Jump to content

Ammunisjon til Revejakt.


Simson Suhl 12/70

Recommended Posts

Med 1/2 trangborring og en 12/70 patron ladd med størrelse 3 tungstein burde gjøre jobben på fornuftige avstander. Tungstein har bedre inntrengning enn vismut, og vismuth har en tendens til å "knuse" dersom haglene treffer bein. På fugl (ender, rype og skogsfugl) har jeg brukt vismuth med godt resultat, men på rev tror jeg jeg ville benyttet meg av tungstein.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du har planer om å satse seriøst på revejakt, hadde iallefall jeg vurdert å kjøpe meg en hagle som tåler hardere hagl enn vismut. En hagle i 12/76 eller 12/89 gir deg muligheten til å bruke heftige patroner som Remington Wingmaster; Federal Heavyweight ol., som vil gi en helt annen rekkevidde og effekt enn hvilken som helst 12/70 patron med vismut.

 

Trur jeg hadde gått for BB i vismut hvis jeg var deg. Veit at flere har ok erfaring med den.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar! :)

 

Vi du læs Njffs haglammunisjon har vismut akkurat de samme egenskapende som bly!

Ved treff i bein, deformeres haglet!

Mens med tungsten, stål, heavyshot osv. knuser bein ved treff.!

 

På en rev har jo ikke det så mye og si da 8)

 

 

Angående det med nytt våpen, så skal jeg neste år bruke en Mauser 30-06.

Er tross alt 16 år enda :lol:

Link to comment
Share on other sites

Vismut knuser, bly er mykt og deformeres. Det er jo bare bra at hagla holder, og ikke knuser ved treff i bein. Hvorfor mener du det er bra at haglene blir stoppa av bein?

Og bly er ikke verdens beste materiale. Det er bra, men ikke SYKT bra. Kjøp deg heller noen tungstenpatroner av god kvalitet. Det har jeg gjort, og reven detter den :wink:

Link to comment
Share on other sites

Har ikke sagt at det gjør noe hvis det knuser bein!!!!

 

Men der har du feil, Vismut deformeres, tungsten knuses!

Dette sier seg jo selv hvis du studerer haglens matterialer.. Vismut: 96&vismut og 6&tinn.

Tungsten består av Wolfram (som er det engelske navnet) og jern!!

 

Skulle gjerne kjøpt tungsten til rev, men man skal jo ikke bruke det i 1/4 trangboring!

Link to comment
Share on other sites

Brukte us 2 nikelmangum på rev da bly var lov og den pakka fort sammen på 30meter, prøvde us 2 vismut og det ble 2 raske og reven strøk... Da vart laikaen satt på sporet å 250meter lenger bort satt han i "saksa". Begge situasjoner er fra åtejakt og kan hende det er stor forskjell fra våpen til våpen men kjøp noen patroner av hver og prøv på noe så du ser intrengningen og dekningen du har med ditt våpen. Jeg bruker rifle etter 3 skadeskytinger med hagle etter hverandre, revene ble bare såre i pelsen og blodige men har jo firebeint redskap til sånt heldig vis :D .

 

Test selv å finn det som går i ditt våpen.

Lykke til :D

Link to comment
Share on other sites

(til trådstarter)

Tullprat!

Tungsten knuser ikke samme faen hvis du skyter på noe levende med kjøtt og bein. Vismut knuser/sprekker opp. Dette er opplest og vedtatt

Sakset fra wikipedia: Bismuth is heavy and brittle

Brittle betyr jo som kjent skjørt på godt norsk, noe som betyr at de knuses. 4% tinn endrer ikke dette nevneverdig.

Tungsten kan brukes i alle choker det, men det er ikke anbefalt å skyte med mer enn 1/2 choke da dette kan slite ut chokene over tid. Dette er jo ikke verdens undergang, da nye choker er relativt billig, forutsatt løse choker.

Forøvrig trenger du ikke mer enn 1/2 choke egentlig. De fleste tungstenpatroner gir rimelig trange skuddbilder uansett.

Anyways, Det meste dreper på rundt 20m, men skal du skyte opp mot 30 og kanskje litt over, funker materialer som TS, Hevishot, HD osv MYE bedre.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar! :)

 

Vi du læs Njffs haglammunisjon har vismut akkurat de samme egenskapende som bly!

Ved treff i bein, deformeres haglet!

Mens med tungsten, stål, heavyshot osv. knuser bein ved treff.!

