Jump to content

Kun tvilling kalv?


dridungen

Recommended Posts

Iløpet av min "lange" kariere som elgjager har jeg latt merke til en ting. Jeg velger å ikke nevne lokalisering eller navn ettersom jeg ikke aner hva slags folk som finnes her. Det jeg har merket er hvertfall at det er litt bønderjegere vs. jegerjegere hvor bøndene har absolutt flertall. På årets kvote er det 1 okse + 3 ungdyr hvor man har blitt enige om å skyte mest mulig kalv. Dette er da greit.

 

Bondedelen er enige at enslig kalv skal absolutt ikke skytes og man skal kun skyte kalv hvis det kommer ei ku med tvillinger ettersom disse bare får halvparten med mat og ikke har like stor sjangse til overleve vinteren som faller på.

Jegerdelen er enige at enslig kalv står på lik linje med tvillingkalv ettersom ei ku som bare produserer èn kalv ikke kan hjelpe kalven med å få såpass med mat uansett at det tilsvarer mere enn tvillingkalver får i seg. At alle kalvene står på samme linje og startstrek for vinteren.

 

I flere år har jaktlaget endt opp med å stå nokså langt unna å fylle kvoten pga ingen kalver skutt men sett i mange situasjoner (enkel-kalv.)

Er dette en sitasjon som ender opp flere plasser i landet på flere jaktlag? :|

Håper problemstillinga ble forstått, jeg er ikke så flink til å ordlegge meg.

Link to comment
Share on other sites

Vi har praktisert dette i mange år men bare i begynnelsen av jakta. Problemet var at hvis vi skjøt enslig kalv datt kua i et annet drev eller hos naboen. Helt på slutten av jakta ble det åpnet for enslig kalv hvis vi manglet men de siste åra har vi ikke skutt kalv og i år og neste år skal vi ikke skyte elg i det hele tatt men det er en annen historie

Link to comment
Share on other sites

Problem: Man skyter den ene tvillingkalven. Kua og kalven løper/beveger seg over til nabovaldet før eller siden. De feller siste kalven. Kua blir gående alene og felles av nabovaldet deres eller deres vald fordi den kom alene uten kalv..........

 

Mange eksempler på på at dette skjer....

Link to comment
Share on other sites

Dette må da kunne fastsettes ut fra fornuftsmessige vurderinger for hvert enkelt vald. Hos oss spares enkeltkalver for at kua ikke skal skytes som uproduktiv eller tas for kvige. Dette hjelper oss også å hindre at nabojaklag skyter feil, og så vidt jeg vet kjører de samme praksis. Det gjelder selvfølgelig fra til et stykke ut i andreperioden, da alt på magisk vis blir skytbart :wink:

Link to comment
Share on other sites

Der jeg har jaktet de siste årene er alltid ku med tvillinger fredet. (det er to i området).

 

De produserer to kalver hvert år, store kalver som klarer seg bra. De har vært viktige bidragsytere med sundt og storvokst avkom.

 

Enslig ku blir skutt fra kalv og den samme kua gjerne i etterkant, men jeg ser problemstillingen. Jeg synes det er veldig vanskelig å skyte "enslig ku" da jeg har opplevd at både enslige og tvillingkalver har kommet på post mange minutter etter at kua har gått.

 

Jeg skjøt en kvige i fjor, den sto sammenmed en ku. Jeg måte jage kua vekk fra kviga etter å ha skutt, den løp over hugstfeltet og sto lenge og lokket. Etter en stund kom kalven springenende forbi meg, (sto og tok ut av kviga), og løp bort til kua. Vi hadde enslig ku igjen på kvoten, men jeg unlot å skyte da jeg synes det er nok jobb å ta ut av ett dyr om gangen, og så ante jeg jo ugler i mosen da den sto å lokket. Hadde en mistanke om at det ikek var fjorårskalven som lå med alle beina til vers den lokket på.

 

Enslig ku og kvige er vel alltid "problemdyr" som blir stående igjen mot slutten av jakta.

Link to comment
Share on other sites

Der jeg har jaktet de siste årene er alltid ku med tvillinger fredet. (det er to i området).

Er kua og begge tvillingene fredet hos dere?

Enslig ku og kvige er vel alltid "problemdyr" som blir stående igjen mot slutten av jakta.

I Nord-Trøndelag har det vært "rettet avskyting"/driftsplaner/bestandsplaner fra 1973, og det har 10-doblet (minst) elgbestanden på disse åra. Hovedelementet i dette opplegget er at voksne (forhåpentligvis produktive) kyr ikke skal skytes. I bestandsplanene er det derfor satt max 15 % "voksen", 2 1/2 år og eldre, ku. Denne andelen blir tatt i forbindelse med skyting av "kviger", en del små dyr på vel 100 kg slaktevekt viser seg å være 2 1/2 år. Vi kaller det "tabbekvoten". Problemet med bestandsplanene er å få skutt nok kviger til at kjønnsbalansen blir OK (skulle vært som med reinen, at hunndyra også hadde gevir!).

