Jump to content

Jakt/fiske forbud på Hardangervidda???


Guest solheimen

Recommended Posts

Nå har jeg aldri klart å ta fremtiden i våre hender seriøst. Dette utspillet stiller i samme klasse som mye annet tull som har kommet fra disse kaffekatte drikkere naturvernerne.

Naturen skal brukes og høstes, ideen om pan parker er noe som er helt bortkastet og en drøm om noe som ikke eksisterer i det virkelige liv.

At FIVH synes dette er en god ide, så synes ikke vi i NJFF noe om det. Vi har forlengst innsett at natur som brukes og holdes i hevd er levende natur. Likeledes har vi godtatt at menneske er en del av naturen.

Reinen på Hardangervidden er unik, den er resten av den syd europeiske villrein stammen. Slik FIVH vil forvalte denne så er jeg redd den vil være utryddet i løpet av meget kort tid.

Vi mennesker har og nyttet viddas mange vann og elver som spisskammers og rekreasjons kilde gjennom tusener av år, og det har vi til hensikt å forsette med.

Forøvrig er FIVH langt fra Norges største miljøvern organisasjon, de er å regne som litt lommerusk i forhold til DNT og NJFF.

Link to comment
Share on other sites

Ser ingen grunn til å øke blodtrykket pga den artikkelen.

 

Men husk at ytterligheter i form av organisasjoner eller politiske partier faktisk kan være nyttige å ha i samfunnet som ”vaktbikkjer” mot maktsjuke politikere nærmere sentrum. Og når de finnes, vil det komme en del utspill vi andre opplever som håpløst og idiotisk.

 

Men de aller fleste utspillene de kommer med (som denne) kommer de ingen vei med.

Link to comment
Share on other sites

En kan se denne artikkelen, i lys av hva som er iferd med å skje i samfunn generelt, og innen forvaltningen spesielt.

 

Det synes innimellom som det eksisterer et "bakroms-vedtak", som innebærer at jakt, på sikt, skal vekk fra de norske skoger og fjell, og at forvaltningen, i sin helthet skal overlates til rodyr, og "forskere".

 

Har lenge tenkt på hvorfor så mange i regjeringen tok jegerprøven i vinter. Kanskje er det et forsøk på å gi et slag "statement", til et byrokrati og "forsker"-miljø, som PT, nærmest er å betrakte som ute av kontroll, og iferd med å overta den fulle kontroll?

 

Ikke vet jeg, men denne Disney-tankegangen, som dukker opp i alskens medier i tide og utide, begynner å irritere meg noe jævlig etterhvert. Kanskje på tide at vi får en organisasjon, som begynner å arbeide litt mere for medlemmenes interesser, og etterhvert begynner å markere seg i debatten med litt større faglig tyngde?

 

:evil:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg må innrømme at FIVH er en av organisasjonene jeg har ganske stor sans for.

Dette på grunn av ubehagelige men viktige utspill i forhold til forbruk, fordeling osv. Altså store globale utfordringer vi ikke kan lukke øynene for.

Dette utspillet har jeg imidlertid ikke like stor sans for. MEN nå dreide det seg ikke om Hardangervidda i sin helhet men minimum 100 kvadratkilometer (hva nå det innebærer). Uansett synes jeg forslaget er meningsløst.

 

Det er imidlertid noe som stadig forundrer meg. Hvorfor er så mange jegere og andre "skikkelige mannfolk" så overbevist om at alle miljøvernere elsker caffe latte (eller kaffekatte som en her sier). Er man uenig i noe er det bare å erklære motparten som en urban caffelattedrikker så skjønner alle at dette er en upålitelig person som bare snakker tull.

 

En annen pussighet er denne stadige henvisningen til Disneys påvirkning i forbindelse med rovdyrdebatten. Rett nok er jegerne i Disneyhistoriene noen usympatiske typer. Men ulv, bjørn og rev får ikke akkurat gode skussmål de heller. Det er tydeligvis ikke bare rovdyrforkjemperne(de som alltid sitter på Grünerløkka og drikker caffelatte) som har hentet inspirasjon fra gode, gamle Walt.

 

Hva jeg vil fram til? Jeg liker både å jakte og fiske men skjønner godt at mange synes det er en stygg ting å drive med. Mitt beste(og egentlig eneste) argument for å ta meg rett til å drepe dyr, er at en naturlig død sannsynligvis er mye mer ubehagelig enn å bli drept av en jeger eller fisker. Dessuten representerer vilt og fisk en stor ressurs som bør utnyttes.

Akkurat dette siste argumentet fremsetter jeg med en litt emmen smak i munnen. Hvis vi jegere var så redde for at ressurser skulle gå til spille ville vi kanskje vært litt ivrigere til å sanke bær og sopp :shock:

 

Tilgangen til jakt og fiske er noe av det viktigste for min trivsel.

Jeg tror ikke vi bidrar til å sikre denne tilgangen ved å gå til personlige frontalangrep på de som mener noe annet enn oss- Særlig hvis det mest slagkraftige argumentet vi kan oppdrive er at de drikker kaffe med mye melk og ser på Walt Disney.

Jeg har forøvrig respekt for de fleste som mener noe omkring jakt, fiske og miljøvern. Men hvis noen kritiserer meg for å drive med jakt,forventer jeg at vedkommende er vegetarianer for at jeg skal ta ham eller henne alvorlig.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror gudsjelov dette er utopisk gjennomførbart i Norge, men vi skal passe på så ikke det bikker over i elendigheta uansett.

 

Sakset en sak fra Trysil der det verserer rykter om samme "trussel". Legger med link om hele saken også.

 

Overdreven svenskefrykt

 

Fylkesmannen mener på sin side at lokalbefolkningens frykt for svenske PanPark er betydelig overdreven.

– Hvis lokaldemokratiet ikke ønsker en PanPark, er ikke dette noe som blir påtvunget fra sentralt hold, understreker han.

Dette gjorde også Nord-Varhaug fra DN et poeng av.

Naturparkmotstander Bjørn Skåret mener på sin side at myndighetene har lært noe av dagens møte.

– Det ar et bra møte. Jeg går ut fra at man har fått med seg at Fulufjellet er langt mer kultur enn økonomiske verdier, sier han.

 

 

 

Publisert: 23.04 03:00

 

http://www.ostlendingen.no/article/2008 ... 14/NYHETER

 

Tror det skal mye til for at fremtiden i våre hender overbeviser lokaldemokratiet i kommunene rundt Hardangervidde at panpark er tingen :lol:

Link to comment
Share on other sites

Hva skal man si... FIVH har noen poenger, naturen og miljøet vårt er presset fra mange kanter. Villreinen på Hardangervidda får også begrenset leveområdene sine av barrierer som veier og hyttefelt etc. Men FIVH ønske om et mikro-økosystem i perfekt balanse og upåvirket av mennesker på 100 kvadratkilometer sier jo noe om organisasjonens forståelse av økologien til noen av artene de ønsker å bevare. De ser vist for seg en "100metersskog" hvor alt bare er idyll.

Jeg vil gjerne like å se at de får det til... :|

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...