Jump to content

Fefo ønsker fredning av rypene i vintersesongen.


Tex Mexx

Recommended Posts

Så på NRK at Fefo vil frede rypa her nord, men fredningen gjelder jakten. Snarefangsten derimot skal bare begrenses til antall feller.

 

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/trom ... /1.6780908

 

Men skal rypa fredes bør både jakt og snarefangst forbys, dette er å gå rundt grøten, hvorfor ikke stramme skruen totalt..?

Dette gir ihvertfall meg noen tanker om enkelte gruppers hevd og tradisjoner som noen ikke tør å røre ved. Men Fefo prøver å forvalte dette og siden de har økonomiske interesser i salg av kort så gjør de det enkelt og regulerer jakta når de taper minst på dette. Hadde de hatt ryggrad burde de heller satt jaktstarten til 25.september.

Link to comment
Share on other sites

Har generelt vore motstandar av freding og hatt tru på at begrensa uttak/fornuftig jakt/bag limit/begresing i jakttidene ville vere vegen å gå.

 

Etter nokre turar i fjellet no i haust byrjar eg bli skeptisk. Og samme rapportar får eg fra jaktkompisar i Midt-Norge, i sør og på sentrale Austlandsområde.

 

Det spørs om ikkje vi burde gå drastisk til verks å totalfrede for ein sesong eller to. Trur svært mange jegerar som jaktar i helgene framover stort sett skyt på stamfugl. Tar vi ikkje problemet på alvor og er proaktive, trur eg ei freding vil tvinge seg fram snart - og da er utgangspunktet for å bygge opp stammen igjen endå dårlegare.

 

Har sett fleire teoriar siste åra på kvifor fire-femårs-syklusane på lemen/smågnagarbestandane uteblir. I mine jaktfjell (Aust i Sogn) er det no åtte år sidan vi sist hadde noko som ligna på eit smågnagarår. Nokon som har høyrt nytt frå forskarland? Eller har synspunkt?

Link to comment
Share on other sites

Smågnagerårene svinger de, så til de grader at det er kjemisk fritt for smågnagere nå. Ser ikke engang spor eller tegn til de. Rypebestanden kan ta seg opp når smågnagerbestanden tar seg inn igjen.

Jeg skjønner egentlig ikke de som absolutt skal ut å jakte rype nå. Før i tida jaktet de ikke rype når det var så dårlig bestand, selvsagt på grunn av at det gav lite avkastning for innsatsen. Forskjellen idag er at rypejegere absolutt skal ut likevel, uansett forhold. Det er nå vi tjener på å spare stamfugl, slik at bestanden kan eksplodere igjen når forholdene ligger til rette for det.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er igrunnen enig med deg om snarefangsten, og synes generelt at jaktforbud eller baglimit er feil måte å håndtere dette på.

Jeger må heller skjønne at det er overskuddet i naturen du skal høste av. Og med så lite ryper, så høster du ikke av overskudd, men tar grove innhogg i stamfuglbestanden.

Link to comment
Share on other sites

Før i tida ble det så og si kun drevet snarefangst og vinterjakt, og det var mengder med fugl overalt. Så kom høstjakta og utviklet seg til den folkesporten den er i dag. Etter at rypejakta ble sluppet fri også i sverige stod man i skandinavia uten produksjonsområder. Nå ser vi resultatet.

 

Løsningen er enkel: Rypejakt kun for innenbygdsboende.

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke hva jeg skal mene om fredning. Personlig tror jeg ikke det har så stor effekt annet enn i pressområder. Har funnet OK med fjellryper der jeg har gått, skutt kvota uten problemer hver dag. Få, men store kull. Blir noen mil pr dag, men det er god trim. Blir kanskje ikke så mye fugl av å traske langs veien i lag med alle andre? ;)

Link to comment
Share on other sites

Man må forby snarefangsten for å kunne bevise at fugl i vinterdrakt er ulovlig jaktet. Ellers blir det som vanlig at enkelte familier selger tusenvis av hvit-ryper og kan si de er tatt i snare. Noe de selvfølgelig ikke er.

Snarefangst er som det sies her veldig lite effektivt og mesteparten av de få rypene som går i snara er direkte revemat. Snare er i all hovedsak foring av en økende predator bestand og er dermed del av problemet.

