Jump to content

Ny rifle og optikk, anbefalinger?


tiurjegern

Recommended Posts

Budsjett totalpakke: 25000 kr.

Bruksområde: Revejakt, rådyrjakt og toppjakt.

 

Skal handle meg ny rifle i løpet av høsten, og har mer eller mindre bestemt meg for en T3 Lite SS 6,5x55, har testa dette våpenet, og skyter bedre med det enn den riflen jeg har hatt i flere år, så noe må det være :). Virker som et kanonvåpen synes jeg. Kom gjerne med kritikk av våpenet i samme tråd, så jeg vet alle ups and down med det.

 

Optikken er jeg derimot mye mer usikker på, der har jeg egentlig tenkt å legge i litt, det vil med andre ord si opptil 15000. Har kikket en del gjennom Zeiss, og synes mye av disse er svært bra.

 

Men uansett, det hadde vært kjempefint om dere med meninger om dette kunne ytret disse, og kommet med anbefalinger på begge deler.

 

På forhånd takk

Vh Espen D :)

Link to comment
Share on other sites

Glem hele børsa :mrgreen:

Kjøp heller min superpresise rifle i .300 wby mag med en Zeiss Victory 2,5-10x50. Du skal få hele riggen for 20'.

Vi snakker om Remington 700 de luxe-kasse, McMillan Sporter glassfiberstokk, teflonbelagt Douglas rustfritt semitungt løp, Decellerator rekylpute og Recknagel stålmontasjer. Tross det heftige kaliberet er rifla veldig fin å skyte med.

Du skal til og med få med Redding Comp. diesett på kjøpet.

 

viewtopic.php?f=29&t=27329

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Kall meg bitter meg f.. heller!

NOEN tråder om ny rifle:

viewtopic.php?f=14&t=25673&p=284847&hilit=hjelp+rifle#p284847

viewtopic.php?f=14&t=24473&p=272334&hilit=hjelp+rifle#p272334

viewtopic.php?f=14&t=22952&p=257735&hilit=hjelp+rifle#p257735

viewtopic.php?f=43&t=18506&p=212102&hilit=hjelp+rifle#p212102

viewtopic.php?f=14&t=9516&p=92940&hilit=hjelp+rifle#p92940

viewtopic.php?f=14&t=11830&p=122348&hilit=kj%C3%B8pe+rifle#p122348

viewtopic.php?f=14&t=5867&p=52186&hilit=kj%C3%B8pe+rifle#p52186

 

Tråder der Tikka bli diskutert gidder jeg ikke å finne fram. Plasten funker, men lager rar lyd når du klorer på den.

 

ARG!

 

Konklusjon: Tysk/østerrisk optikk er aldri feil, husk stålmontasjer, Tikka funker bra og 6,5 dreper elg.

Link to comment
Share on other sites

Kall meg bitter meg f.. heller!

 

Skjønner ikke hvorfor du gidder å irritere deg over at jeg skapte ny tråd om emnet, må vel være fritt frem for de som er interessert i å føre en dialog om dette. Et museklikk mindre, så slipper du å gremmes.. Ser ikke helt problemet.

 

Men fatter uansett poenget; moderator(er) kan slette innlegget om ønskelig!

 

De som svarte, takk for det!

Link to comment
Share on other sites

Hei Tiurjegeren :D !

 

Tikka er uten tvil gode børser, men mange har motforestillinger mot utstrakt bruk av plastdeler. Jeg har aldri eid en T3, men mange ser ut til å være storfornøyd.

 

men hvis jeg hadde et budsjett på 25 lapper og skule kjøpe ny børse, så tror jeg at jeg hadde gått for en S&L, Sauer eller kanskje til og med en Mauser 03 med mulighet for å kunne veksle mellom løp og kaliber. Da begynner vpenet å "spise" av kikkertbudsjettet, men det finnes solide kikkerter som ikke koster en halv månedslønning.

 

Ikke glem at det finnes mange gode kjøp på bruktmarkedet! Mange jaktrifler blir kjøp og solgt uten at de har blitt brukt i nevneverdig grad.

 

Uansett: lykke til :D !

Link to comment
Share on other sites

Problemet er at det blir så sinnsykt mange tråder om 'Tikka T3, om Meopta, om 'hvem rifle og kossen kikkert til .223 på toppjakt'.

