Jump to content

Bra elgkule til 7mm Rem Mag?


gundergerson

Recommended Posts

Hei

 

Det er en god del mer trøkk i en 7mm Rem Mag enn i en .30-06, og derfor antar jeg at man ikke bør bruke samme type kule til disse kalibrene. Til elg vel å merke.

Er det noen som har erfaring med hvilken ammunisjon/patron (altså ferdig snekret) som egner best til 7mm Rem Mag på elg? Og som ikke er fryktelig dyr?

 

Mvh gg

Link to comment
Share on other sites

Til elg ville eg nytta kuler i det tyngre sjiktet for 7mm-kaliberet, altså minst 160grs. Dei aller fleste kuler av det "solide" slaget (Nosler Partition og hardare), vil fungere heilt greit.

 

Dei skryt no veldig av denne Fusionen.. Elles har vel Norma noko lada med Swift A-Frame om du vil sikre god restvekt..

 

Kjøper aldri fabrikkskot, så har ikkje fleire konkrete forslag, men sm sagt: Tyngre sjikt, solide kuler;)

Link to comment
Share on other sites

Dæven, du er seint ute :D

 

Jeg har null erfaring med ferdigrulla, men ville styrt unna Norma sine ladninger, alle kulene de bruker er bløte som tyggegummi. Eller har de fått en Barnes TSX ladning nå? I så fall ville jeg gått for den, 100gr TSX er bedre enn 175gr "Blyspiss". Federal lader vel diverse solide kuler, se etter ladninger med f.eks. Trophy Bonded, Barnes TSX eller Nosler Accubond.

 

Jeg har brukt Accubond på Elgen, ikke imponerende akkurat, men godt nok.

 

Tron

Link to comment
Share on other sites

Hallo der ute

 

Ja, jeg er litt sent ute, men dette er egentlig bare en reservebørse i tilfelle dobbeltrifla i .30-06 skulle få problemer av en eller annen art. Og det får den.

Magnumen i 7mm er nemlig en lett og liten ettskuddshistorie som sparker som et esel og ikke er spesielt behagelig i min ende. Og sikkert ikke i den andre enden heller.

Neste år skal jeg skyte opp med Remington Managed Recoil-patroner, hvis de er å oppdrive i kongeriket.

"Kjøp lyddemper!" sier Hansen de luxe.

"Og hvorfor skal jeg løpe rundt med en blikkboks i enden av løpet?" svarer jeg.

 

Hvor får jeg forøvrig tak i Federal Fusion-patroner på Østlandet?

 

Mvh GG

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Det er en god del mer trøkk i en 7mm Rem Mag enn i en .30-06, og derfor antar jeg at man ikke bør bruke samme type kule til disse kalibrene. Til elg vel å merke.

Er det noen som har erfaring med hvilken ammunisjon/patron (altså ferdig snekret) som egner best til 7mm Rem Mag på elg? Og som ikke er fryktelig dyr?

 

Mvh gg

 

Sjekk nyeste "Jakt". Jørund gjør en bra research på akkurat det du spør om. Konklusjonen er: Fusion eller AccuBond.

Link to comment
Share on other sites

Min uttalelse om TSX/Blyspiss var ment som en spissformulering for å få frem et poeng. Ser overhodet ingen grunn til å gå under 140gr kulevekt i 7RM, oppsyn eller ei, men en homokule som PBP 140gr Step BT har omtrent eksakt samme form, herunder samme lengde, som f.eks. en 160gr Accubond og gjør, antar jeg, minst samme nytten.

 

Tron

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en slik og bruker Norme Oryx på dyrene og Norma jaktmatch til trening. De går omtrent hull i hull og er en flott ferdigrullet kombinasjon. Oryx'en koster over 50,- pr skudd på XXL, men mye mindre i Sverige. Uansett skyter du vel ikke så mange elger i året at det blir et stort problem.

Link to comment
Share on other sites

Dæven, du er seint ute :D

 

Jeg har null erfaring med ferdigrulla, men ville styrt unna Norma sine ladninger, alle kulene de bruker er bløte som tyggegummi. Eller har de fått en Barnes TSX ladning nå? I så fall ville jeg gått for den, 100gr TSX er bedre enn 175gr "Blyspiss". Federal lader vel diverse solide kuler, se etter ladninger med f.eks. Trophy Bonded, Barnes TSX eller Nosler Accubond.

 

Jeg har brukt Accubond på Elgen, ikke imponerende akkurat, men godt nok.

 

Tron

 

Hei.

Norma lader 140 grs tsx til 950 m/s.

De lader også 150 grs Scirocco til 965 m/s, men her ser jeg for meg en del ødelagdt kjøtt...

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Ødelagt kjøtt?! Først må jeg stå opp, så må jeg kjøre ut i skogen, og så må jeg gå et langt stykke. Og så må jeg sitte der mens Hansen de luxe og bikkja farer rundt etter elgen som står rolig i nabokommunen og gresser. Og så må elgen komme til meg, ikke jeg til elgen, og så må jeg skyte, og så må jeg treffe, med 380 i puls mens svetten strirenner. Jeg bekymrer meg ikke for ødelagt kjøtt...

