Jump to content

Storkontroll av elgjegere.


einherje

Recommended Posts

http://www.altaposten.no/lokalt/nyheter ... 292159.ece

Reinpolitiet har gjennomført kontroller på vidda. Flere jegere et anmeldt for brudd på våpenloven. Så vidt jeg skjønner er bruddene på våpenloven at de ikke hadde våpen i futteral ved transport, eller at de ikke tok patron ut av kammeret ved transport av felt elg.

Siden kontrollene ble utført i Karasjok og Kautokeino, utløser det med en gang kommentarer som kan minne om rasisme, og motkommentarer. Med andre ord en stor krangel, men sånn er det i Finnmark i dag. Synd men sant...

 

Sofakriger med våpenfutteral.

Link to comment
Share on other sites

elgjakta i karasjok og kautokeino starter 1.sept.

 

personlig syns jeg det er bra det kontrolleres litt på jakt. men slik jeg leser artikkelen forsto jeg at noen var anmeldt for brudd på våpenloven. hva dette innebærer vet ikke jeg. men om folk blir bøtelagt for at de ikke har våpen i futteral? vel, da er det vel noen som drar det litt langt? (noe det virker som politiet gjør oftere og oftere)

 

 

rasismedebatten kom vel opp pga et innlegg som er sletta. ikke egentlig pga artikkelen. leste hele diskusjonen nå jeg.

Link to comment
Share on other sites

:arrow: § 84. Transport av skytevåpen

 

Under transport skal skytevåpen være tomt for ammunisjon, og skytevåpen og ammunisjon skal være under tilsyn. Våpenet skal under transport være nedpakket i futteral, bag, veske, sekk eller lignende.

siden du uthever kan du kansje svare meg på følgende da?

 

hva er transport? er det transport når du går til post?

er det transport når du kjører ATV til leir? må våpenet være pakket ned i futteral når du har den i låst baggasjerom på bilen på veg til jakt? å hva er "eller lignende" ?

Link to comment
Share on other sites

Tja. Her må en nesten bruke litt sunn fornuft, å kreve at man bærer futteralet med seg på post blir litt drøyt. Jeg vil si at transport er reisen til og fra terrenget, når du går ut av bilen og går inn i skauen har du begynt jakta.

 

Kjøring med ATV faller nok innunder reglene for motorvogn: Medtas våpenet i motorvogn, skal det være anbrakt slik at det ikke er lett tilgjengelig. Våpenet kan da oppbevares udelt, dersom det er under forsvarlig tilsyn.

Link to comment
Share on other sites

Under transport avsluttes når du går ut av bilen.

 

Denne bestemmelsen er for at man ikke skal sette fra seg våpen i biler, på tog og i fly.

 

Ikke gjør dette værre enn det allerede er. Det er ikke VI som skal holde JD med rep så de kan henge oss. Vær så snill da dere.

Link to comment
Share on other sites

Den har jeg diskutert med øvrigheta før også, og spørsmålet bl sparket stadig høyere opp i gradene etterhvert som jeg kompliserte problemstillingen.

 

S. Jeg skulle ha avklart spørsmålet om transport av våpen i bil under jakt, er det tilstrekkelig at det ligger bak setet og er utilgjengelig for fører og passasjerer inntil man stiger ut av bilen?

P. Nei, våpenet skal oppbevares i bagasjerommet, og er det i en stasjonsvogn skal det ligge tildekket.

S. Jeg kjører en pick-up, mener du at jeg skal la geværet ligge å skrangle under en pressenning bakpå lasteplanet?

P. Nei, det kan oppbevares i førerhuset, men da må en vital del fjernes og oppbevares utilgjengelig for fører og passasjerer.

S. Våpenet er en Marlin og kan ikke demonteres uten bruk av verktøy.

 

Sånn fortsatte det videre oppover i systemet helt til en med høyere grad skar gjennom og erklærte at så lenge våpenet var uladd, som det alltid skal være under transport, så kan det oppbevares i kupeen på bilen nedpakket i futteral, koffert eller lignende.

Men hvis jeg ble stoppet med våpenet i hendene kunne jeg regne med å jakte i frysedisken på Rema den jaktsesongen og kanskje de neste også.

Link to comment
Share on other sites

Regelverket kan jo en lese som fanden leser bibelen.

Jeg jakter mye og transporterer våpen ofte i sammenheng med jakt eller skyting.

 

Normalt så ligger våpnene i baksete på bilen, uten sluttstykke montert.

Våpnene ligger i koffert eller med noe oppå (tildekket).

Ammo og sluttstykket er normalt stuet i sekken eller i hanskerommet. Altså avskilt fra våpenet.

Da tilfredsstiller jeg de krav som er satt.

Hiver ikke våpen i bagasje rommet sammen med en våt og dritten hund, dersom våpnene legges i bagasjerommet, så ligger de under et teppe.

 

PS,

Ikke spør en mengde kontor/jurister om å tolke lov og regelverket. De gir ikke klare svar. Spør du derimot lensmannen på bygda, så er ofte svaret. Legg våpenet slik at det ikke lettvint kan taes frem og brukes til jakt.

Link to comment
Share on other sites

I praksis vil regelverket tilsi at når våpenet ikke er synlig så er det pr. definisjon tildekket.

 

Om du i tillegg sørger for å ha sluttstykke i lomma eller i hanskerommet så kan ingen makt i verden få deg dømt for noe ulovlig om børsa ligger oppå et pledd i et ellers lukket bagasjerom.

Man ser det jo ikke før lokket til bagasjerommet åpnes.

 

Men inni kupeen på bilen må du ha våpenet inni et futteral eller i en lukket sekk.

I et knipetak kan du dytte rifla ned i soveposen eller fjellduken og snøre igjen denne.

Om oppsyn eller andre med politimyndighet stiller spørsmål ved oppbevaring av våpen i sovepose så kan de få sette seg i bilen og teste selv om våpenet er lett tilgjengelig for fører og passasjerer. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...