Jump to content

sunnskutt rype med 222rem


Jørstad

Recommended Posts

hei!

 

i dag var jeg ute på rypejakt med min finn classic i 222rem/12.

en fjellrype dukket opp på 75m hold, jeg la meg ned å klasket til.

rypa gikk ned i smellen. men da jeg kom bortil den fikk jeg meg en uhyggelig overraskelse.

begge brysttykken var blåst vekk. kula var en hjemmeladet 3,2grams norma (buttneset) helmantel i 950 m/s.

og det skal også sies at kula ble plassert helt feil, den skulle vært i nakkeregion, men dette ble glemt i kampens hete.

jeg ble rett å slett forbannet!

så nå lurer jeg på om dere har noen tips til hva som kan hindre at jeg opplever dette igjenn?

vill en buttneset helmantel ødelegge mere enn en som er spiss?

hastigheten må uten tvil ned, hvilken hastighetsone anbefaler dere?

har dere noen tips til kule som er skånsom mot fuglen?

 

(når det er under middels med rype, er det domt at de blir hundemat)

Link to comment
Share on other sites

For høy hastighet, gjerne kombinert med treff i vingeknoken.

 

Jeg bruker 55gr lapua FMJ ladet til ca 810m/s. Har vurdert å senke ytterligere til ca 780m/s.

 

Ellers er jo treff i overgang hals/kropp kjent for å ødelegge lite som du du var inne på. Er stort sett der jeg pleier skyte selv..

Link to comment
Share on other sites

Jøye meg, det kan jeg tenke meg. Til rype er .222 overkill de luxe. Dens bruksområde er præriehunder og annet skadevilt. Meget høy hastighet, så den kinetiske energien river istykker det meste. selv med butt helmantel.

 

Men man har det man har. Muligheten er å eksperimentere med hjemmeladninger enten med red. ladn. og/eller tyngere kugler (hvis de stabiliserer.)

 

Kanskje ned til .22hornet nivå (forøvrig en trivelig liten sentertenner)

 

Finnene var nok inne på en brukbar fuglepatron etter krigen 7x33 helmantel. Kanskje mest tenkt på storfugl men de små burde legge seg pent de og.

Link to comment
Share on other sites

Har brukt norma sin ferdigammo jaktmatch som bruker samme kule.

Har kun en rype som var lik den du beskriver, den ble truffet midt i brystbeinet og det var bare vinger og hode igjen :P

Ellers har jeg faktisk nesten bare pent skutte fugler med denne amunisjonen, noen med stort utgangshull kansje men liker at de blir parkert og ligger der de skal etter treff.

 

Har skutt noen ryper med 5,6x52R, norma sin ferdigladde helmantel det og, denne er ladet til rundt 800 m/s og har spiss kule.

Rypene skutt med denne kunne man nesten ikke se var skutt med rifle, men de hadde og tendensen til å ta til vingene å fly noen hundre meter før de falt, ikke alle men en del. Og tro meg det er værre å ikke finne igjen fugl du vet du har truffet.

Opplevde på jakt samen med Skaubjønn her inne på forumet at jeg skjøt på en fjellrype stegg, først et skudd, så det var treff, steggen rykket i kroppen ved skudd, men den bare sto der, roet seg og begynte å gå litt rundt.

Ladet på nytt, og den falt om ved andre skuddet. Vi studerte rypa og den hadde to treff, men første hadde truffet høyt i bryst/halsregion og gått igjennom uten å gjøre større skade. Tror en butt kule hadde felt den på første skuddet.

 

Har i hvertfall konkludert etterhvert at jeg vil helst ha en butt kule til riflejakt på ryper.

Helmantel vil kansje aldri bli helt perfekt hverken på ryper eller skogsfugl, og mange vil oppleve at fugl vil fly videre etter at de er påskutt.

Makkieboy her på forumet lader sin 22 hornet med blyspiss kule sierra 45g og bruker denne til alt, også rype. Vurderer å prøve denne kula i min 222 ladet ned til hastigheter under 800m/s for å se om jeg får ønsket effekt...at all fugl jeg skyter på ligger parkert uten å være ferdig partert :P

Link to comment
Share on other sites

Har ikke fått prøvd min 223 på rype enda men den er prøvd på and og hare og resultatet er litt for voldsomt.

