Jump to content

6.5-55 eller 6.5-284


andre_shift

Recommended Posts

6,5X55 får du i praksis 800-850msek med en 9 grams kule

med en 6,5-284(det er omtrent en 6,5X55 på anabole, som er større og sterkere) får du ca 100msek mer med. det gjør jo at du får mer å gå på med tanke på kulebane og vindavdrift.

 

bakdelen slik jeg ser den med 6,5-284 er mye mer pipeslitasje og dårligere utvalg i ammunisjon og ferdige våpen. men til langhold er det en formidabel patron.

Link to comment
Share on other sites

Joda Roe, jeg er enig med deg i at en må ut over 800 meter for at det skal være noen særlig fordel, men så var det det med nye prosjekter og muligheten for å finne ut om det er praktisk mulig med 6,5-284 og magasin mating. Og Konsberg er jo ikke så langt unna da :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 1 month later...

Hei

Kjekt å se en 200STR i denne varianten.

Bare et spørsmål til valg av pipe. Ser du har valgt en S&L pipe. Den er vel 70 cm lang.

Noen spesiell grunn til at du ikke valgte en Sauer eller Heym pipe som du kan få i 74 cm?

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Jeg skal også bygge om min 6,5x55. Hadde veldig lyst på 284, men pga magasin trøbbel i min Tikka, ble jeg heller anbefalt å brotsje om til 6,5x65 RWS. Har spurt i en annen tråd om noen har vært borti dette kaliberet, men ble ikke så klok. Noen her som vet noe? Skal visst være enklere å få tak i hylser til dette kaliberet. En fordel for meg, som skyter 2000 skudd fra april til september :) Litt usikker om jeg bør skifte løp også, siden mitt løp nå har passert 4000 skudd. Tikka M695 Allweather Rustfri.

Link to comment
Share on other sites

Hei

Kjekt å se en 200STR i denne varianten.

Bare et spørsmål til valg av pipe. Ser du har valgt en S&L pipe. Den er vel 70 cm lang.

Noen spesiell grunn til at du ikke valgte en Sauer eller Heym pipe som du kan få i 74 cm?

Løpet ble kjøpt via Våpensmia, S&L løpet ble valgt fordi den har litt kjappere stigning. Heym pipene er 73 cm lange. 3 cm lengre løp er ikke allverden. Sauer pipene var det leveringstid på. Løpet ble kamret av P.i. Jacobsen

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Jeg skal også bygge om min 6,5x55. Hadde veldig lyst på 284, men pga magasin trøbbel i min Tikka, ble jeg heller anbefalt å brotsje om til 6,5x65 RWS. Har spurt i en annen tråd om noen har vært borti dette kaliberet, men ble ikke så klok. Noen her som vet noe? Skal visst være enklere å få tak i hylser til dette kaliberet. En fordel for meg, som skyter 2000 skudd fra april til september :) Litt usikker om jeg bør skifte løp også, siden mitt løp nå har passert 4000 skudd. Tikka M695 Allweather Rustfri.

Som Sako skriver 6,5-06 er nok veien å gå. Den mater fint og hylser former du fra 3006. De fleste hylser formes i et drag med diesett i 6,5-06. Det eneste du bør huske på er at løpet du kjøper må være ukamret (blanks) siden 6,5x55 er breiere over ræva.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

6,5x65RWS :? Er vel enda mer ukurant enn -284'n. Hadde du enda sagt 6,5x55AI

Hylser i 6,5-284 er ikke noe problem å få tak i. Det er en del børsemaker arbeid å få den til å mate fint, så 6,5-06 er et bedre valg i børser med løst magasin. 6,5x55AI er og et godt valg, du bare skyter 6,5x55 som kommer ut ferdig formet. Den ligger mellom 6,5x55 og 6,5-284. Du kan bruke løpet du har og bare brosje opp kammeret.

Link to comment
Share on other sites

Hei, Svehella.

Hvor mye veier McMillan stokken din?

Modifisering av STR magasinene er lagt midlertidig på is. Hvordan løste du/dere dette?

Regner med dere modifiserte vangene på magasinet. Eller hvar det noe annet som måtte justeres for matingen sin del.

Jeg har foresten 1900 fabrikknye 6.5-284 normahylser som jeg kan selge til nettopris ettersom jeg har mer enn nok. Hvis det er noen i forumet som er intreset.

Link to comment
Share on other sites

Hei, Svehella.

Hvor mye veier McMillan stokken din?

Modifisering av STR magasinene er lagt midlertidig på is. Hvordan løste du/dere dette?

Regner med dere modifiserte vangene på magasinet. Eller hvar det noe annet som måtte justeres for matingen sin del.

Jeg har foresten 1900 fabrikknye 6.5-284 normahylser som jeg kan selge til nettopris ettersom jeg har mer enn nok. Hvis det er noen i forumet som er intreset.

Jeg kan være intereseret i "noen hundre", hva er "nettopris"?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Hei, Svehella.

Hvor mye veier McMillan stokken din?

Modifisering av STR magasinene er lagt midlertidig på is. Hvordan løste du/dere dette?

Regner med dere modifiserte vangene på magasinet. Eller hvar det noe annet som måtte justeres for matingen sin del.

Jeg har foresten 1900 fabrikknye 6.5-284 normahylser som jeg kan selge til nettopris ettersom jeg har mer enn nok. Hvis det er noen i forumet som er intreset.[/quote]

 

Jeg kunne være interesert i "noen hundre" av de 6,5 - 284 Norma hylsene. (ref. mitt spørsmål 17 juli i tråden tidligere - se over)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Hei.

