Jump to content

6.5-55 eller 6.5-284


andre_shift

Recommended Posts

de va ei blå pakke eg trur de va raufoss de sto 800m\s me 9.3g på de va ikke mi rifle

men eg trude 6.5x55 med 139 lå runt 840-850 maks men er tokk vist feil

 

Blå pakke er 800 msek ja.

 

Hva man får av hastighet kommer litt an på hvilket krutt du ladder med ;)

 

Jeg får ut 9,1 grams kuler med 855msek i 67 cm pipe gått 4000 skudd. (maxladning på den pipa var 875 msek) å jeg vet at en ny pipe ville gitt opp mot 40 msek mer. (10 msek hastighetstap pr 1000 skudd som oftest)

Men vet ikke om jeg kunne brukt de ladningene med en annen pipe, jeg har bare prøvd de i den spesifikke pipa.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Denne tråden har jeg rett og slett glemt at jeg postet i, og kan nå fortelle ganske mye om min erfaring med mitt valgte kaliber, 6.5x65RWS.

Jeg fikk brotsja opp min Tikka 695 i fjor fra 55 til 65RWS. Hylser kjøpte jeg av Trond Alvestad, 180,- for 20 stk. Kjøpte 200.

Fikk ok hastigheter med 130 og 140 grs Accubond, selv om løpet "bare" var 57 cm. På det meste var jeg oppe i 955 sek/m med 140 grs kula. Denne ladningen brukte jeg på hjortejakt, og skjøt 30 dyr, knall og fall på samtlige, veldig fine slakt.

 

I november sendte jeg børsa inn for løpsskifte, og fikk den igjen nå i april. Kjøpte et Hart løp, 3 gradering, 68 cm langt 20mm tykt. Har nå skutt 400 skudd og er utrolig godt fornøyd. Har ikke fått kronografert noe ennå, men merker at jeg har mange færre knepp i år, fra i fjor på samme avstander med samme kule og krutt. Løpet har en twist på 1:9.

 

Har ikveld skutt på 850 meter på 40x60cm stål, og ser at børsa samler veldig bra, til tross for varierende vind. Angrer ikke ett sekund på mitt kalibervalg, en kompis mekker nå om sin 338 WM til .264 wm, så kan jeg etterhvert sammenligne litt med ham.

 

Skal legge ut et bilde av børsa i morra, om det er noe interesse for det.

Link to comment
Share on other sites

Om du tenker på jaktkule,bruker jeg Nosler Accubond 140grs.

Jeg skyter stort sett alltid høyt i bogen, slik at kula knekker en ryggtapp, eller moser hele ryggraden. Som du sikkert vet, er ryggraden på sitt tykkeste over bogen, der stikker den godt ned mot lungene, og der plasserer jeg skuddet, når dyret er rolig og jeg har god tid. Jeg skjøt 5 dyr på noen få minutter, der 3 av dyrene ikke var truffet i ryggen, men allikavel gikk de rett ned på cm'rn.

 

Har ikke funnet noen splinter, skjøt en større bukk på ca 200 meters hold, jeg fant kula i skinnet på motsatt side, perfekt sopp, høy restvekt. De dyrene som ble skutt i bog, "normal" plassering, hadde stort hull, kjøttet var pulverisert på en måte, men nesten ikke noe blod gele. Jeg åpner alltid bogene slik at de tørker godt på innsida, og der var lite eller ingen blodansamlinger. Litt hvitt skum i hinnene, men det er jo normalt. Grunneierne var veldig fornøyde med slaktene, pga den høye skuddplasseringa og hele boger. 2 koteletter forsvinner fra ryggen, men det går visst greit.

 

Så ja, Nosler Accubond blir brukt av meg i år også, har i tillegg tenkt å prøve Berger VLD Hunting, 140 grs, så kan jeg sammenligne litt. Frykter den er mer eksplosiv på normal hold, siden den er konstruert for å ekspandere på over 1000 meter.

 

Accubond gir i tillegg vanvittig bra presisjon, og flyr godt. Innskyting på 150 meter, gjorde at jeg ikke tenkte på å hverken holde høyt eller kneppe ut mot 300. Dette har jo selfølgelig endel med den høye farten å gjøre, men BC'n på kula er ikke så aller verst.

 

ANBEFALES.

 

Skal legge ut film og bilder fra langhold skyting her hvor jeg bor nå seinere i vår. Da blir det skyting ut mot 1300 meter, og kanskje mer. Om noen vil komme og skyte, er alle velkommen :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...