vingemutteren Posted September 24, 2009 Share Posted September 24, 2009 Følgende tror jeg jeg har "lurt" ut selv: RN = Round nose? SWC = Semi Wadecutter? WC = Wadecutter? HP = Hollow Point? BT = Boat Tail? Men hva med hulbase og hulspiss (HB og HP? bak alt det andre)? Hva er fordelen/bakdelen med forskjellige kuleavsluttninger? Og hva kaller man kuler som er skrå med en rund tverr flate fremst (har noen som jeg tror er Ranier, ser ut som noen frontier kuler jeg har sett i 45acp)? Kunne noen forbarme seg, og komme med en liten oversikt over hva som finnes av kulefasonger, og deres forkortelser? Gjerne med noen fine linker. Og ikke minst, komme med ett par rimlige anbefalinger for feltskyting i 45acp og 38spesial til så slappe hjemmeladninger som faktokravene tillater (som mater godt i 45acp og som er lette å sette i hylsa). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nivell Posted September 24, 2009 Share Posted September 24, 2009 Her er noen flere jeg fant ett sted: -- SJ Halvkappet, projektilet er lukket i bunden og afgiver derfor ikke bly i piben. SJ HP Semi Jacket Hollow Point = som ovenstående, dog med hulspids. LDRN Bly rund næse LD SWC Bly semi wadcutter LD HP Bly hulspids MC(FMJ) Fuldkappet JHP Kappet hulspids FMJ Fuldkappet /op Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
evert Posted September 24, 2009 Share Posted September 24, 2009 RNFP: RoundNoseFlatPoint TC: TruncatedCone HBWC: HollowBaseWadCutter JTC: JacketedTruncatedCone FMJ: FullMetalJacket FPJ: FlatPointJacket FP: FlatPoint TMC: TotallyMetalCoated JHC: JacketedHollowCacity JSP: JacketedSoftPoint XTP: ExtremeTerminalPenetraition ENC: ENCapsulated osv... noe av dette er muligens litt feil, men det eksisterer så mange betegnelser og svada for forskjellige ting som forskjellig produsenter skryter på seg, at man nesten kan gi opp. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PPC-skytter'n Posted September 24, 2009 Share Posted September 24, 2009 Kanskje litt danske betegnelser fra nivell? Vi bruker bare L (Lead) forran ikke LD. ...også måtte jeg tenke litt før jeg forstod det med kappet SP = Soft point, litt mindre fritt bly i tuppen enn en SJ TMJ = Total Metal Jacket, helmantel som ikke er åpen i bunn. -Jeg går ut fra at du mener pistolkuler, og da er det ikke så mye å velge i når det kommer til avsluttninger. Helt rett, en liten snei, helt flat, litt bue innover... De lærde strides ennå, eller man kan trygt si at jurien ikke er tilbake her Man kan kanskje si at en kule som er perfekt bak er betraktelig bedre enn en som er lurrvete bak. En av grunnene til at så mange mantlede HP kuler går så bra, de er perfekte bak. Generelt er det greiest med lette kuler til slappe ladninger. For min del har det fungert bra med 165 grains SWC i bly til .45 og 105 grain SWC i bly til .38. Nå bruker jeg 125 grains belagte HBWC i .38, og 158 grains belagte HPTC når det trengs. Femogførr lader jeg ikke mer. Det er masser av annet som vil fungere bra, og det er egentlig helt umulig å si hva dine våpen vil ha. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vingemutteren Posted September 25, 2009 Author Share Posted September 25, 2009 Er vel av den formening, at jeg ikke vil bruke rene bly kuler i 45'n (liker ikke tanken på å måtte smøre kulene). i 38 bruker jeg akkurat nå (eller skulle ha brukt om jeg bare fikk den igjen fra børsisen ) S&B 148gr WC, siden de har minst like myke hetter som Federal 210. Ellers så lurer jeg litt på denne TC kula, er det slik Rainier/Frontiere kulene mine kansje ser ut? Fant formen hos Frontier der kalles de CMJ (complete Metal jacketed) FP? (Kon). Kula jeg tror jeg har bruk, er Rainier ,451cal TCJ (totaly coper jaketed) FP 185gr (er ihvertfall det som står på lappen angående ladningene). Er TC det samme som FP? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PPC-skytter'n Posted September 25, 2009 Share Posted September 25, 2009 Ferdig kjøpte blykuler er smurt, det sitter allerede fett i en eller flere riller. Det er bare egen støpte kuler som må smøtres. hvis man gjør det med f.eks. Lee Alox er det utrolig enkelt. Problemet er at en del merker har sine egene betegnelser, i det siste har det blitt vanlig med variasjoner over TCJ. TMJ... Disse kulene er ofte ikke mantlet slik vi er vant til, de har et tynt lag kobber lagt på elektrolytisk. altså det vi kaller belagte kuler. FP beskriver bare at tuppen er flat. Hvis det heter TCFP er kula kon og har flat tupp ...men, 99% av alle kuler som bare heter TC har likevel flat tupp. Kuler som heter TC og faktisk er helt kon, spiss i tuppen, er meget skjelden vare. Enkelt hæ... Rainier kula de er en elektrolytisk belagt RN FP. Altså en rundneset kule som har fått flat tupp. Buer den innover før eller til tuppen er det RN. TC er skrår rett innover mot tuppen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
