Jump to content

Navn til valp


Carl-gustav12

Recommended Posts

Hei

 

Jeg hadde en sort labrador for mange år siden og den lød navnet "Pancho". Den var oppkalt etter den meksikanske revolusjonshelten Pancho Villa som opererte for hundre år siden. Navnet kan uttales "pansjo" eller "panko", jeg brukte det siste.

Jeg liker hundenavn som betyr noe, som står for noe, da er vi straks i gang med praten når vi treffer andre hundeeiere.

 

gg

Link to comment
Share on other sites

čáhppes(samisk, uttales kjæhppes) er samisk og betyr "svart".

det hadde jeg kalt en svart hund for.

 

vi pleier gi hundene navn etter hvordan de er. vi har en gordonsetter i hus, han heter Háhppil, det betyr rask på foten, kjapp, hurtig.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Odin er et fint navn til en staut hannhund .

Og det er vel også den guden i norrøn mytologi som har mest med jakta å gjøre.

Gere og Freke var jo også Odin's to ulver. Fenris er tildels ofte brukt.

Kjenner også til en som kalte hunden sin for Adolf. Er vel ikke helt politisk korrekt og ble ikke alltid like populært oppfattet blandt gamle folk.

Kjenner også til en hund som ble kalt Satan.

 

Men som det sies.. navnet sjemmer ingen.

Viktigste er nok at det er et enkelt navn . enkelt å huske enkelt å bruke og såpass spesielt og klart i uttale at hunden kjenner det lett igjen.

Link to comment
Share on other sites

Enig med fat_dog86, vent til du har hunden på fanget - har hatt 2 hunder opp gjennom tia og flere navn var diskutert men i det øyeblikket vi fikk rampen heim sa navnet seg sjøl :D

 

Har desverre ikkje hund no pga. datter med barneastma og vi ønsker ikkje å utvikle allergi men foreløpig ser det lovende ut, ingen tegn til allergi mot hund eller katt og astmaen er hun begynt å vokse av seg så vi ser dette an etter hvert..

 

Har hatt en golden retriever og en blanding av golden og schaefer - begge brukt til rypejakt - utrolig gode apportører og rype ble markert med hjulvisp på rompa :wink:

 

Husk i allefall at du skal kunne rope navnet - f.eks. Karo er lettere å rope enn Peder Johannes :lol:

 

Rune

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Navnet skjemmer som kjent ingen.

Dreveren min sort/hvit fikk navnet "Doffen". I følge andre jegere ser han litt Doffen ut,og jeg synes navnet passer. Neste hannhund tro jeg får navnet "Tøflus" etter "Jul i Skomakergata" , ellers har jeg sansen for "Satan", men det har ikke kona, så det er vel utelukket :?

Lykke til med hvalp, det er en fin tid...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...