Jump to content

Underskriftkampanje gjeninnføre blypatroner


villreinjegeren

Recommended Posts

Hansen deluxe: Hvorfor ble Linduvarri`s første innlegg fjernet?

 

Jeg støtter Linduvarri!

Det finnes ingen gode argumenter for å gjeninnføre bly. Tungmetaller i naturen er og blir forurensing.

At en del jaktammo er dyrt skal jeg være den første til å skrive under på, men jeg betaler heller prisen og jakter med god samvittighet.

Jeg mistenker at NJFF har saker på dagsorden som bør prioriteres høyere enn dette.

Link to comment
Share on other sites

Nei. Er du?

 

Det handler faktisk om det Hansen Deluxe skrev Linduvarri. Er du uenig i å skrive under på et opprop om å få gjenninført blyhagl, da kan du jo egentlig bare bla fort forbi denne sida. For da er ikke dette noe for deg, og vil du gi ytringer så gjør det på dertil egnet tråd, som også Hansen Deluxe linket deg til. Det kan da ikke være så vanskelig å forstå, er det det, bør du snarest søke kommunen der du bor om å få tilbake skolepengene som er betalt for deg, det ville jo være helt bortkastet å betale for noe som man ikke har noe nytte av, jeg tenker da på leseferdighetene.

Link to comment
Share on other sites

Du får slenge inn en søknad selv også, Gravråk, som tydeligvis ikke fikk bestått i naturfag?

 

Hansen deluxe får og kan gjerne for meg slette dette innlegget da er minst like usaklig som de tre siste i tråden...

 

Jeg er så gammel jeg at det er for sent å gjøre noe, ja enig i at de tre siste var usakelige, men usakelige oppgulp i begynnelsen provoserer til også å være usaklig tilbake

Link to comment
Share on other sites

Vyrde "villreinjeger"- du har heller ikkje fått med deg at eg hadde lest den andre tråden og posta innlegg der- før eg kom inn på den skjøre underskriftstråden din. Grunnen til at eg posta der og var at eg synes haldingane du framstår med er så ubegripelig dumme og negative at eg vil bruka kvart høve eg får til å kommentera dei, og underbyggja det med argument som eg vonar vil visa at det har vore kasta bort mykje skulepengar der du vaks opp og.

 

Mvh Lindu

Link to comment
Share on other sites

Vyrde "villreinjeger"- du har heller ikkje fått med deg at eg hadde lest den andre tråden og posta innlegg der- før eg kom inn på den skjøre underskriftstråden din. Grunnen til at eg posta der og var at eg synes haldingane du framstår med er så ubegripelig dumme og negative at eg vil bruka kvart høve eg får til å kommentera dei, og underbyggja det med argument som eg vonar vil visa at det har vore kasta bort mykje skulepengar der du vaks opp og.

 

Mvh Lindu

 

Ja i dine øyne er vel alle som ikke deler ditt syn idioter, det er vel bare Kim Il sung og du som er igjen av de som lever etteer denne regelen

Link to comment
Share on other sites

 

Ja i dine øyne er vel alle som ikke deler ditt syn idioter, det er vel bare Kim Il sung og du som er igjen av de som lever etteer denne regelen

Neida, jeg gjør det også :D

 

Hvorfor er bly i naturen farlig om jeg tør spørre... (Altså når det ikke suser igjennom luften med høy hastighet?) og i hvilken form? Bly gass vet jeg er litt guffent for det får jeg metall smak i halsen av og ganske ekkel bæsj. Men kuler?

Forøvrig kommer altså bly fra naturen...

Link to comment
Share on other sites

Forøvrig kommer altså bly fra naturen...

 

Du må ikke forvirre de med fakta. Ellers så blir det neste at de prøver å forby naturen! :lol:

 

Haha, evig bra :mrgreen:

Ta til vettet og støtt saken, eller kom med dokumentasjon på at blyhagl er skadelig i naturen, Linduvarri eller hva du nå het.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Slik eg ser det, er argumenta mot blyhagl :

- generelt er bly eit giftig materiale, og det er uvisse om korleis det påverkar økosystemet. Til dømes om kongeørn og andre artar øvst i næringskjeda kan eller blir blyforgifta ve å eta blyhagl frå påskote vilt. I Sverige er det gjort granskingar på temaet meed bly frå storvilt. Uansett bør ein nytta føre var prinsippet og la vera å nytta bly så lenge det ikkje er dokumentert at det ikkje er skadeleg. Og det heile starta med at våtmarksfugl vart blyforgifta og kreperte, og så kom stålhagla på marknaden med påfølgjande blyforbod i våtmark/ på visse artar. Det er truleg heller ikkje sunt at menneske et i seg blyhagl, og det gjer ein jo før eller seinare i løpet av eit jegerliv med småvilt på menyen som er skote med bly.