Har ikke jaktet i år eller i fjor i Finnmark, og synes kanskje andre også kunne tatt litt ansvar og gjort det samme :(

Link to comment
Share on other sites

Man må forby snarefangsten for å kunne bevise at fugl i vinterdrakt er ulovlig jaktet. Ellers blir det som vanlig at enkelte familier selger tusenvis av hvit-ryper og kan si de er tatt i snare. Noe de selvfølgelig ikke er.

Snarefangst er som det sies her veldig lite effektivt og mesteparten av de få rypene som går i snara er direkte revemat. Snare er i all hovedsak foring av en økende predator bestand og er dermed del av problemet.

Har ikke jaktet i år eller i fjor i Finnmark, og synes kanskje andre også kunne tatt litt ansvar og gjort det samme :(

 

Minner atter en gang om at snarefangere i Finnmark kun tar 1/20-del av den totale fangsten.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Vennligst drit i ad hominem vær så snill. Det er det absolutte lavmål.

 

At reven tar mye av snarefangsten var ikke noe jeg dro ut av bakenden. Det har jeg fått fortalt av både fangstfolk og folk som har som jobb å ha peiling på slikt. Når jeg tross alt ikke føler for å skrive navn her får jeg appelere til folks rasjonalitet med dette: det er mye rev, de er på konstant jakt etter mat og går dit de får mest utbytte. Hvis noen har satt ut 50 snarer og fører tilsyn med disse en gang daglig så har reven 23 timer og 55 minutt til disp for fersk take away...

 

Siden vedkommende over meg har et så godt hode for juridiske problemstillinger, i motsettning til meg som har det som jobb, kan han jo prøve å reflektere om det er andre områder man forbyr ting rett å slett fordi de ellers ville umuliggjøre rettshåndhevelsen.

 

Ingen, gjentar ingen lever av snarefangst. Det er en hobby for gamlekara og skaffer skattefri inntekt. Det er ikke det enkleste å ta snarekarene, det har jo blitt bevist utallige ganger! Ropes hets og rasisme fortere enn du klarer å taste "enter".

Selvfølgelig skal de som faktisk er fast bosatt ha diverse fortrinnsrett! Disse to årene mener jeg at det ikke burde ha vært solgt jaktkort til utenbygdsboende. Men det er jo også umulig å gjennomføre fordi det skrikes fra lokalt hold om hvor enorme summer som blir lagt igjen av tilreisende. De har jo tross alt fraktet jegere og utstyr med ATV i tusener av år, så det er jo tradisjon og samisk kultur.

 

Nei, vanskelig sak dette. Personlig mener jeg totalforbud mot omsetning av rype er det eneste som kan fungere.

Link to comment
Share on other sites

Hva med å skape litt balanse?

Hvis man for eksempel måtte vise til x antall felte predatorer for å få lov til å jakte rype, ville ikke det både gitt nyttig trening til jegeren og bedre vilkår for rypa?

 

Har ikke tenkt over dette all verden nå på mårrakvisten, men kansje noe å tenke på. Sikkert nok vil det skape en ny næring type "salg av rev, mink, måke :twisted: og kråkeføtter til folk som bare vil jakte rype" men det spiller egentlig ingen rolle så lenge det var en kvotenøkkel på hvor mye rype man fikk jakte i forhold til hvor mange predatorer man kunne vise til var felt.

 

Snarefangst veit jeg ikke filla om, men regner med at også "eldre samer" har behov for at viltressursene forvaltes slik at vi også i fremtiden kan ha glede av bærekraftige bestander. Er det sånn at de trenger å drive med dette ja da må de også regne med at de må være med å dra i felles retning for å unngå at de ikke i framtiden kanskje ikke nar noe rype å fange i snarene sine i det hele tatt..

Link to comment
Share on other sites

Enig med Polardego og Høggern.

 

Og - hvis fefo innfører noe slik viser de seg som feige og kryper og lar seg styre av NJFF.

