Jump to content

22lr til jakt - heldemp eller ikke


spissmus

Recommended Posts

Skal kjøpe en 22lr for litt rype jakt i høyfjellet i vinter.

 

Etter mye lesing her og andre steder er valget CZ 452. Men den finnes i flere utgaver.

 

Så er spørsmålet heldempet eller med demper montert ytterst?

 

Hva er hoved forskjell mellom Varmint og American?

 

Takker

Link to comment
Share on other sites

Til rypajakt i høgfjellet så er .22 LR litt sårbar for vinden synst eg. Bruker du i tillegg sub ammo og demper, så vil du få meir utfall av vinden kontra udempa med highspeed ammo.

Eg kjøpte ein Cz452 i .17 HMR til det bruket der.. Eg har forøvrig ikkje fått testa den på rypa enno, kun på kråke..

Men eg ville ha fått meg ein heildempa, dersom eg skulle kjøpt meg ny i dag. Og det er fordi eg har ein Brno Mod.2, som forøvrig er samme som 452`en, og med ein standard demper, så støyer den i meste laget..

Forskjellen på Varmint og American er i hovedsak kolben, at den er litt annerledes, og at sporet til kikkertsikte er 3/8" kontra 11 mm spor på Varmint.

Får du tak i, så ville eg ha kjøpt ein Cz453, som har eit mykje betre justerbart avtrekk. Koster litt meir, men du får ei meir skytbar børse, som du ikkje treng å modifisere. :)

Link to comment
Share on other sites

Mjo du har noe der. Det hender det kommer et vindpust eller to på hardanger vidda.

 

.17 hmr......crap og jeg som leverte søknad i dag for 22lr.

 

Jaja.... vel det skader ikke med en 22lr til trenings børse.

 

Da blir det en CZ 452 heldempet.

 

Optikk, dette er en børse som kommer til å få juling i høy fjellet, kommer ikke til å sette på noe super optikk. Finnes det noen anbefalinger eller noen som har noe liggende som skal selges til tja under 2-3000.

Link to comment
Share on other sites

He, he, ingen fare der Spissmus, ringjer du til ditt lokale politidistrikt, så svinger dei pennen over søknaden og skriver .17 HMR på eit blunk.. Samme rifle, men litt meir vindstabilt kaliber... Men alle BØR ha ei .22 LR rifle, så du har jo eit glimrandes utgangspunkt uansett om du velger det. :)

 

Ellers så vil eg nok anbefale enten Nikon, Bushnell Trophy eller Leupold VX1 av dei siktene i rimelig klasse. Eg ville ha valgt eit variabelt sikte, enten 3-12x eller 4-16x, så har du litt å gå på, men det er meg... :)

Link to comment
Share on other sites

Jo satser på 22lr for denne runde. Tipper i januar/februar etter mye banning på fjellet så ligger det en ny søknad på kammeret.

 

Ser litt på Leupold VX serie. Har en NF NXS Compact 2.5-10x32 liggende, men har andre planer for den. Og Leupy 1.5-5x20 blir kanskje litt i minste lag, men får prøve.

Link to comment
Share on other sites

@ Dere med heldempet.

 

Ser mange har disse Alm kastrerte salongriflene. Har noen skutt over krono? sett hvor mye fart dere får på div. ammo?

 

Ser ikke for meg att langholds egenskapene øker proposjonalt med dempingen :?

 

 

@ Trådstarter.

 

Til bruk på fjellet ville jeg valgt løpslengde som gav meg best hastighet, opimalt er rundt 40cm. for vanlig 22 ammo, så kan man heller kose seg rundt huset med disse stillferdige almene.

Link to comment
Share on other sites

Jeg mista ca 15 m/sek med sub ammo jeg har brukt før og etter børsa ble bygd om, har en liste over div ammo og hva forskjellene er før og etter "kastreringen", kan se om jeg finner den igjen.

Jeg gjorde jobben selv, men dreiet ikke pipa like mye ned som Alm, pipa måler 14 mm, gjengene er 1/2-20 Unf - 12,7mm utvendig - som er diameteren Alm dreier ned hele løpet til)

IMAGE_081.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ser noen lurer på hvordan kulebanen til ei alms rifle er. Poster et innlegg jeg hadde i en annen tråd. Jeg har en alms CZ american. Her er det skudd med eley sub hp på avstander mellom 10-70m.

 

"Her er et par bilder av hvordan eleyen går i min rifle på forskjellige avstander (inskutt på 55m). Kunne sikkert ha skutt bedre, men jeg hadde ikke så mye tid og jeg måtte løpe litt rundt forbi for å finne de rette avstandene. Så jeg hadde litt puls under skytinga. NB:laser målte avstander)"

 

12435.jpg

 

12436.jpg

Link to comment
Share on other sites

Må bare få rette opp et par misforståelser ang Alm sine heldempa .22lr rifler.

For det første, disse må man ikke skyte subsonic-ammo med!

Det er faktisk en del av greia med disse at de også demper std.ammo på grunn av konstruksjonen.

Ikke like stikke, men svært stille! Det skader heller ikke løpet.

 

Dessuten leveres jo BRNO boltriflene med pressisjonsgaranti:

"På BRNO(CZ 452) garanterer vi samlinger på under 1cm med standard ammunisjon på 50 m. hold.

Etter det vi kjenner til er dette den beste presisjonsgarantien som finnes."

De testes til og med med standard ammunisjon, Winchester T22, så dette er imponerende greier.

