Jump to content

Hvor raskt må hjortedyr flåes?


RTE

Recommended Posts

Vi skyter mest dyr på kveld, og når det er fullmåne blir det jo gjerne natta. Vi har frem til nå flådd dyrene med en gang, samme hvor sent det er, men har snakket om at det hadde vært mer praktisk om vi kunne ventet med flåingen til neste morgen.

 

Hva gjør dere hvis dere skyter sent på kvelden? Hvor lenge kan man vente med å flå og tar kjøttet skade av å henge med pelsen på over natta?

Link to comment
Share on other sites

Er det kjølig ute, skader det ikke å vente til dagen etterpå med å flå. Spesielt ved kuldegrader er det greit å vente til dagen etterpå sånn at slaktet får kjølt seg sakte ned og unngå kuldeforkortning i kjøttet. Er det veldig kaldt har jeg gjerne ikke flådd før etter ett par dager. Har gjort dette noen ganger de siste åra og det har blitt veldig fine slakt. Litt vanskeligere å få av skinnet når dyret har blitt kaldt men det går greit.

Link to comment
Share on other sites

Mange kunnskapsrike folk på dette fagfeltet meinar det er ein fordel at slaktet henger ei stund med skinnet på. I alle fall inntil 3 døgn burde gå veldig fint. Enkelte meinar vel at heile mørningsprosessen kan skje med frakken på.

Kjøtet er meir beskytta mot ytre "truslar". Og det får ein meir stabil temperatur. Særleg i nedkjølinsfasen, som G.Larson påpeikar.

 

Forutsetninga er at ein ikkje har fått vom og/eller tarminnhold på kjøtet. Dersom ein har det bør slaktet etter mi meining flåast og reingjerast på eit eller anna vis so raskt som mogeleg.

 

Ved henging med skinnet på trur eg og det er viktig å ta ut alt av innmat. Heilt frå svelget og til endetarm. Opne brystkassa for å få tilstrekkeleg gjennomlufting og mogelegheiten til å inspisere her.

Link to comment
Share on other sites

Dette høres lovende ut. Holdt tilbake skudd på en bukk ved midnatt forrige tirsdag, mest på grunn av tanken på å streve alene med en stor bukk utover natta.

 

Kan man flå dagen etter blir det jo gjerne litt hyggeligere kvelder når jaktlaget er samlet også..

Link to comment
Share on other sites

Ja, men det er vel kanskje annerledes med bukker på denne tiden av året.....Hvis de blir liggende med skinnet på kan det kanskje være at en får brunstsmak på kjøttet ??

 

Dette blir kanskje litt OT siden det stilles spørsmål ved å la slakt henge med skinnet på. Men, for noen år siden skjøt jeg en "pen bukk" i Sverige midt undeer brunsten. Jeg fikk hjelp av bonden jeg jaktes hos, og han tok styringen med å flå.

Bukken ble hengt opp etter/i hodet og ble flådd fra ryggsiden. Kjøttet ble dermed fritt for kontakt med den "illeluktende" delen av mageregionen og bena. En annen ting var at det faktisk er lettere å flå/dra av skinnen den veien. Bakdelen var at skinnet da ble ubrukbart til å levere til skinnmottak da det fikk en eiendommelig fassong! Fordelen var et rent slakt og vommingen var svært enkelt.

Nå er dette kanskje vrient å få til under feltmessige forhold men dog. Kanskje et tips?

 

Beklager avsporingen trådstarter.

Link to comment
Share on other sites

Ja, men det er vel kanskje annerledes med bukker på denne tiden av året.....Hvis de blir liggende med skinnet på kan det kanskje være at en får brunstsmak på kjøttet ??
Hvorfor skulle det gå mer brunstsmak i kjøttet? Det samme skinnet og den samme dr*ten har jo sittet på dyret mens det levde. Betydelig lenger tid enn over natta...

 

Bukken ble hengt opp etter/i hodet og ble flådd fra ryggsiden. Kjøttet ble dermed fritt for kontakt med den "illeluktende" delen av mageregionen og bena.
Det er jo de som sverger til å flå buk/brystregionen og hive vekk den delen av skinnet samt vaske hender og kniv godt før man åpner buken, nettopp av samme grunn.
Link to comment
Share on other sites

Kvifor skal ein passe på at kjøtet ikkje kjem i kontakt med den svarte pelsdelen?

 

Bukken urinerar i brunstgroper.

Etter det rullar dyret seg i driten.

Heile pelsen er tilgrisa, men under magen stinkar det mest.

 

Men til tråden.

Det er lettare å ta frakken av dyret medan det er varmt.

Start med å gnu frå bog og mot lår.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har skutt/vommet ut, flere dyr om natten, og flådd de om morgenen. Senest forigje lørdag, og det går helt fint. Det du må huske på, er og strekke ut lårene på hjorten, slik at disse er i rett posisjon når dyret stivner. Husk også at skjærer og kråker er tidlig på an om morgenen. så dekk til bakparten det er der de begynner gildet.

Link to comment
Share on other sites

Når du flår dyret er ikke så farlig, på rådyr og små hjortedyr kan skinnet gjerne være på til neste dag eller noe sånt, jeg har også latt rådyr henge med skinnet på under mørningsprosessen, det har også gått veldig bra. Men dyra er lettere og flå når dyret er varmt, skinner slipper lettere da

det aller viktigste er å få ut vomma uten å søle vominnehold.

hjortepisset ødelegger kjøttet.

Link to comment
Share on other sites

DSCn02209.jpg

 

Her flår jeg vekk bukskinnet. Veldig greit på bukker i brunst. Resten av jobben blir mindre bekymringsfull da. Hadde samme dilemma som trådstarter lørdagsnatta. Lot være å skyte en stor bukk da jeg ikke hadde noen til å hjelpe meg. Samtidig var det frykten for et utras som gjorde at jeg holdt igjen skuddet. Kjedelig å sitte å vente på ettersøkshund når det er midt på natta. Jeg venta til kl. 0615 og skjøt denne bukken i stedet. Litt mindre men fortsatt stor nok for en person. Den tok ut og sprang 100 m. Heldigvis i retning løa der slaktinga foregår.... :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...