Jump to content

Komme i gang, praktisk skyting.


Martin_O

Recommended Posts

Hei

 

Jeg har ikke skutt siden jeg var i militæret å har akkurat kommet i gang med jakt. Men nå fikk jeg lyst til å drive med andre typer skyting i tillegg. Har akkurat fått meg en hagle og en rifle til jakt.

 

Men ønsker også kjøpe meg en AR-15 for å drive skyting med denne. Jeg er i stavanger å håper noen kan anbefale et skytterlag/klubb hvor jeg kan drive med dette? Lure også litt på hva som skal til at jeg kan få kjøpt ei slik rifle?? Må jeg trene aktivt en stund eller hvordan fungerer dette, foreksempel iforhold til pistol hvor man må være aktiv i 6 måneder først.

 

Skulle helst hatt et skytterlag der man kunne skyte leirduer/rifle skyting i forhold til jakt/ praktisk skyting/ pistol skyting. Finnes det noen som driver med alt??

 

En annen ting er at jeg ønsker trene en god del på "egenhånd", finnes det plasser hvor man er medlem at man kan bare dra skyte på banen når det passer enn uten at man er avhenging av å dukke opp tirsdager og torsdager mellom 18 og 20 liksom??:)

 

Hyggelig om noen har noen fornuftige svar på noe av dette:)

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

 

For å handle AR-15 må du skyte praktisk, denne sporten administreres i Norge av NFPS.

 

Inntil noen finner ut at de skal ha eget praktiskkurs for rifle er det vel dessverre slik at du må melde deg inn i pistolklubb,

være aktiv her i 6 måneder, kjøpe pistol og ta praktiskkurs med denne.

 

Jeg vet ikke hvordan det er med lån av våpen for å ta kurset, om dette blir godtatt. Da må i så fall eier

av våpen sitte barnevakt for deg, siden du ikke har håndvåpen selv.

Link to comment
Share on other sites

Ok så om jegforstår deg rett. Jeg må melde meg inn i en pistol klubb skyte aktivt i 6 måneder så jeg får kjøpt egen pistol til å ta dette praktisk kurset?? Leier ikke klubbene ut pistoler for å ta disse testene? Er det pistol klubben som har testene som regel? Hva stå NFPS for forresten?:)

 

Men ihvertfall da når jeg har egen pistol, tatt dette kurset (er det dyrt/langvarig?) så kan jeg søke politiet om å få kjøpe en ar-15 eller må jeg gjøre noe mer etter dette? starte å skyte en plass osv??

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Ok så om jegforstår deg rett. Jeg må melde meg inn i en pistol klubb skyte aktivt i 6 måneder så jeg får kjøpt egen pistol til å ta dette praktisk kurset?? Leier ikke klubbene ut pistoler for å ta disse testene?

 

 

Praktisk er en gren som primært er tiltenkt litt mer erfarne skyttere og ikke nybegynnere. Det er vanlig at man begynner med pistolskyting og får litt erfaring først. Man må kunne skyte før man starter i praktisk.

 

Ønsker du å kjøpe en AR fordi et er "kult/tøft våpen" som du vil "leke" med, eller ønsker du å konkurrere med det?

hvis det siste, vlekommen. Men hvis det er det første, vil jeg be deg om å kjøpe en airsoft istedenfor! NFPS er IKKE ett forbund for personer som ønsker å "samle /kjøpe" spesielle våpen uten å i det hele tatt å møte opp på en eneste konkurranse. POD har gitt klar beskejd om at de mener det er altfor mange som har kjøpt AR og lign våpen og som ikke er aktive.

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

jeg har en lang militær karriere bak meg så jeg har skutt en god del med sånne type rifler. Særlig amerikanske itillegg til norske. Det er grunn til at jeg ønsker en ar15. Jeg har null interesse for konkurranse skyting. Vil kun øve for egen utvikling og læring.

