Jump to content

Vurderer å kjøpe S&W 460XVR, noen erfaringer, ladninger osv?


Mjøllner

Recommended Posts

Trykktegn som blir vurdert ved stigende trykk: første tegn er at hetta viser tegn på bli flat, etterhvert som trykket øker, går hylsene tregere og tregere i tønna, så får du et halvmåneformet stripe i hylsebunnen etter anslagsflata i k-ramma, økes trykket sitter hylsa fast i tønna og du må bruke verktøy for å få dem ut, om du da går videre, retter du ut hullet etter tennstiften i hetta. da har du ødelagt hylsa siden du da har utvida tennhettehullet slik at det nye knallet ikke vil sitte på plass men faller ut igjen. trykktegnene ved 40 grain n120 var i mine øyne(mulig æ e blind) fullt akseptable. men anbefaler ikke å starte der, siden det kan være individuelle forskjeller fra våpen til våpen. æ starta nede på 28 grain og jobba meg hvert halve grain oppover til 40.

 

om disse trykktegn nevnt ovenfor er selvopplevd eller ikke skal være usagt men har i allefall sett hylsene :twisted:

 

Tar gjerne konstruktiv kritikk om noe ikke stemmer her, men dette er hva som skjer i virkeligheten.

Link to comment
Share on other sites

Tror du skal lese en del om trykk måling og trykk vurdering (det siste blir, uten målinger, som å stikke fingeren i været og med sikkerhet si hvor sterkt det blåser) Skaff pålitlige data for kjente komponenter, mål hylseutvidelsen med disse og bruk utvidelsen med disse dataene som max mål for andre kombinasjoner. Om du får ta i fabrikkammo, bruk mål fra den. Tennhette utseende er svært upålitlig. Om ei hylse henger i kammeret likeså. F.eks. punkterer jeg sp hetter i ladninger med standard trykk i en Freedom Arms 357 (mod -83) men ved bruk av riflehetter, kan ladninger som er langt over max for dette våpnet (+1800 fps med 180 grs fmj kule) la hylsene falle rett ut.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

jepp kjenner følelsen... skulle helst hatt den i går..... går å venter på at en kompis skal få innvilget søknad han og. har en original blindplugg liggende å vente på han. Dessuten e de så gode at de som først har kjøpt er så fornøyde at ingen vil selge brukt.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
jepp kjenner følelsen... skulle helst hatt den i går..... går å venter på at en kompis skal få innvilget søknad han og. har en original blindplugg liggende å vente på han. Dessuten e de så gode at de som først har kjøpt er så fornøyde at ingen vil selge brukt.

 

Hei. Du har ikke tilfeldigvis flere sånne blindhylser..? :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde vel hatt min XVR i en måneds tid, da Winge endelig gadd og svare på forespørselen min. Den forespørselen ble vel sendt ca en måned før jeg handlet hos Pedersen Vaapenlager. To månder for å svare på en mail, er for lenge i min verden. Ihvertfall når de opplyser at man skal få svar etter 2-3 dager. Har aldri handlet eller hatt kontakt med Winge før, så jeg må innrømme at førsteinntrykket er litt dårlig. Blir vel en tur innom hvis jeg tilfeldigvis er på de kanter, men jeg gidder neppe å sende mer mail den veien.

Link to comment
Share on other sites

Selv om jeg ser at Winge har problemer, vil jeg likevel forsvare dem. De aller fleste av forhandlerne som har 460 på lager, har fått dem av Winge, slik at de faktisk, som importør, prioriterer sine forhandlere rundt om i landet, på bekostning av å sitte med våpenet på lager selv. De tjener på kort sikt mest på sitt eget salg til kunden, men oppnår nok litt mer langsiktig gevinst med å være i leverandør rollen.

Link to comment
Share on other sites

enig med C. småleverandører som har 1 og 2 på lager har lett for å få godt rykte i og med at de har disse på lager, mens når hovedimportøren , som forøvrig forsyner disse igjen ,bestiller 40 stk i slengen, blir det plutselig et leveranseproblem.kanskje ikke smith takler større leveranser på kort varsel. når så de 40 e levert, så e markedet i norge mettet i flere år og da har kanskje smith et problem igjen. Det koster å ha EN type våpen til en utsalgsverdi på nærmere en halv mill på lager. ikke alltid lett å spå markedet og hvor mye som må produseres til enhver tid. et annet lignende problem vi hadde tidligere var f eks federal small pistol tennhetter som ikke var å oppdrive på lange tider pga all kapasitet gikk til å produsere til krigen i midtøsten.

 

trur vi må gi winge litt slakk her og belage oss på litt venting. skjønner at man er ivrige og helst skulle hatt den i går. kjenner syndromet, men om man ikke klarer å vente en periode, har man ikke nok lyst på slikt våpen.

 

og til dere som venter tålmodig... våpenet e verdt å vente på, i aller høyeste grad.

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Skal du lade 460 S&W må du bruke kuler som er beregnet for det høye trykket.

Selv bruker jeg Hornady XTP Mag. kuler i 300 grs.

Disse går som en stråle!

 

Jeg har selv også prøvd Hornady XTP Mag. kule i 240 grs. men fikk ikke like bra resultater med disse.

 

Mine ladedata på 250grs. kule:

Hornady XTP Mag. 250grs.

40grs. Vihtavouri N-110

CCI Large Rifle 200 tennhette

COL: 54.3mm

 

----

Du kan jo starte på 38 grs. og bevege deg opp mot 39grs. bak en 250grs. kule.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...