Jump to content

Hvordan "bygge" ulvesikker jakthund?


Buster

Recommended Posts

En tanke som leker i mitt hode.

Sikkert en langvarig prosess, men et sted må man begynne...

Jeg tenker da på å krysse frem et digert beist av en hund, som er større og strerkere enn en ulv, og som effektivt eliminerer ulv på sin vei.

Mine tanker er ca. noe sånnt:

Størrelse som en ulvehund, bygning som en jamthund, og hjerne som en tysk jakt-terrier. :P

Det ser ikke ut som styremaktene skjønner tegninga, så derfor må vi jegere tilpasse oss.

Noen som har noen tips, og forslag til kombinasjoner?

Link to comment
Share on other sites

Ideen og tanken er sikkert god den. Men det finnes hunder som det jaktes ulv med allerede, riktig nok finnes det ikke mye av den her på berget, dvs det finnes Gontja (eller hvordan det skrives) her men usikker på hvor vidt rette gener er arvet hitover.

 

Gontja (russisk støver) av rett avstamming jakter ulv så det holder i russland, det ryker riktig nok en og annen hund, det må du regne med når du jakter på det værste rovdyret i verden. Med det mener jeg ulv er ikke farlig alene, men en flokk med ulver er det ingen dyr i Nordisk fauna som stiller til veggs.. Gjerne avle frem et beist av en hund men det vil aldri hjelpe. Ulver jager og dreper bjørn, så jeg vi se den hunderasen som overvinner ulv.

Men som sagt, i Russland jakter de ulv med Gontja og lykkes med det. Nå skal det også sies at det er en lang prosess dette med å få bygd hunder som jager ulv, (har lest hvordan de bygger og psyker opp hundene til å takle ulv) så du må smøre deg med tålmodighet Buster:-)

Link to comment
Share on other sites

Vanskelig kombinasjon :wink:

Tror at pdd er det rovdyrskarp russerstøver som er det nærmeste du kommer det du beskriver...

Dette er iallefall løsningen Russerne sjøl har kommet frem til, da disse er avlet frem midt i ulveland..

 

Planlegger å starte å forhandle beskyttelsesdrakt for hund, der hele kroppen samt hals er beskyttet. Disse draktene vil på en stor hund veie rundt 2.5 kg.

Tror denne drakta sammen med en sterk og godt trent russer kan redusere risikoen en god del..

Link to comment
Share on other sites

:lol: har nok vært inne på tanken jeg og :D Som tankeekspriment er dette ein artig vri, men vil vel ta mange generasjoner å utvikle ein hund som har både størrelsen og den jaktlysta vi ynskjer oss. Er ikke helt sikker på at jeg ville ha en jaktterrier på 80 kg heller :shock:

 

Men gråbein er så rå at vi måtte nok krysse inn litt foxhound for å få dem til å jage i packs også.

 

Så kanskje foxhound for flokkjaging, jämt for standegenskaper og losmål, greyhound for fart og muskler og en dæsj med grand danoise for størrelse?

 

jaja, detter er min mix slik i hurten og sturten, skal tenke litt og kanskje jeg kommer med ent nytt forslag senere.

 

Litt artig den tanken der.

 

tulling

Link to comment
Share on other sites

Det er veldig trist at myndighetene ikke tar truselen mot firbente venner av oss jegere og friluftsfolk på alvor!

Jeg har lekt med de samme tankene som deg, men dette er nok utopi.

Leste for noen få år siden om en stor gråhund hann som var tatt av ulv, noen komentarer gikk på at det var merkelig at ulven hadde tatt en så stor sterk hund som er i stand til å forsvare seg selv. Nettopp her ligger problemet, det er helt rått parti. Ulven hadde vippet hunden overende og knust hele brystkassa på den med ett eneste bitt!

 

Tror ikke det finnes noen hund som kan klare en voksen hanulv, sånt finnes bare i eventyr og i fortellinbger fra folk som ikke vet hva en ulv virkelig kan klare om den vil.

Voksen ulv legger rutinemessig ned elg, også alene, ingen hund kan gjøre noe lignende.

Ulven har sterkere kjever med mye større tenner enn noen hund, den har instinkt og erfaring/forståelse for å drepe. Som eksempel kan det jo nevnes at ulv dreper sau med ett bitt, mens hunder må slite sauen i fillebiter før pelsdotten er død.