 

Men man må kanskje late som man ønsker konkurrere eller holde det med at man ønske utvikle seg som skytter å ha det morsomt innad i et skytterlag å drive med praktisk skytting?

Link to comment
Share on other sites

Ok så om jegforstår deg rett. Jeg må melde meg inn i en pistol klubb skyte aktivt i 6 måneder så jeg får kjøpt egen pistol til å ta dette praktisk kurset?? Leier ikke klubbene ut pistoler for å ta disse testene?

 

 

Praktisk er en gren som primært er tiltenkt litt mer erfarne skyttere og ikke nybegynnere. Det er vanlig at man begynner med pistolskyting og får litt erfaring først. Man må kunne skyte før man starter i praktisk.

 

Ønsker du å kjøpe en AR fordi et er "kult/tøft våpen" som du vil "leke" med, eller ønsker du å konkurrere med det?

hvis det siste, vlekommen. Men hvis det er det første, vil jeg be deg om å kjøpe en airsoft istedenfor! NFPS er IKKE ett forbund for personer som ønsker å "samle /kjøpe" spesielle våpen uten å i det hele tatt å møte opp på en eneste konkurranse. POD har gitt klar beskejd om at de mener det er altfor mange som har kjøpt AR og lign våpen og som ikke er aktive.

 

 

Ja her får man virkelig en varm velkomst inn i miljøet. Godt at ikke du er leder for NFPS, for da hadde vel 90% av medlemmene i praktiske skytterklubber måtte bytte ut sin halvauto med en softgun. NFPS setter ikke noen grense for hvor mange konkuranser du må møte opp på, og det er ikke ofte jeg treffer en person, som driver med skyting og våpen, som gjerne vil stramme inn regelverkene enda mer. Men du er tydligvis en av de personene.

 

 

Jeg snuser også litt på praktisk skyting, men jeg er fortsatt i tenkeboksen. Jeg skal alikvell melde meg inn i pistolklubb, så kanskje det blir i en klubb som også driver med praktisk skyting. Da har jeg mange muligheter. Men jeg får se hva det blir til.

 

Og ja. En AR er både et kult og tøft våpen. Ingen tvil om det. :lol:

 

Til OSLAND: Søk litt på nettet så finner du sikkert litt info om hvilken klubber som er aktuelle. Tror NFPS også har en liste på sin side med hvilke klubber som er godkjente for praktisk skyting. De fleste klubber er interesert i å bygge miljøet sitt større, så du blir nok tatt godt imot. Og som oftest er våpenfolk positivt innstilt overfor hverandre. :P

 

Lykke til

Link to comment
Share on other sites

Velkommen skal du være i praktisk miljøet!

 

Det beste er om du melder deg inn i en lokal pistolklubb. Har du opplæring på pistol fra forsvaret kan det hende du slipper å måtte ta sikkerhetskurset for pistol. Skyt aktivt der i 6 mnd, så kan du søke om pistol. Det er en stor fordel om du kan å skyte med pistol vis du skal skyte praktisk, da selve praktisk godkjennigskurset tas med pistol. Det går dessuten fort i svingene under praktisk skyting, så du må være trygg på våpenbehandling og ha grunnleggende skyteferdigheter. Du trenger på ingen måte være på noe olympisk nivå, men det grunnleggende bør sitte sånn passe godt.

 

Etter du har lært deg å skyte med pistol, så melder du deg inn i en praktisk klubb og tar praktisk kurset.

Med godkjent praktisk kurs så kan du erverve våpen for praktisk - rifle og pistol.

 

Har du kun tenkt å skyte praktisk rifle, så trenger du ikke kjempe pistolferdigheter, men du bør kunne nok til å bruke våpenet under sikerhetskurset.

 

Se www.nfps.no for liste over klubber i ditt område. Der ser du også kalender over kommende stevner og kurs. Ta deg en tur på et stevne å se hva som skjer...

