Jump to content

Kjøp av "våpendeler" fra utlandet


2maslu

Recommended Posts

Hei jeg har lyst til å kjøpe noen deler fra utlandet.

da tenker jeg på AG3 magasiner, rekyllforsterker, kanskje forskjefter, kolber ol.

Så da lurer jeg på om dette er mulig uten noen spesielle tillatelser?

 

Også blankskudd typ rødfis til AG3, grønn vel og merke.

er det forbudt?

 

Her er en link med shoppen jeg tenkte på, har sendt dem mail og spurt om de shipper til Norge.

http://www.robertrtg.com/g3.html

 

På forhånd takk

 

Mvh.

Tomas

Link to comment
Share on other sites

Forskjefte, kolbe og kanskje magasiner er vel muligens det eneste du kan kjøpe av det du lister opp uten noen spesielle tillatelser.

Men i og med at dette er ett militærvåpen (AG3) kan det vel bli stopp der og.

All slags ammo fra utlandet er No Go for "vanlige folk"

Link to comment
Share on other sites

[...]All slags ammo fra utlandet er No Go for "vanlige folk"

 

Er da rimelig uproblematisk å ta med ammo over grensen, så lenge det ikke er snakk om blyhagl (eller annen ulovlig ammo)..... Noe som derimot er ett problem er att, om AG3'en din er en av Harald sine, så har sikkert forsvaret noen meninger om hva du får lov å dytte gjennom den.

Link to comment
Share on other sites

Forskjefte, kolbe og kanskje magasiner er vel muligens det eneste du kan kjøpe av det du lister opp uten noen spesielle tillatelser.

Men i og med at dette er ett militærvåpen (AG3) kan det vel bli stopp der og.

All slags ammo fra utlandet er No Go for "vanlige folk"

 

Hmm, man får kjøpt magasiner, rekyllforsterker og sånn til AG3 i Norge også uten noe spesielle tillatelser, forskjellen er en prisen. 80-90 % billigere i utlandet.

 

Det er ALL slags ammo?

http://www.robertrtg.com/g3bfa.html

Der ser man den fisen jeg mener, + rekyllforsterkeren.

 

 

f.eks.

http://www.armygear.com/products/H%26K- ... r-AG3.html

http://www.armygear.com/products/H%26K- ... g-AG3.html

http://www.forsvarsbrukt.no/shopexd.asp?id=1286

 

Jeg ser ingen skriv om noe som helst av krav for kjøp av disse tingene.

Link to comment
Share on other sites

1. Amerikansk (USA) eksportlovgivning på våpen/våpendeler/våpenrelatert er ekstremt streng og ikke uten vidre logisk.

2. Er dette ett privat våpen (da hadde hvertfall ikke jeg kjørt "rødfis" gjennom den) eller er det utlevert av forsvaret?

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjønner. Men jeg har hørt noe greier om at det går greit om jeg kjøper ting for under 100USD?

 

Jeg har ikke noe våpen, men jeg får noen ganger utlevert ved skyting, og hv øvelser. skal snart inn i forsvaret også.

Derfor har jeg da veldig lyst. Rett og slett fordi det er kult!

Link to comment
Share on other sites

Mags får jeg faktisk bruk for, har utlevert 4 fra før av. Men jeg har plass til flere i stridsvesten min :mrgreen: hehehe

rekyllforsterker får vi ikke ved øvelser, så det hadde vært litt kult å hatt da, man slipper å ta ladegrep for hver fis man slepper. Kolben tenkte jeg på, fordi jeg så en i treverk til 8 dollar, såklart i +/- tilstand, men å pusse opp sånne ting er kult!

 

Man kan gå lei av alt vetdu, til og med og være jagerpilot. :)

Link to comment
Share on other sites

[...]Jeg har ikke noe våpen, men jeg får noen ganger utlevert ved skyting, og hv øvelser.[...]

