Jump to content

Bushmaster V-Match 16" vs 20"


Wadcutter

Recommended Posts

Da har jeg dratt mastercardet og handlet en Bushmaster Ar15 V-Match med 20" løp. Skal beholde børsa original med det første, men blir nok komp og ny kolbe når lommeboka tillater det. Avtrekk har jeg holdt på med en del, så kanskje jeg kan file litt på det som er. Er uaktuelt å bruke 2k på konkurranseavtrekk. Nok om det.

 

Har demontert rifla og inspisert alle delene. Ser veldig bra ut, men jeg la merke til at det er litt slark mellom upper og lower. Når jeg holder i forskjeftet og kolben kan jeg vrikke litt på den.

 

Hvor mye slark er normalt, eller akseptabelt? Ideelt sett er det jo null, men vil jeg miste presisjon med den lille slarken som er?

 

Så AGI våpensmed videoen av AR15. Der mente han at litt tykkere bolter (de som fester upper/lower i hverandre) kan fjærne litt av en slark. Rifla er jo ny, og boltene var rimelige tighte å få inn/ut.

Er "problemet" dårlig tilpasning fra Bushmaster, eller er det jeg som stiller for høye krav?

Link to comment
Share on other sites

 

Har demontert rifla og inspisert alle delene. Ser veldig bra ut, men jeg la merke til at det er litt slark mellom upper og lower. Når jeg holder i forskjeftet og kolben kan jeg vrikke litt på den.

 

 

Helt normalt. Det finnes flere remedier for å ta inn slarken f.eks. ACCU-Wedge, men en ørepropp gjør samme nytten. Om det er nødvendig å ta inn slarken i det hele tatt er omdiskutert.

Link to comment
Share on other sites

Ok, ikke noe å bekymre seg over :) Takk for svar.

 

Vil benytte anledningen til å rose Practac for god service, kjøpshjelp og god pris. Hadde forventet å betale 10900 for bare rifla, men jeg fikk med tre 30 skudds magasin, et 10 skudds magasin, en reim, Bushmaster koffert og 40 Wolf skudd for den prisen. Dessuten var de meget hyggelige og spanderte en kopp kaffe mens papira ble fyllt ut :)

Link to comment
Share on other sites

Ok, ikke noe å bekymre seg over :) Takk for svar.

 

Vil benytte anledningen til å rose Practac for god service, kjøpshjelp og god pris. Hadde forventet å betale 10900 for bare rifla, men jeg fikk med tre 30 skudds magasin, et 10 skudds magasin, en reim, Bushmaster koffert og 40 Wolf skudd for den prisen. Dessuten var de meget hyggelige og spanderte en kopp kaffe mens papira ble fyllt ut :)

 

Trodde de ble levert standard med et 30 skudds magasin, reim og koffert?

Ser hvertfall sånn ut på sidene til Bushmaster. Mulig dette blir til ekstrautstyr når de kommer til Norge?

Men det var jo skikkelig hyggelig å legge med ekstra magasiner og skudd i tillegg :-)

Link to comment
Share on other sites

Ok, ikke noe å bekymre seg over :) Takk for svar.

 

Vil benytte anledningen til å rose Practac for god service, kjøpshjelp og god pris. Hadde forventet å betale 10900 for bare rifla, men jeg fikk med tre 30 skudds magasin, et 10 skudds magasin, en reim, Bushmaster koffert og 40 Wolf skudd for den prisen. Dessuten var de meget hyggelige og spanderte en kopp kaffe mens papira ble fyllt ut :)

 

Slapp du ut etter en kopp kaffe, bare jeg som drekker opp kanna når jeg er der på besøk da :wink:

 

Er vel ikke mange som yter så god service som Practac, bare positivt og si om de :D

Link to comment
Share on other sites

Jepp. Du kan ikke bytte upper under et stevne, men du kan velge hvilken upper som passer best. Er det for eksempel mye korte hold og raske skyteøvelser så er det kanskje en fordel med en lettere 16". Til stevner med lange hold så er kanskje 20" best.

