Jump to content

Kuler fast i løpet.


fmi

Recommended Posts

Hei. Tips om hvordan man får ut mantla wadcuttere fra løpet i en 586 er ønskelig.

Det siste skutte prosjektilet sitter i overgangen mellom tønne og løp så tønna kan ikke svinges ut.

Det er sannsynligvis tre prosjektiler til i løpet.

Er det noe problemer med disse prosjektilene i revolver, forrige helg skjedde det samme med en annen revolver.

Det er hjemmeladet ammo det er snakk om, men å få en hjemmelader til å innrømme at han slurver er vel ikke mulig, vi er jo alle verdensmestre, ikke?

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Joda alle hjemmeladere er verdensmestere, men dette skjer vel fra tid til annen. En i klubben gjorde dette, tror sannelig det sat 4 kuler i det løpet. Kulene ble boret ut hos Børselars, mener jeg. Løpet ble så plugget og fylt med Robla Solo, og pusset med grove børster. Det ble tilsynelatende like fint, bortsett fra ei skuddbule. Men det kinkige i ditt tilfelle er vel at mantelen trenger litt mer jobb.

Revolveren i dette tilfellet var en S&W mod. 27. Du får`n nok på tur igjen skal du se!

Link to comment
Share on other sites

Bare å banke ut med egnet messingdor. Var en på et feltstevne i sommer som hadde doren klar i baklomma...

men det var med blykuler.

Mantlede sitter litt hardere, men det går. Kan fort tulle seg for en hjemmelader hvis det byttes på med bly og mantlede kuler og samme kruttladning. Trenger litt mer futt å få dyttet de ut.

Link to comment
Share on other sites

Bare å banke ut med egnet messingdor. Var en på et feltstevne i sommer som hadde doren klar i baklomma...

men det var med blykuler.

Mantlede sitter litt hardere, men det går. Kan fort tulle seg for en hjemmelader hvis det byttes på med bly og mantlede kuler og samme kruttladning. Trenger litt mer futt å få dyttet de ut.

Det er ikke så enkelt å dytte de ut med en dor, som sagt så sitter det en kule slik at tønna ikke kan svinges ut og det er neppe plass å dytte alle kulene inn i den hysa som som er i tønna.

Vet ikke om det finnes baufil eller løvsagblad som er så smale at kula kan sages over uten å hærpe tønne/løpsende.

Ellers har jeg bedt vedkommende om å sjekke resten av den fatale lotten.

Link to comment
Share on other sites

Å varme opp kulene blir vel feil, da metallet utvider seg. Om løpet varmes, kan det fungere om ikke det ikke tar for lang tid før "slag øvelsen", slik at også kulene blir varme. Har selv helt nedi veldig tynn olje og latt virke ei stund. Skal man slå ei kule ut bør doren passe med minst mulig klaring i løpet og helst ha en form som ikke ekspanderer kula. Er det flere kuler, hadde jeg ikke forsøkt selv, men sendt til børsemaker. Å skru ut løpet vil være vanskelig på mange DA revolvere, da utstøterstang forhindrer dreiingen.

Link to comment
Share on other sites

Har hatt samme problemet, har ei leepro1000, pressa har fungert utmerket. Men det hender at den jukser, lad nettopp en serie på 800skudd, under kontroll av krutt så jeg at det ikke var kommet krutt i hylsa(sjekker hver 20-30skudd). hele serien er ustabil, får kulekiling hver 15de skudd. Hele serien må skrotes, har prøvd å veie ammo men ikke suksess. Banker fastkilte kuler ut med messingstang. Kommer til å pensjonere lee-pressa å gå over til dillon.

 

Her var det beklageligvis jeg som var lademester(verdensmester) å det skal sies at jeg er nøye med å kontrollere, men denne gangen gikk det ikke så bra. lee er billig og jeg tror ikke dillon(etter hva jeg har hørt av andre) er like ustabil

Link to comment
Share on other sites

Ei blykule er ikke noe problem å banke ut med en messindor. Flere mantla eller belagte kuler i løpet er en jobb for proffer eller i alle fall en med riktig verktøy. Jeg har prøvd begge varianter.

 

Jeg hadde levert revolveren til en børsemaker. Jeg tipper løsningen ligger i å slå eller presse tilbake i hylsa den kula som sperrer for tønna, og så vippe ut tønna for å slå eller presse ut resten av kulene. Kanskje det er mulig å bore hull i kulene og tersje dem ut fra munningen

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...