Jump to content

Vurderer å kjøpe S&W 460XVR, noen erfaringer, ladninger osv?


Mjøllner

Recommended Posts

Må vist etterlyse den blindhylsa, i koferten min lå det to kompensatorer en lang og en kort.

når det jelder ladninger så liker jeg max ladninger, bruker 35gr n110 og hornady 300gr xtp,du kan strekke deg til 36gr i følge ladeboken men det er ikke dumt å ha litt sikkerhetsmargin å gå på, liker du ikke rekylen kan du bare prøve med gradvis lettere kuler og mindre krutt men va i huleste skal du med 460`n da.

den fungerer med 45lc og 454cassul også men med 45lc er det som å skyte med luftpistol

Link to comment
Share on other sites

Det er klart det skal være rekyl :) Ellers hadde jeg aldri vurdert denne, det er helt sikkert. Prøver bare å finne flere bruksområder så det er letter å rettferdiggjøre for seg selv. Greit å kunne skyte flere kaliber, blir fort dyrt med bare 460.

 

Jo mer rekyl jo bedre!!

 

Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Må vist etterlyse den blindhylsa, i koferten min lå det to kompensatorer en lang og en kort.

når det jelder ladninger så liker jeg max ladninger, bruker 35gr n110 og hornady 300gr xtp,du kan strekke deg til 36gr i følge ladeboken men det er ikke dumt å ha litt sikkerhetsmargin å gå på, liker du ikke rekylen kan du bare prøve med gradvis lettere kuler og mindre krutt men va i huleste skal du med 460`n da.

den fungerer med 45lc og 454cassul også men med 45lc er det som å skyte med luftpistol

 

Fikk med alle tre hylsene da jeg kjøpte min.

Kort hylse - Mantelkuler

Lang hylse - Blykuler

Blind hylse - Mere rekyl......

 

Når det gjelder ladningene i ladeboka så er testvåpenet en TC Contender med langt løp.

Så de max ladningene stemmer ihvertfall ikke i min med 8 3/8" løp, har ladet min med 37gr N110 bak ei 300gr kule også.

Da begynte jeg å nærme meg fabrikkammo.

NB: vil ikke anbefale noen uten kronograf og mye erfaring å avvike fra max ladningene i ladeboka!

Link to comment
Share on other sites

Bare for å snike seg inn:

Hva slags pris er det på fabrikk ammo?

Ev pris på hjemmeladet?

460 ammo koster ca 46 kr skuddet.

Du kan pine prisen ned med hjemmeladning til rett rundt 26kr skuddet har jeg hørt.

Dyr hobby med kanon.

 

Har og hørt at friflukten i tønna er så stor når en skyter 45LC att presisjonen ikke er noe særlig bra iforhold til en egen pistol i kaliberet.

Dette har jeg hørt fra en "guru" på ett våpenkontor :lol:

Link to comment
Share on other sites

sjekk med winge våpen, der kjøpte jeg min.

og det følgte ikkje med noe blind hylse eller hva dere kaller det, det er nok noe som har blitt laget av noen , og puttet i boksen.

har selv en 460 xvr, med 8 3/8 løp. og jeg bruker fra 34 til 41 grain n-110 på 300 grains kuler , har også prøvd med 395 grains cast performance og 35 grain. n-110 .

:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

26 kr pr skudd hjemmeladet?

Det finnes da billige .45 kuler, og det går da ikke så mye krutt i hylsene.

Fikk forresten innvilget søknad på 460 i posten i går :D Er det mange her til lands

som selger 460xvr og hvem er billigst?

jeg snakker om 460 ammo og ikke om å lade 45. i luse ladninger for å gå ned i pris,

men å lade i samme trykk som en 460 patron du kjøper i butikken til 46 kr skuddet, da havner du på ca 26 kr skuddet.

Blir som å sammenligne leirduepatroner med slugs det du gjør :lol:

Link to comment
Share on other sites

men å lade i samme trykk som en 460 patron du kjøper i butikken til 46 kr skuddet, da havner du på ca 26 kr skuddet.Blir som å sammenligne leirduepatroner med slugs det du gjør

 

 

Hvor i h..... er det du tar det fra?

DU må sitte på mye erfaring jeg mangler, la meg sette opp et regnestykke:

 

Hylse: StarLine 8kr, la oss si den holder 8 ganger. Hylsekostnad=1kr.

Hette: LargeRifle, ca 40 øre.

Krutt: 35gr N110 Ca 1,50-2kr.

Gascheck: 50øre.

Hjemmestøptkule:50 øre? Evnt kjøpekule til noen kroner.

 

La oss legge sammen. 1+0,40+2+0,50+0,50= 4,40kr.

 

Kjøper du kuler kan du antagelig legge til en femmer, vi er fortsatt under 10kr skuddet.