 

Da synes jeg du skal høre med avdeligen din om hva du får lov til å gjøre med AG3'en "din". Atakelig får du ikke lov til så mye...

Link to comment
Share on other sites

Det vet jeg veldig godt. Men fortsatt så startet jeg denne posten for å høre om det var mulig å kjøpe sånne ting fra utlandet. Det kommer nok en tid da jeg får utlevert min personlige ag. Selv om den kommer seinere så har jeg vel egentlig like mye rett til å handle sånne ting som alle andre. :)

Link to comment
Share on other sites

Det er ingen begrensninger på disse tingene, så vidt jeg vet. Mulig på ammo'en. Men før du bruker penger på dette så tenk over et par ting. Det er veldig lite du får lov til å mekke på Haralds børser. Det er en grunn til det og det er fordi du neppe vet hva du gjør og dermed kan skade deg og andre i nærheten. Vet du f.eks. hvor lite åpning du kan ha på den rekylforsterkeren før du får problemer med trykket?

 

Når det er sakt, jeg skjønner veldig godt hvor du snakker fra. Jeg har og vært en ung mann og kjenner igjen tonen i innlegget ditt. Ettersom jeg ikke er så ung lenger har jeg gjort meg noen observasjoner. Den som har vært med på mest jævelskap er ikke den som roper høyes om det eller skryter av det. Sånn er det med børser også. I den virkelige verden er de med mest rukkel de som sitter på kontor. Operativt er bare ting inne i hodet, og ikke noe du kan kjøpe/tape/skru fast/borrelåse deg til. For øvrig er operativt et idiotisk ord.

 

Jeg leser deg som at du ikke har vært inne til førstegangstjeneste enda. Dersom jeg tar feil så får du tilgi meg. Dersom du møter opp til førstegangstjeneste med baggen fullt av deler og stasj kommer du til å få litt rare blikk. Rare blikk fra de rundt deg og fra de over deg. Ta det heller litt rolig og finn ut av det underveis. Jeg fant f.eks. ut at min tommel ikke er lang nok til å operere sikringsfløyen på AG'en uten å bytte grep, og et nytt mindre pistolgrep var løsningen. Jeg hadde flaks, min sjef aksepterte at jeg så annerledes ut enn alle andre fordi det hadde en funksjon og klar fordel.

 

Men magasiner får du nok av. Det er ikke noe du skal bruke tid og penger på. Dersom du etter en tid i tjeneste finner at du trenger flere AG magasiner skal du en drøss av meg om det er det.

Link to comment
Share on other sites

En annen sak er en av grunnene til at man normalt ikke får demontere/bytte ut flammedemperen på en AG3 med rekylfosterker. Og det er at man ikke ønsker unødig slitasje på gjengen fremme på løpet (i rekrutten hadde vi forbud mot å ta av og sette på flammedemperen ved puss, selv om det nok ble gjort likevel :wink: For ikke å nevne mer eller mindre farlige triks for slippe å dra i pangspaken ved avfyring av rødfis).

Sånt sett hadde det vært bedre med rekylforsterker (og todelt taktisk øvelse, der de som var tom for amo i første del, måtte gå hjem minst 3 mil ved ødsling av amo :twisted: ).

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjønner, viss tilfelle skulle vært at jeg ikke får lov til det så syns jeg fortsatt det er kult å ha liggende.

Det vet jeg ikke, men jeg vet at den må være på det laveste som er mulig.

 

Nei, det stemmer har ikke det enda. Jeg har hørt at det er mange som får lov til å modifisere ag3'ene sine. Jeg har også sett det. Selvom jeg skjønner at det ikke er i førstegangstjenesten, men kanskje videre. befalskole og sånn. og da er det kult å ha det liggende syns jeg.

 

Hehe, dette er også en ting jeg syns er kult å ha. Den ene grunnen er vel at jeg ikke gidder å betale TS viss jeg mister noen, den har jeg hørt er ganske dyr. Har også planer om å kamuflere noen mags også, med maling/lakk. Det er liksom en interrese jeg har da. :) Fikse opp sånne ting ol.

