Jump to content

kikkertsikte mellom 5000-15000


Eiesaren

Recommended Posts

hvordan rifle skal dette på? er det snakk om et skite du skal gå med i skogen eller sitte på post på jorder? skal det brukes på kvelder med dårlig lys?

 

første tanke som slår meg er jo noe 2,5-10x50 i grei kvalitet, men det er jo ett stort sikte, ett annet er jo 1,5-6x42 i grei kvalitet men kanskje ikke sikte for de lange holda eller i dårlig lys..

Link to comment
Share on other sites

Hei.Gratulere med børse.

Hva er det for en rifle og hva skal du jakte mere enn elg?

Eller er det baneskyting som lokker?

 

blir vel litt rådyr og rein og sånt og.

Det er en sako m591 308win, fikk kjøpt den billigt av en butikk som har hatt den liggende siden midten av 90-talet :) så da fikk jeg råd til legge litt meir i kikkertsikte en det jeg opprinneligt hadde tenkt. baneskyting har jeg ikke prøvd noe særle av enda.

Kommer til bli mest brukt på jakt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har selv en Leopold vx3 6,5-20-50 og til alt annet en dagslys er denne bare skrot.

Hvis du ikke vil ruinere deg helt kunne man kansje vurdere Smith og Bender Zenith. kansje med titanhus også.

Mye smaksak dette,men jeg har sett i Zeiss,leica,Swarovski og Nikon og S og B er helt på høyde,men i skumring er det ikke mange som slår S og B og her får du virkelig mye for pengene. Kan finne brukt for ca 9000,-

I ditt tilfelle så tenk lysstyrke ikke zoom. Trenger ikke 16-18x på elg,De fleste elgene som skyted faller på under 70m.

3x12x50 er en favoritt blant mange.

100 meninger om dette,men mitt lille råd

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

SCHMIDT & BENDER 3-12X50 ZENITH TITAN RET 4

Sjekk ut jakt og frilufts hjemmesider.Disse gutta er virkelig verdt og handle hos.

Du er "en av gutta" selv om du skulle være fersk.

Lykke til.Se etter brukt og og ikke la deg lure av anonser som "4 uker gammel,selges til litt høyere pris enn forrige tilbud. :D

En kikkert mister 30-40% markedsverdi reelt,men mange presser dette til ca 20%.

Ta deg god tid og husk at montasjen må passe da :D

Link to comment
Share on other sites

Som svoren Swarovski-tilhenger må jeg bare få tipse deg om denne som ligger på finn. Et supert alroundkikkertsikte til meget god pris. Nyprisen ligger på ca. 13 høvdinger mener jeg å huske. Denne kikkerten er robust, meget god optisk og i tillegg "snerten" størrelse. En kikkert du kan bruke både til elg, rådyrbukk (i skumring), bane og ellers det som måtte stille seg opp foran deg på riflehold.

 

http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=19194097

Link to comment
Share on other sites

Jeg henger meg på Mork og Villdyret sine anbefalinger!

 

Swaro 2,5-10x42 til 6500,- eller Zeiss V 3-12X56 med Lotutec og lys til 13500,- er to kanonkikkerter med fornuftige priser.

 

Skal du jakte rein, elg og rådyr gå for Swarovski´en og kjøp Zeiss´en dersom råbukk og hjort i skumringen er det du ser for deg å jakte mest på.

 

Dersom du behandler disse pent og en gang angrer deg, kan du helt sikkert selge de igjen så og si uten verditap :wink:

Link to comment
Share on other sites

Personlig ville jeg valgt ett sikte med forstørrelse 1,5-6 eller 2,5-10 om jeg skulle jaktet elg. Det er sikkert dem som er uenig med meg, men syns digre objektiv og taktiske tårn blir noe unødvendig til formålet. Kanskje så unødvendig at det faktisk virker negativt. Her er selvfølgelig ingen fasit, det må nevnes, så føler du for å ha et sikte som ruster deg for langholdskyting og jaktformer bannlyst på dette forum er det selvfølgelig ingenting i veien for det. Nightforcen er fullt kapabel til elgjakt i tillegg til sånne oppgaver, bare ikke ideell i mine øyne.

Forresten, om du trykker på Military/LE på menyen til venstre i linken, så kan du lese en artig historie om kikkerten i spalten til høyre :idea:

Link to comment
Share on other sites

Personlig ville jeg valgt ett sikte med forstørrelse 1,5-6 eller 2,5-10 om jeg skulle jaktet elg. Det er sikkert dem som er uenig med meg, men syns digre objektiv og taktiske tårn blir noe unødvendig til formålet. Kanskje så unødvendig at det faktisk virker negativt. Her er selvfølgelig ingen fasit, det må nevnes, så føler du for å ha et sikte som ruster deg for langholdskyting og jaktformer bannlyst på dette forum er det selvfølgelig ingenting i veien for det. Nightforcen er fullt kapabel til elgjakt i tillegg til sånne oppgaver, bare ikke ideell i mine øyne.

Forresten, om du trykker på Military/LE på menyen til venstre i linken, så kan du lese en artig historie om kikkerten i spalten til høyre :idea:

 

ok, takk for grundigt svar, som nevnt tidlegere her så ar jeg null peiling på optikk :oops:

Har hørt litt rundt om kring og lest noen artikler nå så trur jeg skal satse på 2.5-12

Er det noen modeller dere anbefaler av bra kvalitet? gjerne med link :)

Link to comment
Share on other sites

http://www.xxl.no/shopping/showitem.aspx?id=83168

http://www.xxl.no/shopping/showitem.aspx?id=84735

Zeiss Classic Diavari 2,5-10x50, med og uten lys. (veldig) Mye for pengene i følge de fleste her inne. Budsjettet ditt tillater deg også å snuse på tilsvarende modeller i Zeiss sin Victory-serie, som vel må sies å være hakket over optisk. Kvalitet er dem uansett. Gode "allround" jaktkikkerter. Godt mulig jeg hadde gått for en av dem selv, hadde jeg hatt pengene og behovet.

 

Meopta Meostar serien kan jeg trygt annbefale, da jeg har en selv og er veldig godt fornøyd. Her er en del aktuelle modeller å velge i: http://www.wingevapen.no/index.php?do=cat&category_id=164&subcat=1&topcat=11

 

 

Ellers tror jeg ikke du gjør noe feil så lenge du holder deg til mer kjente produsenter som Zeiss, Meopta, S&B, Swarovski, Kahles eller Docter.

Link to comment
Share on other sites

nightforce er gode greier det, men den modellen du nevner er laget med fokus på helt andre ting enn elgjakt sånn jeg ser det :D

http://www.nightforceoptics.com/SCOPES_OVERVIEW/3_5-15x50___3_5-15x56_/3_5-15x50___3_5-15x56_.html

 

så er ikke spesielt egnet dette da?

 

Har denne kikkerten selv. Er veldig godt fornøyd!

Brukes til alt av jakt. Gås, rådyr, hjort, elg (fra mandag av).

Men den er nok litt større enn en del av alternativene som er nevnt her, men virkelig bra på lysstyrke og bra med forstørrelse...

Link to comment
Share on other sites

fikk et tips om Nightforce Scope NXS 3.5-15x56 av et par kamerater, er dette et sikte som er verdt noe? hadde aldri hørt om det før.

Den kladeisen der veier nesten 900 gram, så dette er i aller høyeste grad ikke et sikte for jakt på elg og rein spørr du meg. Til og med Schmidt & Bender blir jo lettvektere i forhold til den der....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...