Jump to content

Sordin vs Peltor Sporttac, el. evt andre aktuelle hørselvern


Mikkel

Recommended Posts

jeg har hatt sordin til nå og vært veldig fornøyd med de. Bra demping og fin volum justering.lett tilgjengelige knapper selv med hansker på. litt susing ved sterk vind men sånn tror jeg det er med de fleste. Nå har de dessverre tatt kvelden uten at jeg vet hvorfor,har prøvd å bytte batteri. vil vel si at det er ett stort minus,ettersom jeg kun har hatt de i to år. men så lenge de fungerte var jeg fornøyd.

Link to comment
Share on other sites

Driver og ser på elektroniske hørselvern til julepresang. På XXL har de Sordin og Peltor Sporttac. Prisen er ca den samme. Hvilken av disse er best? Hvilke andre rimelige elektroniske hørselvern bør vurderes?[/quote

 

 

Jeg har Peltor Sport tac og er meget fornøyd. Kjøpte de hos http://www.ebutikken.no/

 

www.xxl.no selger de til kr 949,-

http://www.ebutikken.no/ selger de til kr 849,-

 

Og som jeg har funnet ut. XXL er ikke billigst.... :wink::wink:

Link to comment
Share on other sites

Magasinet har også Peltor til 849,-.

 

Jeg kjøpte Peltor for kort tid siden, og har vel brukt de 2 eller 3 ganger på jakt. En jeg ofte jakter med har Sordin, og har prøvd de litt - forskjellen er ikke veldig stor. Sordin er kanskje hakket mer komfortabelt å ha på, mens Peltor Sporttac leveres med både oransje og grønne deksel, en fordel for de som vil vises.

Lyd- og bruksmessig rangerer jeg de ellers likt - dog med lite testing av begge.

 

Tror ikke du gjør noe feil om du velger verken Sordin eller Peltor. Var forøvrig en tråd om billige hørselvern fra ebay, mener å huske at det var snakk om 500-lappen ferdigmomset :shock: Den som søker finner :wink:

Link to comment
Share on other sites

jeg har hatt sordin til nå og vært veldig fornøyd med de. Bra demping og fin volum justering.lett tilgjengelige knapper selv med hansker på. litt susing ved sterk vind men sånn tror jeg det er med de fleste. Nå har de dessverre tatt kvelden uten at jeg vet hvorfor,har prøvd å bytte batteri. vil vel si at det er ett stort minus,ettersom jeg kun har hatt de i to år. men så lenge de fungerte var jeg fornøyd.

 

 

Har også hatt Sordin de siste åra, er ikke brukt veldig mye men nå er de også begynt å klikke. Skrur de på og de er som normalt noen minutter for så å miste forsterkinga. Har prøvd flere batterier men må nok konstantere at de ikke funker lenger.

 

Surt at såpass dyre hørselvern ikke varer lenger, har kjøpt Peltor Sporttac nå og de virker like gode med tanke på forsterkning/demping men er kanskje litegrann mer sus i, løses ved å skru volumet ned et ekstra hakk.

De er derimot MYE bedre å ha på, Sordin var altfor stramme, fikk vondt i hodet relativt fort når jeg gikk med de på under praktisk stevner.

Så på grunnlag av det pluss at Sordin streiket uten å være brukt voldsomt mye og ikke røft bruk eller fukt ville jeg nok anbefale Peltor.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt Sordin Supreme pro-x i ca 3 år nå. Byttet til hygienesett gel ettersom det tettet best rundt ørene. Bruker så ofte jeg kan på skytebana, elgjakt og på støkk etter fugl mm. Ingen problemer så langt bortsett fra at det er noe uvant og en blir svært varm på ørene når en går mye. Noen av fordelene jeg ser med å bruke de er tilkobling for jaktradio, de er stramme og sitter godt rundt ørene (har aldri fått vondt i hue av de), har tålt regn og fukt så langt, demper bra og de virker solide. Jeg har sett noen tilfeller at plastklipsene som fester klokkene til bøylen har knekt, men dette blir erstatttet med en gang. Batteriene ser ut til å vare lenge.

 

Kammeraten min kjøpte seg Peltor Tactical XP samtidig som jeg kjøpte sordin for å sammenligne de. Disse er noe større fysisk, og har mer innstillinger. Det ser ut som holdbarheten er god selv om de ikke oppgir at de skal tåle vann. Etter uhøytidlige lydtester vart det konkludert med at peltor gir annet lydbilde(bedre?).

 

Peltor sportac passer ikke hodeformen min (tjukk i hue?), de er så slappe at det er åpning mellom hodet og klokkene. Ellers liker jeg muligheten med å kunne bytte farge på dekslene. Orange=> Du er en tydelig blink. Grønn=> Vanskelig å treffe.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Jeg har både sordin supreme og peltor sporttac. Jeg liker sordin best. Synes de tetter bedre rundt ørene, mens jeg synes at peltor ikke tetter godt. På mine peltor varer batteriene kort tid. Dvs kanskje bare en jakttur eller toppen to. Sordin derimot virker til å vare mange ganger lengre.

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring med aktive hørselvern er kort og greit:

Peltor comtac II tåler allt, kansje ikke å dykke med, men har to par, og brukt spessielt det ene paret mye, i all slags føre.

Disse har silikoninnlegg, som gjør at de er tetter bedre. silikonen er litt kald om vintern, men varmes fort opp.

Batterilevetida er helt suvren, 2x AA holder i hvertfall i ei uke, om ikke to, med bruk fra tidlig på morgenen og sent på kveld.

Og så kan man koble samband på dem, det er gull det!

 

Sordin? tja, har vell drept de modellene dem har, tålte ikke svetten!

Og dette var en lunken mai uke..

 

Skal du ta vare tredje viktigste du har (1 - kølla, 2 - øynene, 3 - hørsel), så blø en gang, kjøp noe som varer, og som du synes sitter godt på hodet.

I min verden peltor comtac II..

 

Har forresten ett par sportac liggendes, satt ikke noe godt på hodet mitt, brukt en gang, pm hvis...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Well - min erfaringer kun med Sordin, og jeg har hatt to som begge ikke tålte et fall fra henholdsvis benk og hodet ned i bakken. Første gang fikk jeg ny på XXL. Andre gang ble den levert til rep.

 

Bortsett fra at Sordin ikke tåler slag ol., har de fungert svært godt før de falt i bakken. Hvis ikke repen funker, så kommer jeg til å prøve Peltor.

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Jeg har hatt Sordin Supreme Pro-X 5-6 år nå, og bruker de konsekvent på småviltjakt og på banen. Ingen problemer. Er godt fornøyd med kvalitet og batteri-kapasitet. Det er ikke mange gangene jeg vært nødt til å bytte batteri. Har i vinter kostet på komfort-sett, som øker komforten og dempingen en smule. Problemet, som jeg oppfatter gjelder for samtlige hørselvern av denne typen, er vindsus på dager med mye vind. Ellers så digger jeg muligheten for å kunne skru opp lyden. Kan til tider gjøre en litt paranoid... men i såfall er det bare å skru den ned igjen.

 

Årsaken til at jeg valgte Sordin fremfor Peltor var størrelsen og at mic'ene sitter litt mer beskyttet. (mulig denne forskjellen er borte nå...)

 

Har nå bestilt meg propp, og har høye forventninger til det. Ser frem til et hørselvern man slipper å bli så svett på ørene av, og som også kan bli med på de mer strabasiøse turene i reinsfjellet.

 

Det er en veldig god følelse å slippe ringingen og pipingen i ørene etter skudd med digitale hørselvern! Så det er uansett verdt hver krone!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...