Jump to content

Militære halvautomater - Hvorfor er de ulovlige?


9,3x62 SL

Recommended Posts

  • Replies 121
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Nei Høggern, det betyr ikke at det har fungert. Det betyr bare det at det ikke har blitt begått noen kjente tragedier med HV våpen i perioden. Det er formelt gal bruk av statistikk, og holder ikke mål å påstå sammenhengen.

Så du mener det faktum at det ikke er blitt begått noe drap eller lignende med militære tjenestevåpen blandt HV soldater mm ikke har noe med tilgangen på slike våpen blandt "Hvermansen" å gjøre?

Sannsynligheten for at det kan bli begått kriminalitet med utleverte HV våpen har en sammenheng med tilgangen på slike. om ingen HV soldater har tilgang på slike våpen, vil sannsyligheten for at HV soldater begår drap med slike våpen være lavere enn om alle HV soldater har et slikt våpen i klesskapet.

 

Tilgangen på fungerende militære tjenestevåpen ute i samfunnet har gått ned med nærmere 100%.

Hvis du videre går ut fra at 1-2% av befolkninga hadde tjenestevåpen hjemme tidligere, vil det bety at 1-2% av de som hadde mulighet for å tilte, hadde mulighet til å bruke tjenestevåpen da. I dag er det kansje 5% av de som hadde fungerende tjenestevåpen før som enda har det.

Om du da bruker sannsynlighetsberegning vil du finne ut at sannsynligheten for at noen som tilter har et fungerende militært våpen hjemme i skapet er ganske mye lavere enn den var for 7 år siden. (bare bruk den klassiske sannsynlighetsdefinisjonen til Pascal og Fermat til å regne på det)

Det sier noe om sannsynligheten for at noe kan skje.

Link to comment
Share on other sites

Vi spikker fliser...

Jeg er enig i tesen at sjansen for misbruk av militære våpen blir mindre om man fjerner dem. Men det blir for enkelt å si at tilgangen på militære våpen forårsaker tragedier. Tennstempel fjerneingen er en enkle løsning på et komplekst problem... Kanskje en sterkere vurdering av hvem som skulle få utlevert AG3 kunne gjort samme nytte? Og hva er egentlig prisen for avvæpningen av heimevernet? (Jæven hårrå... jeg hadde jo HV-U mauseren med hjem fra jeg var 16...)

Men men... jeg tror ikke dette bidrar til noe, og jeg er litt kranglete i dag merker jeg, (Noen måtte jo ut å tisse tre ganger i natt, så da blir det lite søvn på matfar...)

Link to comment
Share on other sites

Jeg var i mot fjerningen av tennstemplene i 2002. Jeg var i mot at HV soldaten skulle lagre et ufungerende våpen hjemme. I dag tar de inn våpnene i enkelte distrikt(kansje i alle?) å sentrallagrer dem.

siden HV omtrent er det eneste vi har igjen av forsvar i kongeriket ser jeg på det som betenkelig at de ikke har våpen hjemme.

 

rent forsvarsmessig kunne det kansje vært gunstig om alle DFS medlemmer fikk kvittert seg ut en AG3 og endel skudd. eller om det var fritt salg av AR15 på samvirkelaget. men i dagens norge vil det neppe skje.

Link to comment
Share on other sites

Man kan i denne sammenhengen spekulere på om innsamlingen av tennstempler fra AG3 kan få en innvirkning på statistikken.

 

Som kjent har det i de fleste diskusjoner blitt påpekt at ingen i Norge har omkommet som følge av angrep fra ulv og bjørn de siste 100 år.

Konklusjonen man da trekker er at ulv og bjørn er ufarlige for mennesker.

Så, om vi etter 100 år konstaterer at ingen i Norge har omkommet som følge av angrep av rabiat tulling med AG3.....betyr det at AG3 ikke lenger er farlig for mennesker? :roll:

 

Nå må jeg glatt og ærlig innrømme at jeg var svært skeptisk til opplegget da de samlet inn tennstemplene i sin tid, og protesterte på det.

