Jump to content

jaktdress til rundt 2000kr + -


Delpi

Recommended Posts

Hei, skal kjøpe meg en jaktdress til rundt 2000kr. Har sett litt rundt og funnet to dresser på magasinet.no

 

http://www.magasinet.no/display.aspx?me ... rodid=2417

http://www.magasinet.no/display.aspx?me ... rodid=2416

 

Viktig at dressen er varm, vindtett, vanntett og puster godt(kanskje litt mye å forlange allt dette?). Noen som har noen andre gode tips?

Link to comment
Share on other sites

Vil råde deg til å droppe det med varm, reguler det med plag under dressen.

Har selv en Herkila hundeførerjakke fra midt på 90tallet, den er først brukanes som hundefører jakke når det blåser surt og er minusgrader og bikkja lat, skogscamo'n burde også vært hvit, så den har holdt seg veldig fin.

 

Hansen, du kan få låne saks av meg, veit du.

Link to comment
Share on other sites

Hei, skal kjøpe meg en jaktdress til rundt 2000kr. Har sett litt rundt og funnet to dresser på magasinet.no

 

http://www.magasinet.no/display.aspx?me ... rodid=2417

http://www.magasinet.no/display.aspx?me ... rodid=2416

 

Viktig at dressen er varm, vindtett, vanntett og puster godt(kanskje litt mye å forlange allt dette?). Noen som har noen andre gode tips?

 

Linkene dine fungerte ikke hos meg....men jeg kan uttale meg om dressene fra magasinet. og med samme glede jeg gjort i andre lignende tråder.

 

Jeg har de siste 3,5 årene brukt Dovrefjell jeger'n og vært storførnøyd med denne til mitt bruk. Brukt den på høsten og vinteren. På sommer og bukkejakta er den noe varm, da har jeg brukt alternativt. Har per dato ikke blitt bløt igjennom dressen eller frøset på post (avhenger jo litt av klærne under). Og ellers fornøyd med lommer og funksjoner i dressen.

 

Er såpass fornyd med dressen at jeg kjøpte camo utgaven til årets sesong.....brukte denne på hjortejakt forrige uke. Og va rfornøyd med denne da....i lett regn og sol og litt gåing....Var litt varm ned de bratteste liene, men det tror jeg like mye skyldes meg og min form :oops:

 

Kjempedresser til kjempepriser!!

Link to comment
Share on other sites

Hei, skal kjøpe meg en jaktdress til rundt 2000kr. Har sett litt rundt og funnet to dresser på magasinet.no

 

http://www.magasinet.no/display.aspx?me ... rodid=2417

http://www.magasinet.no/display.aspx?me ... rodid=2416

 

Viktig at dressen er varm, vindtett, vanntett og puster godt(kanskje litt mye å forlange allt dette?). Noen som har noen andre gode tips?

 

Bare for å begynne med subjektivitetserklæringen først - jeg jobber for tiden hos ABC Fritid som forhandler disse klærne.

 

Men - jeg tok ut ei JahtiJakt premium bukse for et par uker siden, og er faktisk imponert. Skal ærlig innrømme at jeg hadde en sunn skepsis til JahtiJakt før jeg fikk prøvd klærne selv, men etter som jeg har fått prøvd klærne, må jeg innrømme at skepsisen var ubegrunnet. Buksa holder i allefall mål, og vel så det. På premium og camo-dressene er membranen laminert mot ytterstoffet, dvs at ytterstoffet suger minimalt med vann. Den blir ikke tung, men holder seg lett og god.

 

Har bare brukt klærne i sausankinga så langt, men det er vel så krevende som jakt - vi sanker i tette granfelt nedvokst av or og bjørk, og det har vært vått. Har enda ikke blitt skikkelig våt i år, unntatt i går når jeg totalhavarerte i en bekk og landa med breieste kroppsdelen midt på en stein som lå 20 cm under kaldt fossende vann....