 

Men du har tydeligvis mer peiling enn de fleste, kan du ikke si meg hvor jeg skal legge på 16kr pr skudd på mine hjemmeladninger? Venter i spenning.

Link to comment
Share on other sites

Skal vi se: 36 grs N110 er ca: kr. 1,65 + tennhette: 0,35 + kule Hornady 300 mag kr 4,40 + hylse kr 6,50 = kr. 12.90.

Hylsa holder imidlertid minimum 5 ggr (sikkert mye mer)= kr 1,30 pr skudd. Total da kr. 7,70.

 

Hvorfor den dyreste kula? Fordi at den er laget for det høyere trykket og man slipper at mantelen slipper kjernen og blir sittende fast (det skjedde med 357 max og kraftigere konstruerte kuler ble svaret) Harde blykuler slipper dette problemet.

Prisene er hentet fra www.hjemmelading.no hettepris er ca pris og krutt ca kr. 700/kg altså i overkant av hva man bør kunne skaffe disse komponentene for.

 

Som man ser er en pris på kr. 26 pr. hjemmeladd skudd sterkt overdrevet.

Om det er et reelt behov for kaliberet, får hver enkelt vurdere.

Link to comment
Share on other sites

men å lade i samme trykk som en 460 patron du kjøper i butikken til 46 kr skuddet, da havner du på ca 26 kr skuddet.Blir som å sammenligne leirduepatroner med slugs det du gjør

 

 

Hvor i h..... er det du tar det fra?

DU må sitte på mye erfaring jeg mangler, la meg sette opp et regnestykke:

 

Hylse: StarLine 8kr, la oss si den holder 8 ganger. Hylsekostnad=1kr.

Hette: LargeRifle, ca 40 øre.

Krutt: 35gr N110 Ca 1,50-2kr.

Gascheck: 50øre.

Hjemmestøptkule:50 øre? Evnt kjøpekule til noen kroner.

 

La oss legge sammen. 1+0,40+2+0,50+0,50= 4,40kr.

 

Kjøper du kuler kan du antagelig legge til en femmer, vi er fortsatt under 10kr skuddet.

 

Men du har tydeligvis mer peiling enn de fleste, kan du ikke si meg hvor jeg skal legge på 16kr pr skudd på mine hjemmeladninger? Venter i spenning.

Da beklager jeg for å ha sakt feil, jeg har ikke 460 selv men har en kamerat som har det. Han sa det kostet ca 26kr skuddet med hjemmeladning. Hvor han har fått det tallet fra vet ikke jeg, men jeg vidreformidlet det han sa til meg (som åpenlyst er feil).

Og over til deg da, så har jeg i motseting til deg rygg til å ta skylden for å si noe som er feil (Du hadde vel forventet at jeg skulle ro som fa.. nå men da traff du på feil pers). Ta nå heller å få deg noe F.... så kansje du blir litt blidere, det er lovt å påstå noe feil her i livet så du trenger ikke å ta den setninga med mere peiling enn andre. Fordi ja jeg har mere peiling på enkelte ting enn du har og vice versa. Men ikke hjemmeladning av 460 nei.

Link to comment
Share on other sites

Dette blir jeg jo nesten nødt til å svare på....

 

Da beklager jeg for å ha sakt feil, jeg har ikke 460 selv men har en kamerat som har det. Han sa det kostet ca 26kr skuddet med hjemmeladning. Hvor han har fått det tallet fra vet ikke jeg, men jeg vidreformidlet det han sa til meg (som åpenlyst er feil).

 

Med andre ord, du har ikke noen anelse om temaet, men du syntes du måtte svare? Fordi du har hørt... Noe du legger frem som "sannheten"

 

Og over til deg da, så har jeg i motseting til deg rygg til å ta skylden for å si noe som er feil

 

Hva har jeg sagt som er feil?

 

Ta nå heller å få deg noe F....

 

Nok engang kommer du med en påstand du ikke har dekning for, hvordan vet du at jeg foretrekker f....? Kanskje jeg er en rompis som liker store revolvere, Men jeg skal formidle poenget ditt til kjæresten min. "Pus, i kveld må det bli f.... på meg, en mann på internett sa det"

Jeg tviler på at hun blir imponert.

 

Du hadde vel forventet at jeg skulle ro som fa.. nå men da traff du på feil pers

 

Enkelte lærer faktisk aldri.

 

det er lovt å påstå noe feil her

 

Fordi ja jeg har mere peiling på enkelte ting enn du har

 

Det norske språk er ikke en av de tingene.

 

Men ikke hjemmeladning av 460 nei.

 

Det har du veldig rett i.

Link to comment
Share on other sites

Fabrikkprisen var også noe i overkant synes jeg.

Til sammenligning får du 454Casull til 8-9 kroner (Kan jo faktisk skytes i nevnte våpen) og 500S&W til 10-11 kroner.