 

De burde lese sine egne regler... vi som er bosatt i finnmark har rett til å jakte, alle andre får tilgang til jakt. Noe av hensikten med dette er at man skulle kunne utestenge utenbygds jegere når det trengtes reguleringer - les svak bestand. Hvis de gjennomfører dette så blir det de fastboende som ønsker å bedrive en tradisjonsrik vinterjakt (jakt- ikke fangst)som må ta støyten

De prioriterer altså noen kroner ekstra i kassa og legger seg flate for politikken til NJFF og favoriserer tilreisende jegere (som går rundt å skyter pipkyllinger i september) framfor tradisjonell lokal senhøst og vinterjakt.

 

:evil:

Link to comment
Share on other sites

Hva med å skape litt balanse?

 

Snarefangst veit jeg ikke filla om, men regner med at også "eldre samer" har behov for at viltressursene forvaltes slik at vi også i fremtiden kan ha glede av bærekraftige bestander. Er det sånn at de trenger å drive med dette ja da må de også regne med at de må være med å dra i felles retning for å unngå at de ikke i framtiden kanskje ikke nar noe rype å fange i snarene sine i det hele tatt..

 

Ja "eldre samer" har også behov for at viltbastanden forvaltes fornuftig! Og fornuftig forvaltning skjer ikke ved å tillate nedslakting av rypebestanden i september og forby jakt når det tradisjonelt har blitt bedrevet rypejakt/fangst i finnmark.

 

Hvem er det da som drar nytte av forvaltningen - en utspjåka søring med 4 bikkjebur på flyplassen 10 september eller en gammel lørvatt fjellfinn med noen snarer i januar?

Link to comment
Share on other sites

FEFO famler i blinde og gjør nå et forvaltningsmessig grep for å vise omverdenen at de er "handlekraftig". Men det er å starte i feil ende når vinterjakt/fangst blir forbudt. Hvor stor prosentandelen er av felte ryper som blir tatt fra 1.januar og ut jaktåret har jeg ikke noen tall på, men den er nok betydelig under ifht.perioden 10.september-24.september. Det er her utfordringen i Fefo ligger; et stort antall utenbygdsjegere gjester Finnmark og de vil nødig miste disse. Forvaltingshatten blir tatt av og kjøbmandshatten på, for i deres regnskap ligger det driftsinntekter på 40.millioner og i dette et ikke ubetydelig antall solgte jaktkort og med lønnskostnader på 17 mill. må dette selvfølgelig være regningssvarende. Det er her dilemmaet ligger mellom forvaltning vs.økonomi. Dersom antall jaktkort reduseres må de bortfalte inntektene kompenseres for, og dersom grep i forvaltningen ikke gjøres vil dette få konsekvenser i lang lang tid. Det må handlinger til som gir resultater, ikke bare på kort sikt, men som gir grunnlag for å høste av overskuddet. I en slik prosess vil det svi for alle impliserte parter, det er et ordtak som heter; "Når krybben er tom bites hestene".

Dersom forvaltningen ikke blir tatt på alvor er jeg stygt redd for at rypejakta er noe som skjedde i fortiden. Og hvis det blir rypejakt på dårlig grunnlag er jeg redd det kun blir for noen ytterst få "jegere" med tykke lommebøker...?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

En av landets fremste snarefangere, Thomas Isak Triumf, er krystallklar på at fredning også bør omfatte denne fangsten.

http://www.altaposten.no/lokalt/nyheter ... 285745.ece

 

Her er det viktig å være viktig til å ofre sitt eget, for at totalresultatet skal bli bra.

I år jakter ikke jeg rype - punktum. At andre fyker omkring og skyter vekk det vi har igjen av stamfugl får bli deres moralske problem, men det er svart fjell rundt omkring.

 

Og et av de største problemene, forbundet med fangst av rype i motsetning til jakt, er at det underrapporteres hvor mye rype man har tatt. Dette er velkjent - og årsakene er flere. Siden det er næring, ønsker man ikke å få påslag på skatten av betydning, i tillegg er det enkelte som ikke vil at andre skal vite de har et godt terreng, eller at grunneier man har kjøpt jaktrett skal skjønne at det er langt mer vilt i dette enn vedkommende trodde.

Denne underrapporteringen har foregått i lang tid, mange steder - og vi betaler prisen for dette nå.

 

Rypene skal fredes, om vi ønsker å fortsette med rypejakt. Det må gjelde jakt og fangst. Og vi må gjøre en innsats for å kartlegge årsakene til variasjoner.

 

Vi må gjøre tiltak i biotopene.