 

Så langt har jeg kun prøvd buksa og en vendbar camo-fleece med vindstoppermembran, samt noe småtterier (bl.a micro fleece mellomlagstøy som er skikkelig gode) men er storfornøyd. Og tar man med prisen i tillegg, er det i allefall ikke noe å klage på... Og vi har også mange fornøyde kunder, virker det som (ABCFritid er nyoppstarta, tok over JahtiJakt fra Vildmarks i vår). Det er i allefall mange som er innom på butikken og skryter...

 

Klærne selges i sett (med ulikt innhold), og man kan velge mellom pro, premium og camo med airtex2 membran, classic med airtex-membran, vadmelsdress (uten membran), forest-dress (uten membran) og høyfjellsdressen som er mest som et regntøyssett, dvs mer fiske/turklær enn jakt. Pluss snøcamo'n med airtex2.

 

Klikk linken til høyre (ABC)

Link to comment
Share on other sites

Det er et minus med å skulle anbefale jaktklær: Skikkelig kvalitet holder i masse år - forutsatt at en har noe av "middels kvalitet" til mindre krevende bruk. Så en er ikke alltid oppdatert på alt det nye, så lenge det gamle holder.

 

Jeg har hatt Dovrefjell-dresser - og har vært bra fornøyd. Det jeg ikke er fornøyd med de siste åra, er passformen på buksene - de er laget for folk som sitter på en stol og eter på seg velferdstillegg, når de ikke ligger i senga.

 

Etpar karer på laget kjøpte Jahti-jakt-"pakke", for etpar år siden, fra Vildmarks på Finnskogen. Det kom ei diger eske med alt mulig rart oppi - jeg vet sannelig ikke om de er ferdige med å pakke ut ennå :mrgreen:! De berget gode og tørre under skikkelig, ufyselig sørvestkuling med vannrett piskregn. Minuset med det settet er først og fremst at det er altfor mørkt - for et hjortedyr vil det framstå omtrent som svart. Jeg har lagt merke til at han som går mest, ofte tar av seg jakka i motbakkene, så det settet er kanskje også varmt nok.

 

For etpar år siden kom jeg over ei jakke av merket "northpeak", med "FINE TEX"-membran (samme som Dovrefjell-dressene bruker) til den ublu prisen av kr. 299,- (Coop sport, City Syd, Trh.). Jeg kjøpte en til hverdagsbruk - og den har vært kjempegod! Så av og til får en faktisk mer enn det en betaler for!

Link to comment
Share on other sites

XXl selger Stormberg dress til 1995,- nå...

Bare synd hetta ikke er avtagbar... Ellers hadde jeg vurdert den selv :wink:

 

Skeptisk til Stormberg, har/har hatt 5 forskjellige plagg derfra, bortsett fra på ett, så har glidelåsen røket på samtlige.

Har kontaktet kundeservice på mail, ikke fått svar... :|

Link to comment
Share on other sites

Hei. Her er mine erfaringer.

 

Til jakt med høy aktivitet (les skogsfugljakt) bruker jeg aldri membrantøy. Her er det kun ull og bomull som gjelder.

Går kun i bukse og genser eller en flanellskjorte hele sesongen. Er det ruskevær, så går man seg både varm og tørr, men det er viktig å ha noe å ta på seg når man raster, ellers blir det fort ubehagelig.