 

215 kroner i gebyr + 7500 for ny upper med løp så har du nesten en ny rifle :)

Link to comment
Share on other sites

Hvis man skal kjøpe et nytt våpen, så er vell det vannskeligere å få en en upper?

Så klart en komplet 16 og en 20 er det optimale.

 

Hvis man tar seg bryet med og bestille i fra USA så får du den inn for 3-4 lapper.

 

Mente du det er vanskeligere å få tak i en upper, enn et nytt våpen?

 

Hvor får du kjøpt upper i USA som sender til Norge? Trodde de var gretne mot å eksportere slikt til privatpersoner....

Link to comment
Share on other sites

Hvis man skal kjøpe et nytt våpen, så er vell det vannskeligere å få en en upper?

Så klart en komplet 16 og en 20 er det optimale.

 

Hvis man tar seg bryet med og bestille i fra USA så får du den inn for 3-4 lapper.

 

Mente du det er vanskeligere å få tak i en upper, enn et nytt våpen?

 

Hvor får du kjøpt upper i USA som sender til Norge? Trodde de var gretne mot å eksportere slikt til privatpersoner....

 

Nei, jeg regnet med at det er lettere og få kjøpt en ekstra upper, en et ekstra våpen? Stemmer ikke det?

I USA er Brownell store på AR15, de eksporterer.

Link to comment
Share on other sites

Hvis man skal kjøpe et nytt våpen, så er vell det vannskeligere å få en en upper?

Så klart en komplet 16 og en 20 er det optimale.

 

Hvis man tar seg bryet med og bestille i fra USA så får du den inn for 3-4 lapper.

 

Mente du det er vanskeligere å få tak i en upper, enn et nytt våpen?

 

Hvor får du kjøpt upper i USA som sender til Norge? Trodde de var gretne mot å eksportere slikt til privatpersoner....

 

Nei, jeg regnet med at det er lettere og få kjøpt en ekstra upper, en et ekstra våpen? Stemmer ikke det?

I USA er Brownell store på AR15, de eksporterer.

 

De eksporterer ja, men kun de merkene som er registrert hos State Dept. OG kun .223 Rem. kamret løp.

Link to comment
Share on other sites

I Norge er det hvertfall enklere å kjøpe en upper en ny rifle. Hvordan det er i USA er jeg ikke sikker på. Tror det er upperen som er "våpenet" i usa. I Norge er jo loweren selve våpenet.

 

Det er det samme i USA som her, det er numerert lower og komplett våpen som er registrerings pliktig som våpen.

Link to comment
Share on other sites

I Norge er det hvertfall enklere å kjøpe en upper en ny rifle. Hvordan det er i USA er jeg ikke sikker på. Tror det er upperen som er "våpenet" i usa. I Norge er jo loweren selve våpenet.

 

Dette ble endret i ett lite tilgjenglig rundsskriv på vårparten i fjor, slik at upperen ble den reg.pliktige delen. Om det senere er blitt endret tilbake igjen, vites ikke, men har hørt noen rykter om at det ville skje...

Link to comment
Share on other sites

I Norge er det hvertfall enklere å kjøpe en upper en ny rifle. Hvordan det er i USA er jeg ikke sikker på. Tror det er upperen som er "våpenet" i usa. I Norge er jo loweren selve våpenet.

 

Dette ble endret i ett lite tilgjenglig rundsskriv på vårparten i fjor, slik at upperen ble den reg.pliktige delen. Om det senere er blitt endret tilbake igjen, vites ikke, men har hørt noen rykter om at det ville skje...

 

Jeg sitter med Bushmaster katalogen foran meg, og der er det skrevet at Komplett våpen og nummerert lower som krever tillatelse. Om den nye reglen som du refererer til ikke er oppdatert i katalogen deres vet jeg ikke.

Link to comment
Share on other sites

Busmaster sin katalog???

Den omtaler vle neppe norsk båpenlovgiving?

Det er forøvrig som andre har påpekt korrekt at det er Loweren som er FFL registreringspliktig i statene.

 

Det var ikke Norsk lovgivning jeg referete til fra Bushmaster katalogen så klart.