 

Vi må bekjempe predatorer. Gjeninnfør skuddpremie, og belønn ivrige predatorjegere med fortrinnsrett til jakt.

 

Vi bør forby omsetning av rype og skogsfugl til restauranter og viltbutikker, og samtidig forby at disse kan selge rype og skogsfugl (og dermed kanskje selge ulovlig fanget fugl under påskudd av at den kommer fra utlandet.)

 

Vi bør også forby bruk av halv-auto hagle på rypejakt, siden mange fyller magasinet. (Når Bjørn Dæhlie knaller måker med sin, og skyter fem skudd i rappen i et tv-program, så kan man forestille hvor utstrakt dette problemet er. I radioen i går fortalte en eldre jeger at han nylig hadde sett og hørt to mann skyte seksten skudd som om de hadde mitraljøser.)

Link to comment
Share on other sites

la meg gjette:

-de fleste som foreslår å stenge jakta fra 1.1 å ut sesongen jakter kansje ikke i denne perioden?

-de fleste som foreslår å stoppe snarefangst bruker kansje ikke snarer?

-de fleste som foreslår å forby halvautomater bruker kansje ikke slike våpen?

-de fleste som foreslår å forby bruk av hund har kansje ikke hund selv?

-de fleste som foreslår å forby salg av ryper selger kansje ikke ryper?

 

det jeg vil frem til er at de fleste ønsker begrensinger som ikke rammer dem selv.

 

kansje jeg skulle ønske å at tilreisende jegere med O/U hagle og hund skal stenges ute, for det vil ikke ramme meg selv.

Link to comment
Share on other sites

Mange interessekonflikter her, høggern. Men vi bør vise ansvar - fjellet var fullt av fugl før, nå er det svart, mens jakt- og fangsttrykket er større enn noensinne.

I tillegg har vi endringer på grunn av klimaforandringer, som kan ha gått ut over smågnagerne, for eksempel, ved at nye predatorer er kommet til - vi får se.

At vi har sluttet å jakte predatorer betaler vi prisen for, liten tvil om det.

 

Forbudet bør være generelt og tidsavgrenset. Det kan bestå av forkortet jakttid, eller fullstendig forbud. Det blir et ramaskrik, en stor industri er avhengig av denne omsetningen, men den bør tenke langsiktig - for vi kan gå ut ifra at den også ønsker å tjene penger i fremtiden.

Link to comment
Share on other sites

Først av alt jeg jakter ikke Rype i Finnmark.

 

Men der er flere tiltak som må settes i verk.

Forby fangst og jakt av rype fra 23/12.

Baglimit for ALLE.

Riv ned alle reinsgjærer.

Brenn gammel skog som ikke har biotop for rype.

Forby transport av jegere med ATW og Snø skuter.

Link to comment
Share on other sites

For de aller fleste av oss jegere er ikke jakt/fangst en matauk eller en binæring, men en sammensetning av opplevelser og øyeblikk i naturen. Jakt/fangst er ikke en grunnlovsfestet rett og en selvfølge, det er høsting av overskudd , ergo når overskuddet er fraværende bør det ikke jaktes. Å skylde på det ene og det andre hjelper ikke, det er vi jegere i felleskap både med og uten hund, s/s eller halvauto, søringer og nordlendinger som må ta støyten i nedgangstider. Det blir som i fiskerinæringen; sjarkfiskeren forbanner garnfiskerne, garnfiskerne mot snurravadflåten som igjen skylder på trålflåten. Trålflåten skylder på pirattrålerne, men fellesnevneren er at alle skylder på politikerne. Det er få som har guts nok til å si at jo kanskje VI alle må ta et samlet grep i dårlige tider. Og når det gjelder vår hobby så bunner resultatene i våre handlinger som igjen gir gevinst og avkastning i form av opplevelser i lang tid dersom alle ledd tar de rette valgene. Men når forvaltningsorganet ikke er rakrygget og handlingsplanen dårlig, da blir jeg frustrert. For meg minner Fefo om en slagpasient(det er ikke mening å støte de med denne sykdommen)som ønsker å gå rett frem men som ender opp med å gå rundt sin egen akse.

 

Ps; jeg har tatt grep selv og minimaliserer egen jakt etter ryper.