Link to comment
Share on other sites

Takk for positive og oppklarende svar:)

 

Jeg får sjekke ut med en lokal pistol klubb og komme igang der:)

 

Jeg har jo skudd pistol i forsvaret og en drøss med drilling i praktisk skyting i militæret. Nå vet ikke jeg ossen praktisk skyting skille seg ut fra hva vi drev med i militæret, men jeg vil tru det er mye likheter. Jeg har ihvertfall en god del grunnleggende våpen kunnskaper og et godt forhold til sikkerhet etter min tid i forsvaret:)

 

Finnes kanskje noe video fra noen konkurranser i praktisk på nette en plass jeg kan se på??

 

Kun Hagle jeg er fersk på, men det er en sak for et annet forum:)

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

jeg har en lang militær karriere bak meg så jeg har skutt en god del med sånne type rifler. Særlig amerikanske itillegg til norske. Det er grunn til at jeg ønsker en ar15. Jeg har null interesse for konkurranse skyting. Vil kun øve for egen utvikling og læring.

 

Hvis du har en lang militær karriere bak deg, kan du kanskje vurdere NROF ?? Der er det under utvikling ett mer tilpasset program i forhold til det militære tabellverket, tilpasset reserveoffiserne om jeg har forstått det rett...

 

Er forsåvidt også vanskelig å si noe mer konkret i forhold til klubb/lokalavdelinger, når du ikke oppgir landsdel engang... :wink:

Link to comment
Share on other sites

NROF kan passe bedre.

Og NFPS er vesentlig annerledes enn militæret. Praktisk er en sport, og ikke skyting av "fi" eller "tangoer"

 

Problemet NFPS har, er at mellom 2 og 3000 har kjøpt AR15 og lign. men for mange ser man aldri igjen etter de har kjøpt rifla. Ser man på deltakerlistene fra matcher, er det de samme navnene som går igjen. Og ja, dette er ett problem fordi POD anser dette til å være ett problem! Og POD er lei det de anser som useriøse skyttere som bruker NFPS til å kjøpe "kule/tøffe" våpen og ikke er interessert i å bruke dem i konkurranser.

NFPS må fremstå som seriøse ellers ender vi nok kanskje som i Irland....

Hvis POD føler NFPS blir useriøse, er det nok fare for at de tar lista over godkjente halvauto rifler og klipper den i to. Jaktriflene blir stående mens konkurransevåpna går i søpla. Og vips så er det sutt med praktisk rifle.

Jeg har ikke lyst å miste min AR fordi det er noen som ikke gidder å delta i noe de kjøpte våpen for å skulle kunne være med i.

Og jeg synes faktisk ikke det er for mye forlangt at de faktisk dukker opp på trening noen ganger og kanskje en internmatch i ny og ne hvis det gjør at alle andre kan beholde hobbyen sin...

 

Skulle noen være uenig og mener at det ikke gjør noe at folk kjøper våpen og ikke dukker opp igjen, er de velkommen til å si det til RD og Presidenten, men tviler på de kommer noe langt...

Link to comment
Share on other sites

Kanskje litt OT men konkret hvor har du det i fra at det er handlet inn 2-3000 pr rifler under NFPS ?.

 

Ser vi litt på statestikken så har vel NFPS i dag ca 1500 (-) medlemmer, anta at i de ca 25 årene NFPS har eksistert så har si kan jeg tenke meg maksimalt 4000 vært innom antagelig mye mindre, av de jeg kjenner som er aktive i pr miljøet har bare en liten andel rifler.

Da må i tilfelle absolutt alle ha kjøpt prr rifler

 

Helt konkret hvem står bak denne statestikken ?, hvor har du den i fra

 

Sist jeg hørte denne var det ca 800 rifler totalt, men det viste seg at mesteparten faktisk ikke var kall det NFPS men kjøpt under andre forbund NROF o.l.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Cardinal: Når ble det farligere for samfunnet at folk kjøper en rifle til morroskyting enn konkurransebruk?