 

Hentet fra katalogen til Jaktdepotet 2008/2009, så ikke sikkert det stemmer helt, men at det har 4-5 doblet seg har jeg liten tro på. :)

 

 

C.Patron; krig er menneskenaturen det vet du... :lol:

Link to comment
Share on other sites

lader 460 selv. har forsket og målt mange forskjellige kuler og hastigheter. så til pris... ei frontier kobberbelagt rn-kule til 45acp på 230grain koster 78øre. krutt 1,50 og tennhette 0,3kr pluss starlinehylse til 7,50 hos midway. deler du hylseprisen på 10 omladninger får no æ 3,33kr skuddet..... å hastigheten er jo 0ver 1800ft/s Disse ladningene bruker jeg på feltskyting, og frontierkula forlater ikke kobbermantelen før æ kommer godt over 2000 ft/s. federal fabrikkammo ligger på mellom 25 og 30 kroner smellen, men bevare meg vel du får sikkert ammo til 46 kr smellen om du bare leter.

 

Det er nok en grunn til at den største og lengste ladetabellen jeg har laget tilhører 460xvr.. høy morrofaktor

Link to comment
Share on other sites

så til kompensatortemaet. blindpluggen er i et styrevedtak i smith-styret tatt ut av colleksjonen. de får du ikke lenger, fik tak i original i en butikk som hadde noen inne. Fikk først laget meg en egen i rustfritt stål som jeg brukte i de første konkurransene. den funket flotters. en nevenyttig kompis med dreiebenk ig noen timer med dremel var det som skulle til. skuddbildet endret seg ikke når jeg fikk montert den originale blindpluggen.

 

Om du skal skyte revolverfelt sliter du litt med bare 5 skudd i tønna. skyter magnum2 med 460-en fordelen er at man trenger ikke sikte noe over på de lengste holdene. Som det står i reklamen fra Winge våpen. bare sikt rett på, så ordner 460-en resten :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Det er ein dårlig idé å skyte kuler i den hastigheita som ikkje er beregna for det. Sjølv om ein ikkje får mantelseparasjon, så vil kula kline seg litt utover overgangskonusen, og du slit denne ut i rekordfart. Trykket kan óg bli farlig høgt når dette skjer. Å skyte kuler beregna for 45 ACP i 460-hastigheit er rett og slett idioti. Bruk kuler som er beregna på hasigheitane de ladar til, og løpet varer mykje lenger. Til 1800+ fps ville eg ikkje brukt anna enn Hornady sine XTP mag, Lever evolution, eller FA sine kuler. Skikkelig heimestøypte kuler med gas check og riktig hardheit er heller ikkje noko problem, og eit mykje betre alternativ enn dårlege mantel- eller koparbelagde kuler.

Link to comment
Share on other sites

Sier tusen takk for mye tilbakemelding! Er jammen glad jeg fikk karret til meg en, ikke så lett å få tak i. Gleder meg som en liten unge til å få dette i hendene. Har i senere tid fått klager fra naboene (2 stk) på skyting bak huset mitt. Klagene går i all hovedsak på at det er for lenge siden jeg har skutt, det bråker litt i minste laget og det er for få skudd av gangen. (greie naboer jeg har altså!!!) Med en 460 så blir i alle fall 2 av de ovennevnte punkter dekket godt inn.

 

Ellers vil jeg bare få kommentere;

 

Til alle som kommer med sine forslag. Vær greie å tolerer andres meninger og synsinger. Dette er ikke alltid faktaopplysninger, men så er ikke dette CAPLEX heller.

 

Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Det er klart det skal være rekyl :) Ellers hadde jeg aldri vurdert denne, det er helt sikkert. Prøver bare å finne flere bruksområder så det er letter å rettferdiggjøre for seg selv. Greit å kunne skyte flere kaliber, blir fort dyrt med bare 460.

 

Jo mer rekyl jo bedre!!

 

Fredrik

 

Greit det, men ikke begynn å syt når du våkner opp på sjukehuset med håndledda i gips og brudd i panna.. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Kula "slipper" kanskje riflingen når hastigheten blir såpass? At kopperbelgget og blyet skiller lag tviler jeg på, de henger sammen helt til blyet er smeltet i gryta.

 

Prøv å skyt ei koparbelagd kule i 1800 fps på eit 1x1m stort papir på 3m hold, du blir overraska over antal hol i papiret. Eg testa nokre få slike kuler i høg hastigheit under solide lysforhold, ein kunne sjå ei sky av gullaktig støv framfør munningen. Å skyte mantelen av ei kule er ein ting, men dette mantelbelegget nokre kuleprodusentar opererar med er der IKKJE for å halde kula saman, men kun for å forhindre blying. Blykjerna i desse kulene er óg tilnærma reint bly, berre prøv å mål hardheita, sjølv med koparbelegget på så vil hardheita vere langt under det som er tilrådeleg for magnumtrykk. Men for all del, det er opp til kvar enkelt kva ein matar våpena sine med, i mine magnumvåpen brukar eg iallfall berre beste sort.