Og det medførte uvergelig endel problemer ved senere trening da enkelte fikk utlevert tennstempel med fjær og andre fikk uten, enkelte ganger måtte man faktisk skyte på skift da det ikke var nok komplette tennstempler til at hele avdelingen hadde funksjonelle våpen...

 

Tror forresten situasjonen har endret seg en smule nå, det som er igjen av forsvaret har ikke lenger det store behovet for soldater og kan sortere bort alt som lukter av uønsket tankegos og svakt psyke, men for all del, så lenge alfabetgjengene vasser rundt med automatvåpen så må vi nok belage oss på at den våpentypen fortsatt får et stempel som ondsinnede og djevelske våpen.

Link to comment
Share on other sites

det er vel et faktum at dersom det ikke finnes tjeneste våpen ute hos HV soldaten vil dette få innvirkning på statistikken og sannsynligheten for at slike våpen blir misbrukt.

Om de som ellers ville drept kona si med AG3 nå må bruke kjøkkenkniv, hagle eller øks er en helt anna sak. Altså, det jeg prøver si er at antallet AG3 i samfunnet trenger ikke ha noen innvirkning på antall drap. Men det kan få en innvirkning på antall drap utført med AG3.

Link to comment
Share on other sites

Det er jeg mye enig i Hassel.

 

Forresten skal jeg være litt konspiratorisk i denne tråden å spørre om forbudet mot militærlignednne våpen (som det var ganske mange av i omløp lovlig her i landet på fra krigen og framover.) kom av samme grunn som noen mener krag forbudet kom?

ved et forbud ble det plutselig mulig å få solgt mange jaktvåpen, noe som kunne slå gunstig ut for de som solgte det (jeg har blitt fortalt at disse hadde en finger med i spillet i forbindelse med kragforbudet som kom på 70 tallet, som gjore mange titusener av krager ulovlig til storviltjakt og førte til stort salg av jaktvåpen.)

 

Edit: skriveleif

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

nå er vi vel litt utenfor tråden?
Jeg er ikke så brått sikker på det.

 

antallet AG3 i samfunnet trenger ikke ha noen innvirkning på antall drap. Men det kan få en innvirkning på antall drap utført med AG3
På samme måte trenger absolutt ikke antallet Slemme og Svarte Halvautomater av Militær Karakter (SSHMK™) i samfunnet ha noen innvirkning på antall drap. Men det vil helt klart ha en innvirkning på antall drap begått med SSHMK™. Og kanskje man skal se kynisk på det: For lovlydige jegere og skyttere er det en PR-messig fordel om sånn f...skap skjer med kjøkkenkniv, øks eller bil heller enn med "lett tilgjengelige" SSHMK™.

 

Det er dessuten -- og dessverre -- et sørgelig faktum at den typen peanøtthoder som ikke engang burde tiltros ervervstillatelse på sprettert lett føler en sterk tiltrekning til SSHMK™ og andre "kule" våpentyper¹. Dette er et PR-messig problem for de av oss som har huet noenlunde riktig påskrudd. Jeg kan selvsagt ta grundig feil, men jeg er faktisk litt redd for at en liberalisering av tilgangen på SSHMK™ kan føre til en innstramning i den generelle adgangen til å erverve våpen her i landet.