 

Jeg er med på problemstillingen din, men er langt fra enig. Mener POD dette virkelig er et "problem" så er det bare å ta en kontroll med aktiviteten. Den som ikke er aktiv over lengre tid kan få våpenkortet på det aktuelle våpenet tilbakekallt.

Det er ikke dermed sagt at de må legge ned en skytesport.... Skal vi legge ned NSF fordi mange ikke er aktive, men "bare" skyter i ny og ne? La nå skyttere få drive på i det aktivitetsnivået de selv vil. Selv om jeg er konkurranseorientert, så har jeg ingen problemer med at andre ikke er det. Mange har lyst til å skyte litt av og til, og det er bare hyggelig det.

 

Til trådstarter: Praktisk skyting er veldig konkurransepreget. Du må ha lyst til å ofre litt for sporten, for det er ikke billig å drive med, både i forhold til tid og lommeboka. Er du totalt uinteressert i å skyte stevner og slikt, så er nok ikke praktisk det rette forbundet å bli medlem av. Du risikerer som nevnt også å få våpenkortet inndratt om du ikke er aktiv.

Link to comment
Share on other sites

NFPS har i dag i overkant av 2000 betalende medlemmer, hvor mange som har erhvervet seg rifle vet jeg ikke, det burde ikke ha noe å si heller i den forstand, da uansett så er det en tildels liten prosentdel som skyter mer enn 1 stevne i året.

 

Det som har noe å si er at det er endel beviste valg som er gjort fra POD sin side samt hvordan NFPS er dannet, det er bla at lengden på "løpestrengen" til "hunden NFPS" er noget kortere enn "løpestrengen" til de av skytterorg som er innlemmet i NIF, som er en inkluderende paraplyorganisasjon. Tror jaggu "hunden NFPS" har "strømhalsband og GPS tracking" også hehe :wink:

 

Tog du an?

Link to comment
Share on other sites

Cardinal: Når ble det farligere for samfunnet at folk kjøper en rifle til morroskyting enn konkurransebruk?

 

Jeg er med på problemstillingen din, men er langt fra enig. Mener POD dette virkelig er et "problem" så er det bare å ta en kontroll med aktiviteten. Den som ikke er aktiv over lengre tid kan få våpenkortet på det aktuelle våpenet tilbakekallt.

 

 

Hvor sa jeg noe om at det er farligere? :wink: Du burde vel ha lært at man kan ikke blande inn fornuft i våpenpolitikken. :mrgreen:

 

Du mener POD burde ordne opp. Ok. Men de sparket på en måte ballen videre til NFPS (ønsker innspill fra NFPS). Og skal NFPS da bare si, "hvorfor oss? det er deres jobb" ? Da tror jeg ikke resultatet blir noe som vi skyttere kommer til å like.

 

Skal vi legge ned NSF fordi mange ikke er aktive, men "bare" skyter i ny og ne? La nå skyttere få drive på i det aktivitetsnivået de selv vil. Selv om jeg er konkurranseorientert, så har jeg ingen problemer med at andre ikke er det. Mange har lyst til å skyte litt av og til, og det er bare hyggelig det.

Du kan mene det og jeg kan mene det. Problemet POD ikke er enig og "hyggeskyting" er ikke godt nok grunnlag for våpenkjøp i Norge og da må man forholde seg til det!

Dukker man ikke opp på treninger og/eller matcher, har man etter loven ikke behov for våpenet.

 

Og som Cesandberg sier, er NFPS i en litt annen situasjon enn NSF med MYE kortere "band".

 

 

Avtrekkern, tallet var vist fra en undersøkelse/opptelling POD hadde gjort over innvilgelser og videre meddelt NFPS.

Link to comment
Share on other sites

Avtrekkern, tallet var vist fra en undersøkelse/opptelling POD hadde gjort over innvilgelser og videre meddelt NFPS.

