Jump to content

Reddning av gammel krigshelt...?


Razorback

Burde denne fikses opp el beholdes som den er....?  

82 members have voted

  1. 1. Burde denne fikses opp el beholdes som den er....?

    • La være, orginal og med patina.
      59
    • Fikse opp, ny og fresh.
      23


Recommended Posts

Har en venn som har fått arvet en gml Walther P38 fra krigen Den har etter sigende blitt funnet/ligget ute den gang under krigen, og kan se ut som den har fått en heftig "ripe" i lakken da. Mistenker seriøstt dyp gravrust......

Hva er muligheten for å få reddet dette klenodiumet, evt hva kan gjøres...? Fylle i porer, pusse ned hele veien til bart metall, elektrolytisk behandling?

 

Ikke alle forslagene her er vel heller de beste dersom man vurderer en nye brunering/blånering heller vil jeg tro....

 

Gode forslag mottas med takk, gjerne fra folk som faktisk har restaurert gml våpen....

 

2s8pv7a.jpg

 

210c9xd.jpg

 

ohmnw7.jpg

 

2qm0qi0.jpg

 

eg93ih.jpg

 

21djuo7.jpg

 

102l98z.jpg

 

2ez47de.jpg

 

2cqe9hz.jpg

 

wamw7n.jpg

 

il8zmq.jpg

Link to comment
Share on other sites

Verdien synker som en stein hvis du sliper den ned og legger på ny finnish. P38 har liten verdi som konkurransevåpen pga avtrekket. Gjør den først skikkelig rein, bruk deretter noen timer med olje og stålull/fin smergel og fjern minst mulig gammel finnish. Sett den deretter inn med olje, eventuelt Remington Drilube http://www.gundogsonline.com/shooting-supplies/gun-cleaning-supplies/remington-drilube-with-teflon.html (Da blir den litt mer hyggelig å håndtere.).

 

- Øivind

Link to comment
Share on other sites

Nå er jeg av den formening at den bør forbli slik den er og at eventuell aktiv rust må fjernes ved å gnikke og gnu til mannen med ljåen banker på.

 

Om du/dere skal gå for en restituering, så vil det selvsagt kreve en del jobb og uansett være en dødare for samleverdien.. En tanke som da slår meg, er at dere da i samme slengen kunne kappet pipa til ca en cm fremfor sleide og flyttet framsiktet til sleiden. Det vil bli uorginalt, men samleverdien vil jo uansett være redusert. En P38 modifisert slik er i mine øyne ganske fiffige :) (Walther laget forresten noen slike etter krigen)

Om noen deler er rustet bort, så selger egun.de, cheaperthandirt.com osv.. deler til P38 svært billig.

Link to comment
Share on other sites

Har selv en gammel Mauser mod.34 som er "krigsbytte" den var i lusen forfatning etter 60 års "oppbevaring" uten puss og stell. Sleide satt fast og forskjellige deler - inkludert løpet var gått tapt. Jeg brukte elektrolyse til å fjerne rust, og fikk således løsna sleiden, nå er pistolen skytbar (om enn ingen matchpistol akkurat :D ).

 

Min hadde ganske tilsvarende rust som den på bildene over, og det ville ikke være mulig å få den til å bli "ny" - jeg har derfor ikke gort annet enn å olje den godt etter elektrolysebehandling.

Link to comment
Share on other sites

En enkel teknikk som jeg har fått referert fra flere samlere er som følger:

 

- Saus inn overflaten med vanlig olje

- Gni frem og tilbake med en tomhylse, .308 er en grei størrelse

 

Har ikke prøvd denne teknikken selv, men den skal etter sigende fjerne rust uten å ødelegge resterende finish. Den er i hvert fall mer skånsom enn sliping etc., så det skader ikke å prøve. Lykke til !

Link to comment
Share on other sites

Takker for hittil gode innspill, keep'em coming!

Skal bringe budskapene og resultatene av avstemningen videre ihvertfall.

 

Ble sagt her at en restaurering ville fått verdien til å stupe, men i sin stand og med tanke på hvor mye som ble produsert er den vel ikke akkurat noe "høydare" i pengepungen vel....?

