Jump to content

Får ikke presisjon i Mausern...


Salmon

Recommended Posts

Klarer ikke å få min gamle mauser M98 til å gå skikkelig...

Joda, det kan være skytteren, men ikke denne gangen... :D

 

Første skuddet kan sitte midt i, deretter kan den gi to skudd i 7ern, helst over, for deretter å gi en 9 under....

Det er f** så irriterende når jeg vet at den burde sitte innenfor tieren...

 

Kikkerten sitter dønn fast og er utelukket som feilkilde. Hadde samme problem med en tidligere kikkert.

 

Hva kan en uten børsemakerutdanning gjøre for om mulig å bedre presisjonen?

 

Noen på skytebanen sa jeg burde sjekke om begge låseklakkene tok likt?

Hvordan ser en det?

 

Dette er en 308 med nytt S&L løp kun skutt ca 1000 skudd.

Link to comment
Share on other sites

Det kan også være kikkerten som er ødlagt. Prøv med en annen kikkert før du gjør noe mere. Gå også over stokkskruene hvis du ikke alt har gjordt det. Er børsa beddet? Hvis ikke er det også en ide og se på hvis det ikke er kikkerten. Kroninga til munningen kan også være ødlagt så se etter skader. Bruk godt lys og ett forstørrelses glass så du kan se godt, det er ikke store skaden som skal til der fremme.

Link to comment
Share on other sites

Som sakt så har jeg forsøkt en annen kikkert med samme resultat.

Stokkskruene sitter dønn fast og er låst med låseskruene.

Jeg kan ikke se noen skader på kroninga i munningen.

 

Den er beddet av en børsemaker og løpet ligger helt fritt helt bak til låsekassen.

Link to comment
Share on other sites

[stokkskruene sitter dønn fast og er låst med låseskruene.

 

her kan et potensielt problem ligge. får du stramma godt? eller strammer du til låseskruene "passer" ?

da jeg skjøt med mauser, var min mauser bedda slik at om jeg skulle bruke låseskruene fikk jeg ikke stramma rett. så jeg lot være bruke de å det var ingen problem.

 

låseskruene er egentlig for at soldater ikke skal miste skjefteskruene sine under feltforhold ;)

Link to comment
Share on other sites

Har tenkt på disse stokkskruene "Høggern" da jeg vet hvor lite som skal til på Sauern for å justere treffpunktet.

Du har helt rett i at stokkskruene er dratt til slik at låseskruene passer.

Jeg tenkte at låseskruene var der for å fohindre at stokkskruene ikke gjenget seg ut.

 

Brukte du moment da du dro til skruene eller ble det bare "på følelsen"?

Brukte du locktite eller lignende på stokkskruene?

Link to comment
Share on other sites

mange av oss som hadde mauser skrudde ut de låseskruene, å hadde de ikke i underbeslaget.

de mest avanserte av oss bytta skjefeskruene med umbrako og brukte momentnøkkel.

 

på de mauserne jeg har brukt (mest M59 og M67) så har jeg stramma sånn at det "kjentes nok ut" med skrutrekker, å tok aldri hensyn til låseskruene. samlinga på alle disse M67/M59 har vært fra god til meget god. (holder innertiern på 100m eller bedre)

 

 

sivile jaktrifler har jo ikke slike låseskruer. å der gjenger jo som oftest ikke skruene seg ut? så de låseskruene er nok der for at "soldaten i felt" ikke skal miste skruene...

Link to comment
Share on other sites

Nå kjenner jeg bare Sauern og Mausern og der har jeg ikke funnet locktite.

 

Når jeg kikker på sluttstykket, ser jeg at låseklakken? med spor i bare er slitt på ene siden.

De andre er gjevnt slitt.

Kan dette ha noe å si?

Hvis ja, kan jeg slipe ned den som ikke er slitt til samme størrelse?

Hva skal jeg bruke til det, fil eller slipepapir?