 

 

Spørsmålet er vel

 

I dag er det sentralt våpen register på data, POD vet antall eksagt

 

Derimot opplyser de ofte om at de et solgt så mange "slike våpen" i Norge. Uten å si direkte at ikke alle er kjøpt med kall det NFPS som "lisens bakgrunn"

 

Stoler du på POD når de sier 2-3000 mao de er ca omtrent røft 1000 rifler fra eller til de ikke har styr på.

 

dette er en enkel hersketeknikk for å si

 

"Hvis dere ikke tar dere selv så tar vi dere".

 

forlang korrekt statestikk, denne er faktisk lovmessig tilgjengelig for dem som måtte ha tilstrekkelig kompetanse til å få utlveert til å forske på, kunne vært interessant

 

Så mitt spørsmål Cardinal ikke for å være frekk men stoler du på disse såkalte overlevere tallene til var det fra POD eller andre eller hvem.???

Jeg tipper rundt 500 stk er det relle tallet, og med rundt 100 deltagere på store stevner og litt reisevei, er innehaverene faktisk veldig aktive.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har egentlig plenty av tid og penger å bruke på praktisk skyting. Men ønsker bruke tiden til masse trening for egen del og ikke til konkurranse. Har ikke noe i mot en konkurranse en sjelden gang om det skulle være sånn, men synes det er kjedelig om holdningen i miljøet er slik at det ikke er akseptabelt å kunne kun trene,å ikke drive aktivt konkurranse. Det blir liksom litt samme som om jeg skulle synes at folk som trene i kampsport klubben min ikke skulle få lov til å gradere/beholde belte fordi de ikke vil konkurrere, men kun trene for egen del. Begge sporter har nok lett for å tiltrekke seg noen mennesker, som egentlig ikke har noenting der å gjøre, men kjedelig om det skal ødelegge for andre som ønsker seriøst å lære seg en ny gren/aktivitet!

 

Men velge tru at det kun er hos POD og noen få andre man går med sånne holdninger:) Er vel ingen som sjekke hvor mange konkurranser man er på heller?? Om klubben ser man trene ukentlig så håpe jeg det holder fint til at dem ikke skal tipse meg inn til politi eller hvordan det foregår når man miste våpenkort.

 

Skal vel litt til å miste våpenkort også skal det ikke når man først har fått det??

 

 

Ps! Cardinal: Jeg skjønner faktisk at praktisk er en sport og at man ikke skyte på fi eller tango;) Men ser det er mye av samme teknikk/opplegg, som det jeg har skutt i militæret etter å ha sett en del klipp på youtube nå. Artig skyting:)

Link to comment
Share on other sites

Takk for positive og oppklarende svar:)

 

 

 

Jeg har jo skudd pistol i forsvaret og en drøss med drilling i praktisk skyting i militæret. Nå vet ikke jeg ossen praktisk skyting skille seg ut fra hva vi drev med i militæret, men jeg vil tru det er mye likheter. Jeg har ihvertfall en god del grunnleggende våpen kunnskaper og et godt forhold til sikkerhet etter min tid i forsvaret:)

 

Og det er jo sikkert fint og bra, men i sivil sammenheng kjenenr jeg ingne klubber eller forbund som godkjenner "miltær" trening på våpen. Og Patruljedriller i kongens regi og praktisk er Laaaangt fra hverandre! Det eneste er som andre har nevnt NROF, o om du faktisk er reservebefal kan du har du legitim grunn til å erverve en rifle av typen AR 15 for det formålet du har beskrevt.

Link to comment
Share on other sites

Når vi skyter praktisk, så er det ikke med tanke på at det skal være taktisk riktig skyting, vi løser en opgave uten tanke på at innkommende kuler har forkjørsrett hehe, det er snakk om å løse oppgaven slik at de tre grunnprinsippene for praktisk skyting innlemmes i oppgaveløsningen din: hurtighet, kraft og presisjon. Innen praktisk så er det forbudt å bruke uniform, camoklær etc, politi, forsvarspersonell kan dog bruke tjenesteklær.