 

"Enslig ku", hvis det betyr voksen ku uten kalv, vil ikke by på noe problem, de er det mange av, også før jakta. Men på våre kanter har vi ikke jaktet etter voksen ku siden 1960-tallet, da var det tillatt å skyte kua, men forbudt å skyte kalven, den fikk gå vinteren i møte som best den kunne!. Vi skjøt selvfølgelig ikke ku da uten å ha forsikret oss om at den ikke hadde kalv.

Link to comment
Share on other sites

Ja, både kua og tvillingene er fredet. Som regel så detter en av dem året etter som 1 1/2 år okse og i noen tilfeller kvige.

 

Er på ingen måte i mot rettet avskyting. Ønsket bare å påpeke at det ikke er enkelt med enslig ku/kvige. Det er ikke få hvert år som skyter en ku i stedet for en kvige, eller skyter en enslig ku som nettop har mistet en kalv på naboterrenget eller har en kalv som dukker opp noen minutter senere. Har ikke gjort det selv, men er varsom med kritikk da jeg på ingen måte kan garantere at det aldri vil skje med meg selv.

 

Skjøt i fjor to kviger, den ene sammen med kua og derfor enkell å se at det var en kvige. Den andre kom alene og stoppet opp på 15 - 20 meters hold og var derfor lett å se at dette var en ungdyr.

 

Det beste ville selvsagt vært en trådløs databrikke i elgens pels som sendte opplysninger til jaktradioen om alder, kjønn, evne til å produsere kalver, slaktevekt, fødested og familetre...

Link to comment
Share on other sites

Det beste ville selvsagt vært en trådløs databrikke i elgens pels som sendte opplysninger til jaktradioen om alder, kjønn, evne til å produsere kalver, slaktevekt, fødested og familetre...

Hysjjjj! Hvis noen i DN skulle lese dette, kan de få nok en idé til å sysselsette enda flere forskere og forvaltere, særlig hvis det mot formodning skulle bli slutt på økningen av antall rovdyr-forskere! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Det skal ikke gjenta seg, nå må jeg imidlertid finne noe mer fornuftig å gjøre en å nilese Kammeret. Skulle vært på elgjakt nå, men laget hvor jeg var gjestejeger doblet både pris og antall gjestejegere. Da takket jeg nei. Har opplevd skumle episoder med jegere jeg ikke kjenner før, og jakter ikke lenger med noen hvis jeg ikke er helt sikker på at de følger og respekterer enkle sikkerhetsregler.

 

Heldigvis er ikke alle like redde, for en fetter av kona har invitert med med på sitt lag til helgen, selv om han ike har noen garanti for at jeg ikke er en tulling:-)... det er jeg glad for.

 

Og den 5. braker det løs i hjemmkommunen. Og vi håper det beste selv om de siste 2 årene kun har resultert i én elg.

 

Nei, nok of-topic for i dag. Over og ut...

Link to comment
Share on other sites

Synes man först må bli enige om man vil ha stammen opp, ned eller samme. Skal stammen opp fredes alle kuer (unntak de som er tydlig små - omkring 120 kg og ned) og kalvene er fritt. Skal stammen ned skytes kuer og kalvene kan skytes. Skal stammen holdes på samme skytes det like mange elg som det er kalver i terrenget. Dette krever en stor innsats i form av kartlegging, noe vi ikke gjör i Norge. Derfor mitt "råd" spar normale kuer, skyt kalver enslige og doble.

Link to comment
Share on other sites

Der jeg har jaktet de siste årene er alltid ku med tvillinger fredet. (det er to i området).

 

De produserer to kalver hvert år, store kalver som klarer seg bra. De har vært viktige bidragsytere med sundt og storvokst avkom.

 

I de tilfellene hvor elg har blitt utstyrt med radiopeileutstyr og fulgt fra år til år, har man vel konkludert med det motsatte. Det er ingen eller få kyr som går med tvillinger hvert år, og begrepet "gjeldku" er stort sett noe vi jegere har funnet på. I realiteten får de aller, aller fleste voksne kyr tvillinger, enklinger og har ett og annet hvileår, og det er liten forskjell i kalveproduksjonen fra dyr til dyr over tid. "Gjeldkua" er kanskje den som sikrest vil ha tvillinger neste år, mens tvillingkua oftere vil ha enkling eller et hvileår.

 

Hvor stor kalvene blir, og hvor ofte kyrne får tvillinger, handler mer om hvor godt beitegrunnlaget er og hvor god tilgangen på store okser er, enn kyrnes genetiske bidrag.

 

Forøvrig synes jeg alltid det er morsomt når de gode gamle elgjegerne predikerer høyt og alvorlig om hvor viktig det er å spare de beste kyrne - samtidig som de satser liv og helse på å få skutt den største oksen... :mrgreen:

 

Her hos oss har det skjedd noe rart de siste åra. Vi har brukt å ha mengder med kalv, men i år er det lite. Veldig lite. Kun sett enklinger de første dagene i jakta, og følgelig ikke skutt noe. I -04 var 34% av kjønnsmodne felte hunndyr i førsteperioden para, i -08 hadde det gått ned til 3.6% (for hele kommunen). Bare 49% av felte kjønnsmodne hunndyr i andreperioden var para. Samtidig ble oksekvotene nesten fylt i førsteperioden i fjor, og bare en ble felt etter 12.oktober...