 

 

¹ Hvilket lett kan, om ikke bevises, så ihvertfall illustreres, ved å studere hjernedøde nettvideoer av tullinger som poserer med våpen i tvilsomme positurer. Hvor mange slike bruker "kule" våpentyper som man gjerne finner i CS og andre skytespill som rekvisitter, og hvor mange slike bruker en Sauer sideligger eller en Remington med trestokk som rekvisitt? Enten vi liker det eller ikke, og uavhengig av fakta, har slik idiotoppførsel en negativ innvirkning på den oppfatningen som Folk Flest™ har av våpen og våpentyper

 

EDIT: Lagt til fotnote

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

På samme måte trenger absolutt ikke antallet Slemme og Svarte Halvautomater av Militær Karakter (SSHMK™) i samfunnet ha noen innvirkning på antall drap. Men det vil helt klart ha en innvirkning på antall drap begått med SSHMK™. Og kanskje man skal se kynisk på det: For lovlydige jegere og skyttere er det en PR-messig fordel om sånn f...skap skjer med kjøkkenkniv, øks eller bil heller enn med "lett tilgjengelige" SSHMK™.

 

Det er dessuten -- og dessverre -- et sørgelig faktum at den typen peanøtthoder som ikke engang burde tiltros ervervstillatelse på sprettert lett føler en sterk tiltrekning til SSHMK™ og andre "kule" våpentyper. Dette er et PR-messig problem for de av oss som har huet noenlunde riktig påskrudd. Jeg kan selvsagt ta grundig feil, men jeg er faktisk litt redd for at en liberalisering av tilgangen på SSHMK™ kan føre til en innstramning i den generelle adgangen til å erverve våpen her i landet.

 

jeg er enig her og. (er visst enig med alle i dag)

 

jeg tror at om det en dag blir innført "SSHMK til folket", vil disse blir brukt i endel episoder hvor det i dag brukes andre midler for å gjennomføre ugjerninger. dette vil igjen føre til innstramminger i våpenloven som vil gjøre det umulig å få ha SSHMK og kansje også andre våpen.....

Link to comment
Share on other sites

grunnen er ganske enkel! vi skal kunne se forskjell på militæret og sivile personer som er ute på jakt! :D genial helt enkelt!
Du er nok nærmere sannheten enn du tror; i de tilfeller politiet e.l. står overfor gale eller ondsinnede mennesker med våpen så er det en klar ulempe å ikke kunne skjelne mellom ekte ulv (~HK G3) og halvtamme bikkjer i ulveklær (~HK 91).
Link to comment
Share on other sites

Hmm...snakker om slemme peanuthoder...husker vagt at jeg slumret foran TV her og så en hel gjeng med virkelig slemme folk gestaltert i en film, komplett med slem jernhatt, høye slemme lærstøvler og VANLIG BOLTRIFLE MED TRESKJEFTE!!!! :shock:

 

Nå skal det innrømmes at det var noen i filmen som veivet rundt med Slem og Svart HELAUTOMAT av tydelig Militær Karakter også...

Men MP38 og MP40 er jo både helautomatisk og helslemt, så det diskuteres ikke her, selv om jeg så en på Polarmuseet i Tromsø som visstnok var benyttet til selvskudd på isbjørn.. :roll:

Link to comment
Share on other sites

virkelig slemme folk gestaltert i en film, komplett med slem jernhatt, høye slemme lærstøvler og VANLIG BOLTRIFLE MED TRESKJEFTE!!!! :shock:
Kompis, det der var i gamle dager. Slemme peanøtthoder synes ikke Kar98K -- eller for den saks skyld M33/40 engang -- er "bædd" nok lenger. Kar98K et al har nok forlengst gjort som Fanden (og Kåre Willoch) og gått i kloster på sine gamle dager, så i dag må man ty til yngre krefter. Man kan til nød r*nke litt over en "snajper", men helst bør det være enhånds, til nød noe som ligner litt på AR-15. Og uansett det være svart.
MP38 og MP40 er jo både helautomatisk og helslemt, så det diskuteres ikke her, selv om jeg så en på Polarmuseet i Tromsø som visstnok var benyttet til selvskudd på isbjørn.. :roll:
Kompis, det der var i gamle dager. Og alt, selv nostalgien, var bedre i gamle dager.
Link to comment
Share on other sites

På et eller annet vis må jeg få inkludert denne tråden inn i oppgaven om web 2.0 i masterstudiet...