Link to comment
Share on other sites

Du vil vel ha bruk for ett lett sluttstykke også om du skal få ønsket effekt.

 

Du kan risikere at onkel blå kommer og klasker til deg i bakhuet for at du har brukt så mye penger på unødvendig stæsj. :lol:

 

Jeg tror vel det går ann uten også? Hvertfall nok til å skyte semi?

hehe

Link to comment
Share on other sites

En annen sak er en av grunnene til at man normalt ikke får demontere/bytte ut flammedemperen på en AG3 med rekylfosterker. Og det er at man ikke ønsker unødig slitasje på gjengen fremme på løpet (i rekrutten hadde vi forbud mot å ta av og sette på flammedemperen ved puss, selv om det nok ble gjort likevel :wink: For ikke å nevne mer eller mindre farlige triks for slippe å dra i pangspaken ved avfyring av rødfis).

Sånt sett hadde det vært bedre med rekylforsterker (og todelt taktisk øvelse, der de som var tom for amo i første del, måtte gå hjem minst 3 mil ved ødsling av amo :twisted: ).

 

Ja, det har jeg hørt noe om:)

Hehe, rekylforsterker koster 800kroner i Norge

og 8 dollar i utlandet, det er liksom litt kult å ha liggende også.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har aldri prøvd rødfis med bare rekylforsterker, men jeg vet at selv med lett sluttstykke og rekylforsterker så sliter AG'en med å jobbe når det skytes med rødfis.

 

Men var jeg deg ville jeg ringt Jørn på Practac.

www.practac.no

Det er helt utrolig hva den fyren har og det kan hende han har noe slikt liggende eller vet hvordan du får tak i. Magasiner og forskjefter spesielt.

 

Men vær obs på at FLO sier all modding av AG3 og HK416 er strengt forbudt og at med mindre du har en usedvanlig snill og søt troppsjef så får du ikke lov å benytte utstyret du kjøper.

 

Og AG3 blir usedvanlig tung når man monterer lykt, tofot, vertikalgrep og optikk på den så det er bare å melde seg inn på Sats med en gang.

Link to comment
Share on other sites

Ja, det har jeg hørt noe om:)

Hehe, rekylforsterker koster 800kroner i Norge

og 8 dollar i utlandet, det er liksom litt kult å ha liggende også.

 

Fåglarna vet hvor mange rødfis med tilhørende puss vi avfyrte for å drille inn tilbaketrekningsdrill..

Tro meg, etter din førsteganstjeneste, vil du synes 8 dollar for en rekylforsterker (som ikke vil virke uten lett sluttstykke) er ganske nøyaktig 8 dollar for mye.

Nå har jeg ikke sett den der rekylforsterkeren til 1% (!) av den norske prisen, men tenk nøye gjennom hvorvidt den er forsvarlig bygget til å motstå trykket.. Spesielt om du skal veive rundt med den der i nærheten av folk :roll:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har aldri prøvd rødfis med bare rekylforsterker, men jeg vet at selv med lett sluttstykke og rekylforsterker så sliter AG'en med å jobbe når det skytes med rødfis.

 

Men var jeg deg ville jeg ringt Jørn på Practac.

www.practac.no

Det er helt utrolig hva den fyren har og det kan hende han har noe slikt liggende eller vet hvordan du får tak i. Magasiner og forskjefter spesielt.

 

Men vær obs på at FLO sier all modding av AG3 og HK416 er strengt forbudt og at med mindre du har en usedvanlig snill og søt troppsjef så får du ikke lov å benytte utstyret du kjøper.

 

Og AG3 blir usedvanlig tung når man monterer lykt, tofot, vertikalgrep og optikk på den så det er bare å melde seg inn på Sats med en gang.

 

Ok, gjør den det?