 

Uansett, har du lyst til kun å trene praktisk, uten å stille i konkurranse så er det vel ingen som henger deg ut i klubben/miljøet for det, men tror nok at du kommer til å stille opp etterhvert, det har seg nemlig slik at den beste praktiske treningen får du på stevner, da kan du lære av andre på squaden din, og virkelig lære å tenke ut kreative løsningsforslag.

Lykke til med treningen.

Link to comment
Share on other sites

Kan vel legge til at praktisk er skrekkelig gøy, både med pistol, rifle og (tør jeg si det?) Hagle...

Så ta kurset, bli praktisk skytter og så avanser til rifle. Forøvrig er det selvsagt bare kjærringer metro-menn som skyter AR-15, ekte folk skyter mauser i manuell klassen.

 

 

Mvh

Årets manual rifle, open Norgesmester 8)

Link to comment
Share on other sites

Har en del å lære her ja, vil jo ikke ende opp som kjærring metro mann;)

 

Ar-15 er det eneste våpenet jeg har sett i forbindelse med praktisk skyting så langt, men finnes nok et hav av andre. Bra jeg har plenty av måneder foran meg med pistol skyting først så jeg kan lese om alle de forskjellige:)

Link to comment
Share on other sites

Kan vel legge til at praktisk er skrekkelig gøy, både med pistol, rifle og (tør jeg si det?) Hagle...

Så ta kurset, bli praktisk skytter og så avanser til rifle. Forøvrig er det selvsagt bare kjærringer metro-menn som skyter AR-15, ekte folk skyter mauser i manuell klassen.

 

 

Mvh

Årets manual rifle, open Norgesmester 8)

 

Og de som er skikkelige mannfolk beholder den "anatomisk riktige" tykke stålkappen på mauserkolben, nesten litt pinglete å bytte den ut med slike gummigreier :wink:

Link to comment
Share on other sites

Til trådstarter: Siden du har lang erfaring vil jeg tro at NROF vil være den rette veien for deg å gå ved erverv av AR 15

 

Ellers så må vi vel bare innse at det er litt for mange som har ervervet rifle til praktisk, i forhold til de som stiller på stevner. Tallene som Cardinal har lagt ut, er nok i nærheten av det riktige ja.

 

Spørsmålet blir da, ønsker vi at myndighetene skal legge større begrensninger på dette med erverv, eller er det bedre at forbundet kommer i forkant med en løsning som begrenser de som melder seg inn i NFPS klubb bare for å kjøpe seg en AR 15(eller lignende) og ikke har til hensikt å bruke den til praktisk skyting.....

 

Ser jo forøvrig ut som om dette er den evigvarende diskusjonen

Link to comment
Share on other sites

Indijan: på mobilen nå men skal sjekke ut bildene når jeg komme hjem.

 

Blackops92: driver å sjekker ut mulighetene der og hva slags skyting dem drive med å sånt. Men ønske drive mer i sivil setting egentlig:) føle jeg har gitt nok tid til militært formål:) men drive å sjekke det opp da.

Link to comment
Share on other sites

Spørsmålet blir da, ønsker vi at myndighetene skal legge større begrensninger på dette med erverv, eller er det bedre at forbundet kommer i forkant med en løsning som begrenser de som melder seg inn i NFPS klubb bare for å kjøpe seg en AR 15(eller lignende) og ikke har til hensikt å bruke den til praktisk skyting.....

 

Dette bør ikke føre til noen endring av dagens lovverk. Politiet har myndighet til å trekke tilbake våpenkort når grunnlaget for erverv ikke lenger er til stede. Har du sluttet å møte på trening eller konkurranse, så er vilkårene tilstede for å trekke tilbaket våpenkortet. Så enkelt er det.

Det er ingen grunn til å endre på regelverket, politiet bør håndheve det regelverket som er i dag!