Der refererte jeg bare til USA loven som jeg har påpekt tidligere om at det er lowern og komplett våpen som er FFL Registrerings pliktig. upern/løp er vell registrerings pliktig våpen del i Norge, men det er sikkert letter og få innvilget en et nytt våpen.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Du skal først forsikre deg om at du har spent uppern ordentlig fast, da må du bruke en adapter laget for dette, den kan du kjøpe på practac for eksempel, eller du kan lage den selv, den skal holde uppern på samme måte som lowern gjør. Adapteren spenner du fast i en stor skruestikke, løsne så den lille ringen først, bruk så en oljefiltertang med gummirem på selve forskjeftet, det skal da kunne løsnes relativt greit.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Da har jeg fulgt hva som er "best".

Kjøpte en 20" Bushmaster og har kappet av 1" for så å sette på komp. Resultatet ble at nå veksler den ikke 55 grain ammo.

Med 55 grain kule og 24.5grain N135 kastet den skutt hylse ut, men sluttstykket gikk ikke langt nok tilbake for å hente ny patron fra magasinet.

Med 62 grain kule og 24.6 grain N11 (treg lot) fungerte det bra.

Fabrikkammo har jeg ikke prøvd, men dette er friske 223 ladninger, så da veksler den nok ikke med vanlig kjøpeammo......

 

Nå er ikke dette noe problem for jeg lader selv, men det er jo litt dumt at den har blitt kresen på ammo. Det vil jeg helst ikke.... nå er jeg hvertfall én erfaring rikere.

Link to comment
Share on other sites

Virker som problemet er noe annet enn den ene tommen du kuttet bort. Sjekk enden på gassrøret som er inne i låskassa, den bakerste delen kan bli slitt og tette dårlig. Sjekk også "gas key", delen som fører gass inn i sluttstykkebæreren, den kan gro igjen. Piperenser og nitrosolvent er medisin.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tenkte også det kunne være tett gassport eller dårlig tettning, men byttet om på ammunisjonene og den vekslet bestemt ikke 55 grain kula, men 62 grain kule funka supert. Til slutt fikk den 30 skudd med 62 grain ammo for å teste og da vekslet den på alle skuddene.

 

har ikke skutt mer enn ca 700 skudd siden dRifla en ble kjøpt for noen måneder siden, så tett gassrør burde ikke være et problem enda......men skal uansett ta en titt og finne frem tobakksrensen :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ikke noe ukjent fenomen dette, at børsa slutter å virke når man kapper den.

 

Det problemet var jeg klar over, men etter hva jeg har hørt kommer disse problemene når du kapper av 2". Jeg kappet derfor kun 1"... Da kan vi konstantere at problemet kan også oppstå ved kapping av 1".

Link to comment
Share on other sites

IKKE BOR!!!

 

den tommen du har tatt av betyr ikkeno, gassrør blir heller ALDRI tette. Gasstrykket i gassblokken, røret og nøkkelen på sluttstykkebæreren er mye høyere en du greier med en piperenser.

Misstenker sammenmonteringen ikke har vært helt etter boken, hva slags komp, har du montert?

Har du byttet noen andre deler?

 

Ihvertfall...borring er ikke lett reversibelt

Link to comment
Share on other sites

Nøkkelen på sluttstykkebæreren kan faktisk få ganske mye avleiringer, særlig ved bruk av russisk ammunisjon. Problemet nevnes også i militære manualer på andre siden av dammen, for ekempel Field Manual - US Army - TM 9-1005-249-10. Mener også slitt gassrør er nevnt der, dvs slitasje der det entrer nøkkelen.

 

Nå det gjelder bruk av bor strides de lærde, http://jprifles.com/1.4.6_gs.php Justerbar gassblokk er lurt om bor brukes.

 

Lettere vekt på sluttstykkebærer og/eller buffer vil også øke farten på delene.

Link to comment
Share on other sites

gassnøkkelen får en del karbon oppbygging ja, men tett :shock: aldri

ihvertfall ikke med såpass få skudd.

Gassrøret blir slitt i enden der det entrer nøkkelen, men ikke etter såpass få skudd.