 

Jeg tror at en hund etter de standardene du ønsker deg vil være langt faligere i skogen enn ulven, og noe slikt ønsker ivertfall ikke jeg i mitt nabolag. Tenk å fått en slik fremed hund inn på fallet, og så at den begynte og yppe seg, man har jo ikke annet valg en å skyte!

Link to comment
Share on other sites

Voksen ulv legger rutinemessig ned elg, også alene, ingen hund kan gjøre noe lignende.

Ulven har sterkere kjever med mye større tenner enn noen hund, den har instinkt og erfaring/forståelse for å drepe. Som eksempel kan det jo nevnes at ulv dreper sau med ett bitt, mens hunder må slite sauen i fillebiter før pelsdotten er død.

 

Nå er dette OT men må korrigere deg litt, ulv dreper ikke sau med ett bitt den. Har sett ulvens herjinger i sauflokken (videosnutter fra SNO) og det er ikke et pent syn. Den biter der den får tak og slipper så sauen pines i hjel. Videre har jeg vært så uheldig at ved to tilfeller har det det gått en sau i hundekjeften... det gikk mye fortere enn det jeg så ved ulvetilfelle på video.

Link to comment
Share on other sites

Det er veldig trist at myndighetene ikke tar truselen mot firbente venner av oss jegere og friluftsfolk på alvor!

Jeg har lekt med de samme tankene som deg, men dette er nok utopi.

Leste for noen få år siden om en stor gråhund hann som var tatt av ulv, noen komentarer gikk på at det var merkelig at ulven hadde tatt en så stor sterk hund som er i stand til å forsvare seg selv. Nettopp her ligger problemet, det er helt rått parti. Ulven hadde vippet hunden overende og knust hele brystkassa på den med ett eneste bitt!

 

Tror ikke det finnes noen hund som kan klare en voksen hanulv, sånt finnes bare i eventyr og i fortellinbger fra folk som ikke vet hva en ulv virkelig kan klare om den vil.

Voksen ulv legger rutinemessig ned elg, også alene, ingen hund kan gjøre noe lignende.

Ulven har sterkere kjever med mye større tenner enn noen hund, den har instinkt og erfaring/forståelse for å drepe. Som eksempel kan det jo nevnes at ulv dreper sau med ett bitt, mens hunder må slite sauen i fillebiter før pelsdotten er død.

 

Jeg tror at en hund etter de standardene du ønsker deg vil være langt faligere i skogen enn ulven, og noe slikt ønsker ivertfall ikke jeg i mitt nabolag. Tenk å fått en slik fremed hund inn på fallet, og så at den begynte og yppe seg, man har jo ikke annet valg en å skyte!

 

Med noen års kryssninger så skulle det nå la seg gjøre å ale frem et skikkelig "dunderbeist", men om det er dette vi ønsker oss, løpe rundt i nabolaget blandt skoleungene, er en annen ting. Men man får ikke altid det man ønsker seg, og når myndighetene har lagt føringen for hva man IKKE får, så er det få alternativer igjen.

At man må ha 454 Casull'en hengede på hofta hele tiden når man håndterer hunden er jo en ting, som er upraktisk kanskje, men pytt....

Når man ser hva vedkomne som eide hundene som spiste opp guttungen til en kompis av meg, fikk som straff, så er jo ikke DET noe man behøver å være redd for. 8):wink:

(jadda, jeg er på kanten her og VET det! Men det er like fullt en sannhet!)

Link to comment
Share on other sites

Ulven hadde vippet hunden overende og knust hele brystkassa på den med ett eneste bitt!

Som eksempel kan det jo nevnes at ulv dreper sau med ett bitt, mens hunder må slite sauen i fillebiter før pelsdotten er død.

 

Er ikke enig. Finnen min som ble drept for tre år sia hadde kjempet en stund før den døde. Den hadde fått tak i og begynt å spise egne tarmer etter at ulvene hadde fått åpnet han...

 

Ulven er et feigt dyr som ikke vil risikere å skade seg om den kan unngå det. En enslig ulv vil trolig vike/ unngå klinsj ved møte med en skarp russerstøver. Er de i flokk blir selvsagt saken en helt annen.

Link to comment
Share on other sites

Det enkleste ville nok være å velge politikere ( det er stortingsvalg nå) som setter nødverge på dagsordenen de rødgrønne med hjernedøde Erik Solheim er ikke min kandidati så måte.