 

Tror eieren kunne vært lysten på å benyttet denne litt på konkurranser, om ikke for annet enn å få et historisk sus over seg selv, da ambisjonsnivået nok ikke er det største, så en finish som er både holdbar og fin kunne kanskje vært ønskelig. Har man noen måte i det hele tatt å få det til på med et pent resultat, el hadde man bare måttet dekket alt med Duracoat...? :shock:

Link to comment
Share on other sites

Om verdi ikke spiller noen som helst rolle: Fjærn rust med elektrolyse (er å foretrekke foran all slags sliping da sliping ikke bare fjærner rust, men også friskt metall mens elektrolyse fjærner KUN rust) på alle deler. Glassblås så alle utvendige flater, fyll sår i metallet med f.x. biltema metallsparkel og la gunnern få ny overflatebehandling med Duracote.

 

Har lekt litt med dette på skrapjern med tanke på lignende jobber, og resultatet kan bli ganske så bra faktisk ;)

Link to comment
Share on other sites

Funker også å krølle sammen en ball med aluminiumsfolie og dypp den i olje, den sliper skånsomt (bruker dette når rust skyter igjennom krombelegg).

Man får også kjøpt slike metall dotter (alà den typen man bruker for å fjerne den fastbrente lasagne'n fra helvete) for å fjerne rust på våpen. Disse skader ikke blånering og er svært effetive. Løp på lange våpen kan pusses ved å surre dotten rundt og jokke i vei.. Jeg pleier å surre litt av det rundt kobber børsten til inni løpet også.. terning kast 6 fra meg ;)

Link to comment
Share on other sites

Hmm, trodde de ballene var shavings av stål fra borring jeg.... vet ikke hvor lurt det vil være med stål i riflingene gitt.... Dessuten hadde jeg trodd både den og vanlig stålull kunne blitt vel aggresivt mot det lille som er igjen av finish der...

Antar det å fylle i med metallsparkel el lignende og forvente en grei finish med blå/brunering er litt vel i overkant optimistisk....?

Link to comment
Share on other sites

...

Antar det å fylle i med metallsparkel el lignende og forvente en grei finish med blå/brunering er litt vel i overkant optimistisk....?

Brunering og blånering er prosesser som kun funker på stål. Skal du sparkle (tette porer med metallsparkel) er det Duracoat som gjelder.

 

De rustskadene som er på denne pistolen er uopprettelige - du kan kun gjemme dem, aldri bli kvitt dem. SKal du ha noe over dem må du fjerne så mye av det skadede stålet som mulig, det er det KUN elektrolyse som gjør uten å samtidig fjerne frisk metall. Klarer du ikke få bort ALT er det kun et tidsspørsmål om når det bobler seg under overflata og ser stygt ut igjen.

 

En del av pistolens karakter ligger i livet den har hatt, og merkene den har fått - derfor mener jeg at det fineste på denne ville være å bare elektrolysebehandle den for å fjærne rust, og deretter la olje være konservator og hindre videre skader. Selvsagt skal den skytes med - det er det den er lagd for, den kommer IKKE til å skyte bedre om den blir pyntet med sparkel og Duracote.

Link to comment
Share on other sites

Hmm, trodde de ballene var shavings av stål fra borring jeg.... vet ikke hvor lurt det vil være med stål i riflingene gitt.... Dessuten hadde jeg trodd både den og vanlig stålull kunne blitt vel aggresivt mot det lille som er igjen av finish der...

Neida, de er av mykt metall tiltenkt formålet. Det følger med pakken en liten lapp som viser hvordan man kan tvinne noe av det rundt kobber børsten til løp.

Sitter og knotter på jobb, husker ikke hva produktet heter.. sikkert andre her som også bruker det, kanskje de kan linke til produktet.

Har brukt det mye på samlevåpen fra ww1 og ww2, aldri opplevd noen skade i blåneringen. På disse har jeg skrubbet lett, men på slarkete sideliggere av eldre årgang har det gått langt hardere for seg. Men heller ikke da opplevd skade i blåneringen.

 

Ellers så er dette en fin link; http://www.frets.com/HomeShopTech/QuickTricks/RustRemoval/rustremoval.html

 

 

Edit; Googlet litt.. lurer på om dette er det produktet jeg nevnte. Ser likt ut i allefall

http://www.battenfeldtechnologies.com/tipton/catalog.asp?product=Gun-Bright-Metal-Cleaning-Pad

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Må legges til at vi enda ikke har skutt denne gml traveren da....

Har sørget for å ha den godt innoljet, spenne den opp går meget lett og fint, løpet er blankt, fint og uten noe tull i.