 

Kom forøvrig på, at med untak av pumpehagla mi, så er alle jaktvåpna mi halvauto...

 

Det er synd at DFS faset ut bruk av Garand / SLK osv fra skyteprogramen sine. Der ville det jo kanskje ha hatt en funksjon fortsatt og vært rom for å ha litt gamle børser til hyggeskyting, med et reelt behov. Kankje man skulle prøve å få innført en "gammel Militær" klasse ?

Link to comment
Share on other sites

Det er litt off topic men til en sammenlikning kan sies at den direkte årsaken til at det i sin tid ble registreringsplikt på pumpe og automathagler var at AKP-ML oppfordret medlemmene sine til å kjøpe disse våpnene. I tillegg trykket Klassekampen undervisningsmateriale om nærkamp og taktikk med hagle. Dette ble vi fortalt av en i klubben som jobbet JD (med samme navn som en av dagens debattanter på forumet..) på den tiden. Den offisielle årsaken var selvfølgelig at det var moralsk forkastelig å gå på rypejakt med 5 skudd i våpenet.

Sånn rent appropo

http://www.dagbladet.no/2009/10/30/magasinet/historie/politikk/8771331/

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Jeg skulle gjerne hatt et jaktvåpen basert på AR15, som for eksempel den nye Olympic Arms Gamestalker i kaliber .300 Olympic Super Short Magnum. Det er mange fordeler med dette våpenet:

- modulært, med utrolig mange muligheter for å tilpasse våpenet til meg og mitt bruk

- kan i løpet av et minutt bytte øvre glidekasse til en med pipe i annet kaliber

- lett vekt 3.15 kg, og kan gjøres enda lettere med deler som finnes på markedet i dag

- mindre rekyl som gjør det lettere å se skuddtegning

- kan ha fokus på skuddtegning og ta et nytt avtrekk hvis nødvendig

- AR15 konstruksjonen kan gi fantastisk presisjon med ei god pipe (som finnes i hopetall)

- nye kaliber som .300 OSSM og .30 RAR (Remington sin nye) er tatt fram spesielt for å gi god virkning mot storvilt i den lette og hendige AR15 konstruksjonen og er svært effektive patroner.

Et slikt våpen, med noen små forandringer og med lyddemper, kunne bli ei superlett børsemed kjempepresisjon og svært lite rekyl. Da kunne jeg konsentrere meg om siktebilde, avtrekk og hva som skjer med byttedyret, og la våpenet ordne resten.

 

Jeg mener at det er alt for mange som lar seg rive med av følelser: Nesten alle våpenkonstruksjoner har på ett eller annet tidspunkt vært ment til militær bruk. Hvorfor er dette så galt? Til og med mange på dette forum mener at det er en vederstyggelighet å ha med seg en halvautomat ut i skogen. Mange mener vel også at det burde være forbud mot alt annet enn blånert stål og valnøttstokk. Hvis våpenet er effektivt, så burde det være godt nok. Jeg blir fristet til å sammenligne med buejakt, som intuitivt føles som lite effektivt og humant, men som ved riktig bruk viser seg å avlive meget effektivt. Dersom jeg er interessert nok til å anskaffe noe uvanlig, er jeg sannsynligvis også så motivert for min hobby at jeg gidder å passe på at utstyret er i orden, kjøpe/ lage god ammunisjon og trene noe mer enn 30 skudd i året...

Jeg blir irritert over at noen basert på følelser og fordommer uten god grunn sier at jeg ikke kan jakte med den halvautomatiske rifle, men bare med en annen type

Ved å melde seg inn i en klubb for praktisk skyting kan jeg få tillatelse til å kjøpe en halvauto med lovlige 30 skudds magasin og dette er like farlig for samfunnet som om det er et jaktvåpen. Det viktigste her er at samfunnet fanger opp mennesker som er i ferd med å utvikle farlig adferd, som vil bruke det som er tilgjengelig for å skade andre, det være seg våpen, kniver, biler etc.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...