Link to comment
Share on other sites

her prøver vi så godt vi kan å holde enkelt-kalvene "fredet", ser jo så klart an hvordan stammen er; tvillingkalver vs enkeltkalver. men som regel har vi nok tvillingkalver til å få skutt fra de. tanken bak dette er å holde kuene med enkelt kalver produktive og ikke gå tom gjennom året. blir også lettere med tanke på kvigejakten.

Link to comment
Share on other sites

Hos oss er det godt med elg. 95% av kyrne får tvillingkalver som ligger på 75-115kg.

Vi skyter begge kalvene for å få kyrne tidligere i brunst. Dermed føder de tidligere på våren og kalvene blir større til jakta starter.

Det er svært skjelden vi ser kyr uten kalv...

 

Vi skyter heller ikke okser med mere enn 10 takker da dette er produksjonsdyr.

 

Det er god kontakt mellom nærliggende vald slik at vi vet om det er produktive kyr i området som har fått skutt begge kalvene. Dette hindrer at vi skyter slike kyr som uproduktive.

Link to comment
Share on other sites

vi har brukt kalven som en slags "joker" de siste åra da den har blitt telt som 1 1/2 ku men i år så fant viltnemda og DN ut at kjønnet på kalven skulle telle som d d var :|

Dette er antageli noe av det mest idiotiske utsagnet vi har måttet leve med :evil: jeg har selv fått 3-4 ENSLIGE kalver på post for ku mest sannsynlig er tatt av bjørnen som lusker i området.

og når okse kvoten er full kan jeg rett og slett ikke skyte da vi vill få straffe år elr lignende så skyting av kalv om den er enkel eller tvilling er egentlig ingen hindring når den kan telles som "fritt kjønn"

Link to comment
Share on other sites

vi har brukt kalven som en slags "joker" de siste åra da den har blitt telt som 1 1/2 ku men i år så fant viltnemda og DN ut at kjønnet på kalven skulle telle som d d var :|

Dette er antageli noe av det mest idiotiske utsagnet vi har måttet leve med :evil: jeg har selv fått 3-4 ENSLIGE kalver på post for ku mest sannsynlig er tatt av bjørnen som lusker i området.

og når okse kvoten er full kan jeg rett og slett ikke skyte da vi vill få straffe år elr lignende så skyting av kalv om den er enkel eller tvilling er egentlig ingen hindring når den kan telles som "fritt kjønn"

 

 

Den var ny, her teller kavene i prinsippet som kjønnsløse.

Og det til tross for at vi jo har samme viltforvalter her i fylket... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Inntil den jXXXa manipulerende nXXXXn av en viltforvalter i fylket grep inn i avskytningsplanen og nesten fikk storvaldet her til å rakne totalt i sømmene så hadde vi vår egen policy på det med kalver, okser, kyr og ungdyr.

Kort fortalt ble kvotene innad i storvaldet tildelt som voksen okse, 1,2 års okse og 1,5 års ku.

Voksne kyr ble ikke tildelt da den delen av kvoten likevel ble fyllt av de kvigene som viste seg å være over 1,5 år, kalv kunne skytes istedenfor eldre dyr, men styret i storvaldet henstilte til jegerne å da evt. felle en kalv av et tvillingsett, og voksen okse var fredet frem til 2. periode begynte den 10. oktober.

 

Men da dette stred med viltforvalters egen religion ble vi stemplet som hedninger og ærmest satt under administrajon... :evil:

Så nå er vi tilbake på tvungen kalveskyting (44%) voksne kyr og voksne okser fra dag 1.. :(

Link to comment
Share on other sites

Men da dette stred med viltforvalters egen religion ble vi stemplet som hedninger og ærmest satt under administrajon... :evil:

Så nå er vi tilbake på tvungen kalveskyting (44%) voksne kyr og voksne okser fra dag 1.. :(

 

Tenk på det som de siste krampetrekningene. Fylkesmannen mister viltforvaltninga til Fylkeskommunen i løpet av kort tid...

Link to comment
Share on other sites

Men da dette stred med viltforvalters egen religion ble vi stemplet som hedninger og ærmest satt under administrajon... :evil:

Så nå er vi tilbake på tvungen kalveskyting (44%) voksne kyr og voksne okser fra dag 1.. :(

 

Tenk på det som de siste krampetrekningene. Fylkesmannen mister viltforvaltninga til Fylkeskommunen i løpet av kort tid...

 

Og hvem tror du skal bestyre det i fylkeskommunen da?

Optimist... :?

 

Med mindre vår Herre har miskunn med oss og tar til seg en av sin flokk litt før tiden så kommer nevnte XXXXXXX til å virke like lenge som en Perkinsdiesel....til dommedag og langt utpå ættimeddan da og... :evil:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...