Mere tro på at røret ikke står rett i glidekassen, etter montering.

Om du borrer får bærer og bolt større hastighet, med mere urolig våpen som resultat, dette går også ut over funksjoneringen, og pressisjonen, pga tidligere opplåsing.

Justerbare gassblokker er veien til mange raske ladegrep....

133 krutt er forøvrig litt raskt, i mange våpen. Og 135, eller 140 gir mere gass, og mere fart også forøvrig

Link to comment
Share on other sites

Jeg har tatt ned min tilsvarende med 1,5" og den har nå spist alt jeg har stappet igjennom den, mellom 4500 og 6000 skudd på 2 år (US, kina og filipinsk ammo). Funksjoneringsfeil har jeg hatt tre ganger og alle har vært magasinrelaterte - tror nok som F1G1 skriver, at noe har gått feil i sammenmonteringen...

Link to comment
Share on other sites

Det kan jeg finne ut når jeg kommer hjem, men tror nok ganske bestemt at du kan spare deg bryet, Dette er kjent "teknologi" fra produsenten, og han har neppe tatt feil bor i farta, hullet er forøvrig brosjet, etter boring.

Se etter hvordan enden på gassrøret entrer nøkkelen på bæreren, ta om nødvendig vekk bolten, og før bæreren i glidekassen, entrer den skjevt, må du løsne løpsmuttern og rette dette, aller helst sette i et nytt gassrør. Gassrøret tilpasser seg nøkkelen i den stillingen det er når du begynner å bruke våpnet, sliter den til.

Jeg bytter gassrør hver gang jeg har et løp ute.

Link to comment
Share on other sites

Gasshullet i løpet er målt til 0.090" dvs ca 2.3mm.

 

Gassrøret ligger rett i låsekassa, og det ser ut som om alt er i orden i den enden. Det er en del karbon som har bygget seg opp på utsiden av gassrørert hvor det møter gassblokka. Har sendt dama til ClasOhslon så hu skal kjøpe punsh sett så jeg får tatt ut gassrøret fra blokka og inspisert der :)

 

Har også fått tak i noe Remington 55 grain fabrikkammo, så skal teste det i morra.

Link to comment
Share on other sites

Gasshullet i løpet er målt til 0.090" dvs ca 2.3mm.

 

Gassrøret ligger rett i låsekassa, og det ser ut som om alt er i orden i den enden. Det er en del karbon som har bygget seg opp på utsiden av gassrørert hvor det møter gassblokka. Har sendt dama til ClasOhslon så hu skal kjøpe punsh sett så jeg får tatt ut gassrøret fra blokka og inspisert der :)

 

Har også fått tak i noe Remington 55 grain fabrikkammo, så skal teste det i morra.

 

 

Helt normalt at det blåser litt gass rundt blokka, skal være sånn.

Er ikke alltid like lett å få ut røret, uten å ødelegge det, karbonen du ser, legger seg som en tettning mellom røret og blokken, og gjør at det sitter godt fast. Skaff deg et nytt rør, om du skal ha det ut, bare tull å montere gamle rør på nytt, det koster en hundrings...

2,2-3mm er som det skal.

Link to comment
Share on other sites

Ok, takk for hjelpa.

Skal la være inntil jeg har testskutt med fabrikkammo.

 

Børsemakeren hadde tatt ut gassblokka ut uten å løsne på rørert i blokka, så da går jeg ut ifra at alt er i orden der. Er nok bare børsa som ikke liker den ladningen jeg hadde. Får håpe det virker med fabrikk.

Link to comment
Share on other sites

Da er børsa friskmeldt :)

 

Jeg er ikke helt sikker på hva det var, men etter demontering av gassystem og inspeksjon så funker rifla med all ammo. Til og med den hjemmeladde ammunisjonen som ikke virket vekslet fint i dag. Fabrikk 55grain virker også.

 

Skal jeg tippe på at det var noe så må det være gassrøret som ikke lå helt som det skulle, eller kanskje gassblokken var litt ute av posisjon.

 

Samme kan det være, for nå er alt fryd og fred før jul 8)

 

Takk for hjelp og støtte!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...