No har jeg en lading med Hornady 55 gr fmj og N-130 til ca 870 M/S.

Har stående N-120 som jeg skall prøve en gang i løpet av vinteren.

Lurer bare litt på hva slags krutt, kuler og hastighet andre med 222/223 bruker til småvilt som skall spises.

 

Kjell A.

Link to comment
Share on other sites

Har full kontroll på den tråden.

Har vurdert match kuler, har i dag mange 77 gr sierra som jeg bruker til trenig, og de skall prøves på et par måser en dag.

Har også 75 gr hornady, 75 gr A-max og 75 gr Partizan som også skall prøves på stor måsen.

Den 80 gr A-maxen skall jeg også prøve en dag.

Det er for mange kuler å velge mellom i 224 kaliberet.

Link to comment
Share on other sites

Har ladet opp ca 50 skudd med Lapua 55 grs fmj. Har brukt 21,6 grs Norma 201 (står oppgitt 21,6 grs N-135 hos Lapua sine hjemmesider, men de går så likt i forhold til Norma 201, så tok en sjanse på at det går bra. Gikk i hvertfall bra de første skuddene). Skal gi hastighet på ca 860 m/s. Presisjonen er det ikke noe å si på, så får en håpe det ikke blir for fælt på fuglen da, ellers får det bli treningsskudd...

 

For å lade ned mot 800 m/s, hva bør jeg lade med? N-110 er jo nevnt her. Hvor mye av det bør en ha i hylsa da?

 

Hva slags krutt og hvor mye lader du med, Neon77, når du får samme kula til 810 m/s feks?

Link to comment
Share on other sites

@ko-stens: Har mine ladadata nordpå, så jeg husker dessverrre ikke. Jeg har vel prøvd både N110 og N120, begge funker. Jeg har i tillegg kort løp på min .222 (noenogførticm). Med så små doser hurtigbrennende krutt som jeg bruker og lyddemper i tillegg, så høres det nesten ut som en trønderfjert når skuddet går :D

Link to comment
Share on other sites

Ser at tråden dreier mot .223, men problemet er det samme. HASTIGHET. De som kan benytte tunge kuler som 80 grs Amax får ned hastigheten, for det er den som er problemet.

 

I .222 har norma en fägel patron som er ladd til 780ms om jeg ikke husker feil. denne er mye snillere med viltet enn jaktmatchen. Samme kulle er brukt. Jeg har tidligere brukt denne med godt resultat.

Link to comment
Share on other sites

@ko-stens: Har mine ladadata nordpå, så jeg husker dessverrre ikke. Jeg har vel prøvd både N110 og N120, begge funker. Jeg har i tillegg kort løp på min .222 (noenogførticm). Med så små doser hurtigbrennende krutt som jeg bruker og lyddemper i tillegg, så høres det nesten ut som en trønderfjert når skuddet går :D

 

Ok. Skjønner at jeg snart må investere i ei rifle i .222 med kort løp og demper! :mrgreen:

 

Kommer til å prøve de jeg har ladet sjøl, kanskje allerede denne uka. Tenkte meg en tur på fjellet etter fjellrypa. Med min jaktlykke blir det vel å kjase rundt i dypsnø og dårlig vær uten å se ei fjør, så spørs om jeg får sjekket virkningen!

Link to comment
Share on other sites

Får ikke gode samlinger med den nye Hornady 55 gr FMJ BT W/C (2267). Hverken i 222-løpet jeg hadde eller i 221. Samme gjelder forresten Steve her på forumet med Rugeren han hadde i 223. Jeg måtte gå over til Lapua 55 gr FMJ BT(S350). Får god samling med den. Samme gjelder Norma 50 gr FMJ. Kjempesamling, men velger Lapua pga at den har bedre BC. Når det gjelder stygge skuddskader på rypa så unngår man det hvis man ikke skyter gjennom brystet på kortere hold. Jeg skyter i overgangen mellom bryst og nakke.