Vi har ikke noe ransom rest el noe annen benk å sette den i, må jo si man er litt betenkt, med tanke på at den har ligget og til tider med uoversiktlig vedlikehold i mange år, på om man skal prøve av et par runder med skarpt mens man holder den....

 

Noen innspill på dette....?

Link to comment
Share on other sites

synes det er litt synd å pakke noe slikt inn i duracoat. duracoat er i mine øyne lest for moderne våpen som skal ha en finish som beskytter mot naturkreftene.

 

jeg ville dynka den i olje, og gått grundig tilverks med en kobberbørste.

 

skal den ha ny finish er det vil ikke tvil, sand/glassblåsing og blånering. glideflater i mekanismen bør poleres opp, om disse er fulle av rust gir det mer friksjon. sjekk også kammer og pipe innvendig, er pipa helt rusta ned ser jeg ikke noe poeng i å gjøre noe annet enn å legge den i olje og skrubbe med børste.

 

fremtidig affeksjonsverdi for andre slektninger skal også taes med i regnestykket, en pistol som har "patina" er i mine øyne et bedre våpenhistorisk familieminne enn en reblånert utslitt rusthaug..

Link to comment
Share on other sites

Skal oppom med macro-linsa mi en dag nå, få tatt noen skikkelig close-ups, kunne nesten se ut som rustingen har stoppet, men innmari til groper igjen der....

 

Verdi vil jeg vel tro uansett er like heller lite, så hvorfor da ikke få et pent våpen ut av det med med ny finish(eneste man klarer da er jo Duracoat) Forstod jeg den ene linken rett, så er delene veldig følsomme ovenfor rust etter elektrolysen. Olje hindrer jo ikke rust på samme måte som blånering/coating, i det den er tørket opp/bort har man samme problem igjen....

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Jeg ville prøvd å få P38n i skytbar stand igjen jeg, har selv en slik (ikke nummerlik), synes det er en fin pistol å skyte med etterhvert som man blir vant med den.

Har vurdert å blånere opp min, gjorde et forsøk med mine egne ti tommetotter for noen år siden og det ble ikke særlig bra, noen som har tips om hvem som er flinke til slike jobber (bor på hønefoss)?

Samleverdien er vel ikke all verden uansett på disse da de finnes i ganske stort antall.

Link to comment
Share on other sites

Vi takker og bukket stort for at folk viste interesse for projektet vårt selv om det har ligget brakk en stund nå. Nå har vi ihverfall kommet dit at den skal prøveskytes innen kort tid, prøve å få til noe rigg til å fyre den av fra, vet jo aldri hva en slik gammel "krank" tysker kan finne på å gjøre... Antar den ikke kommer til å sprenge og ta halve hånda med seg på veien, men hey, bedre å være litt forsiktig spør du meg...

 

Eieren av våpenet kunne tenkt seg å prøvd å blånert det selv, mye på grunn av å holde kostnadene på projektet nede, men etter det jeg har lest om ordentlig blånering virker det som kostnaden av ingrediensene til "heksesuppa" overgår det en børsiss skulle hatt for å gitt delene en omgang. I tillegg må jeg jo si at prosedyren i seg selv ikke akkurat virker fristende.... Overkoke en suppe av farlige salter og gasser samt passe på å ikke la det koke tørt...

Mitt forslag ville vel strengt talt vært å brukt elektrolyse for å stoppe evt rust, fjernet gml blånering, forsøkt fylt groper ol med stålplast el lignende holdbart og hardt materiale og gitt den en omgang med matt svart Duracoat. Men det er nå meg da...

 

Pratet litt med våpenkontoret her om det for en stund siden. De sa der at i praksis så har de et våpenamnesti hele tiden. Dvs at dersom man har en god grunn, funnet gml Luger etter besteforeldre når de ryddet etter at de var gått bort så var det jo forstålig hvor detkom fra osv, bare å levere inn, evt søke hvis man kan ha de selv.

 

Dersom man hadde kommet med en MP5 hadde de kanskje ikke vært like lette å ha med å gjøre... :lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Støttes.

Her en enda en, litt mere utfylende: http://www.rowand.net/Shop/Tools/Electrolysis.htm

 

 

Noen som her erfaring med dette?

Har en M98 som har en del rust som jeg ønsker å få vekk, har prøvd å gnikke og gnukke, shine og line.

Men får ikke vekk det som gjemmer seg i krinkler og kroker.

Ser for meg at det blir Duracoat på den etterpå :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...