Jump to content

Aldersgrense for Storviltjakt!!!


jegeren123

Recommended Posts

Men poenget mitt er det at, det er ikke noe forskjell på en 17 år og 10måneder gammel jeger, og en 18 årig jeger!! Jeg synes at det skal utheves til det året man fyller, så får det heller være en tøffere skyteprøve eller noe sånt!! F.eks minimum 300 skudd før prøva, eller noe sånt!!

Link to comment
Share on other sites

Nei, Dette er våpenloven og ikke viltloven. Det er to forskjellige lover. Dette gjelder uansett om du er jeger eller konkurranseskytter. Man må ha fylt 18 år før man får invilget kjøp av rifle. Enhåndsvåpen er da 21år.

Det er dine foreldre som er ansvarlig for deg fram til fylte 18 år. På elgjakt kan man vel si at ledsageren står ansvarlig for det du foretar deg med våpenet. Det er når uhellet slår till at man merker forskjelden på det å ha fylt og det å snart fylle 18 år.

Link to comment
Share on other sites

Men poenget mitt er det at, det er ikke noe forskjell på en 17 år og 10måneder gammel jeger, og en 18 årig jeger!! Jeg synes at det skal utheves til det året man fyller, så får det heller være en tøffere skyteprøve eller noe sånt!! F.eks minimum 300 skudd før prøva, eller noe sånt!!

 

Skjønner at det kan virke urettferdig for akkurat deg, men det vil bli ett komplisert lovverk om man skal ta hensyn til alle mulige faktorer i enkeltsaker.

Da burde i såfall en fornuftig 17 åring få kjøpe øl eller kjøre bil om han/hun er flink til det.

 

Du kan muligens prøve å søke om dispensasjon om det er ett problem for deg? Men vet ikke helt hvor du bør sende den..

Link to comment
Share on other sites

Den var god!! :mrgreen: Men er det alderen eller ferdighetene som har noe å si??? hva er viktigst?? Om man er 18 år og uforsvarlig, eller 17 1/2 og meget flink??

 

 

Det er ALDEREN som har noe å si :!: Om det er fornuftig derimot, se det kan sikkert diskuteres :wink: Uansett er det veldig greit med aldersgrenser. De er, i utgangspunktet, absolutte. Hvordan hadde du tenkt at en skulle "måle" egnethet på en 17,5-åring? En kan jo skyte godt og være erfaren som få, men fortsatt være en "rasabass" i hue. Det kan forsåvidt en 18-, eller for den saks skyld, 78-åring være også, men de er da i det minste helt og fullt ansvarlig for egne handlinger.

Link to comment
Share on other sites

Det som har noe å si er:

Hvis man er uforsiktig som 17 1/2 åring kan ledsager eller foresatt straffes

Hvis man er 18 år er det kun du som er ansvarlig for dine ugjerninger og som da straffes.

Det har ingen ting med fornuftig/ufornuftig 18 åringer eller yngre. Alle kan ha uflaks

Link to comment
Share on other sites

Dette må være definisjonen på en sutre tråd.

 

Jeg synes overhode ikke synd på deg.

Er du mellom 16 år og 18 år har du mulighet til å delta under opplæring med forsvarlig tilsyn av erfaren jeger som har fylt 20 år. I tillegg må du ha foreldrenes/foresattes samtykke, og i motsetning til opplæringsjakt på småvilt, selv ha bestått jegerprøven, samt ha bestått skyteprøven for storviltjegere. har lov til og være med på elgjakt og bære våpen.

 

Jeg har hatt gleden av og ha med meg en "lærling" forrige jakt sesong. Han skøyt både rådyr og bever. I år skal vi prøve på legge til rette så han får skutt en elg.

 

Det er en kjempe fordel og kunne være "lærling". Og gå sammen noen som har gjort det før, og lære av de. La de hjelpe deg med og avgjøre hva som er gode skudd situasjoner, viltbedømming o.v.s

Link to comment
Share on other sites

Det er vel bare politiet som kan gi en slik dispensasjon.

 

Politiet kan ikke gi disp på noen ting, de skal bare håndheve lovverket, myndigheten F.eks Kommunen eller Direktoratet for naturforvaltning kan gi disp.

 

Hva er feilen 17 og 10 mnd, da kan man vel si at 16 år er like godt med 16 år og 10 mnd, ett sted må en aldergrense gå

Link to comment
Share on other sites

Sendero sa: "Man må ha fylt 18 år før man får invilget kjøp av rifle."

 

Ehhhhh jeg er 16 og fikk godtkjent en for .308 og en for .22lr. Så det med at man må være 18 er bare tull.

 

 

Hmm. rekner med at det var du som skreiv under på søknadden? og ikkje dine foreldrer? Vist du ikkje får mor eller fardin til og skrive under kan du sjå långt etter godkjent søknad.

I vertfall i min komune.

 

Er det samme som du kan ta lappen på bil om du er 17år og 10mnd.. Er godt og ha ei aldersgrense.

mortenS

Link to comment
Share on other sites

Har du søkt eller er det bare rykter som sier at du ikke får innvilget våpensøknad?

 

Så lenge du er under 18, må du ha foresattes underskrift på våpensøknaden.