Link to comment
Share on other sites

Svaret er tyngre kule i lavere hastighet - det er det ingen tvil om :wink: Selv skal jeg prøve ut både 6mm PPC og 6,5 Grendel utover vinteren - vet vel egentlig på forhånd at 6,5 Grendel'en er den mest egnede! Presisjon er et must og skuddplassering overgang nakke rygg som nevnt. Synes det mangler gode kuler i .22 og 6mm - men 6,5 derimot i lav hastighet :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

For å få passelig "hornet-hastighet" av .222-en er vel N-110 veien å gå. Hvis jeg ikke husker feil skulle vel 12-13gr være passe dosis?

Har ladet noen slike for en Vixen, til en kompis, men har ikke fått testet enda.

Spisse .224" helmantler med BT har jeg fått et dårlig inntrykk av, fuglen kan seile langt avgårde.

Ellers er det litt pussig det med ødeleggelser, mange legger skylda på for stor hastighet. Men har selv veldig god erfaring med Normas 120fmj, (6,5mm) i rimelig god fart, V0=950msek. Stort sett bare fine skrotter, selv på temmelig nærme hold.

Men har blitt mer bevisst på å ikke slippe skuddet ved for spisse vinkler, liker best rene sideskudd.

Link to comment
Share on other sites

19 grain N133 er lavt til 222. Vihtavuori har en startladning på 21,7 grain for 55grain kule!

Dette gir 871 m/s i deres testpipe (580mm 1:14 tvist).

Selv får jeg best presisjon med 23,0 grain. Har desverre ikke fått målt hastigheten på min 500mm pipe ennå. Jeg har heller ikke fått prøvd FMJ'en på vilt ennå. Bruker samme ladning på Lapua 55 grain SP, med godt resultat på rådyr!

Link to comment
Share on other sites

Dette er data jeg fikk via en kar på robosoft for noen år tilbake. Kanskje det er av interesse for dere.

 

Här är ett urklipp från Jaktjournalen Maj 1990 av Olof Åhs, kanske intressant?

Skjutna med Winchester Warmint mod 70.

KULA.....................KRUT..........LADDVIKT; grain...............TÄNDHATT................HASTIGHET

Nosler SB 50 grain.....N110....................9,0......................RWS 4033...................551 m/s

........"....................".....................10,0..........................".........................613 m/s

........"....................".....................11,0..........................".........................675 m/s

........"....................".....................12,0..........................".........................730 m/s

........"....................".....................13,0..........................".........................779 m/s

........"....................".....................14,0..........................".........................831 m/s

........"....................".....................17,0.........................."........................1010 m/s

 

Hornady SP 50 gr........N120.................12,3......................RWS 4033..................610 m/s

........"....................."....................13,0..........................".........................641 m/s

........"....................."....................14,0..........................".........................705 m/s

........"....................."....................15,0..........................".........................748 m/s

........"....................."....................16,0..........................".........................798 m/s

........"....................."....................17,0..........................".........................847 m/s

........"....................."....................17,4..........................".........................878 m/s

Link to comment
Share on other sites

Data'ene kommer fra Vihtavuori sin ladebok, 3rd edition 2002 versonen.

For 55grain kule oppgir de:

N120, min 18,0grain 834m/s, max 19,6grain 901m/s.

N130, min 20.0grain 854m/s, max 21.4grain 922m/s.

N133, min 21.7grain 871m/s, max 23.4grain 934m/s.

N135, min 22.6grain 866m/s, max 23.3grain 899m/s.

Test barrel: 580mm (23"), 1 in 14" twist.

Link to comment
Share on other sites

Här är ett urklipp från Jaktjournalen Maj 1990 av Olof Åhs, kanske intressant?

Kjempeinteressant!!! Men jeg er for fersk som hjemmelader til å få dette til å rime... Hvordan unngås kølsvarte hylser og bakblåst?

Noen av disse ladningene er jo så langt under anbefalt minimumladning at jeg vil tro det er dårlig tetting i kammeret...

Er RWS4033-hettene kraftige (SR magnum?) eller er det benyttet krymp for å få godt åpningstrykk?

 

Spent på å høre om praktisk testing!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...