høggern Posted September 25, 2009 Share Posted September 25, 2009 Er TC det samme som FP? tja. nesten. TC er en spesiell kuleform. men TC har vel FP, så en TC kule er vel i prinsippet en FP kule, men ikke motsatt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
OIH Posted September 25, 2009 Share Posted September 25, 2009 "Truncated Cone" betyr "Avklipt kjegle" Det betyr strengt tatt at man skal kunne holde en linjal inntil skråen på kula og da skal den ligge inntill hele vegen fra der kula er full diameter til der den er klippet. "Force Point" er vel bare en måte å si at kula er flat foran på. Derfor kan man også lage en "FP"-kule ved å kappe nesa av en ogival, men da er kuleformen avrundet mellom full diameter og der nesa er klippet av. Kunne kalt slike kuler "TO" for "Truncated Ogival", men av en eller annen grunn blir ikke forkortelser som inneholder vokaler like sexy som de som består av bare konsonanter (Sjekk bare "TNT" vs "DDE", det siste blir vel aldri oppfattet som særlig eksplosivt? ). Gamle Jeff C mente at FP kuler var langt overlegne ogivalkuler, selv om statistikkene til Ewan Marshal viser at det er knekkende likegyldig. - Øivind Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thor Posted September 25, 2009 Share Posted September 25, 2009 Sakset fra http://yarchive.net/gun/ammo/bulletnames.html: Acronyms - Used to Describe Bullet Shape and/or Construction Here's a list of the more traditional acronyms used to describe bullet shapes and/or construction: BBWC - Bevel-Base WadCutter BT - Boat-Tailed CB - Cast Bullet DEWC - Double Ended WadCutter FMJ - Full Metal Jacket FP - Flat Point HBWC - Hollow-Base WadCutter HP - Hollow Point JHP - Jacketed Hollow Point JSP - Jacketed Soft Point LHP - Lead Hollow Point LRN - Lead, Round Nose LSWC - Lead Semi-WadCutter MC - Metal Cased MRWC - Mid-Range WadCutter PB* - Lead Bullet PSP - Pointed Soft Point or Plated Soft Point RNL - Round Nosed Lead SJHP - Semi-Jacketed Hollow Point SJSP - Semi-Jacketed Soft Point SP - Soft Point or Spire Point SPTZ - Spitzer SWC - Semi-WadCutter TC - Truncated Cone TMJ - like _Totally_ Metal Jacketed, dude VLD - Very Low Drag WC - WadCutter * - Lead is abbreviated Pb from its latin name 'plumbum.' Pb might also be used (on cartridge cases rather than bullets) as an abbreviation for Parabellum. J is usually Jacketed. P is usually Point. S might be Soft, Semi, Spire, or Spitzer. This is not a complete list, but you get the idea. From here you can cut and paste your favorite bullet shape, like maybe SWCHP (Semi-WadCutter Hollow Point) or JHPBTS (Jacketed Hollow Point Boat-Tailed Spitzer.) Bullet and cartridge companies have also introduced some creative new names for bullets in an effort to distinguish their products from those of other companies. These are generally used to describe a particular product, rather than the general bullet construction. For example, Remington's Golden Sabre bullets would rightly be described as JHP (Jacketed Hollow Point), however, they have chosen to label them HPJ (High Performance Jacketed) instead. A partial listing of these fancy new acronyms includes: HPJ - Remington High Performance Jacketed (Golden Sabre) ACC - Remington ACCelerator CL or PL - Remington Core-Lokt or Power-Lokt XTP - Hornady eXtreme Terminal Performance L-C/T - Hornady Lead Combat/Target SX - Hornady Super eXplosive GDHP - Speer Gold Dot Hollow Point STHP - Winchester Silver Tip Hollow Point FST - Winchester Fail Safe Talon (Black Talon) SXT - Winchester Supreme eXpansion Talon (Black Talon) The last one here is also fondly known as: EBKDDERSFSCCFRTDACHSIBSDXTMELAWKITNBT which stands for: Evil Baby-Killing Death-Dealing Emergency-Room-Surgeon-Finger-Shredding Crime-Causing Flesh-Ripping Too-Dangerous-for-Average-Citizen Heat-Seeking Innocent-Bystander-Search-and-Destroy eXploding Tearing Maiming End-of- Life-As-We-Know-It Thermo-Nuclear Black Talon which, due to an unfortunate corporate decision, was the name that these particular bullets got instead of the name 'Winchester Safety Blossoms' suggested by Chris Luchini (rec.guns Tue Nov 23 1993). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vingemutteren Posted September 25, 2009 Author Share Posted September 25, 2009 Jøje meg. Der var der endel å sette tenna i, denne tråden må jeg legge snarvei til. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
