Jump to content

Kikkertsikte til toppjakt og rådyr


Bie90

Recommended Posts

Hei, jeg er på god vei til å få min første rifle, en Tikka T3 Lite 6,5 x 55 og trenger litt tips og råd om hva slags kikkertsikter jeg bør gå for. Bruksområde for rifla vil være toppjakt, rev og rådyr.

 

Har fått tips om en Swarovski Z6 1,7-10 x 42, som ikke akkurat er så billig for å si det slik :)

Jeg er selvfølgelig villig til å legge litt penger inn i dette men vil gjerne ha noen flere valg muligheter å gå etter, så del gjerne erfaringer, tips og råd rundt dette.

 

På forhånd takk.

Link to comment
Share on other sites

Personlig kan jeg ikke fatte hva en skal med 6x zoom, og vil hverken betale for det eller ha et så dyrt sikte med så mange kompromisser inni. Men det er smak,

 

Jeg har aldri jaktet rev, men har forstått at det skjer om natta. Om natta har jeg jaktet, og da nytter ikke noe som helst x42, uansett pris og kvalitet. Om ikke lyset på veggen er 100W Hella - men reven kan jo stille seg ved siden av lyskjegla også? Men så er jo et 50mm sikte større og tyngre.

Toppjakt og rådyrjakt stiller litt forskjellige krav, men det kommer og an på hvor og hvordan du jakter rådyr, et 3-12 eller 4-16 er muligens et OK kompromiss.

Rådyrjakt kan forresten også stille krav til lysgjennomgangen i siktet. Av og til vil de helst bare komme fram når det er mørkt

 

Hva med et hvilket som helst Europeisk sikte, med 4x zoom og 50/56mm objektiv? Det fins veldig mange.

Selv kjøpte jeg for en stund siden et IOR (rett nok med 6x zoom - 3-18x42), men da kan jeg iallefall si at det ikke er noen vits å zoome helt ut med de) De er vesentlig billigere enn tilsvarende Zeiss f.eks. og jeg lurer på om det er vel så skarpt som min 2.5-10x42.

En Zeiss 2.5-10x42, eller 50 blir nå forresten sjelden feil, ei heller en SuB i den forstørrelsen du vil ha.

 

 

Forstørrelse er nå uansett smak, noe MÅ ha 24x forstørrelse til toppjakt og haler rundt på en PM2 til prisen av en grei bruktbil, andre har en Bushnell Banner 4x40 til 49$, skyter mer vilt og er minst like fornøyd. Det beste er kanskej å se på noen sikter som folk har på riflene sine, og se hva en liker.

 

Og så kan en jo søke her på forumet, med søk-funksjonen, eller i Google, med "site:kammeret.no" bak.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Swarovski 1,7-10x42 er et meget godt valg hvis du har råd til sikte. Jeg har selv gått fra zeizz til Swarovski og har nå både Swarovski 2,5-10x56 på rifla og z6 1-6x24 m circle dot på drillingen samt håndkikkert EL 8x32. Er superfornøyd. Meget bra service når noe ikke fungerer. Har "gammel" Swarovski på rifla og vurderer sterkt å bytte over til Swarovski 1,7-10x42 på rifla. Et supert "all round" sikte som er lyssterk nok og fantastisk opptik og mekanikk med godt nok zoomområde til å dekke det meste.

 

Vurderer du lys i kikkerten?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har to Schmidt Bender sikter og et billig, men nytt Weaver sikte med parallaxejustering - Disse i hhv 1,5-6 og 3-12 og 4-14. Den jeg skyter tettest samlinger med, er den minste Scmidt und Benderen. Den oppleves også som lysest av dem. Dessuten er jeg enig i betraktningen om at 4,5 er i akkurat meste laget for drivjakt på rådyr. - Dessuten: Jo mer jeg bruker kikkertsiktene, jo mer blir klare glass viktigere for meg enn mye forstørring. De klare glassene gir minutter om morgen og kveld - det sier seg selv, men, kanskje mindre opplagt, de gir også en psykologisk opplevelse av god forstørrelse. Derfor slutter jeg meg til at du bør velge europeisk kvalitetsoptikk, om du kan.