- det er utvikla nye hagltypar som er like effektive og til dels betre enn bly. Kvifor då gjera dette til ei stor sak og tvihalda på bly ?

- det er generelt viktig å skapa eit best mogleg omdømme for jegrane som interessegruppe. Motstanden mot jakt er stor i mange krinsar, og det vil vera mykje betre om vi går føre med endringsvilje og gjev slepp på blyhagla. På den måten viser vi at vi tek ansvar i høve uavklara/ avklara spørsmål kring bruk av bly og konsekvensane av det.

- og til slutt: å skyta med hevi shot og andre av dei beste, nye patronene er rett og slett moro- god drep og effekt på alle hald!

 

Mvh Lindu

Link to comment
Share on other sites

Til dømes om kongeørn og andre artar øvst i næringskjeda kan eller blir blyforgifta ve å eta blyhagl frå påskote vilt. I Sverige er det gjort granskingar på temaet meed bly frå storvilt. Uansett bør ein nytta føre var prinsippet og la vera å nytta bly så lenge det ikkje er dokumentert at det ikkje er skadeleg.

 

Kan du dokumentere at dette med kongeørn som er blyforgiftet fra å spise påskutt vilt er virkelig et problem? Og da mener jeg mer en et par stykker som har fått i seg blyhagl ved en eller annen tilfeldighet. :?:

 

"Granskninger" om bly fra storvilt i Sverige? Hva skal det bety? Er det dokumentert at vanlige mantlede blykuler som brukes på storvilt legger igjen nevnverdig mengder bly i kjøttet som blir spist?

 

Som jeg nevnte tidligere, utifra det du påstår så er det rart at flere generasjoner med jegere har levd både godt og lenge selv etter å ha fått i seg uante mengder med blyhagl gjennom vilt måltider...

Link to comment
Share on other sites

Men...

Det blir liksom litt omvendt. Hvorfor skal man forby metallisk bly, når det ikke er påvist skadevirksom het. annet en som en potensiell mulighet i våtmarksområder? Forbudet kom fordi Norge, (Som alltid den snilleste eleven i klassen) skulle gå frem som et godt eksempel og redusere utslipp av bly (Og her kommer poenget med at det er forskjell på bly...) Man fikk ført opp mange tonns reduksjon ved å forby blyhagel på en gei måtte, mens man slapp å ramme den kjemiskbly utslippende industrien...

Link to comment
Share on other sites

Dette bekrefter hva Linduvarri prøver å forklare:

 

http://www.jagareforbundet.se/svenskjak ... avsornar-/

 

Det er ingen ting som tilsier at dette ikke skjer, eller vil skje også i Norge. Jeg vil råde også bly-forkjemperne til å google temaet...

Takk for en ny og interesant kilde i denne debatten. 14% av 118 dyr...blir... 16,52 ørner som hadde dødelig konsentrasjon av bly i kroppen (Ikke så dumt som det ser ut statistisk) MEN det tilsier ikke at det er det ørnene har dødd av? I hvilken grad vil det påvirke ørnene å spise stål og andre gøyale ting? Det blir liksom bare halve sannheter som pressenteres hel tiden.

Link to comment
Share on other sites

Holder meg laaaangt unna dypt vann her. Å diskutere bly er som å trampe rundt med Parkinson's i et minefelt, akkurat på lik linje med å diskutere for og i mot ulv...

 

Har signert på kampanjen for øvrig, men griner ikke om det ikke hjelper. Har til gode å skadeskyte noe som helst med vismuth likevel, men følelsen er likevel at bly er mer effektiv. Leser jo mye av det som står om alternative hagl... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Blydebatten präglas ofta av ren och skär okunnighet många gånger. Jag kommer ihåg när denna fråga diskuterades i Sverige Riksdag för ett antal år sedan. De allra flesta politikerna visste icke skillnaden på metalliskt bly och den kemiska blyförening man tidigare hade i bensin. Beträffande dessa örnar som man hittat döda av bly, så säger statistiken att just dessa få örnar dött av bly, genast skall blyet bort. Man kan säga en massa med statistik men när man skjuter in sig på en enskild faktor, kan man inte bara strunta i resten.