 

gg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Har ikke 7 mm Rem Mag, men har brukt A-Frame 160 grs og Scirocco 150 grs i 7 mm STW på Hjort ladet til 1000m/sek+ og der har Scirocco gitt best resultat, har også skutt noen Rådyr med de samme kulene og der er A-Frame ikke noe godt valg i de hastigheter som jeg bruker, kan nesten stikke hodet inn i utgangshullet.

 

Interessant! Har du funnet igjen noen kuler? Restvekt? Hvordan er presisjonen i sciroccoen?

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Ødelagt kjøtt?! Først må jeg stå opp, så må jeg kjøre ut i skogen, og så må jeg gå et langt stykke. Og så må jeg sitte der mens Hansen de luxe og bikkja farer rundt etter elgen som står rolig i nabokommunen og gresser. Og så må elgen komme til meg, ikke jeg til elgen, og så må jeg skyte, og så må jeg treffe, med 380 i puls mens svetten strirenner. Jeg bekymrer meg ikke for ødelagt kjøtt...

 

gg

 

:D:D:D Så sant så sant, men er det ikke ofte et irritasjonsmoment for de andre på laget når dyret gjøres opp hvis hele bogen er ei blodkake? Hvis ingen direkte sier noe, kan jeg love deg at de tenker sitt :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Jeg brukte en 7 mm rem mag tidligere å har skutt noen elger med den.

Synes i den tiden der at det var sinnsykt kult med flat kulebane å høye hastigheter, trodde det ga knall og fall efekt også :twisted:

Regner med den 140 gr. Swift A-frame kula nesten lukta på 1000 m/s. Satte 2 skudd i bogen på en 250 kgs okse en gang. Skal si det var suppe, tror nesten jeg ikke har sett det verre. Ikke var det noe knall og fall heller :? Var jo sikkert også litt av grunnen til suppa.. Fikk ingen pene slakt med den ladningen nei. Gikk så over til 160 gr. A-frame. Og det ble litt bedre. Så en artikkel av Alf Martin Bråten en gang at han helt klart anbefalte 175 gr. kuler til elgjakt. Husker jeg den gang skrev et innlegg til han der poenget mitt var hvorfor lade et slikt friskt kaliber ned til faktisk yte mindre enn ei kjedelig 30-06, med 180 gr. kule? Den lille skvetten med krutt til ei 175 gr. kule i 7 mm hylsa vil jo nesten "skremme elgen når jeg løfter børsa" Fikk aldri noen svar, men svaret som jeg er kommet til er jo litt kjedelig. Trolig har han rett, sånn er det bare. Og kaliberet er ikke mitt førstevalg når det gjelder elgjakt..

Trodde aldri i den tiden at jeg noen gang skulle skaffe meg 308 i gjen, men går faktisk på elgjakt med det nå og er strålende fornøyd med det :D

Link to comment
Share on other sites

Har skutt elg,hjort og reinsdyr med 6,5x55, 6,5-300 WWH (kun rein), 270Win, 30.06, 300 WM, 338 WM, 340 Wby og 375H&H. Med unntak av 6,5-300WWH som det absolutt verste når det gjelder kjøttødeleggelse og 375H&H som det beste, er det etter min mening små variasjoner over temaet kjøttødeleggelse. En 308W med Norma Elite, Sellier&Bellot, Partizan osv er ikke et hakk bedre, eller verre for den saks skyld, enn en 7mmRM med en ok kule.

 

Har skutt desidert mest vilt av de tre nevnte med en 7mmRM og 175 grs Nosler, og det funker hver gang.

 

I jaktlaget har vi alt fra 6,5 og opp til de tidligere nevnte kalibrene, i tillegg har vi og 9,3x62, og det er ikke mulig å si at noen av disse kalibrene er bedre eller verre enn andre. Bl.a er 9,3'en en av de verste.Min subjektive mening selvsagt, men basert på å ha observert et hundretalls vilt, skutt med et uttall kaliber. Min mening er at en ok kule i et "sært" kaliber er like "skånsom" som en dårlig kule i et vanlig kaliber. Og majoriteten kjøper det som er billigst tilgjengelig, nå for tiden er det Partizan, Remington Core-lockt osv. Og ikke fortell at disse gir mindre kjøttødeleggelse enn en Nosler, A-frame, Tonheim osv i 7mmRM.

Link to comment
Share on other sites

Endelig kan man sove godt

 

I dag var Hansen de luxe og undertegnede (helt tilfeldig) og handlet 7mm Rem Mag hos Landrø. Og det ble Federal Fusion 175 grain, "med elggaranti", så å si, og vi oppfordrer alle oppegående og sittende elgjegere til å gjøre det samme...

Takk for alle festlige forslag og innspill!

 

gg

 

 

Attention: À garder hors de portée des enfants! :idea:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har skutt noen få elger med 7mm RM, prøvde først 150 grains barnes X, ikke bra. Gikk over til 160 grain swift i 910-920m/sec. Fungerer perfekt, de kulene man fant er over 95%. Selv etter å ha blitt fisket ut av bjørka bak elgen, 7cm inn i veden.

 

Remington har fabrikk ammo til ok pris med denne kula, safari grade heter den.

 

kbp

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...