Ingen gidder å lese dem, langt mindre gi sitt femte eller sjette svar.

 

Beklager OT fra min side....

 

Skjønner ikke disse utsagnene jeg :?: . Hvis dere med hundrevis av poster mener dette og skal "disse" alle som spørr om noe det er spurt om før, er forumet ferdig for godt. Da er det kun "off topic" som kan diskuteres, for jeg regner med at stort sett alle spørsmål er stilt før og kan søkes frem. :wink:

 

Jeg for min del er alltid ute etter siste oppdaterte informasjon om et produkt. Det vil si: En 3 år gammel tråd om Tikka T3 er helt uinteressant, da ny info som f. eks. "Min T3 fungerer greit, men går veldig dårlig med den nye superkula til XXXX" osv. aldri vil komme frem i en gammel tråd. Våpenmodeller er stort sett like fra år til år, men alt annet forandrer seg med trender som kortere løp, lettere stokker/våpen, lydemper, superkuler osv.

 

Derfor. Til alle som er like fersk som meg på forumet, spør i vei, slik at også jeg kan lese nye oppdaterte svar på spørsmål som interesserer meg! :D

Link to comment
Share on other sites

T3 lite i 6.5x55 smeller i hvertfall noe helt for jev...piiip med jaktladning. Bråker merkbart mer enn mange andre 6.5x55 rifler på bana (og det med 57cm løp, kansje amoen til han som har den er av typen external combustion :lol: ).

 

Uansett, få den gjenget og monter demper på den. 2.8kg er ei lett rifle å holde styr på. Og salong rekyl blir aldri feil. :wink:

 

Sikte? Så dyrt at det svir + litt til (t.d Meopta. Swaro, SB, Zeiss). Og man burde ha sikte som duger. :lol:

 

Problem? Måtte kun være at man kan slite ut magasinet over tid (plastikk matelepper), men det skjer ikke på de første åra for å si det slik.

 

Bakdeler? Liten ladeport, søren så knotete å pusse kammeret med pølsefingre (ja egentlig med fingre i det hele :? ).

 

+ Avtrekket på min SV var bare helt nydligt.

 

Plasten? Brrr, jeg digget min T3 SV da jeg kjøpte den, og jeg var ikke noe glad for å måtte selge den (men penger må man jo ha). Men sannheten er og blir, at plasten gjorde at jeg aldri klarte å se på den som noe annet enn ett verktøy (t.d. som en Knipex knipetang), av god kvalitet til jobben, end of story. Derfor ble den bare en skap rifle, og han som kjøpte den fikk seg en T3 SV som nesten ikke var brukt (heldigt for han da men..). Faktisk så har salongene og den gamle CG1911 blitt skutt betydligt mer i samme tidsrom, for ikke si har blitt tatt ut for en kjærlig inspeksjon i ny og ned.

Et lite oppkast på skuldra, ett prøve avtrekk. En liten ekstra unødvendig omgang med pussefilla (for å få bort fingermerkene etter litt kosing og klåing :oops: ) blir det da gjerne også tid til. Men tikkaen sto igjen i skapet for seg selv, ja selv luftgeværet ble luftet oftere en T3'n i plast. :(

 

Så moralen er, vær nå helt sikker på at plast er tingen for deg.

 

Nei nå skal jeg en tur i våpenskapet og si goddag til min S&L Victory (uten en je....piiiip plastikk bit på :twisted: ), og så skal jeg kose litt med min 6" S&W 586 (sort er rette utseende vet dere), bare for å få bort frysningene etter ryggen (birvirkning av å tenke på plastikken i en T3). :twisted::wink::lol:

 

 

Oi oi da, anbefaling til annen rifle må man jo ha med. Mye for pengene er uten tvil en S&L Classic, finnes nå også i DL (systemrifle utgave) til en fornuftig penge. Men det er klart at det er lite plastikk å finne der. :twisted:

 

 

P.s. Søke søke søke søke søke søke søke søke søke søke søke søke søke søke søke søke søke søke søke søke søke søke. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Har ikke erfaring med t3 selv (beklager at jeg holder liv i en t3-tråd :wink: ), men en jeg jakter sammen med kjøpte ei ny rifle i vår. Med trestokk. Han var ute en regnværsdag og stokken vart helt merkelig. Nærmere kvit enn brun! Dette såg helt tragikomisk ut, men er sikkert mulig å få til. Uansett slo det meg at produsent har "spart inn" noe på arbeidet her. I tillegg er stokken veldig utsatt for riper. Han oppdaget i går at stokken hadde flere store hakk/riper på den ene siden og i pistolgrepet. Han hadde ikke hatt noe uhell. Mulig stokken har hengt inntil noe når han hadde den på skuldra, eller så vet jeg at han hadde anlegg på ei steinhelle i går. Hva slags treverk er brukt på disse stokkene? Jeg har ei Winchester som nærmer seg 20 år snart. Stokken er av en helt annen kvalitet. Jeg har selvfølgelig småe merker i den, men den er like mørk i treet som da jeg kjøpte den (ny) og ser ut til å tåle fuktighet. Noe ikke denne t3`n gjør.

T3 smeller og treffer. Det skal den ha. Noe mer positivt kommer jeg ikke på i farta.....

Link to comment
Share on other sites

Det er en ting som er positivt når ting gnages i hjel og man ikke gidder å svare, og det er at det er mye mindre hakk i plata om at man ha sauer 202, og at plasten på Tikka'n krise maximeres til uante kattastrofale høyder som overgår enhver fantasi. Børsa smeller og treffer hver gang uansett hva som sies.

 

Det er etter mitt syn så enkelt at alle rifler som er i handelen gjør den jobben det er tenkt til. Resten er hva man selv vil legge i det av penger, følelse, synsing og hvordan den passer å holde i. Det blir derfor umuligt å gi et svar på vegne av hva en annen måtte føle når man holder i børsa mellom hendene. En kamerat ville kjøpe en slik Tikka jeg har.....når han holdt i børsa, så passet ikke stokken han i hele tatt. Han tok så en Browning A-bolt og holdt i......satt som støpt til han. Så da ble hans valg snudd 180 grader på mindre en 5 minutter.

 

Med 25.000 i budsjett, så får du noe som vil funke veldigt bra. Var på nippet til å si at du skulle legge 15-20 lapper i bordet for kikkerten og gi blaffen i hva børsa blir. Kikkerten er en invistering som du kan ta videre. Men si nå at du regner baklengs etter slik som du allerede har begynt å se på det:

 

Kikkert : Min 6.000, Max 8.000 (her ville jeg ikke spart penger)

Montasjer : Min 500, Max 1000

Exstr. Magasin: Min 500, Max 1000

Bærerem : Min 200, Max 400

Futeral : Min 250, Max 500

Pussesaker: Min 500, Max 1000

Ammo : Min 1000, Max 2000 (dette er jo variabelt, så det er mest hva du kjøper første gang)

 

Det ovenfor blir

Min: 8950,- (Igjen til Børse = max 16050,-)

Max: 13900,- (Igjen til Børse = min 11100,-)

 

Altså......ditt kostvindu for børsa er mellom 11-16 høvdinger. For dette så får du mye bra.

Jeg ville heller boostet kikkert kostnaden og kjøpt den billigeste rifla som du får tak i.....

i ditt tilfelle med kaliber valg er Tikka, Browning eller Shultz & Larsen gode valg. Det finnes

flere også, men desse er vel noe man er rimelig trygge på.

Alle dem har magasin løsninger og man får 5 skudd magasiner om du skulle gå på jaktfelt.

 

Hva levrandører gir av pakke løsninger er ikke vurdert, men tro ikke at dem gir bort noe gratis.

En eller annen plass tar dem inn fortjenesten, eller du får noe du ikke er fornøyd med.

Link to comment
Share on other sites

OK, siden jeg ikke har hørt fra deg, regner jeg med at du ikke er interessert i riggen min. (Veldig merkelig 8) )

Da ka jeg i stedet bare bidra med et bittelite tips, og det er at det akkurat nå selges Mauser M03 for under 20.000 kroner flere steder. Så kan du jo bruke de siste 5000 på fjorårsmodellen av Meopta med lys - snakk med Finnlight338, jeg tror kanskje han har ett til liggende.

Link to comment
Share on other sites

Har lest mye om emnet det siste døgnet, og funnet ut at Browning A-bolt SS Stalker er kanskje et bedre valg enn Tikka t.o.m.