 

På en rev har jo ikke det så mye og si da 8)

 

 

Angående det med nytt våpen, så skal jeg neste år bruke en Mauser 30-06.

Er tross alt 16 år enda :lol:

 

 

Hvis du er fylt 16, er det bare å bruke rifla nå. Reven er småvilt, og småvilt kan jaktes aleine fra fylte 16 år, uansett våpen.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du har planer om å satse seriøst på revejakt, hadde iallefall jeg vurdert å kjøpe meg en hagle som tåler hardere hagl enn vismut. En hagle i 12/76 eller 12/89 gir deg muligheten til å bruke heftige patroner som Remington Wingmaster; Federal Heavyweight ol., som vil gi en helt annen rekkevidde og effekt enn hvilken som helst 12/70 patron med vismut.

 

Trur jeg hadde gått for BB i vismut hvis jeg var deg. Veit at flere har ok erfaring med den.

 

Anser meg selv som en seriøs revejeger, og jeg har fått noen rever på samvittigheten med 12/70, ser ingen grunn for å gå opp til 12/76 eller 12/89.

 

Ser at andre tipser om å gå over til rifle, de aller fleste revene har jeg skutt med hagle, utenom på åte. Kompisene mine jakter med drilling, og stort sett faller de for hagleskudd, datt 2 stk i dag senest skutt med hagle under dagens jakt.

Link to comment
Share on other sites

Greit nåkk at tungsten funker i 1/2, men man burde vel kanskje ha mulighet til et andre skudd også!

 

Til Mikkel: Før fylte 18 år kan ingen utøve jakt med rifle!! Forutsatt at man har med seg en myndig jeger som har betalt jegeravgifta i 3 år!

Jeg orker ikke å ta med meg fadern på åta før faen!! Ikke at jeg trur han gidd å sitte oppe :lol:

Link to comment
Share on other sites

Greit nåkk at tungsten funker i 1/2, men man burde vel kanskje ha mulighet til et andre skudd også!

 

Til Mikkel: Før fylte 18 år kan ingen utøve jakt med rifle!! Forutsatt at man har med seg en myndig jeger som har betalt jegeravgifta i 3 år!

Jeg orker ikke å ta med meg fadern på åta før faen!! Ikke at jeg trur han gidd å sitte oppe :lol:

 

Hvem i allverden er det som har proppa deg full av vranglære??

ALT du sier er jo faktisk feil. Fra fylte 16 år kan du jakte småvilt med .577 T-rex om du vil!

Og et 2. skudd er jo helt uproblematisk det, bare å legge 1/4 choken i andre røret :roll:

Med mindre du har faste choker på 1/2 og 3/4 elns da..

Link to comment
Share on other sites

Problemet er jo det at jeg har faste choker, og ikke vet hvor stor de er.

 

3/4 er trangere enn 1/2 sant??

 

Angående det med rifla: Tror ikke det er jeg som har feil... I tillegg til at fadern er naturoppsyn har jeg nettopp tatt jegerprøven... Man kan gå med rifle på sånn såkalt "opplæringsjakt".

Der man er under oppsyn av en myndig jeger.

Link to comment
Share on other sites

I tillegg, skal en jeger som jakter med rifle over cal. 22 LR, avgi storviltprøve.!

Cal. 22 LR kan brukes på alt vilt opp til hares størrelse men ikke hare! Skal man jakte større viltarter med salong, må det minimum være 22 LR magnum, cal. 222 eller 223!

 

Er du under 18, har du ikke lov og avgi storviltprøve, så lenge du ikke er ilag med en myndig jeger, som har fylt 20 og har betalt jegeravgifta i minimum 3 år!

Link to comment
Share on other sites

s/s 12-70; For å presisere hva foxterrier sier så kan en jeger på 16 bruke et hvilket kaliber som helst på rifla til å jakte; Rev, hare, tiur, orrfugl, rype etc.

Noe du vil støte på opp gjennom livet er at kunnskap ikke alltid følger stilling/tittel på folk du treffer på. Dvs. at du ikke må ta alt for god fisk :wink:

Link to comment
Share on other sites

Men tilbake til ammunisjon til revejakt. :)

Er Hornady V-Max 95 gr en god kule?

 

Ja det er en god kule til å drepe reven med, men skinnet blir sjelden pent. :wink:

En kamerat skøyt en rev her i høst med Lapua Mega 6,5, den ble skutt delvis på skrå igjennom maskinrummet. Utgangshull som et kronestykke og reven datt på stedet.

Link to comment
Share on other sites

Problemet er jo det at jeg har faste choker, og ikke vet hvor stor de er.