Hur många örnar har dött av att flyga in i kraftledningar, krockat med flygplan, kommit in i rotorn till ett vindkraftverk etc.etc. Ingen skulle någonsin komma på tanken att förbjuda folk att resa till Thailand eller som man gör i Norge, reser till "syden", var det nu ligger (troligen söder om Oslofjorden) bara på skämt.

 

För övrigt hörde jag en känd vetrinär (Torsten Mörner) säga att han under 30 år endast fått in en gräsand som dött och vid obduktion hade blyhagel i magen (maven) - en.

 

Mvh

Gränsjägaren (Värmland)

Link to comment
Share on other sites

... jeg har prøvd å hente fram et par henvisninger som viser at bly er skadelig for miljøet og bl.a. fugleliv. Jeg kan ikke se at noen har lagt fram noe som helst som dokmenterer det motsatte, bare at trådstarter påstår at det finnes dokumentasjon som viser at bly egentlig ikke er så giftig.

Når fugl blir sekundærforgiftet av bly i kroppen så forstår jeg svaret fra Hassel som at det ikke er mange nok fugler som har krepert pga bly?

 

Norske jegere har ikke et problem med tilgang til effektiv jaktammo i dag, og diskusjonene er ikke preget av prisnivået på patroner med "moderne" legeringer. Hva er da problemet?

SFT erkjenner åpenlyst at de ikke kjenner alle mekanismer mht giftighet hos andre legeringer og tungmetaller, men er ellers tydelige på at bly framstår som svært giftig. Om medlemmer på dette forumet er i så stor tvil om farligheten av bly kontra andre legeringer i jaktammo så er det jo nettopp dette dere må sette fokus på. Sett press på SFT. Jeg vil anta at det er en mye smidigere og ryddigere veg å gå i et forsøk på å snu sentrale myndigheter i denne saken.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror egentlig vi er enige Roadmaster selv om det ikke kan virke sånn.

Prisnivået på ammunisjon har ikke blitt diskutert i stor gras, men det er defintivt en del av gamet

Det jeg stiller spørsmpål til er hva er effekten av alternativene til bly? Vil skadevirkningen være mindre eller større? SFT sier vel at de ikke har tatt stilling til det. Vedtaket om blyforbudet ble tatt på et faglig tynt grunnlag og med en etisk tvilsom bakgrunn.

 

Den sveneske raporten sier: Mängden bly i örnarnas lever och njure har mätts och 14 procent av örnarna hade dödliga koncentrationer av bly i kroppen. altså er det her snakk om bly som har blitt oppløst og avleiret i kroppen på fuglene. Er det dermed gitt at det er metallisk bly i form av haggel eller kule som har forårsakt dette. Eller har Ørna spist dyr som har beitet for nærme gruvedrift og smelteverk på Nordkalotten? Det er også havørn det er snakk om, så en kan vel anta at mye av foret er fisk som kommer fra den ikke helt rene "botniska viken".

 

Jeg kan ikke si hva som er rett eller galt, men i den grad jeg har fulgt med saken når forbudet kom (På et meget tynt grunnlag i følge meg) og de undersøkelsen som ble gjort rundt metallisk bly, så har vi faktisk gått fra vondt til verre.

 

Om jeg ikke husker het feil så er det også slik at når stålhaggel legger seg i et surt miljø (myr) så vil den begynne å ruste, med mindre det ligger bly i nærheten for da vil kjemien gjøre at blyet oppløser seg først... (Og oppløst bly er ikke fint og bra)