 

Får vi nødvergerett for hund som blir angrepet av ulv vil kanskje noen av problemulvene bli tatt av dage. det beste vil også være å jkate i ulvefritt område, om det da finnes noen igjen på østlandet

Link to comment
Share on other sites

Det enkleste ville nok være å velge politikere ( det er stortingsvalg nå) som setter nødverge på dagsordenen de rødgrønne med hjernedøde Erik Solheim er ikke min kandidati så måte.

 

Får vi nødvergerett for hund som blir angrepet av ulv vil kanskje noen av problemulvene bli tatt av dage. det beste vil også være å jkate i ulvefritt område, om det da finnes noen igjen på østlandet

 

SV er den sikre undergang for jegere, og mannfolk generellt! (Det er alt jeg har å si om politikk!) :?

Jada, å jakte i et ulvefritt område er faktisk blitt det eneste alternativet for meg, men jeg er dritt lei av å få tilbud om jakt, for så å oppdage at det er i ulveområde, slik at NEI automatisk blir svaret. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Planlegger å starte å forhandle beskyttelsesdrakt for hund, der hele kroppen samt hals er beskyttet. Disse draktene vil på en stor hund veie rundt 2.5 kg.

Tror denne drakta sammen med en sterk og godt trent russer kan redusere risikoen en god del..

 

Er det protector vesten du tenker på? Med pigger selvsagt?

 

www.hundskydd.se

 

Hva med en slik protector kombinert med en drakt som dekker buk og nakke som er laget av samme type materiale som stikkvestene vekterne bruker?

Link to comment
Share on other sites

Det ser ikke ut som styremaktene skjønner tegninga, så derfor må vi jegere tilpasse oss.

 

Det er nok riktig måte å møte ulvetidene som venter.

 

Når det gjelder det å ta fram en hund som er i stand til å stå i mot Gråbein, så tror jeg at du er nødt til å ta med Kaukasisk Ovcharka, men dette er ingen jakthund, da jeg regner med at du vil ha en sådan :D Det er en gjeterhund.

Hunden må ha styrke, hurtighet og villskapen til ulven og gjerne litt til, og da tror jeg det begynner å bli ganske håpløst :roll:

En tysk jaktterrier på 50-60 kg.... :shock:

 

Sammenligner møtet jeg hadde med alfahannen i Gräsmarkflokken, og det må bli en satans bikkje og et skikkelig beist.

 

Lykke til med fremtidige kombinasjoner og utprøving av disse. Terreng står til disposisjon her :mrgreen:

 

Edit: trykkleif

Link to comment
Share on other sites

Tro det eller ei Buster, men det er mennesker i denne verden som har startet på prosjektet ditt!

- Noe vanskelig avlarbeid, men noen har kommet lenger enn vi vil våge og tenke.

 

Hva man skal bruke i avlen er avhengig av hva man vil med hunden.

(Legger med glede merke til at folk foreslår bastarder :D:D )

 

- En eller flere skarp(e) Russerstøver, eller July/Trigg/Running walker/Stagg, ville helt klart drive en ulv uten problemer, men da må man i følge de som vet noe om dette, jakte på enslige ulver som vet at det finnes mennesker ute i terrenget. -De oppfører seg visstnok helt annerledes, enn ulver som er uforstyrret.....

 

- Hvis man ønsker en hund som jakter det viltet man vil jakte, men som berger seg bedre i forhold til ulven, så er det bare å bruke Russerstøver og Laika. Russerne har sinnsykt mye mer ulv enn oss, de mister en og annen hund til ulven, men det er ikke akkurat som om den rensker store områder for hunder.

 

- Hvis man skulle ha noe som ble effektivt innen ulvejakt og som i tillegg skulle gjøre HELE jobben, så tror jeg Echo's utgangspunkt, brukt sammen med en "decoy" dog ville vært det beste.

 

Nå er det vel ikke bare registrerte brukere på slike forum, så jeg vil bare presisere at dette er løse tanker fra min sin side, uten noen som helst motivasjon for å sette dette ut i livet, så lokale Lensmann: Ingen vits i å komme på besøk på grunn av dette!

Link to comment
Share on other sites

Planlegger å starte å forhandle beskyttelsesdrakt for hund, der hele kroppen samt hals er beskyttet. Disse draktene vil på en stor hund veie rundt 2.5 kg.

Tror denne drakta sammen med en sterk og godt trent russer kan redusere risikoen en god del..

 

Er det protector vesten du tenker på? Med pigger selvsagt?

 

www.hundskydd.se

 

Det stemmer.