 

3/4 er trangere enn 1/2 sant??

 

For å finne ut hvilken boring du har i løpene kan du måle munningsåpningen.

For ordens skyld: trangboring 3/4 er trangere enn 1/2 (2/4)

 

Cylinder=Åpen Choke=18,4mm

Skeet = 18.3mm

Improved Cylinder = 18,15mm (1/4)

Modified er det samme som 1/2 trangboring og har diameter =17,9mm

Improved Modified = 17,6mm (3/4)

Full trangboring = 17,4mm

Link to comment
Share on other sites

I tillegg, skal en jeger som jakter med rifle over cal. 22 LR, avgi storviltprøve.!

Cal. 22 LR kan brukes på alt vilt opp til hares størrelse men ikke hare! Skal man jakte større viltarter med salong, må det minimum være 22 LR magnum, cal. 222 eller 223!

 

Er du under 18, har du ikke lov og avgi storviltprøve, så lenge du ikke er ilag med en myndig jeger, som har fylt 20 og har betalt jegeravgifta i minimum 3 år!

 

 

for og gjøre det enkelt for deg, jeg har nettop kjøpt meg en 223 og har fått godkjent søknad for 308 oss politiet og jeg er like gammel som deg ;P så det er nokk fullt lovlig.

Link to comment
Share on other sites

Det er ingen nødvendighet å gå over til 12/76. Har du en hagle i kaliber 12/70 så holder dette i massevis.

Går en del på predatorjakt, da spesielt kråke. Ettersom vismunt er en dyr ammunisjon og jeg skyter mellom 150 og 200 kråker per år, så går det i stål for min del.

 

Har møtt på en del rev under denne jakta og per dags dato er det ingen som har overlevd et stålskudd.

Da ser jeg ingen grunn til at man skal bytte ut hagla å gå for Remington Wingmaster og annen kraftig ammo.

 

Så at flere vil anbefale revejakt med rifle, og dette er noe jeg trygt kan anbefale. Utrolig morsom jakt!

Link to comment
Share on other sites

Før fylte 18 år kan ingen utøve jakt med rifle!! Forutsatt at man har med seg en myndig jeger som har betalt jegeravgifta i 3 år!

Jeg orker ikke å ta med meg fadern på åta før faen!! Ikke at jeg trur han gidd å sitte oppe :lol:

 

Du kan lese litt om dette her: http://www.lovdata.no/for/sf/md/td-20020322-0313-002.html

Her står det litt enklere skrevet om diverse lover og regler:http://skarateppen.com/jakttider/bestemmelser.html

 

Legg merke til at hvilken type våpen det skal jaktes med nevnes ikke før det er snakk om storviltjakt.

Den regelen du refererer til gjelder altså kun for storviltjakt.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Greit nåkk at tungsten funker i 1/2, men man burde vel kanskje ha mulighet til et andre skudd også!

 

Til Mikkel: Før fylte 18 år kan ingen utøve jakt med rifle!! Forutsatt at man har med seg en myndig jeger som har betalt jegeravgifta i 3 år!

Jeg orker ikke å ta med meg fadern på åta før faen!! Ikke at jeg trur han gidd å sitte oppe :lol:

 

du kan jakte med rifle på småvilt fra du har fylt 16 :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
bbdg: Trur nåkk ikke det du smartingen.. Fadern e faktisk jegerprøveinstruktør!! Å nei vi lærte nesten ingenting om trangboring!!

 

 

Dersom det er din far som har lært deg dette at du ikke kan ha rifle på jakt FØR du er 16, tror jeg jammen han skal sjekke lover og regler ved jakt i dette Norges land.

 

Du kan fritt jakte med hvilket som helst kaliber i rifle, FØR du fyller 18, så lenge du oppfyller kravene til å inneha våpen til jakt.(bestått jegerprøve osv)

 

Vil bare legge til:

 

Si nå ifra hva du finner ut av når det gjelder riflejakt under 18 år, så kan vi andre sende over video og bilder av tingene du går glipp av. For du går nemlig glipp av MYE dersom du ikke "kan" kjøpe deg rifle før du er myndig, men har lyst.

 

Sorry OT, men syns det er skammelig mye feil lærdom ute og går til de unge jegerne som skal komme fremover.

Link to comment
Share on other sites

Dette er klipt rett ut fra forskrift om jakt, felling og fangst fra 2008. Tror jegerprøveinstruktøren bør lese den...