Skyld ikke på børsene om samlingene blir dårlige, altså! :wink::lol:

Link to comment
Share on other sites

ville nok valgt varmint i stedet for american, da denne har et tungt og litt kortere løp som gir presisjon på 2-3cm på 100m...

 

Når det gjelder hva som blir dempet i en frontmontert demper kontra en heldemper vet jeg ikke hvordan en heldemper skal dempe høyhastighetskuler bedre, da det KUN er kulesmellen man hører med f.eks a-tec CMM4 rimfire... Dette kan man lett teste ved å skyte nesten rett opp, feks utover havet, og du vil høre kun det lille kneppet fra tennstiften (den kjente sub. lyden). Dette fordi lyden av kulesmellen beveger seg framover og utover, og piskesmellet du hører er lyden som blir reflektert tilbake til deg av diversje objekter langs kulebanen. Skal man dempe dette må demperen evt gå helt fram til målet :wink:

 

FORDELEN med en frontmontert demper er at du ikke gjør noe permanent med rifla di annet enn et par gjenger som lett blir skjult av en fin gjengebeskytter. Jeg anbefaler deg å montere en vanlig demper i stedet. Gjerne A-tec sin, som funker ypperlig. Rifla høres ut som et luftgevær (klikk), og hvordan heldemping blir bedre enn det, vet nå ikke jeg.

 

Men uansett. CZ 452 (453) riflene er knallgode, og tror ikke du gjør et dårlig valg med american, selv om jeg selv ville valgt (og har valgt Varmint). Prøv de forskjellige i butikken først. og lykke til :)

Link to comment
Share on other sites

Må bare få rette opp et par misforståelser ang Alm sine heldempa .22lr rifler.

For det første, disse må man ikke skyte subsonic-ammo med!

Det er faktisk en del av greia med disse at de også demper std.ammo på grunn av konstruksjonen.

Ikke like stikke, men svært stille! Det skader heller ikke løpet.

 

 

hæ? :?

 

btw: fordelene med alms sin heldemper er jo at rifla blir ekstremt kort og hendig i forhold til ei med frontmontert demper. Og du kan jo faktisk skru av "front demperen" på alm sine og få ei rile som ikke er lenger en stokken...

Link to comment
Share on other sites

 

btw: fordelene med alms sin heldemper er jo at rifla blir ekstremt kort og hendig i forhold til ei med frontmontert demper. Og du kan jo faktisk skru av "front demperen" på alm sine og få ei rile som ikke er lenger en stokken...

 

Den ser jeg, men er i mine øyne den eneste positive forskjellen...

Du får vel en del laver hastighet også, med et kort og hullete løp? testa i krono?

Link to comment
Share on other sites

Nei har desverre ikke fått målt den, men at hastigheten blir litt lavere er det ingen tvil om, når løpet blir såpass mye kortere.

 

Men om det har noe særlig pratisk betyding tviler jeg på, da disse riflene går så og si hull i hull så lenge skytteren gjør jobben. Og kulebane og vind må man uansett forholde seg til/ kompensere for med 22lr. Så om kula faller 5,5cm i forhold til 5 på 70m så har det lite å si.

 

Det viktigste er at man er sikker på avstanden og ikke tipper, da kula faktisk detter nesten 5cm fra 60-70m. Derfor bruker jeg alltid laser til å måle avstanden.

Link to comment
Share on other sites

Til rypajakt i høgfjellet så er .22 LR litt sårbar for vinden synst eg.

Til det er det bare å si - ja. Syslet med det i tidligere tider, ikke lett. Ble 22Hornet etterhvert. Ville nok gått litt bedre idag, med laser og endel mer trening i å skyte i vind. Tror likevel det krever mye skytetrening om en skal treffe ryper @75-100m i alt annet enn vindstille.

 

Bruker du i tillegg sub ammo og demper, så vil du få meir utfall av vinden kontra udempa med highspeed ammo.

Dette er iallefall til en viss grad feil. Om ikke direkte motsatt, så er det iallefall ikke en universell sannhet.

Min erfaring er at enkelte "High-Speed" patroner har en nærmest mystisk stor vindavdrift ved skyting på litt lengre hold. Med forbehold om råtten husk, mener at CCI MiniMag hadde nesten dobbelt så stor vindavdrift @180m som RWS Subsonic HP. Er ikke skråsikker på at det var akkurat de patronene jeg brukte, kan ha vært Rem. YellowJacket og Win. SuperX Subsonic HP.

 

Uansett har jeg aldri sett HighSpeed .22LR ammo vise noe i nærheten av presisjonen en kan forvente fra f.eks. RWS Subsonic eller "Target" type ammo.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Du får vel en del laver hastighet også, med et kort og hullete løp? testa i krono?

 

Jeg har kronografert flere forskjellige typer subammo i min heldempede American. Men, jeg finner ikke igjen notatene fra denne testen i farten. Så vidt jeg husker mistet Eley Sub ca 20 m/s i forhold til når den ble skutt fra en Lux med full løpslengde.

 

Men dempingen er det ikke noe å si på, jeg har flere ganger skutt 2 - 4 fugler fra samme tre, begynnte nederst og jobbet meg opp. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Har ikke merket noen mirage selv etter 20-30 raske skudd. Det bør bli mindre mirage med heldemper en uten da du har et luftlag mellom løpet og ytterrøret som isolerer.

tja. litt vanskelig med teorien der, men det ytterste tynne røret blir jo fylt med varme gasser som blir der... Skal sies at jeg ikke så miragen i siktet, kunn når jeg så langs løpet var det noen små antydninger til mirage. Hvis du ikke får mirage er jo det supert. bare lurte...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...