Link to comment
Share on other sites

Skulle ikke ha så mye å si det med sluttstykket.. med mindre du bruker våte eller innsmurte hylser.

Du kan jo prøve å spørre en annen med Mauser på skytebanen, om du ikke får låne sluttstykket hans litt..

 

Ps. Du må nok finne deg i at vedkommende himler med øynene og sier noe sånnt som "jaaaada, for det er nok sluttstykket ditt som er problemet" ;)

Link to comment
Share on other sites

Det er vanskelig å se ut i fra bilder hvorvidt beddingen er bra nok, men stokken ser ut til å være "søylebeddet" med avstandsstykke (rør) rundt bakre skjefteskrue. Dette er i utgangspunktet bra, men det kan skape problemer hvis det ikke er korrekt utført. Jeg foreslår at du ser etter om røret er løst eller beddet fast, og at du sjekker at både låskassetangen og bare del av underbeslaget har kontakt med beddingen/stokken, og ikke bare med røret.

 

Du bør også sjekke at magasinboksen ikke står i press mot kassa når alt er skrudd sammen. Det skal være litt klaring, men lett kontakt pleier ikke å skape problemer. En annen ting som bør utelukkes er at fremre skjefteskrue ikke bunner i låskassa før underbeslag og kasse får skikkelig kontakt med treverk/bedding. Dette kan gjøres f.eks. ved at du skrur til fremre skrue uten underbeslag og stokk, med bare underbeslag, og med både stokk og underbeslag, og måler avstanden med skyvelær mellom skruehodet og toppen av låskasseringen (eller kikkertmontasjen) i alle tre tilfeller.

Link to comment
Share on other sites

Det er vanskelig å se ut i fra bilder hvorvidt beddingen er bra nok, men stokken ser ut til å være "søylebeddet" med avstandsstykke (rør) rundt bakre skjefteskrue.

 

Ja det stemmer, det står en messinghylse der, men den ser ut til å være satt inn før den ble beddet siden den slutter der beddeingen begynner nede i hullet.

 

Dette er i utgangspunktet bra, men det kan skape problemer hvis det ikke er korrekt utført. Jeg foreslår at du ser etter om røret er løst eller beddet fast, og at du sjekker at både låskassetangen og bare del av underbeslaget har kontakt med beddingen/stokken, og ikke bare med røret.

 

Slik det er nå sitter hylsen helt fast i treverket og ikke i beddemassen. Ringen rundt hullet til skjefteskruen på undersiden av låsekassetangen vil ikke nå hylsen slik det er nå. Det er beddemasse rundt hele låsekassetangen.

Bakre del av underbeslaget vil jeg tro har kontakt med både hylsen og treverket siden jeg ikke kan føle overgang mellom hylse/treverk

 

Du bør også sjekke at magasinboksen ikke står i press mot kassa når alt er skrudd sammen. Det skal være litt klaring, men lett kontakt pleier ikke å skape problemer.

 

Dette ser bra ut.

 

En annen ting som bør utelukkes er at fremre skjefteskrue ikke bunner i låskassa før underbeslag og kasse får skikkelig kontakt med treverk/bedding. Dette kan gjøres f.eks. ved at du skrur til fremre skrue uten underbeslag og stokk, med bare underbeslag, og med både stokk og underbeslag, og måler avstanden med skyvelær mellom skruehodet og toppen av låskasseringen (eller kikkertmontasjen) i alle tre tilfeller.

 

Skal sjekke dette straks.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg fulgt Fulmens oppskrift og slipt låseklakkene.

Det ble merkbart bedre :D

Har også dratt bedre til på skjefteskruene og kuttet ut låseskruene.

 

Sluttstykket går tregt, sikket fordi jeg fikk litt slipepasta der det ikke skulle være.

Hvordan bør jeg gå frem for å polere sluttstykket og glideflatene i kassen?

Hva bruker jeg?

Link to comment
Share on other sites

jeg har en filosofi om å kun endre en ting av gangen før man tester om man leiter etter feil.