Practac blir vel litt i dyreste laget for meg :)

Hva viss jeg blir troppsjefen da? :)

hehe, ja den blir den nok. Syns den er tung nok fra før av egentlig, men alikavel dritkul børse med litt stæsj på.

Link to comment
Share on other sites

Ja, det har jeg hørt noe om:)

Hehe, rekylforsterker koster 800kroner i Norge

og 8 dollar i utlandet, det er liksom litt kult å ha liggende også.

 

Fåglarna vet hvor mange rødfis med tilhørende puss vi avfyrte for å drille inn tilbaketrekningsdrill..

Tro meg, etter din førsteganstjeneste, vil du synes 8 dollar for en rekylforsterker (som ikke vil virke uten lett sluttstykke) er ganske nøyaktig 8 dollar for mye.

Nå har jeg ikke sett den der rekylforsterkeren til 1% (!) av den norske prisen, men tenk nøye gjennom hvorvidt den er forsvarlig bygget til å motstå trykket.. Spesielt om du skal veive rundt med den der i nærheten av folk :roll:

 

Hehe, men det er alikavel litt kult å ha syns nå jeg.

http://www.robertrtg.com/g3bfa.html der ser du den til 8 dollar. det er H&K helt lik den de selger i Norge. forskjellen er at den der er nok brukt.

Link to comment
Share on other sites

Når man vurderer kandidater for opplæring i Forsvaret, så er den typen entusiasme du utviser her - 2maslu - presis det man ikke ser etter. Det virker som om du er litt av hengslene etter å modde opp, taktisk og kult.

Til krevende tjenester velger man folk som er sindige og avklarte i sitt forhold til oppgavene de skal løse. Etterhvert vil du oppdage at det ofte er de dyktige gutta som gjør minst av seg, som har eller får adgang til å lage mest leven i Forsvaret.

 

Bare et vennlig hint.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Når man vurderer kandidater for opplæring i Forsvaret, så er den typen entusiasme du utviser her - 2maslu - presis det man ikke ser etter. Det virker som om du er litt av hengslene etter å modde opp, taktisk og kult.

Til krevende tjenester velger man folk som er sindige og avklarte i sitt forhold til oppgavene de skal løse. Etterhvert vil du oppdage at det ofte er de dyktige gutta som gjør minst av seg, som har eller får adgang til å lage mest leven i Forsvaret.

 

Bare et vennlig hint.

 

Jeg er fullstendig klar over det at de som er "militær freaker" faktisk ikke kommer inn.

Link to comment
Share on other sites

Til opplysning nå startet jeg ikke denne tråden for å bli kritisert om jeg kommer inn i forsvaret eller ikke.

hva jeg får lov til og ikke i forsvaret. eller typ "hva skal du med det?" Mitt svar er at jeg er interresert i dette.

Derfor startet jeg denne tråden for å finne ut mere om hva som var lov for en med ikke noen sånne tillatelser å

kjøpe fra utlandet.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor ikke spørre tollmyndighetene eller politiet? Vi her inne vet vel egentlig like lite om din fremtid i forsvaret som privat import av militære våpendeler fra USA.

Jeg har selv handlet fra Robert, men det er over 2 år siden og det er ikke lett å si hva som er lov og ikke lov siden det.

Link to comment
Share on other sites

Til opplysning nå startet jeg ikke denne tråden for å bli kritisert om jeg kommer inn i forsvaret eller ikke.

hva jeg får lov til og ikke i forsvaret. eller typ "hva skal du med det?" Mitt svar er at jeg er interresert i dette.

Derfor startet jeg denne tråden for å finne ut mere om hva som var lov for en med ikke noen sånne tillatelser å

kjøpe fra utlandet.

 

 

liker det ungdommelige pågangsmotet, send en mail til leverandøren og hør med dem hva de får sende ut av landet, du vil se at det kanskje lønner seg å handle i Norge når regnestykket blir lagt i sammen.

