Jump to content

Den ene vi ikke kan nevne.


Federal86

Recommended Posts

Etter å vært medlem her en god stund så har jeg lagt merke til at følgende begrep har blitt brukt =

The one, den vi ikke kan nevne, den vi ikke kan snakke om osv.........

 

Disse ordtrykkene blir da brukt om en person som tydeligvis er høytstående innenfor POD.En person som bestemmer å herjer over våpen loven/rundskriv/paragrafer nesten like ille som en diktator.

 

Det jeg da lurer på er hvorfor det er så farlig at navne til denne personen kommer ut!

Jeg trodde det var slik i Norge at det var en folkerett å kunne få vite hvem som komme med følgende regler. Slike ting skjer jo temmlig ofte å da er avtalen/loven/paragraffen ofte underskrevet av personene som godkjente det.

 

 

Mitt poeng med denne tråden er ikke jeg vil ha navne til denne diktatoren, men jeg lurer svært på hva loven sier om at slike diktatorer kan sitte å styrre uten å kunne komme ut i offentligheten?

 

Denne personen må jo være en diktator når folk er så livredd for å kritisere denne personen eller å nevne denne personen!

Link to comment
Share on other sites

Er vel så enkelt som at det er en parafrasering løftet fra Harry Potter bøkenes om erkeslemming... :mrgreen:

 

Jeg tror mesteparten vet utmerket godt hvem det er og det har vist seg at den betegnelsen virker noe dempende/avledende på gemyttene i opphetet debatt, slik at vi ikke har fått navns nevnelse og karaktrestikker som "måtte han brenne i helvete" oa tilsvarende som det var litt av på Sluttstykket i forna dar...

Link to comment
Share on other sites

Dessuten var det fra gammelt av regnet som ulykkesbringende å nevne den onde ved han rette navn.

Derav begreper som f.eks. Gammel Erik og Gammel Sjur.

Også kjent i dyreverden der man snakker om "gråbein" og "bamse" istedenfor å bruke deres rette navn og risikere at de nevnte påkalles og lager massakre i fjøs og inhegning.

 

Altså også gammel norsk tradisjon. :wink:

Link to comment
Share on other sites

"Hr. Ståle burde etter min mening vært fjernet fra stillingen."

 

"Det skinner helt klart gjennom at dette forslaget er ført i pennen av her Ståle og ingen annen."

 

"Slik forslaget nå er lagt fram er dette blitt en fullmaktslov hvor Politidirektoratet (les Ståle) gir seg selv rett til å forvalte loven etter eget forgodtbefinnende"

 

"Rosinen i pølsa er det Ståle i POD greier å lire av seg:

Vi ser på dette som et verstingvåpen, som det tydeligvis er gjevt å inneha i enkelte miljøer. Det militære utseendet, rask skuddhastighet og magasinkapasiteten har gjort det populært, sier Ståle."

 

Skulle ikke tro at denne personen var en skytter gitt.

Helt skammelig at en slik person har samme hobby som meg.

Link to comment
Share on other sites

Det kan jo nevnes at noen av oss mener vi muligens skylder den unevnelige (Ikke Hastur) en del takk. Jeg kjenner ikke til, og tror ikke så mange andre kjenner til vilke føringer som har kommet ovenfra før de har blitt filtrert igjennom Pod. Knasje en rett og slett skal være glad for at det finns en liste med godkjente våpen til f.eks praktisk rifle? Kontra alternativet....

Link to comment
Share on other sites

Det kan jo nevnes at noen av oss mener vi muligens skylder den unevnelige (Ikke Hastur) en del takk. Jeg kjenner ikke til, og tror ikke så mange andre kjenner til vilke føringer som har kommet ovenfra før de har blitt filtrert igjennom Pod. Knasje en rett og slett skal være glad for at det finns en liste med godkjente våpen til f.eks praktisk rifle? Kontra alternativet....

 

Tror du egentlig det? Tror du ikke det er en grunn til at nå skal nye våpen komme i forskrifts form, og ikke rundskriv....

Link to comment
Share on other sites

Hassel har et meget godt poeng. Det er ikke godt å si hvilke føringer som har kommet. Alternativet kunne for eksempel være at det var noen som aldeles ikke ante bak fram på et våpen som satt på hele forvaltninga..

 

Det har slått meg mange ganger hvordan hundekopelet kaster seg på i hylekoret hver gang denne/disse personene nevnes. Vanligvis hyles det over noe som er basert i antagelser, og eller rykter. Jeg har også latt meg rive med, det kan jo lett se ut til at det er en eller to personer som er årsak til alt som er vondt og vanskelig i skytternorge, men er det virkelig så enkelt?

 

Alt fra rykter om at S.S. har uttalt at han skal avvæpne Norge- til .. tja.. tror vi lar det ligge…

 

Etter å ha hørt og lest alt om hvor jævlig det står til, og om at alt snart er forbudt, var det en hyggelig overraskelse å få høre om hvordan prosessen med godkjenninga av NBSF gikk. En god prosess, hvor de to herrer i et hyggelig møte ga beskjed om godkjenningen av NBSF, og at NBSF’s medlemmer fikk mulighet til å søke våpen innenfor sitt program. Det ble altså ikke en innstramming, men en utvidelse av mulighetene.

Hele den historien sto i meget sterk kontrast til alt jeg har lest her inne. Og det var en veldokumentert og sann historie.

 

At det finnes alvorlige forvaltningsmessige problemer rundt hvordan reglene forvaltes, og hvem som gjør hva, ankeinstanser osv er hevet over enhver tvil, men det betyr ikke at en eller to navngitte personer er årsak til alt som er galt. Det er meget mulig det spiller en rolle, og at de er en del av årsaken, men jeg har sjelden lest annet en antagelser, og ren gjetning om det her inne..

Jeg har ingen kjennskap til disse personene, men mener de som personer, skal ha lik mulighet og krav som alle andre, om at påstander dokumenteres, og at man holder seg innafor et snev av folkeskikk.

 

Vi fikk for noen år tilbake høre at Sluttstykket var blitt en av de viktige informasjonskildene til POD om hva som rører seg i skytternorge. Jeg vedder på at Kammeret ikke spiller en mindre rolle på dette området i dag.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...