 

om presisjonen nå er blitt bedre kan det være enten låsklakkene (som vanligvis skal ta veldig skjevt før det får noe å si for presisjonen) eller stramminga av skjefteskruene, eller begge deler. om børsa nå fortsatt ikke går, kan det være at ingenting av de to tingene hjalp, eller at den ene hjalp men den andre ble værre.

 

skjønner?

Link to comment
Share on other sites

Kan være kikkerten som er kaputt...Men det kan også være at stokken klemmer mot løpet. Prøv å dra en 50lapp mellom stokken og løpet. Det skal være litt åpent dvs. at løpet er friliggende.

Har du skjekket skruene på børsa?

 

Er du god å skyte med åpne sikter? Isåfall så kan du jo skru av kikkerten å prøve. Hvis børsa har åpensikter da :wink:

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg fulgt Fulmens oppskrift og slipt låseklakkene.

Det ble merkbart bedre :D

Har også dratt bedre til på skjefteskruene og kuttet ut låseskruene.

 

Sluttstykket går tregt, sikket fordi jeg fikk litt slipepasta der det ikke skulle være.

Hvordan bør jeg gå frem for å polere sluttstykket og glideflatene i kassen?

Hva bruker jeg?

 

 

Hvordan vet du at "slipingen" av klakkene hjalp om du samtidlig endret på skjefteskruene?

 

Sluttstykket kan gå treigt fordi du har trekt kassa skjev, ta ut av stokken og prøv sluttstykkegangen før du pusser/sliper.

 

Du har selvsakt rett, det kan være slipingen ,eller skruene, eller begge deler :D

 

Jøss...går det å dra kassa skjev med bare skrutrekker`n?

Må da være bedre stål i kassen enn som så...?

 

Skal teste når jeg har tatt av stokken.

Link to comment
Share on other sites

jeg har en filosofi om å kun endre en ting av gangen før man tester om man leiter etter feil.

 

om presisjonen nå er blitt bedre kan det være enten låsklakkene (som vanligvis skal ta veldig skjevt før det får noe å si for presisjonen) eller stramminga av skjefteskruene, eller begge deler. om børsa nå fortsatt ikke går, kan det være at ingenting av de to tingene hjalp, eller at den ene hjalp men den andre ble værre.

 

skjønner?

 

Skjønner Høggern. :D

 

Jeg tusjet begge låseklakkene før jeg hadde på slipepasta for å se hvor det tok og ikke tok, og det var etter mitt syn veldig skjevt. På klakken med spor i tok det kun på ene siden og bare halve denne siden. På den andre var det så vidt synlig...

 

Jeg skrudde til skjefteskruene mer enn det som har vært siden jeg ikke trengte å ta hensyn til låseskruene.

Har bare fått testet litt, men klarte 5 skudd innenfor yttertiern på 100m, og da synes jeg det begynner å ligne noe... :)

Link to comment
Share on other sites

Kan være kikkerten som er kaputt...Men det kan også være at stokken klemmer mot løpet. Prøv å dra en 50lapp mellom stokken og løpet. Det skal være litt åpent dvs. at løpet er friliggende.

Har du skjekket skruene på børsa?

 

Er du god å skyte med åpne sikter? Isåfall så kan du jo skru av kikkerten å prøve. Hvis børsa har åpensikter da :wink:

 

Om kikkerten som jeg kjøpte for 8 laken for 2 år siden er kaputt vet jeg om en som får vondt for å gå på elgjakta... :lol:

Det er frittliggende så det holder, kan legge noen tusen mellom løp og stokk helt bak til kassen... :D

Finnes ikke åpne sikter på denne nei.

Link to comment
Share on other sites

Ja hva skal en si....

Tror jeg må sende den til en som jobber med slikt på heltid, men det får bli etter elgjakta.

 

Er blitt glad i Mausern og vil nødig bytte til noe mere moderne så jeg tror jeg vil gi den en ansiktsløfting... :D

 

Noen som melder seg frivillig... :?:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...