 

 

Kapittel 2. Aldersgrenser

 

Den som utøver jakt på småvilt må være fylt 16 år, og den som utøver jakt på

eller felling av storvilt må være fylt 18 år. Fangst kan utøves av personer som

har fylt 16 år. For fangst av gaupe og jerv er aldersgrensen 18 år.

 

§ 5. Generell aldersgrense for jakt, felling og fangst

Aldergrensene når det gjelder jakt er knyttet opp mot viltgruppene småvilt og storvilt,

og ikke hvilke våpen som brukes. Det betyr at under jakt på rådyr, er aldersgrensen

18 år selv om den foregår med hagle. Aldersgrensene gjelder fra den datoen

vedkommende jeger fyller år, det er ikke tilstrekkelig at jegeren blir henholdsvis

16 eller 18 år i løpet av jaktåret.

Link to comment
Share on other sites

Mine erfaringer med hagleammo til rev :

 

Bismut : Er god nok i grove hagl som nr 2 og grovere , MEN kun på sideskudd under 20m. Jeg har sluttet å bruke det da jeg generelt synes det er for dårlig.

 

Tungsten : Er bra , bra skuddvirkning , bruker samme størrelser som ved bly , altså nr 2-3.

 

Hevishot / Wingmaster HD / Federal HD : Meget bra gjennomtrengning selv på lange hold , skyter meget trangt. Kan trygt bruke nr 4 pga de gode egenskapene som høy egenvekt samt at man da får bedre dekning på litt lengre hold.

 

Stål : Bruker jeg aldri

 

Generelt er det av ammo som er brukbart på rev ALTFOR dyrt :evil:

 

Bruker drilling når jeg jakter med hundene mine , på støverdrevet bruker jeg helst HD hagl , grunnet bedre egenskaper på litt lengre hold ( Wingmaster / Hevishot / Federal HD ). Om reven søker seg i hi brukes Tungsten.

Link to comment
Share on other sites

Synes det er litt festlig at en som har en far som er både jegerprøveinstruktør og jobber i SNO er så dårlig oppdatert innen lover og regelverk. :D

 

Nå ser du at du trygt kan bruke 30.06'en du har tilgjengelig på revejakt. Selv om ikke 30.06 akkurat er noe spesialkaliber til revejakt, er kaliberet helt ok, sålenge man skyter godt nok med det. Med en litt solid storviltkule blir ikke nødvendigvis pelsen så ødelagt heller. Skitt jakt!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 4 months later...
Et hvert våpen med kaliber 22LR eller mer, må skytes opp! Dette gjelder uansett hvilke arter du skal jakte med våpnet!

 

 

Du kan omtrent ikke ta mer feil enn du gjør her.

 

Du trenger IKKE å skyte opp med 22lr.

Du trenger heller ikke å skyte opp om du kun skal skyte småvilt med rifle

Oppskyting KUN om du skal jakte storvilt (og rådyr) med riflen.

Link to comment
Share on other sites

Prøv winchester xtended range, sinsyke patroner, samler mer en wingmaster, at

hd hagl knuses som noen påstår er tullprat, har skutt gås me de patronene og

haglene går tværs igjenom gåsa. Selv på hold på 35m blir det gjennomskyting

med di patronene. Har prøvd rio vismut bb, de har for dårlig dekning på lengre

hold syns jeg.

Link to comment
Share on other sites

god morgen kammerater. kanskje litt å-t men har ei gammel star cal 16. har aldri skutt rev med den pga at den er nyinnkjøpt. men gikk før det på jakt med faderens gamle stevens cal 16. og hadde da rev tett på flere ganger. turte da ikke skyte fordi jeg hadde en anelse om at det var for spinkelt. er det i hele tatt noen hagl som vil felle reven skikkelig( selvsag med et godt skudd) nå når blyhagl er forbudt. det var ikke noe problem før, da hadde papap liggende noe som sikkert kunne felt en bøffel, husker ikke navn og str på de men det var store hagl.

har tenkt på å bruke hagla her ved husene om jeg treffer på reven. Dette fordi at det er trøblete med sikker bakgrunn for 30-06 og andre rifler her.

Skjøt forresten en skabbrev en gang jeg var på vei fra skyting. to skudd med 6,5 hullspiss og den var nesten delt i to . vet egentlig ikke om det var helt lov, men for å spare den for mer lidelse tok jeg den sjansen. ringt så politiet og sa fra om at det var jeg som sto på veien og skaut og fikk bare takk og vennlige ord for at jeg sa fra :) politiet er greie de også ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...