Jump to content

Kaliber 16


7x57R

Recommended Posts

Dei fleste forhandlarane har eit eller anna i kaliber 16. Vel og merke i veldig begrensa utval.

Eg ville besøkt ein større forretning med litt meir utvalg og hamstra litt forskjellig ammo.

 

Ellers er det eit nydeleg haglekaliber for jegerar som tør å gå i skogen uten mega-multi-magnum artilleristøtte, og med mykje historie og tradisjonar :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Kaliber 16 er det fineste hagle kalibret spør du meg. min første hagle var en sideligger i 16, har den fortsatt :) ønsker meg en ny pen s/s i nettopp 16, gjerne med haner :D har mer sjel enn plastbørsa jeg pleier og bruke :| alle jaktbutikker med respekt for seg selv har patroner i dette klassiske kaliberet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes det er vanskelig å finne miljø ammo til kal 16/70. Jeg handlet litt (nr. 5) hos jakt og friluft for ca 2 år siden og (bb) hos jakt og fjellsport i fjor høst. Jeg har kun funnet vismuth, og har et inntrykk av at det lite utvalg i de enkelte butikker.

 

Skulle gjærne hatt fatt i tungsten matrix!

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Heisann

 

Driver å snuser litt på kaliber 16 selv - hovedsaklig brukt s/s (pm meg hvis noen har :mrgreen:).

 

Tenker å bruke den hovedsaklig til rype og skogsfugl, men som nevnt i tråden er ikke utvalget av ammo allverden?

Finnes det f.eks brukbare skogsfuglpatroner i 16/65? :roll:

 

OG, unnskyld at jeg låner tråden litt :oops:

Link to comment
Share on other sites

Hei , kan bare bekrefte at du som har kjøpt en cal 16. Bare kommer til å like den bedre og bedre. Jeg har falt pladask for dette calibret, etter gjentatte jaktturer og tester. Har selv en merkel Drilling og Sideligger kombi + en Buhag sideligger alle i 16/70. Skal kaste ut en liten brannfakkel nå 8) men pytt pytt. Mine uformelle tester viste at 16/70 var cal 20 overlegen selv om de spritet den opp med 20/76 og 34 gr hagel. Det resulterte i kun lavre hastighet= dårligre gjennomslagskraft, og javnt over kladdete skuddbilder. Sistnevnte faktor kan sikkert diskuteres opp og ned i mente, men det ble prøvd 8 forskjelige patrontyper i 2 forskjellige børser på ulike avstander. Noe som ga meg et godt inntrykk,av hva jeg burde velge. Men årene har pasert,og dette er fra en tid da bly forbudet fortsatt var på en betryggende avstand. Men lykke til i allefall med et meget klokt valg, patroner vil finns til dette cal i laaaaaang tid fremover. En om ikke i like godt utvalg som 12 og 20. Cal 16 er tyskernes eget favoritt cal til kombinasjonsvåpen :)

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen, at de har kuttet ut 16 i sitt stand program er mulig. Det er er nok på bakgrund av etterspørsel ute i den store verden. De lever jo mest av export, bla annet til USA osv. Som igjen er veldig opptatt av sine egne cal,det er ikke for ingenting det blir produsert tyske brekk våpen i 308 og 3006 Grøss og gru

Link to comment
Share on other sites

Vil kaste ut en brann fakkel jeg og da :wink: Hvorfor har da Merkel og Krieghoff sluttet å produsere drillinger i kaliber 16. Går kun i kal 12 og kaliber 20 om man ser på hjemmesidene deres?? Og tyskland har bly de...

 

Hva som faktisk er bra, og hva det lønner seg å produsere er ikke alltid samme sak...

Knappest en brannfakkel

Link to comment
Share on other sites

Leste dette og må bare hive meg på lykkerusen over å eie en 16 kaliber. Byttet ut min 7x57r 12/12 drilling ifjor med Sauer 3000 - 6,5x57r 16/16 som jeg bruker til kombinasjonsjakt drivjakt m.hund, rådyr, hare, rev og fugl. Fin og lav låsekasse og lett våpen.

.

Etter å ha leitet i 6-7 år etter dette våpenet (m litt kraftig forskjefte)og kaliberet var det en våpensamler i Fredrikstad som eide et ubrukt et. Snakker om lykke da jeg så det :D

 

Skøyt mitt første rådyr m.hagle under los forrige uke på ca.20m og den gikk i bakken på stedet. Kjøpte BB av Interarms i Porsgrunn.

Link to comment
Share on other sites

Vil kaste ut en brann fakkel jeg og da :wink: Hvorfor har da Merkel og Krieghoff sluttet å produsere drillinger i kaliber 16. Går kun i kal 12 og kaliber 20 om man ser på hjemmesidene deres?? Og tyskland har bly de...

 

Har ikke sjekket når det gjelder nye drillinger, da jeg har mest interesse av klassiske drillinger. Når det gjelder sxs hagler derimot har jeg vært i kontakt med en del produsenter i bla. Italia, Tyskland, Spania, og de aller fleste leverer våpen i kaliber 16 selv om det ikke står på hjemmesiden deres. Som nevnt er nok det enorme markedet i USA skyld i det. Ammunisjon i kal 16 er ikke noe problem, men som med kal 20 må en ofte bestille og betale litt mere en kal 12.

Link to comment
Share on other sites

Med 16/65 har du ikke mange alternativ på skogsfugl.. Eley Grand Prix 16/65 får du i #6 #5 #4 og BB. (vismut) #4 er vel mest egnet til skogsfugl.

Eneste TM som jeg har fått tak i er Kent Impact US#5 (16/70) Har ikke fått testet de så mye på vilt. Tok en rype som satt på 25-30m, død i smellen :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...