 

Personlig ville jeg seriøst vurdert et sikte helt ned i 1,5-6. Det finnes tilbud på disse i SuB på Jakt og friluft.http://www.jaktogfriluft.no/

 

Ellers er det jo en del brukte Swarovskier med 4-12 på nettet som ser relativt plettfrie ut til enda lavere pris.

 

 

Sånn - der fikk jeg sagt noe idag og :)

 

Mvh Langlo

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Swaro Z6I 1,7-10x42 som er til salgs om noen vil ha den.

+

Synsfeltet er enormt

Lysreguleringen er smart, med enkel da/nattlys bryter

 

-

mørkeegenskapene suger lut sammenlignet med en annen god tysk 42mm kikkert.

Okularet er så digert at det må monteres i minst like høye ringer som en annen med 50 objektiv.

Retiklet sitter i andre fokusplan og er nesten gjennomsiktig og blast i farge

 

Har sittet på i 3 uker og blir sporenstreks byttet ut med en Varipoint igjen. 1,7-10x42 er super til hundeførere og annen beveglig jakt grunnet synsfeltet, men optikken forsvarer absolutt ikke prisen

Link to comment
Share on other sites

Takker for alle tips og råd her.

 

Planen min var å kjøpe en Zeiss Classic 2,5-10x50 men hørte av andre at den ikke ville fungere godt nok på toppjakt og at jeg da burde gå over til en Swarovski Z6 1,7-10 x 42 eller no rundt der. Men ser jo nå at det kanskje ikke helt stemmer.

 

 

Vurderer du lys i kikkerten?

 

Den tanken har jeg ikke kommet helt innpå enda. Hva slags fordeler vil dette gi egentlig?

 

Jeg er som sagt litt fersk innenfor rifler og kikkertsikter så har ikke fått satt meg helt inn i dette enda. Sitter og leser litt om kikkertsikter og prøver å plukke opp mest mulig info før jeg tar det endelige valget.

Link to comment
Share on other sites

HMMM. Hvorfor prate en masse tull om en kikkert du skal selge :shock::shock::shock::lol: Kikkerten har fått masse toppkritikk . Igjen, fantastisk kikkert, men helt riktig, veldig dyr, men som kona, bytter a ikke ut :mrgreen:

 

Jeg har en Swaro Z6I 1,7-10x42 som er til salgs om noen vil ha den.

+

Synsfeltet er enormt

Lysreguleringen er smart, med enkel da/nattlys bryter

 

-

mørkeegenskapene suger lut sammenlignet med en annen god tysk 42mm kikkert.

Okularet er så digert at det må monteres i minst like høye ringer som en annen med 50 objektiv.

Retiklet sitter i andre fokusplan og er nesten gjennomsiktig og blast i farge

 

Har sittet på i 3 uker og blir sporenstreks byttet ut med en Varipoint igjen. 1,7-10x42 er super til hundeførere og annen beveglig jakt grunnet synsfeltet, men optikken forsvarer absolutt ikke prisen

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror Sauer 150 ikke helt klarer å bestemme seg for hva han synes om denne kikkerten. :D

 

En 1,7-10x Swario Z-6 er som andre skriver en meget het kandidat
Jeg har en Docter Unidot på 1/2 autoen. Den har digital lyskontroll som Swaro, men er vesentlig bedre enn swaro Z6i 1,7-10x42i mørket. Sistnevnte er jeg forøvrig særdeles skuffet over.
Link to comment
Share on other sites

Hmmmmm . Sauer 150. :twisted: Bransjetilhørighet......Mye skit om andre varer enn den han selger selv for så å fremheve sine egne. Skulle vel være smartere enn som så når enn tilhører en butikk. Kjære trådstarter. Se bort fra denne kritikken og stol på de som svarer seriøst...

Jeg har en Swaro Z6I 1,7-10x42 som er til salgs om noen vil ha den.

+

Synsfeltet er enormt

Lysreguleringen er smart, med enkel da/nattlys bryter

 

-

mørkeegenskapene suger lut sammenlignet med en annen god tysk 42mm kikkert.

Okularet er så digert at det må monteres i minst like høye ringer som en annen med 50 objektiv.