 

Ellers har jeg jaktet med en Laksen dress med goretex nå i tre år. Buksa er genial, jakka er alt for varm, den egner seg kun til posteringsjakt sent i sesongen. Jeg har aldri vært våt i denne, og den kostet meg 990 kroner!! Nå har jeg kastet meg på Dovrefjell Camodress til denne sesongen. Har ikke fått brukt den mye enda, men erfaringene er gode. Jeg kommer til å bruke denne i hovedsak på postering etter rådyr, og som hundefører, så jeg er spent på jakka. Buksa er brukt en del, og luftemulighetene er bra nok, ble ikke klam. Men det besta av alt, endelig en camodress som ikke er altfor mørk i fargen. Jeg fatter ikke at omtrent samtlige produsenter bommer på dette, og lager camoen sin så mørk at den kun fungerer på natta. Vitner om dårlig kunnskap rundt emnet, og gjør med litt betenkt når det gjelder kunnskapen i firmaene som skal selge oss dresser til flerfoldige tusenlapper. Har men ikke kunskap rundt camo, kan de jo bare ta en telefon til Rena leir.

 

Ja til lysere camo, og nei til for i jaktjakker!

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror kanskje ikke det er produsentene sin feil at det meste av jaktklær er for mørke. Jeg tror rett og slett det er forbrukernes feil. Vi kjøper det ikke og da blir det selvfølgelig heller ikke produsert :( Se bare på Norrønas Forelhogna. Den fine, lyse "bronsefargen" som en fikk den i i begynnelsen er borte fra markedet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har den tidligere omtalte Stormberg dressen.. At hetta ikke er avtagbar er både possitivt og negativt. Nr. 1: du kan ikke miste den = possitivt. Nr. 2: hetta er alltid der og fylles med granbar og alt som måtte komme fra himmelen når du ikke har den over hodet = negativt. Nr. 3: er ståltråd i ytterkant på hetta så den ikke klapper inn og minsker synsvidden så mye/skjermer mer for vind = både og, kommer an på situasjonen..

 

Foreløpig har den holdt regn i moderate mengder, jeg kjøpte den med formål som hundefører dress/fuglejakt da man går mye. Håper den leverer bare.... God komfort i hvert fall.

Link to comment
Share on other sites

Du har nok rett Jeffery når du skriver at det delvis er forbrukerens feil, skal si meg enig i det, men produsentene kan jo ta på seg oppgaven men litt voksenopplæring rundt emnet. Jeg er ingen militærfreak så langt i fra, men kammuflasje er facinerende og jeg har satt meg ganske godt inn i dette. Har oppdaget på veien, at dette nesten er å regne som vitenskap :)

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg tror ikke vi har vært flinke nok til å etterspørre de "riktige" produktene :? Jeg har i mange år brukt en Härkila-dress som er i en lys grå-gul-grønn farge og som, til tross for at den er ensfarget, glir veldig godt inn i de aller fleste terreng- og vegetasjonstyper. Denne er nå på det nærmeste oppbrukt og erstatteren er innhandlet. Den ble ikke på langt nær like optimal i fargen :(

 

Det er klart produsentene burde ta oss i skole, men hvordan? Noen av de har jo faktisk prøvd, men det har ikke hjulpet mye ser det ut til.

 

Nå er det snart ut i skogen som en mørkebrun(nei, ikke politisk :wink: )klump :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Har du sett noe på Felleskjøpet sine Stetind-dresser?

Hørt masse positivt om disse. Har den ikke selv, men har en del andre plagg fra stetind - blant annet ei allværsjakke. Jeg har aldri hatt et plagg som puster bedre :-)

 

Hørte at de var så bra at første ladning ble trukket tilbake fra butikkene - var visst alt for like (dvs så å si identiske med) mye dyrere modeller fra en eller annen anerkjent produsent.... :?:

 

Noen som husker mer...?

Link to comment
Share on other sites

Har en del jaktkammerrater som har forsøkt Stetinddressene og er meget godt fornøyd, de mener at de er av meget høy kvalitet.

Man må ikke glemme at veldig mye av det vi betaler for ved de dyre dressene er den lille merkelappen med produsentens brand på.

Selvføgelig finnes det super kvalitet blandt de dyreste dressene, men selv med dyre materialvalg er de etter min mening overpriset.

Men.....så lenge vi jegere er villige til å betale så.....

