Jump to content

Avatar


Pedern

Recommended Posts

Hei. Jeg synes begrensningene på antall pics og størrelsen på bildefilen er i drøyeste laget. Måtte slite skikkelig for i det hele tatt å finne et bilde jeg kunne bruke som avatar på forumet her. Først måtte jeg gjøre om størrelsen på bildet i Photoshop og så gjøre om formatet på bildet fra jpg til gif.

 

Kanskje det hadde vært en idè å utvide begrensningene når det gjelder bildefila på avatar funksjonen?

 

Eller legge ut rettningslinjer til hvordan man skal få bildefilen liten nok til å passe inn i begrensningene som er satt. Slik at flere kanskje får seg en avatar.

(bare et forslag)

 

Ellers er jeg strålende fornøyd med det meste på kammeret, kjempeforum :D

 

Mvh.

Peder

Link to comment
Share on other sites

80x80 pixler på avataren har etablert seg som en slags "internasjonal standard" på webfora. Størrelsen på avataren spiser bredde på tekstfeltet, og påvirker dermed hele siden avataren finnes på - selv om det bare er i ett innlegg. Derfor er det slik. Det er ikke fryktelig vanskelig å redigere et bilde til 80x80 pixler og lagre det som .gif-format - noen her kan sikkert gi en grei oppskrift på det.

Link to comment
Share on other sites

Dette er da enkelt. først laster man opp bildet på ImageShack (link nederst på siden når du poster).

Når bildet er lastet opp klikker man på linken "Resize Image". Da får en opp en editor, velg arkfanen "rescale" øverst og legg inn ønsket størrelse. Når du er fornøyd klikker du på "save picture" og laster opp dette bildet til ImageShack.

Link to comment
Share on other sites

80x80 pixler på avataren har etablert seg som en slags "internasjonal standard" på webfora. Størrelsen på avataren spiser bredde på tekstfeltet, og påvirker dermed hele siden avataren finnes på - selv om det bare er i ett innlegg. Derfor er det slik. Det er ikke fryktelig vanskelig å redigere et bilde til 80x80 pixler og lagre det som .gif-format - noen her kan sikkert gi en grei oppskrift på det.

 

Det er ok, en god og grei forklaring på hvorfor det er sånn :)

 

Grunnen til at jeg hang meg litt opp i dette er pga. på noen andre forum jeg deltar i har jeg bare lagt inn et bilde av hvilken som helst størrelse og alt har skjedd automatisk.

Så når jeg måtte skalere ned bildet selv og ikke fikk det i rett størrelse ble det et lite frusterasjonsmoment.

Link to comment
Share on other sites

Å få en automatisk funksjon for skalering av avatarer er noe vi kan legge på ønskelista, men det er nok en del ting som må prioriteres før dette (les: jeg tør ikke å mase på admin om dette).

Ellers kjenner jeg meg godt igjen i Polardegos beskrivelse, avatarer på størrelse med låvedører og animasjoner er djevelens verk.

Link to comment
Share on other sites

Å få en automatisk funksjon for skalering av avatarer er noe vi kan legge på ønskelista, men det er nok en del ting som må prioriteres før dette (les: jeg tør ikke å mase på admin om dette).

Ellers kjenner jeg meg godt igjen i Polardegos beskrivelse, avatarer på størrelse med låvedører og animasjoner er djevelens verk.

 

Ja det er vel både lurt og fornuftig å prioritere andre ting først. For egentlig så er det jo en bagatell.

 

Men det som kunne vært greit er en link som det f.eks. kan stå; "Er bildet for stort?"/"Passer ikke bildet?" Også liket opp mot et nettsted el. som har en bildeskaleringsfunksjon på siden hvor man velger avatar...

 

-Pedern

Link to comment
Share on other sites

Her er en enkel web-basert tjeneste for nedskalering til kvadratiske småbilder:

http://www.shrinkpictures.com/create-avatar/

 

Og det er ikke egentlig nødvendig å konvertere fra JPEG til GIF; cluet er at bildet må være under 8 kB i størrelse - hvis du konverterer et 80x80 JPEG-bilde som er over 8 kB til GIF vil det bli mye mindre i kB og mye dårligere i kvalitet (GIF har bare 256 farger og egner seg dårlig til fotografier). Photoshop har en funksjon som heter "save for web" e.l., hvor man kan bestemme både pixelstørrelse og kompresjon - der er det enkelt å skalere bildet til oppunder 80x80 og komprimere til oppunder 8 kB.

Link to comment
Share on other sites

Avatarer? Åja, de greiene jeg skrudde av for lenge siden, da jeg oppdaget at en full forumside med dem lastet på tre ganger så lang tid som en uten? :)

 

Heh. Har jeg aldri tenkt over kunne gjøres. Prøvde å ikke vise avatarer nå. Plutselig er ventetiden borte for innlasting av siden. he. Så nesten litt ryddigere ut også. Hmmm damn it Edward, ikke sikkert jeg vil tilbake til avatarer nå. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Synes og det er kjekt med bilde/avatar, raskere å kjenne igjen forfatterne av div innlegg da. Klarte å klore et bilde ned i 33 kb, men har ikke program som kan redusere det ytterligere. Får teste ut tipsene i denne tråden.

 

Har du ikke paint?

Link to comment
Share on other sites

Last ned picture resizer på microsoft sine heimesider. Installer det og når du skal lage avatar av et bilde, så høgreklikker du på bildet, velger resize picture, og velg advanced, custom og sett inn den størrelsen du vil ha på bildet, så skalerer den ned i både størrelse. Enkelt å greitt. Koster ingenting og er veldig enkel å bruke.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...