Jeg skal også bygge om min 6,5x55. Hadde veldig lyst på 284, men pga magasin trøbbel i min Tikka, ble jeg heller anbefalt å brotsje om til 6,5x65 RWS. Har spurt i en annen tråd om noen har vært borti dette kaliberet, men ble ikke så klok. Noen her som vet noe? Skal visst være enklere å få tak i hylser til dette kaliberet. En fordel for meg, som skyter 2000 skudd fra april til september :) Litt usikker om jeg bør skifte løp også, siden mitt løp nå har passert 4000 skudd. Tikka M695 Allweather Rustfri.

 

Magasintrøbbel i en Tikka M695 SS????? Da jeg jobbet i våpenbransjen spekulerte jeg konstant på "sære patroner/kalibre". Og 6,5-284 hylsa gikk helt fint i magasinet på 690 og 695. (denne hylsa har en såkalt "rebatet rim" på 12mm og en hylsekropp på 12,7mm) 6,5x65RWS og de fleste andre 6,5 patroner er noe slankere. Antar at det er derfor du er blitt anbefalt 6,5x65RWS.

Nå er tilgangen på RWS hylser ikke spesielt jamn. Og prisen høy. Og min erfaring med RWS i et annet kaliber er at hylsa sprekker etter få omladinger.

 

6,5-06 er nevnt av andre som en god kandidat til rifla di. Dem har rett, men da må det monteres et nytt løp som er kamret direkte i dette kalibret. Med de kostnadene det medfører. Jeg forsto det slik at du ville omkamre orginalløpet i 6,5x55 og det det går ikke pga at 6,5x55 har et mål på 12,01mm over hylsehodet mens 25-06 og 30-06 har et hodemål på 11,9mm. Kammeret blir noe romt.

 

Se nermere på 6,5x55 Acley Improved (også nevnt av andre) til den finner du masse tomhylser på skytebanen som bare trenger å skyteformes. Den er enklest og billigst.

Når det gjelder 6,5-284 bør du få tak i en patron å prøve i magasinet. Det skal gå helt fint men det kan være at "vangene" på magasinet på justeres noe for matinga sin del.

Hvis du er intresert i en patron kan jeg hjelpe deg med det. Send meg en PM så poster jeg en.

 

Til dere som har sendt meg mail ang. 6,5-284 hylser har jeg svart etter noe trøbbel med PCen. Vet ikke om dere har fått det.

 

Hylsene koster ordinert 11,50. Nettoprisen er 8,40. Jeg selger for 7,50 pr.stk.

Link to comment
Share on other sites

Se nermere på 6,5x55 Acley Improved (også nevnt av andre) til den finner du masse tomhylser på skytebanen som bare trenger å skyteformes. Den er enklest og billigst.

 

Bruker en 6,5x55 hylser til 6,5AI?

 

Ja. Skyteforme 6,5x55 i et 6,5x55 AI kammer, så har du 6,5x55 AI hylser.

Link to comment
Share on other sites

Se nermere på 6,5x55 Acley Improved (også nevnt av andre) til den finner du masse tomhylser på skytebanen som bare trenger å skyteformes. Den er enklest og billigst.

 

Bruker en 6,5x55 hylser til 6,5AI?

 

Nå var det vel ikke jofla som skrev sitatet over.

Ja, man bruker vanlige 6,5x55 hylser/patroner skyter. Og ut kommer en fredigformet AI hylse.

6,5x55 som er improved regnes som en av basishylsene man kan hente mest ut av ettersom hylsa i utgangspunktet er svært kon. Noen mener den kan konkurere med 6,5-284 i ytelse.

Dette skal jeg finne ut av i løpet av vinteren ettersom jeg har skaffet et løp til omkamring.

Det blir en sammenligning mot 6,5-284 som jeg allerede har.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Jeg skal også bygge om min 6,5x55. Hadde veldig lyst på 284, men pga magasin trøbbel i min Tikka, ble jeg heller anbefalt å brotsje om til 6,5x65 RWS. Har spurt i en annen tråd om noen har vært borti dette kaliberet, men ble ikke så klok. Noen her som vet noe? Skal visst være enklere å få tak i hylser til dette kaliberet. En fordel for meg, som skyter 2000 skudd fra april til september :) Litt usikker om jeg bør skifte løp også, siden mitt løp nå har passert 4000 skudd. Tikka M695 Allweather Rustfri.

 

6,5-06 er nevnt av andre som en god kandidat til rifla di. Dem har rett, men da må det monteres et nytt løp som er kamret direkte i dette kalibret. Med de kostnadene det medfører. Jeg forsto det slik at du ville omkamre orginalløpet i 6,5x55 og det det går ikke pga at 6,5x55 har et mål på 12,01mm over hylsehodet mens 25-06 og 30-06 har et hodemål på 11,9mm. Kammeret blir noe romt.

 

Jeg må korrigere en ting. Jeg sa at det måtte kjøpes nytt løp for å få en 6,5-06 (6,5*63) i en Tikka M695.

Det er feil. Man kan bruke orginalløpet ved å kutte bort gjengene. Gjenge nye og kamre.

Dvs. flytte kammeret litt fram.

Link to comment
Share on other sites

Det ser ut som dere helt har glemt 260 Rem. Berdre levetid enn 6,5X55

 

Omtrent en 6,5X55 og så drar du 308 Lapua hylser og her en "fattigmannstightneck" som kan skytes som de er eller dreies, eller drar 243 hylser og dreier av den delen av hylsa som har blitt hals fra skulderen og er tykkere.

 

Har en Tikka med 25" løp som gir meeeget gode hastigheter, og ikke minst; SUPERPRESISJON :D

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...