Link to comment
Share on other sites

Nå skal jeg glatt innrømme at jeg er både kresen og ikke så rent lite snobbete :mrgreen: men jeg har en filosofi når det gjelder jakt- og friluftsklær, jakt- og friluftsutstyr m.m. som går på at en ikke nødvendigvis får noe som er dobbelt så godt hvis en dobler, eller for den saks skyld tredobler, prisen og kjøper ett statusmerke. Det jeg derimot synes å se en klar tendens til er at det veldig ofte er slik at de dyrere merkene har bedre og mer gjennomtenkte løsninger, bedre materialvalg og konstruksjon, og ikke minst bedre snitt, enn de billigere merkene. Følgen av det er at for å få disse fordelene, som jeg anser det fort å være, er en ofte nødt til å betale litt(eller ganske mye :( ) for merket i tillegg.

Link to comment
Share on other sites

Enig med deg igjen Jeffery. Jeg klandrer ingen for å kjøpe dyrt, det er hver enkelt sitt valg hvor mye man har lyst og råd til å legge i utstyr.

Bedre løsninger er det ofte helt klart på de dyre merkene, men trippel til firedobbel pris? Min erfaring er at i skogen kommer man langt med ei feltbukse og en tjukk ullgenser eller flanellskjorte. På fjellet senhøstes eller vinter derimot, er jeg villig til å betale en god del ekstra for å få noe som virkelig er bra. Kan fort være en god livsforsikring dette, sammen med en fjellduk selvfølgelig.

 

Jeg personlig legger mye mer penger i våpen og opptikk, enn i klær. Du avliver ikke bedre i en Bergans Recon dress, men pressisjon har alt å si, særlig på lengre hold.

Link to comment
Share on other sites

Det ender opp som ett spørsmål om prioritering til slutt uansett. Det finnes mange rimelige løsninger som sikkert fungerer utmerket for de fleste i de aller fleste tilfeller. Problemet oppstår vel ofte dersom en først har blitt "godt vandt" og deretter prøver å finne billig-løsninger :wink:

Link to comment
Share on other sites

Har sjøl JahtiJakt dress. Masse i pakka, så det er mye for penga. Holder regnet ute til dommedag, mens synes buksa blir tung når den blir bløt nederst. Borrelåsstramminga sitter for langt opp. Jakka har jeg brukt kun et par ganger da den er altfor varm. Denne passer best i tjue minus og kuling tror jeg. Buksa bruker jeg kun senhøst. Fleecejakka som var med i settet er genial. Holder en tørr utrolig lenge i regnvær. Bruker aldri noe annet på jakt. Holder med t-skjorte under helt til ned mot null grader. Bruker for øvrig ellers forsvarets gamle M-75 (tror jeg den heter) bukse før november. Den holder lenge. Bruker ofte lårings utenpå. Da er man også tørr hele tida. Billig løsning som holder lenge til dagsturer i hvertfall.

 

Slenger man på et par Muckboot-støvler, så har man komplett jaktsett fra topp til tå for et par tusenlapper, og da har man to jakker, to bukser, støvler, undertøy, lue og sikkert et par ting til! Greit å tenke på for jegere som ikke jakter hver dag og har begrenset budsjett.

 

 

Noen som har peiling på Pinewoodutstyr? Kjøpte meg vinterkamo i sommer (!) på ferie i Sverige. Kostet meg ca 700,- for litt tykk overtrekksdress. Vurderer vanlig kamodress derfra og. Virker lett og fint i hvertfall, og ikke for varmt.

Link to comment
Share on other sites

Stormberg jakka mi har funka greit på tross av defekt glidelås, men har lyst på noe nytt

 

Ute å kikka etter rypa igår, etpar minusgrader og i overkant av 15 sekundmeter vind så var det litt stusslig å ikke ha intakt glidelås i jakka... :P

Men med Stilongs/Devold på innsida, og forsvarets feltbukse så holdt jeg likevel varmen bra.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...