evert Posted September 26, 2009 Share Posted September 26, 2009 Meget bra post Thor, det er vanvittig hvor mange betegnelse som har blitt funnet opp av forskjellige produsenter... jeg har forøvrig lagt merke til at Hornadys XTP'er kalles både extreme terminal Penetraition, og extreme terminal Performance, avhengig av hvor gammel kuleesken er. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mjøllner Posted October 27, 2009 Share Posted October 27, 2009 Og jeg som bare vil skyte kobberbelagte kuler og trodde det var greit å finne..... Er det CP (copperplated) eller TMJ (total metal jacket) eller noe annet jeg skal se etter. Greit at TMJ ofte er kobberbelagte, men hvordan vet jeg at de er det og ikke bare helmantel som går hele veien bak? Sukk..... puhh... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Goldcup Posted October 28, 2009 Share Posted October 28, 2009 Fant denne lista på handloads.com: Bullet Acronyms BBWC Bevel Base Wadcutter BT Boat Tail, but when discussing handguns can be Black Talon BTHP Boat Tail Hollow Point FMJ Full Metal Jacket FP Flat Point GD Gold Dot HP (Speer) GS Golden Saber HP (Remington) HP Hollow Point HBWC Hollow Base Wadcutter HS Hydra Shok HP (Federal) J Jacketed JFP Jacketed Flat Point JHC Jacketed Hollow Cavity, Sierra jacketed hollow point JHP Jacketed Hollow Point Keith Keith designed LSWC L Lead LBT Lead Bullet Technology LFN Long Flat Nose (LBT design) LFP Lead Flat Point LRN Lead Round Nose LSWC Lead Semi-Wadcutter LSWC-GC Lead Semi-Wadcutter Gas Checked LWC Lead WadCutter LTC Lead Truncated Cone RN Round Nose RNFP Round Nose Flat Point SJ Semi Jacketed SJHP Semi Jacketed Hollow Point SP Soft Point ST Silver Tip HP (Winchester) SWC Semi Wadcutter TC Truncated Cone TMJ Total Metal Jacket WC WadCutter WLN Wide Long Nose (LBT design) XTP Extreme Terminal Performance, Hornady jackated hollow point Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Øystein Posted August 10, 2010 Share Posted August 10, 2010 Reiser denne tråden opp fra de døde, siden den går litt på hva jeg lurer på. Hva er (utenom formen) forskjell på hvordan WC og SWC oppfører seg? Hvis jeg for det meste skal skyte på Hurtig/Grov og Revolverfelt i .38, er det noen reel forskjell i oppførsel? Eller er det på lengre hold at WCen taper seg pga utformingen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
OIH Posted August 10, 2010 Share Posted August 10, 2010 Hva er (utenom formen) forskjell på hvordan WC og SWC oppfører seg? Hvis jeg for det meste skal skyte på Hurtig/Grov og Revolverfelt i .38, er det noen reel forskjell i oppførsel? Eller er det på lengre hold at WCen taper seg pga utformingen? Begge kulene klipper fine hull i blinken (wadcutter = stansejern/hullpipe). Semiwadcutteren har bedre ballistiske egenskaper, dvs lavere luftmotstand, og vil teoretisk sett falle mindre ut mot f.eks 70 meter i en feltløype. En annen ting er at en ren wc (ikke sanitærporselen) har lange bæreflater og hvis den møter uegnet riflestigning eller for liten hastighet eller en kombinasjone av disse, så hender det at de ikke stabilieres og treffer skiva på tvers. De skal også lengre ned i hylsa enn enkelte ekspandere tar hensyn til, og da kan det hende basen på kula får litt juling, men hvis man bruker en hollow base kule, så vil kruttladningen, gitt at den ikke er ultraanemisk, blåse hulbasen opp slik at den fyller godt i riflingene. En SWC, spesielt i .44 og 45 har mye nese og liten bæreflate, for å redusere friksjon. Det er også for å få mer av kulevakta utenfor hylsa for å kunne få høyere hastigheter. Hvis du ønsker en kule til både felt og VM Grov, så ville jeg brukt en SWC. LEE leverer tang til en 105 grainer som ofte brukes til de mest anemiske feltladningene, men kan lades til høye hastigheter også (Dog ikke magnum 1, tror jeg...). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts