Jump to content

Jaktrifle i 3006


TargetMaster

Jaktrifle i 3006  

82 members have voted

  1. 1. Jaktrifle i 3006

    • Remington 700
      31
    • CZ 550 American
      23
    • Ruger M77
      17
    • Winchester M70
      11


Recommended Posts

Jeg skal kjøpe en jaktrifle i 3006 til elgjakt og storviltjakt i utlandet :lol:

Er usikker på hvilket fabrikat / modell jeg skal kjøpe :|

Jeg har sett på en del rifler og mener at det bør bli en av disse :?:

 

Remington 700

 

CZ 550 American

 

Sako 85 Hunter

 

Ruger M77

 

Winchester M70

 

Hva mener kammerts erfarne jegere at jeg bør velge :?:

Link to comment
Share on other sites

Kjøp sakoen du nevnte der, eller kjøp i vertfald ei finsk børse fremfor div amrikansk.

Jeg kan også anbefale tikka, den er litt rimeligere enn sako.

Remington 700 og sako stiller ikke i samme klasse, blåneringen på remington riflene er ikke tett og ruster lett som F... og vist du prøver ladegrep og avtrekk på di to blir du ikke i tvil, men her er det jo også en ikke ubetydelig prisforskjeld.

Jeg kjøpte en pent brukt tikka m695 for samme pris som en ny remington og er storfornøyd

Link to comment
Share on other sites

Dette var en litt unøyaktig spørsmålsstilling. Og du nevner Sako 85 - da er du oppe i en prisklasse på/over systemrifler som Schultz & Larsen, Sauer og (nesten) Blaser. Sako'en er sikkert bra - men det må den p.....adø også være, i den prisklassen.

 

"Remington 700" eller ikke? Remington 700 er en bra låskassekonstruksjon - og Remington har ørten variasjoner over tema, fra rimelige (og tilhørende rufsete) billig-modeller, til den superlette Titan-modellen (til 20 laken?), og rifler fra "Custom Shop". Minuset med Rem 700 er liten masse i tennstempel (gir jo kort slagtid, men av og til klikk på harde hetter / i kaldt vær), og ikke 100 % pålitelig utdrager.

 

Ruger M 77 har aldri tiltalt meg - plastskjeftet virker for spinkelt, og har alt for mye fall. Winchester har kommet og gått på markedet, flyttet produksjonen og variert i utførelse og kvalitet - de er nok ikke hva de har vært.

 

Av dine alternativer ville jeg absolutt foretrukket CZ American - sjøl om CZ ikke lenger er så rimelige som de var (men en får fremdeles 2 CZ for en Sako). Alminnelige, solide rifler, skikkelig rett klassisk skjefte, og Mauser-utdrager - det tiltaler meg - men smak og behag - :D !

Link to comment
Share on other sites

Ruger M77 Mk.II i rustfri versjon har fått mye pepper pga. det spinkle og i enkeltes øyne heslige plastskjeftet, men nå leveres jo den modellen med et betraktelig bedre laminatskjefte også, noe man her på berget ikke har oppdaget.

 

Jeg ville jo gjerne hatt litt tyngre pipe og grovere skjefte på den, men jeg vet ikke om "Varmintutgaven" leveres i kal.30-06... :?

 

Jeg har ikke denne typen selv, men kjenner flere som har den og er rimelig fornøyd, på tross av at samtlige kommenterer det spinkle plastskjeftet som et ankepunt.

Låskassa er stiv og bunnsolid, samt at den er nærmest idiotsikker.

Eneste "funksjonsfeilen" jeg har observert var han som glemte å ta med seg sluttstykket fra bilen og ut på post... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Howa 1500 ?

 

 

Howa...da må man i mange tilfeller ta kontakt med importøren, så vidt meg bekjent et firma i nærheten av Drammen som har vært gjenstand for friske diskusjoner her inne tidligere...

I etterkant har jeg snakket med 2 andre jegere jeg kjenner som begge har hatt store vanskeligheter med å nå fram hos dette firmaet, og vil på det sterkeste fraråde at man betrakter Howa som et alternativ!

Link to comment
Share on other sites

Interarms har også Howa. Hør med dem da.

Men jeg kjøpte akkurat Howa hos JD uten problemer.

 

Hvis det er slik at JD er importør ville jeg nok ikke kjøpt Howa av Interarms heller, den ene saken som jeg fikk gjengitt av en jaktkamerat her var nettopp problematikken med å få reservedeler til et våpen gjennom et annet firma/børsemaker.

Det virket som JD ikke hadde så mye interesse av å bestille deler når våpenet ikke var levert til reparasjon hos dem, så nå har kompisen min ventet på en del til sluttstykket sitt i over et halvt år... :?

 

Den andre kompisen jeg nevnte kjøpte brukt Howa fra JD og hadde endel trøbbel og mas før alt han hadde bestillt (tofot, demper, koffert) endelig kom, og når han så skulle sette seg inn i bruken av våpenet oppdager han at det tredje punktet på sikringen ikke var der og den ikke låste sluttstykket.

Han ringte for å spørre og får til svar:

"Nei, den gamle modellen der har ikke trepunkts sikring og låser ikke sluttstykket."

 

Helgen etter var han innom, jeg skrudde våpenet ut av stokken og konstaterte at jovisst var det trepunkts sikring, som låste sluttstykket, men sikringshendelen gikk ikke i posisjon fordi "noen" ikke hadde tilpasset skjeftet da de monterte ny stokk på våpenet...

 

2 minutters jobb med fil og sandpapir så var børsa plutselig "oppgradert" liksom.

 

Såååå, etter mitt skjønn blir det en kald dag en viss plass før man kan regne med noe god service og oppfølging hos det nevnte firma.. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Helt klart en Remington 700. Utgavene som heter CDL og BDL er både pene, driftsikre og gir bra presisjon. Det er ogte de billigste utgavene som ADL og nå SPS som her litt rufsete løp og laber presisjon i noen rifler. De dyrer utgavene har også mye bedre finnish og slik enn billig utgavene.

 

CDL og BDL har også ofte veldig bra avtrekk fra fabrikk og ellers er det en smal sak og fikse hos en børsemaker for 5-600kr.

Link to comment
Share on other sites

Ruger M 77 har aldri tiltalt meg - plastskjeftet virker for spinkelt, og har alt for mye fall.

 

 

Hei hei!

Jeg veit ikke om jeg kan være helt enig med deg i beskrivelsen din av Ruger.

Ta en kikk på denne du! :wink:

 

Joakim_med_vortesvin_middels.jpg

 

Dette er min Ruger 30-06, og denne er orginal.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Winchester M70 i 30-06 og er fornøyd med den. Den var originalt med en myk plaststokk, men jeg fikk kjøpt en Featherweight-stokk for en rimelig penge her på Kammeret og fikk tilpasset den. Min rifle er en Classic, altså med Mauserutdrager. Noen kaller denne modellen Pre -64, men dette er ikke korrekt da Pre -64 er de riflene som ble laget frem til 1964. Jeg har flere rifler, men Winchesteren mater glattest av alle, og har gjort fullgod innsats både på Vestlandet og i Afrika.

 

En jaktkamerat har en M70 push-feed i 30-06, han har også bare godt å si.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte en Remington 700 Alaskan Ti i sommer og kan så absolutt gi mine varmeste anbefalinger! Jeg kjøpte min i .270, men den blir også levert i .30-06. Jeg har hatt flere Rem 700 opp igjennom årene, og har to i skapet per i dag, og har utelukkende gode erfaringer.

 

Ellers kan jeg tipse deg om at det står en custombygget 700 i .30-06 hos jaktpartner på Elverum Denne har rustfri pipe (usikker på hva slags fabrikat), McMillan stokk og kasse av den gamle typen som låser sluttstykket når våpenet er sikret. Den har dessuten den glatteste sluttstykkegangen jeg har kjent på noen 700. Våpenet er bygget hos R Hansen og kappet og gjenget for demper. Jeg mener at prislappen var 12.000,- inkl demper.

Link to comment
Share on other sites

Ruger M 77 har aldri tiltalt meg - plastskjeftet virker for spinkelt, og har alt for mye fall. Winchester har kommet og gått på markedet, flyttet produksjonen og variert i utførelse og kvalitet - de er nok ikke hva de har vært. !

 

"padleåra" til Ruger ser kanskje spinkel ut, men er stødig som bare det.

Ruger levere også rifler i både laminat og velnøtt (som du sikkert vet).

Skjønner heller ikke dette med alt for mye fall...de er jo tilnærmet prototypen på "The American Classic"

Som meget fornøyd Ruger-bruker i masse år har jeg ingen problemer med å anbefale den :wink:

 

375Ruger001.jpg

 

Rifle3.jpg

 

kolleog35Whelen.jpg

 

Ingen av disse tre er i 30-06. men kan selvfølgelig leveres i det kaliberet.

Unntaket er "padleåra" som ikke lenger er på markedet, men har fått en tilnærmet kultstatus hos jegere i USA (og spesiellt Alaska) som jakter hardt og mye.

Link to comment
Share on other sites

Winchester mod 70 kan eg anbefala, har den i 30-06, aldri vore noko tull med den. Har kompositt stokk og crpf (controlled round push feed) mekanisme. Får den med simmons 3-9x40 kikkert til 6990 hos nordskog. Kikkerten e ikkje verdens beste men duger greit i normalt dagslys. Einaste minuset med mi e at det e blindmagasin uten hengsla underbeslag, dvs at patroner i magasin må ut via ladegrep. Men ellers storfornøgd.

Link to comment
Share on other sites

Skal man kjøpe etter vett eller lommebok, eller en kombinasjon, kan ofte være et spørsmål.

 

Hvis du skal ha en helt god og grei rifle ville eg sett på en Remington 700 modell som SPS, CDL eller BDL. Her er smaken som baken , delt. Uansett er det gode rifler som gir mye for pengene.

Andr alternativer er som sagt Browning, Winchester og Savage riflener. Er ikke noe fan av Ruger M77 modelle (elsker 10/22).

 

Les:

 

http://www.klikk.no/produkthjemmesider/ ... 290935.ece

 

http://www.klikk.no/produkthjemmesider/ ... 291006.ece

 

http://www.klikk.no/produkthjemmesider/ ... 290091.ece

 

Hvis du kan gå opp i pris er selvfølgelig Sako 85 og Sauer 202 meget gode alternativer,

har selv Sauer 202 i 308 win. Foredelen med 202 fremfor Sako 85 er mulig løpsskifte (systemvåpen) med den nye våpenforskriften.

For de frelste finnes det også de som tror på BLÆSER R-93, som Guds gave til alle jegere, med et meget godt og presist løpsbytte system. Denne riflen er "topp" Tysk ingenørkunst og det ypperste for de Frelste. Eg derimot må inrømme st dt er en god rifle, for de som liker den.

Mauser 03 er også et alternativ.

Selv foretrekker eg to våpen, fremfor ett med to løp :wink:

 

Et billigere alternativ er Tikka T3 som er en meget god rifle med meget god presisjon, men med litt formye plastløsninger etter mein smak. Men de er ikke å komme bort i fra at det er en god "skytemaskin" som skyter bedre enn de flesete skyttere kan bruke den.

 

Hvis du er på bruktmarkedet ville eg sett etter en Tikka 696 (tidligere modell en T3), som jeg foretrekker før T3 modellen. Ellers finnes det gode tilbud på Rem 700 BDL modeller, ville ikke kjøpt ADL modellen de etter min smak er litt for grove/simpel i utførelse, men med ofte god presisjon.

 

Men hvorfor kaliber 30-06?

Det er som sagt et godt kaliber til storviltjakt, men så lenge du ikke er hjemmelader og skal bruke de absolutt tyngste kulene i .30 kaliberet, ville eg valgt heller 308 win (nå komme sikkert mobben som hate "atomatdvergen"). Fordelen er da at du kan få kortere låsekasse (untatt T3 som har en stander "lang"kasse) med kortere boltgabg/ladegrep.

308 win har ofte billigere ammo, pluss den fordelen at du av og til kan få tak i billig Nato ammo til trening. Da kan du ogsaå se på Remington Seven i 308win, hvis du ønsker en liten, lett og hendig rifle til ulent terreng

Se:

 

viewtopic.php?f=14&t=24042

 

Det viktigste er at du finner den riflen som passer deg, ikke der vi andre "besservissere" mener.

 

MADMADS

Link to comment
Share on other sites

Nå har vel tråden vandret vekk fra det feltet du la opp til fra start, og da kan jeg bidra med enda et alternativ uten å skjemmes for mye.

Mitt verktøy i 30-06 er Rüger#1. Enkel og pålitelig, fåes med og uten jernsikter.

Avtrekkerjobb må påregnes for dagens produksjon.

 

normal_19092007%28004%29.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...