 

Det er ikke forbundet sin jobb å gjøre den jobben som politiet er satt til.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Spørsmålet blir da, ønsker vi at myndighetene skal legge større begrensninger på dette med erverv, eller er det bedre at forbundet kommer i forkant med en løsning som begrenser de som melder seg inn i NFPS klubb bare for å kjøpe seg en AR 15(eller lignende) og ikke har til hensikt å bruke den til praktisk skyting.....

 

Tja - eller hva om myndighetene da faktisk begynner å gjøre jobben som de har satt seg selv til å forvalte, å gjennomfører kontroller i forhold til enkeltpersonene som har ervervet våpenet ??

 

At NFPS skal gjøre jobben for POD med å gjøre nåløyet trangere ser jeg liten eller ingen grunn til, like lite som jeg ser noen som helst grunn til at det samme direktoratet skal gjøre det noe vanskeligere å erverve de samme våpnene når de allerede har kontrollmekanismene i forhold til de enkelte skytterne/våpeneieres aktiviteter på plass i lov og forskrift...

 

NFPS er ett av mange skytterforbund og jeg ser forsåvidt ikke noen grunn til at de skal gjøre politiets jobb i forhold til å stå for noen "siling" av medlemmer - er du medlem så er du medlem (da gitt at en har oppfylt kravene til bestått kurs, betaling av kontigent osv), så får det være en sak mellom Politiet og det enkelte individ om lov og forskriftens krav fylles iht til erverv/eie...

 

At POD synes å holder NFPS ved styret som gissel iforhold til hva enkeltmedlemmer i samme forbund driver/ikke driver med, utenfor forbundets klubbers organiserte treninger/stevner blir i forhold til mitt syn feil. ¨

Det er Politiets ansvar å drive våpenforvaltningen, det er medlemmenes ansvar å sørge for at de oppfyller lovens krav i forhold til aktiviteter og forbundenes ansvar å forvalter skyteprogrammer og reglementer rundt disse programmene i min enkle verden.

Link to comment
Share on other sites

Dette bør ikke føre til noen endring av dagens lovverk. Politiet har myndighet til å trekke tilbake våpenkort når grunnlaget for erverv ikke lenger er til stede. Har du sluttet å møte på trening eller konkurranse, så er vilkårene tilstede for å trekke tilbaket våpenkortet. Så enkelt er det.

Det er ingen grunn til å endre på regelverket, politiet bør håndheve det de regelverket som er i dag!

 

Det er ikke forbundet sin jobb å gjøre den jobben som politiet er satt til.

 

Enig.

 

Dersom AR-15 er et problem så er det vel bare å kjøre ut en liste over alle som har AR-15 og NFPS som bruksområde/forbund. Logg seg NFPS.no å ta ut ressultatlister de 3 siste år og så kryssjekke.

 

Det er mulig AR-15 er stygg å skummel i politiets øyne. Men hva med alle de pistolene som ligger i norske hjem (forhåpentlig vis i våpenskap) der eier hverken har trent eller betalt klubbkontigent på årevis.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er enig i at det er politiets jobb.

 

Men forbundet ser også at det endel av forbundets medlemmer driver med ikke tjener NFPS i lengden

 

Og det har jo lenge vært diskutert ett eget godkjenningskurs for rifle, det tror jeg ikke det blir noe av. Og JEG mener at forbundet muligens heller ikke er tjent med det. Kanskje er det bedre at folk kommer inn via pistol.

 

Vi skal jo også prøve å få inn hagle etter hvert, og det blir ikke lettere av at en mengde medlemmer hamstrer inn rifler som ikke blir brukt til det ervervede formålet. Så kan man si at det er politiets jobb, men det er forbundet og de aktive medlemmene det går utover til slutt

Link to comment
Share on other sites

Innen praktisk så er det forbudt å bruke uniform, camoklær etc, politi, forsvarspersonell kan dog bruke tjenesteklær.

 

 

Du skriver at forsvarspersonell KAN bruke tjenesteklær, er det ikke et krav? Vil det si at jeg kan møte opp med HK-416 i sivilt antrekk??

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...