Ikke noe problem og kjøpe jaktvåpen så lenge man er over 16.

"lærlingen" min har 4 jaktvåpen, 17 år gammel.

22 lr

308

22 wmr

12/89

 

Denne artikkelen forklarer de fleste spørmålene stilt så langt i denne tråden.

 

http://www.njff.no/portal/page/portal/n ... t_id=67254

 

Google er din venn :D

Link to comment
Share on other sites

Tror det fortsatt blir vanskelig å søke om kjøpetillatesle på rifle til bruk på jakt alene hvis man er under 18.år. Er man derimot medlemm av et skytterlag o.l stiller det seg noe anderledes, men foresattemå fortsatt skrive under på søknaden. Dette gjelder da våpen til bruk i skytterlaget/konkurranse og ikke jakt. Altså du trenger noen som påtar seg ansvaret for deg og dine våpen.

Link to comment
Share on other sites

Tror det fortsatt blir vanskelig å søke om kjøpetillatesle på rifle til bruk på jakt alene hvis man er under 18.år. .

 

Jeg er 16 år. Jeg fikk godkjent ei i 22lr og ei i 308. Begge for småviltjakt, men for 308 også for stoviltjakt når jeg fyller 18 års kravet.

Ingen problemer med å skaffe seg rifle før man er 18.

Link to comment
Share on other sites

Det er vel bare politiet som kan gi en slik dispensasjon.

 

Politiet kan ikke gi disp på noen ting, de skal bare håndheve lovverket, myndigheten F.eks Kommunen eller Direktoratet for naturforvaltning kan gi disp.

 

Hva er feilen 17 og 10 mnd, da kan man vel si at 16 år er like godt med 16 år og 10 mnd, ett sted må en aldergrense gå

 

 

Dette stemmer nokk ikke helt. Eg fikk dispensasjon når eg var 16 til å kjøpe hagle og rifle og det var politiet som ga. Det tok ca 30min, og da var søkndaden klar. Etter ca en uke etter eg hadde handla, kom våpen kortet med dispensasjon fra 18års kravet skrevet på. Så for meg virker det som at det var politiet som avgjorde dette selv om de har rettningslinjer å gå etter.

 

Espen

Link to comment
Share on other sites

§ 5. Personlige kvalifikasjoner for erverv av våpen

Fysisk person kan gis tillatelse til å erverve og inneha skytevåpen (våpendeler) når han oppfyller

de krav til edruelighet, pålitelighet, alder og behov eller annen rimelig grunn for å ha skytevåpen

som er fastsatt i våpenloven § 7 tredje og fjerde ledd, forskrift 25. januar 1963 nr. 2 om ikrafttreden

av og delegasjon etter lov om skytevåpen og ammunisjon del II punkt 1 og denne forskrift.

Det kan gis dispensasjon fra 18-årskravet for erverv av rifle eller hagle for person som

a) har vært aktivt medlem av forening tilsluttet godkjent skytterorganisasjon i minst 6 måneder, og

som har anbefaling fra denne, eller

b) har bestått jegerprøve.

FOR 2008-07-11 nr 831: Forskrift om skytevåpen, våpendeler og ammunisjon mv. (V... Side 6 av 45

http://

 

Og

Dispensasjon etter denne bestemmelse kan bare gis i de tilfeller våpenet kan oppbevares av en

person som fyller de alminnelige krav til vandel og skikkethet.

Link to comment
Share on other sites

Ser klart fordelen med å slette sånne innlegg der selvjustisen på forumet svikter, eller eventuellt for å skjerme den som kommer med oppfordringene.

Men her så det faktisk ut som om indrejustisen fungerte og forslaget fikk pepper.

 

Kanskje hadde det vært en tanke å legge inn et ressymé som forklarte hva som ikke var regnet som tilbørlig opptreden hverken her på forumet eller i virkeligheten?

 

For nye lesere i tråden kan vanskelig vite om oppfordringen gjaldt tilvirkning av atombomber på gutterommet eller produksjon av hjemmebrent. :roll:

 

Hva angår den siste tidens innlegg med spørsmål om aldersgrense for erhverv av våpen og ditto for å gå på storviltjakt så er det betenkelig at vi må svare på sånt.

Dette skulle nemlig være pensum på jegerprøven, og hvis man er nødt til å spørre på nettbasert forum så er det fristende å svare at man kanskje er gammel nok, men ikke kvalifisert siden man tydeligvis sov seg gjennom hele eller deler av jegerkurset... :?

Link to comment
Share on other sites

Tenkte på det samme jeg og, stykkjunkeren... Hvis man sutrer for ei aldersgrense (som er enkel og grei å forholde seg til), så er man kanskje ikke moden nok til å ferdes alene i skogen med våpen.

 

Denne brukeren har i en annen (umoden) tråd på off-topic hevdet at han er 19 år gammel. Hvis så er, så er dette bare en tråd som skaper støy. Hvis han løy på alderen der og er bare 17, så er iallfall det umodne ved vedkommende bekreftet hos meg. :roll:

 

Det er ikke vanskeligere enn å forholde seg til at aldersgrense for storviltjakt (alene) er 18 år. Har du vært med siden du var 4, så klarer du å vente et år til.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...