei?

Har hørt så mye rart om gammel militærammo at jeg er litt usikker og velger da å bruke forumets kunnskap fremfor å ta noen sjangser på å skade eller slite unødig på våpenet.

Link to comment
Share on other sites

I ren uvitenhet skjøt jeg for noen år siden sånn ammo i en high- power. Det endte med sprekt sleide. Presisjonen var elendig. Jeg ville aldri bruke denne ammoen i en grompistol i dag. Med dagens muligheter for røver- priser på 9mm ammo synes jeg det er tøys å bruke gammal møkkaammo i en fin pistol.

Link to comment
Share on other sites

I ren uvitenhet skjøt jeg for noen år siden sånn ammo i en high- power. Det endte med sprekt sleide. Presisjonen var elendig. Jeg ville aldri bruke denne ammoen i en grompistol i dag. Med dagens muligheter for røver- priser på 9mm ammo synes jeg det er tøys å bruke gammal møkkaammo i en fin pistol.

 

Hvar det den jeg nevnte du brukte :?:

Link to comment
Share on other sites

Det er mange år siden jeg kvitta meg med den ammoen, og jeg husker ikke nøyaktig merking, men den var fra Raufoss, fra begynnelsen på 60- tallet og pakka i 16- pk grå esker. Jeg har snakka med eldre forsvarsfolk som har sagt at denne ammoen var beregna på sten- gun. Den var hardt ladd for å drive sluttstykket på sten- gun helt tilbake i låst stilling. Ved svak ammo låste ikke sluttstykket seg og våpenet gikk på auto til magasinet var tomt :mrgreen:

 

I browningen min lagde den ammoen kjempesmell, ditto munningsflamme og altså sprekt sleide :?

Link to comment
Share on other sites

Nå er browningen en delikat dame, bygget for førkrigs 9mm...

Tro forsåvidt at ammoen kommer i 16 skuddspakke fordi da passer det så greit med luger og walthers 8 skuddsmagasin.'Kan ta hysterisk feil...

ja, en pakke fyller 2 luger/P38 mag og 2 pakker fyller MP40 (såkalt schmeisser) sine 32 skudds mag.

 

Tyskerne hadde 9mm i 16 skudds pk under krigen.

Link to comment
Share on other sites

Fikk tak i ca 5000 av 9mm 1963 Raufoss.Jeg hadde da en S&w 5906.Smith,n klikka veldig mye ,mens kompisen sin Tanfoglio hakka og gikk.Han hadde noen få klikk også.Solgte partiet for 50 øre stk til en med Glock.Han hadde ikke klikk.

Virka ikke spesielt hardt ladet,mener jeg å huske.Virka som om det var knallharde tennhetter på denne ammoen.Nesten ikke annslag etter tennåla med s&w 5906.

Link to comment
Share on other sites

Det finnes da så vidt jeg vet tabeller på RA og når de sluttet med korrosive hetter.. Skal prøve å finne ut av det hvis det ikke er noen her som har de da?

En av grunnene til at klikk oppleves ofte med gammel RA er at hettene krever kraftigere anslag. (Derfor fungerer ofte disse mye bedre i en standard Glock..)

Hvis trådstarter kan kjøpe et bra parti til en god pris, er det bare å slå til! Billig treningsammo er ikke å forakte. Men sjekk først at ammoen har blitt oppbevart tørt!

(Gammel RA esker er stiftet sammen.. Rust på stift tyder dårlig.. Sjekk Etiketten som holder esken lukket.. Den avslører litt om oppbevaringen den også..)

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen folkens.

En liten oppdatering. Jeg var å prøveskjøt ammoen i dag, og den gikk overraskende bra. Jeg sammenlignet rekylen med cci blazer kjøpeammo og den var ihvertfall ikke hardere, heller litt svakere. Skjøt ca. 100 skudd uten klikk og det var fine annslag i alle hettene. Sammlingen var ca. 10 cm på 25 meter stående med begge hendene trygt plantet rundt grepet, minst like bra som cci blazer. Denne ammoen var en positiv overraskelse.

"Forsket" også litt rundt denne ammoen og fant ut at lot no. ikke hadde noe med produksjonsår å gjøre, det står stemplet i bunnen av hylsene. Det stemte også som Woff skrev at de sluttet å bruke korrosive hetter i 1955, så det er heller ikke noe problem. Den ammoen jeg fikk tak i er produsert i 1961 og 62 og er pakket i esker med 16 i hver som ligger i "hermetikkbokser" med 800 skudd i hver boks.

Billig og grei treningsammo, til en meget gunstig pris, kr. 0,50 smellen.

 

Så til neste spørsmål: Er denne type messin omladbar, eller er det bare å kaste hylsene? Jeg er klar over dette med bredanhetter så det er helst kvaliteten på hylsene jeg lurer på. Er det noen som har ladet med denne typen hylser og har erfaring med hvordan de oppfører seg?

Link to comment
Share on other sites

største utfordringen blir kanskje å få tak i berdan hetter å putte inn igjen..

Men til 50 øre smellen har du skullpet fint unna. Skulle gjerne hatt det tilbudet selv ja :mrgreen: )

 

De som jeg har skutt og hatt klikk med har ikke vært oppbevart i hermetikkboks når jeg fikk dem.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har kjøpt mange tusen skudd med 9mm RA, men aldri sett de oppbevart i hermetikk! Har også kjøpt opp mye beredskapsammo i samme kaliber som er hentet rett fra 'lager' og som er gått ut på dato.. Bare levert i pappesker med de kjente 16 skudds-eskene..

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
Har sjekket den jeg har.

Det står på pakken

 

16

9 mm

99-RA-64

Raufoss ammunisjonsfabrikker

 

I bunnav patronen står det RA 62

 

Da er det antagelig en nyere patron jeg skyter??

 

ER DET NOEN SOM KJENNER DENNE PATRONEN :?:

 

Merkelig.. har noen bulker av akkurat samme årgang liggende. De er pakket i kartonger med x-antall 16 skudds pakker oppi. Kartongen har en fiffig stropp av tøy stoff som fungerer som bære stropp.

Kanskje disse patronene du har var tiltenkt mer maritimt bruk eller lagring, etter som de kom i hermetikk boks?

 

..forøvrig er disse ganske hissige, men skulle gå greit i de fleste moderne pistoler.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også en sånn boks. I en fire tommers Ruger gir de 370 - 380 m/s.

 

Jeg ville ikke skutt dem i hvilken som helst pistol og ikke i Luger. Hvis de har vært ute av hermetikken i lengre tid vil uttørking av kruttet kunne gi overtrykk, og med så lite hylsevolum kan det fort bli mye overtrykk.

Link to comment
Share on other sites

De jeg kjøpte ligger i grønne "hermetikkbokser" som må åpnes med "nøkkel" som en del hermetikkbokser. Husker ikke om det var 500 eller 1000 patroner i boksen men den var hermetisk lukket. I den lå da eskene med 16 skudds pakning.

Kjøpte en slik boks privat for mange år siden. Mener det var 800 patroner i den grønne hermetikkboksen. Inni den lå de grå 16-skudds pakkene.

 

(p.s.: verken 500 eller 1000 lar seg dele med 16 . . . .) :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...