Link to comment
Share on other sites

er en ting jeg lurer på. Hvorfor ønsker folk stoppe jakta kun i den ene enden? Hvorfor ikke ha 1 mnd senere jaktstart og 1mnd tidligere stopp? Innskrenke i begge ender vil føre til at både vinterjegeren og høstjegeren må gi litt. I tillegg er jeg sikker på at 1mnd senere jaktstart vil redusere antall felt fugl mye mer enn 1mnd tidligere stopp om vintern...

Link to comment
Share on other sites

En får inntrykk av at rypebestanden holder på å dø ut. Det er faktisk naturlig at bestanden er på lavmål i perioder. Dette er en viktig funksjon i seg selv i naturens gang.

Det gir vanskelige perioder for rovvilt, bare de sterkeste overlever og yngler videre.

Kanskje er det like viktig med en slik funksjon der tallet på rypejegere reduseres på en naturlig måte ved at det er lite interessant å gå på jakt, eller å "begynne" med rypejakt, nå mens bestanden er svak?

 

Jeg er på en måte glad for at det er dårlige år innimellom. Det er slik det skal være.

Link to comment
Share on other sites

Naturlige svingninger omkring en jevn stamfuglbestand er helt naturlig - da har man kronår der mange hekkinger er vellykkede, og der mange kyllinger overlever; og andre perioder der hekkingen ikke kommer i gang, og kullene er små.

 

Men stamfuglbestanden forblir jevn.

 

I Norge er denne redusert med minst 60% siden slutten av 80-tallet.

Link to comment
Share on other sites

ahh! Blir bare så jævlig provosert av de som tror de eier Finnmark bare fordi de bor der! :evil:

Jeg er en søring , og "eier" like mye av Norge som en hvilken som helst fra nord.

At dere har mer rett til å jakte der dere er fra, kan dere putte langt opp i ... :evil:

 

Hva ville jeg sagt om alle fra nord hadde tatt seg til rette og jaktet sørpå?

Velbekomme!

 

Vi betaler like mye skatt allesammen.

Som jegere bør vi stå sammen om all villtstell uansett hvor i landet det er.

 

Ahhh det var godt!.... blåse ut litt.... :lol:

Link to comment
Share on other sites

ahh! Blir bare så jævlig provosert av de som tror de eier Finnmark bare fordi de bor der! :evil:

Jeg er en søring , og "eier" like mye av Norge som en hvilken som helst fra nord.

 

Akkurat det stemte helt fram til Finnmarkseiendommen ble oppretta. Nå eier FEFO utmarka i Finnmark, dvs. at innbyggerne har førsterett.

Link to comment
Share on other sites

Melk:

Det er da helt vanlig at "innenbygds"-beboere har bedre rettigheter enn andre i forhold til jakt i nærområder en "utenbygds" også her i sør. Både på reinsjakt og småviltjakt.

 

Er klar over det, og det er det som provoserer meg.

Skulle gitt de som kom med den ideen en panne! NIKK! 8):lol:

 

Høggern, tar jeg feil?

Jeg håper hvertfall jeg tar feil selv!

Link to comment
Share on other sites

Så vidt jeg har forstått er det DN som er hindringen for fredning eller innkortning av sesongen, staten som grunneier får kun lov til å utøve visse begrensninger jfr.baglimit og antall jaktkort/hunder. DN sier kort og godt at rypa ikke er en truet art, og at statseiendommen rype og rypejakt tilhører alle. Skal man ha forandring her må man nok innom stortinget og få kortet inn jakttida.

 

Det er videre en av de største forvaltningsmessige vittigheter at så mange mener at uttaket ikke skal begrenses der hvor uttaket skjer. Og det er direkte løyligt at de fleste såkalte jegere er marionetter fra høyadelens gufs som ser bare ryper og ingenting annet.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Det er nok også på tide å se på bruken av hund på fuglejakt.

Dette er i store trekk en bymanns sport.

Gikk en gang i et område en hel dag, så tre fugler hele dagen. observerte at i løpet av en time gikk det tre "hundeekvipasjer over eksakt samme område.

Det er klart at denne formen for jakt soper med seg alt som er.

Det er helt greit at fuglejakten i større grad blir lokalt fundert.

Total fredning kan være veien å gå i noen områder, f.eks i perioder på fem år.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...