Retiklet sitter i andre fokusplan og er nesten gjennomsiktig og blast i farge

 

Har sittet på i 3 uker og blir sporenstreks byttet ut med en Varipoint igjen. 1,7-10x42 er super til hundeførere og annen beveglig jakt grunnet synsfeltet, men optikken forsvarer absolutt ikke prisen

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Swaro Z6I 1,7-10x42 som er til salgs om noen vil ha den.

+

Synsfeltet er enormt

Lysreguleringen er smart, med enkel da/nattlys bryter

 

-

mørkeegenskapene suger lut sammenlignet med en annen god tysk 42mm kikkert.

Okularet er så digert at det må monteres i minst like høye ringer som en annen med 50 objektiv.

Retiklet sitter i andre fokusplan og er nesten gjennomsiktig og blast i farge

 

Har sittet på i 3 uker og blir sporenstreks byttet ut med en Varipoint igjen. 1,7-10x42 er super til hundeførere og annen beveglig jakt grunnet synsfeltet, men optikken forsvarer absolutt ikke prisen

 

Er interessert i denne. Hva slags retikkel er det på den ?

 

Regner med at du da kan gi meg "forhandlerpris".

Du er kvitt et problem, og jeg blir lykkelig.

Så om du er seriøs så gi meg et skikkelig tilbud, så er den solgt.

Link to comment
Share on other sites

Tilbake til Bie90 og topic (dere som vil handle sikte av sauer150 kan kanskje ta det på PM?)

 

Toppjakt, rev og rådyr tilsier kompromisser.

Skal du skal jakte rev på åte (natt, kunstig lys) og rådyr på innmark i måneskinn bør du ha minst x 50, helst 56.

Er det hovedsakelig dagjakt kan du gå ned til x42 uten problemer.

 

Zeiss Classic Diavari 2,5-10x50 med tysk retikkel #4 er vel det nærmeste en kommer et slikt "kompromiss-sikte" etter min mening.

Meget god linsekvalitet, ok pris, teknisk solid og gjennomprøvd, medforstørrende retikkel...

2,5 gir brukbart synsfelt i skogen og 10 ganger fortørrelse bør jo holde massevis til toppjakt innenfor normale hold.

 

Zeiss Conquest 3,5-10x50 er også greit sikte til ditt bruk med brukbar valuta for pengene.

 

Og det er ikke et must med lys!

Det hjelper i gitte situasjoner, men en klarer seg meget godt uten.

Link to comment
Share on other sites

Min våpen/optikk-pusher Sannes Presisjon sa det klart og tydelig for over ett år siden: Visst du skal ha best mulig skumringsegenskaper, velger du ikke Swaro sin Z6-modell. Da er den "vanlige" PV-modellen hvassere. Jeg tror mer og mer på det han sa. Og jeg tror ikke sauer150 tuller. Mitt tips: Jeg hadde kikket etter en fint brukt PV modell i f.eks 2,5-10x42 eller AV 3-10x42, event. PV 3-12x50. Mange Swaro-tilhengere som nå selger disse for å få det nyeste på markedet. (Som kanskje viser seg å ikke være bedre enn det det hadde fra før, bortsett fra 6x-zoomen da)

 

Jeg har tre Swaroer og er storfornøyd med disse. Når det gjelder åtejakt, er det bare å tilpasse forholdene. Bruk lys mot åte. Jeg skjøt for noen år siden revene på åtet med en Nikon Monarch 2-7x32. Det er en kikkert for dagjakt. Men med å montere lys, kunne jeg jakte rev på svarteste natta, med eller uten måne.

 

Har fortsatt lys på åtene. De ligger langt unna glugga (100 m og 112 m). Da nytter det ikke med aldri så mye skumringsegenskaper visst månen er borte, snø mangler og siden reven er såpass liten som den er.

 

En fint brukt 3-5 år gammel PV-modell ville jeg nok kunne brukt 5000-7000 for. Det er langt unna prisen for en ny Z6-modell..

 

 

Dette var litt betraktninger fra en Sworen Swaro- fan. :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 4 months later...

Pecar 1,5-6x56 er det noe og jakte alt fra tiur til elg, og kanskje ei rype, og rev med?

kan val kanskje sies at det vil være snakk om kal 308 så de heelt lange holdene vil jeg ikke skyte på, holder meg sikkert innafor 150 meter ca. og litt mere om jeg finner ut jeg kan.

 

hva tror dere om det?:D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...