Link to comment
Share on other sites

Om man bruker n110 krutt i lette kuler f eks200grain leverevolution står ildmørja ut av revolveren. dette er pga at man bruker krutt som er i tregeste laget for denne kula. prøvde n105 og flammene blei betydelig mindre. med store uforbrente kruttmengder ender man opp med gule korn i tønne og løp. prøvde ei kule som du sa ... leverevolution som er laget til bl a 460 på et papirark. i tillegg til kulehullet så jeg masse småhull utenom .. kan dette være kruttpartikler? blei mye mindre småhull etter at jeg prøvde med n105krutt med samme kula. prøvde også ei 360grain cast kule med gascheck. ingen flammer med n110 krutt og heller ingen partikkelhull utenom kulehullet. er enig i at man bør bruke orntlige kuler i govåpna sine, men bruker billigversjonen til plinkeammo og treningsammo.

Link to comment
Share on other sites

Dette kan nok vere krutpartiklar ja, for å skyte mantelen av dei slik kule som er beregna på riflehastigheiter og vél så det, skal veldig godt gjerast. N110 brenn best under høgare trykk, og er ikkje eit godt krut til reduserte ladningar eller lette kuler. No skyt eg ikkje .460 sjølv, men den lettaste kula eg har brukt i .454 er 240 grains Hornady XTP mag, og eg har ikkje hatt noko problem med ufullstending forbrenning med N110 der. Men så har .454 óg ei bråare trykkoppbygging enn .460, og eit høgare arbeidstrykk generelt. I 99,5% av tilfella så brukar eg heimestøypte 300 grains LFN, og ufullstendig forbrenning med N110 er ikkje-eksisterande.

Link to comment
Share on other sites

Men så har .454 óg ei bråare trykkoppbygging enn .460, og eit høgare arbeidstrykk generelt.

 

 

mulig cassullen har bråare trykkoppbygging men har ikke generellt høgare arbeidstrykk... casull har over 50000 psi mens 460en har 65000 psi iflg disse sidene

 

http://www.gunsandammomag.com/cs/Satell ... e+Revolver

 

http://www.magnumresearch.com/bfr_fact.asp

Link to comment
Share on other sites

Greit det, men ikke begynn å syt når du våkner opp på sjukehuset med håndledda i gips og brudd i panna.. :lol:

 

Syte nei! Jeg hadde klappet det jeg var god for og vært kjempefornøyd. Endelig funnet den perfekte pistolen for meg :D (ja, skjønner at klapping sikkert er drit vondt med brukket håndledd, men det er det verdt!! :D

Link to comment
Share on other sites

vel nappe han i fortøyninga når man salver avgårde maksladninger med tunge kuler, men derfra te å brekke handledd å få han i panna e vel å overdrive litt da.... en ting e sekkert... du e fullstendig klar over om du har trøkt av eller ikke.. det som er mest utsatt e hørseln ... spesielt om du feige ut å bruke kompensator(smellforsterker) størst showfaktor e det jo med en meter med varmelåge ut av munningen, skjøl om mn da ikke har optimal forbrenningshastighet i forhold til kulevekta. men man skal jo ha det litt arti å...

 

spectators... smile and wait for flash... beware of the fluffy cheek syndrom... keep uour mouth shut.

Link to comment
Share on other sites

Da var " the american hand held artillery piece" i hus. Fytti for et beist!!! Dette blir morro, alt jeg klarer å si.

 

Noen som har eksperimentert med ordentlige mannsladninger i denne? Ble jo mye fokus på finanskriseammo her ei stund... (ja, jeg skjønner at mannsladninger kan misforstås, og det står dere fritt til å kommentere. Er lov å tenke litt våpenkoffert av og til)

 

Fredrik

 

Sheriff

Joreid County

Link to comment
Share on other sites

gratulerer med dagen----- fikk du med blindplugg-kompensator? og JA har da forsket litt på fiiiine ladninger.fikk 395grains plugger fra hardcast i dag... måååå å prøve de i ettermiddag... får sånn rar smak i munnen etter en dag med ho "gunhild" på skytebanen.... meirsmak... fliire du veit nok ka æ prate om når du har vorre på banan skjøl mjøllner

Link to comment
Share on other sites

40grain med n120 begynte å nærme seg maks bak ei 395grain lwngc kule. nådde akkurat fram til den bakerste krymperilla. fikk ikke målt fart i dag, men det kommer. å hujeda meg kor godt det va. fikk testa fra 28 grain krutt til 40 grain. ikke akkurat no plinkeladning den siste hehe. men hylsene satt fremdeles løst i tønna.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...