 

 

Jeg kan bare ikke fatte hva du skal med det men det er nå meg da, trodde det var 416 som gjalt for tiden :?

 

 

 

 

 

Ps, et lite tips, har hatt noen innom som har vært stasj freaker, de faller igjennom alle, alt for mye å fikle med så får du ikke med deg det som er viktig, så får du tolke det som du vil...

Link to comment
Share on other sites

Her er mine minner fra ønsker om "ekstrautstyr" på våpen fra GSV.

 

Var jo såklart ett par av gutta i troppen i GRKP/u som ville montere rødpunkt og tofot etc.

 

Svaret fra befalet var "Greit. Dersom samtlige i troppen kjøper inn samme type ekstrautstyr og benytter det."

Ettersom 97% av troppen var mindre intressert i å bruke 4000 kr hver på sånt og heller ville bruke de surt tjente 110 kr dagen på helgefyll :mrgreen: så ble det ikke noe ekstra på AG'en.

 

Begrunnelsen for hvorfor det var enten ingen eller alle er for at i kaotiske situasjoner så skal du kunne benytte rifla til noen annen, du skal vite hva som befinner seg i sekken til kompisen din og hvordan den er pakket, ettersom den skal være pakket likt som din egen. Det skal ikke være noe indiviuelt med noe som helst.

 

Er du interessert i morsomme "accessories" til tjenestevåpen så anbefaler jeg å søke på en HV 016 avdeling etter endt førstegangstjeneste, der får man utdelt alle mulige duppeditter som KAN være praktiske.

Link to comment
Share on other sites

Eneste du oppnår med rekylforsterker og standard sluttstykke er mer pussing av rødfisgriseri. Skjønner litt hvordan du har det. Før førstegangstjenesten fikk jeg høy puls og vellystige hallusinasjoner bare av tanken på å skyte med mg. I dag kan jeg med hånda på hjertet si at hvis jeg aldri ser en mg3 igjen så lenge jeg lever så kan jeg dø som en lykkelig mann :wink:

Link to comment
Share on other sites

Beklager å si det men det er nok ikke mye av de våpendelene de får lov til å sende ut av USA. Magasiner er det bare å glemme, uansett om det er under 100 $ eller ikke.

 

Hmm, nå har de andre sagt at det kanskje er mulig da?

 

Når det gjelder internasjonal handel med våpendeler er det viktig å ha klart for seg at det kan være nødvendig med tillatelse fra myndighetene til å eksportere en ting ut av et land (f.eks. fra USA) OG at det også kan være nødvendig med tillatelse til å importere den samme tingen. Ikke forvent at reglene her er samkjørte. Som jeg (tror) jeg sa lenger opp i tråden er det i mange tilfeller mere krøll med eksporttillatelse fra USA på varer som vi fritt kan importere til Norge, f.eks. magasiner og tomhylser. Dette har tatt helt av etter 11/9 for utstyr knytta til skytesport

 

Når det gjelder dine ønsker om å skyte fort/ automat?? med fis: Glem det. Det blir bare griseri. Som troppsjef i infanteriet må du lære deg full rulle med ekte saker. Når du har prøvd det er det ikke så farlig med fisen lenger :mrgreen:

 

Tenk også på at stylingutstyret skal stå for en trøkk og funke når gradestokken kryper under 35. Det gjør børsa :!:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg sendte forespørsel til Stockystocks om en riflestokk. Fikk til svar at jeg måtte ha en amerikansk adresse da de ikke kunne sende "gun-parts" ut av landet. Når jeg googler "amerikansk adresse" kommer jeg inn på slike sider, men der står det at "gun-parts" ikke er lov å sende.

 

Er det likevel andre ting enn uskyldige Bell and Carlson skjefter de mener med "gun-parts"? Kan jeg opprette amerikansk adresse og bare bestille? Vil jeg få den uten problemer?

:?::?:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...