Link to comment
Share on other sites

Ser at blydebatten har tatt av her. Æ må bare sei at ætte mett subjektive synspunkt e det storm i et vannglass. Ja bly e giftig , det veit vi alle, men kor masse bly vil ørna ta opp i organismen ved at et haggel eller ti går gjønna tarman hennes? sei det veit vi ikkje, førr då måtte vi sætte ho i bur å få det sjekka ut, og det kan vi jo ikkje. det e umoralsk å sætte ville dyr i bur.men koss ska vi da finne det ut? nei sei det. Det verke på mæ som om greanpeac-eran har bailltak på aillt som heite naurværn, å politikeran har lært at mainn ikkje skal trø dæm på teran, førr då møste mainn vælgera, å då sett mainn ikkje på tinget længer. Blyforbudet e et resultat av at de som sett på tinget må gjøre et krampetak førr å se ut som de gjør nåkka, å da e det lætt å ta tak i det lættaste de finn som for eksempel bly. de som trur at ørna e utryddningstrua kan no bære ta sæ en tur te senja. på ei strækning på 1 km tælte æ 36 ørne som satt i fjæra å sola sæ. Ikkje veit æ om dæm va så full av bly i ræva at dæm ikkje kunne flyge længer, men poenget mett, om no man skal komme fram til det, e at om ei av tusen ørne døyr av blyforgiftning, så e det trasi nok, men ka med de hundrevis som flyg inn i vindmølleparka, de hundrevis som bli skutt av reineiere, og saueeiere, enn reirplyndrera? nei det e trasi nok med den eine, men ho bli lita i forhold te all anna dødeligheit i ørnestammen.

 

Ka æ forvente av innlegget? Jo, når man etterhvert ser på seriøsiteten på innlegg her på fora forventer jeg at minst halvparten av kommentarene kommer på grunn av at jeg skrev på dialekt.

Link to comment
Share on other sites

Hassel: Vi er tydeligvis ikke veldig uenig så lenge du stiller spørsmålstegn ved akkurat det samme som meg, sitat; Det jeg stiller spørsmål til er hva er effekten av alternativene til bly?

Og det er dette jeg mener forkjempere for bly bør rette fokus mot, ikke en sånn Karius og Baktus-parole som: VI VIL HA BLY, VI VIL HA BLY!!!!!!!...

 

En avklaring mht giftinghet for andre legereinger vil medføre at det samtidig må legges fram ytterligere (og kanskje bedre) dokumentasjon på blyets giftighet mht viltet og miljøet. Viser det seg at bly så lite giftig/skadelig som mange jegere tydeligvis har en oppfatning av, så er jo alt såre vel...

 

Fram til vi vet mer så bør det være akseptabelt for alle jegere at bly erstattes med andre legeringer. Dette er den beste kunnskapen vi har i dag, og det er faktisk noe som heter føre-var prinsippet.

Link to comment
Share on other sites

Betalte nylig over 500kr for 10stk Federal HD, DET ER FOR DRØYT!

Jeg tror nok det er pris de fleste reagerer på. Hadde det vært billigere med alternativ ammo som feks TS, hevi, HD, BC, Wingmaster ol, hadde jo folk brukt det på kråker, duer, skjærer, tiur, ender og alt mulig annet. For dette ER patroner som i mange tilfeller er bedre enn "de gamle blypatrona" noen gang var. Wingmaster i US 7-8 på kråkene hadde jo funka kanon det, men hvem faen har råd til å bruke over 1000 lappen i ammo på en eneste jaktøkt?? (36kr pr.stk, og det går jo fort 30 skudd på kråkejakt)

Få ned prisen på GOD alternativ ammo drastisk, eller kom tilbake med bly til en rimelig penge.

Når det gjelder giftighet er det vel ikke gjennomført nok forskning på dette området. Godt mulig at HD hagl er værre enn bly i våtmarksområder, ingen har testet det da alt annet enn bly automatisk ble stemplet som "non-toxic" rundt herrens år 2005.

Hva som var giftig og ikke var plutselig av mindre mindre verdi da det eneste folk brydde seg om var at bly var et tungmetall og at tungmetaller er fy-fy...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

En avklaring mht giftinghet for andre legereinger vil medføre at det samtidig må legges fram ytterligere (og kanskje bedre) dokumentasjon på blyets giftighet mht viltet og miljøet. Viser det seg at bly så lite giftig/skadelig som mange jegere tydeligvis har en oppfatning av, så er jo alt såre vel...

 

Fram til vi vet mer så bør det være akseptabelt for alle jegere at bly erstattes med andre legeringer. Dette er den beste kunnskapen vi har i dag, og det er faktisk noe som heter føre-var prinsippet.

 

Det som er problemet nå er at dette burde vært gjort FØR blyforbudet kom.

Hadde giftigheten i de alternative haglene blitt analysert før forbudet kom hadde vi kanskje ikke hatt blyforbud i dag.

Det at myndighetene skal gå tilbake på denne avgjørelsen i etterkant vil kreve MYE mer omfattende dokumentasjon enn det som ble lagt til grunn for å forby bly.

Dermed tror jeg desverre det er usansynlig at vi får en endring av regelverket nå.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...