Plusset her er jo at det er ferdig gjenget for demper, samt at det pistolgrepet så kanonbehagelig ut (Må sjekkes ut i praksis først, selvsagt).

 

Kikkertsikter har jeg også sett litt rundt etter, og etter en opplysende diskusjon med min bror (som har Docter fra før), ser jeg at Docter VZF Classic 3-12x56 m/ lys er et kurant valg.

 

Riggen som den står da kommer seg på litt over 20'. Dette er ingen upris synes jeg.

Link to comment
Share on other sites

S.O.N er en vis mann.

 

Har fått litt sansen for Schultz & Larsen nå, så vurderer sterkt den Classicen i 6,5x55. Kikkertsiktet har jeg ikke endret mening på ennå, men det gjenstår å se. Har helt til slutten av november å bestemme meg på, så blir vel mye endringer ennå.

Link to comment
Share on other sites

Budsjett totalpakke: 25000 kr.

Bruksområde: Revejakt, rådyrjakt og toppjakt.

 

Skal handle meg ny rifle i løpet av høsten, og har mer eller mindre bestemt meg for en T3 Lite SS 6,5x55, har testa dette våpenet, og skyter bedre med det enn den riflen jeg har hatt i flere år, så noe må det være :). Virker som et kanonvåpen synes jeg. Kom gjerne med kritikk av våpenet i samme tråd, så jeg vet alle ups and down med det.

 

Optikken er jeg derimot mye mer usikker på, der har jeg egentlig tenkt å legge i litt, det vil med andre ord si opptil 15000. Har kikket en del gjennom Zeiss, og synes mye av disse er svært bra.

 

Men uansett, det hadde vært kjempefint om dere med meninger om dette kunne ytret disse, og kommet med anbefalinger på begge deler.

 

På forhånd takk

Vh Espen D :)

 

Hei !

Som jeg har påpekt til deg FØR men gjør det gjerne igjen.

Kjøp noe annet enn det kjedelige kaliberet 6,5 (Remington kamrer masse fine "spennende" kaliber).

Håper du finner deg rifle før toppjakt turen til Sverige.......

Link to comment
Share on other sites

Fikk svar fra jaktogfriluft.no i dag, og det er ikke tvil lengre!

 

Riggen blir som følger:

 

Schultz & Larsen Classic 6,5x55, med Meopta Meostar 3-12x56 m/lys på toppen. Dette skulle leveres ferdig montert, med fri frakt i koffert til en særdeles fordelaktig pris! Av 3 leverandører var jaktogfriluft.no den suverent beste på pristilbud, samtidig fikk jeg det våpenet jeg falt pladask for. Kikkerten er jeg ikke kjent med, men regner med at en kikkert til 10 lapper (veil. pris) duger til mitt bruk. Da er toppjakta i desember redda for 2009 også!

 

Meget god følelse nå :)

 

Takk for innsiktsfulle svar, og håper forumrytterne som har sett seg fantastisk lei av slike tråder ikke har noe "grudges" lengre.

Sannheten er at jeg ikke var klar over Schultz & Larsen før jeg fikk vite det i denne tråden, så folk må bli mer overbærende til noviser på forumet, mener jeg.

 

Etter den formaningen er det bare å si takk igjen!

 

Skitt (resten av..) jakt 2009.

Link to comment
Share on other sites

Var inne på tanken, men ser ikke behovet. Har hatt mange rifler i min tid, men ser at det er få av dem som er blitt brukt. I realiteten er de fleste kjøpt, prøvd og solgt. 6,5x55 er et universalkaliber som kommer til å funke på alle jaktformene jeg skal bedrive. Toppjakt, drivjakt og åtejakt etter rev, og rådyrjakt. Synes seksogenhalven dekker opp disse bruksområdene godt.

 

Skal jeg mot formodning på storviltjakt er det vel ikke noe i veien for å bruke børsa på dette også. Min bror har brukt 6,5x55 i alle de år, og viltet faller hver gang.

 

Sannheten er vel den, at det blir dyrere dess flere valgmuligheter man har også. Tror jeg kjøper meg fri fra mye fristelser med å velge fastløp.

 

Men, takk for tanken!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...