Link to comment
Share on other sites

Er vel mulig at ein slik vest redder en og annen hund, men vil ein hund som har overlevd jakte etter en slik opplevelse? Blir resultatet at hunden slutter å jage så kan den vel ulven like godt drepe den med det samme så slipper jeg og gjøre det sjølv.....

 

tulling

 

 

En kompis hadde en finne som ble angrepet og skadet av ulv. Den jaktet som normalt etterpå den...

Link to comment
Share on other sites

Kjenner også en som har en harehund som ble angrepet å den jakter også som normalt etterpå men det tror jeg kommer ann på hvordan psyke hunden har, noen kan nok være ødelagt som jakthunder i den grad at de ikke tørr å gå særlig langt fra eieren i skogen.

 

Det var for øvrig peiler halsbandet som reddet denne hunden, den hadde tannmerker på begge sider av peilen i halsen så ulven måtte nok slippe lenge nok til av hunden stakk av.

Hunden kom spurtende inn til eieren å kastet seg inn bak stolsekken med ulven 5 sekunder bak i 6 meter lange sprang :shock:

 

Tror vi må gjøre noe med ulveproblemet i steden for å avle nye hunder...

 

Rune

Link to comment
Share on other sites

Størrelse som en ulvehund, bygning som en jamthund, og hjerne som en tysk jakt-terrier. :P

Det ser ikke ut som styremaktene skjønner tegninga, så derfor må vi jegere tilpasse oss.

Noen som har noen tips, og forslag til kombinasjoner?

 

Man kunne jo bare slippe løs en slik i marka? De funker sikkert på alt som har blod og puls (går sikkert etter ting uten puls også)

DogFromHell.jpg

 

Men den må vel bedøves mellom hver jakt tur, kan jo ikke ha slike i huset.....

Link to comment
Share on other sites

Kan jeg foreslå Sør Afrika`s svar på problemet, dvs en Boerboel!

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Boerboel

 

Med en vekt på opp mot 70 kg og brukt til å beskytte buskapen mot Leoparder og det man ellers finner i bushen! Ble også brukt til å beskytte at ingen stjal fra gruvene.

 

Evnt kan jo en slik røver brukes til å krysse med et eller annet rase. Ser for meg en Boerboel med agroen til en TJT :mrgreen:

 

2109805687_948a816080_o.jpg

 

Og for dem som kan Afrikaans selv om man burde ta hintet! :lol:

Link to comment
Share on other sites

Det er sånn dritt som ødelegger for oss alle :evil: , selv om det ikke er her, så vil motstandere bruke slikt for hva det er verdt verden rundt....(Burde være et tankekors for oss alle, angående hva som legges ut på y-o-u-t-u-b-e)

- Hva folk gjør i andre kulturer og land er det vel vanskelig å gjøre noe med, men slikt gjør at jeg får vondt i magen.

Hunder som tar ned vilt kan jeg forstå og forsvare i visse situasjoner, men disse hundene er jo hjelpesløse.... - Bite i rævva på ulven....., disse hundene burde høyst vært omskolert til harejakt.

 

Hans

Link to comment
Share on other sites

Beklager Bobcat123 at jeg ordla meg litt rart.

Mitt poeng var: - Hvis disse hundene visste hva de holdt på med, så hadde ulven vært død LENGE før det vi ser på klippet.

Jeg er dog helt enig med deg, siden hundene ER HELT HJELPESLØSE, så burde helt klart en av de "jeg ikke vil kalle jegere" gått frem og skutt ulven ved første mulighet.

 

Hans

Link to comment
Share on other sites

Mongolia har nå over 10.000, kanskje så mye som 20.000 ulv. Store deler av folket der lever nesten utelukkende på kjøtt og melk fra buskap og fangst. Tar en med i betrakninga at det ikke betales noen som helst kompensasjon for tapt buskap og at ulven ikke er fredet på noen måte sier det seg selv at det der er selvberging og ikke jakt. Så en gang en dokumentar derfra hvor de "hevnet" seg på ulv som hadde gjort grove innhogg i hesteflokken. Våpenene de hadde til rådighet hadde høyst sansynlig vært med i to verdenskriger, og terrenget talte ikke akkurat i jegerens favør det heller. Tipper de er ganske så fornøyde om bikkjene sparer dem for arbeidet og tar et gråbein innimellom, stygt eller ei.

Sier dog ikke at jeg ville forsvart det samme under andre omstendigheter :!:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...