Jump to content

Storm lighter


pumpehagle

Recommended Posts

Jeg digger Silva sin modell Helios :D

Har den ikke selv, men en kompis har den så jeg har vært på noen turer med denne.

Tenner i all slags vær, lar seg omtrent ikke blåse ut.

Og 169 spenn er ikke ille, synes jeg.

 

http://www.nautiskhandel.no/storefront.php?pid=1047

 

edit:

Så billig synes jeg den var at jeg bare bestillte den selv!

Måtte bare ha den når jeg så du kunne få den med Volvo OceanRace-logo på.

Er Volvo-fan på min hals :lol:

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker denne, har aldri opplevd at den ikke virker (bortsett fra den gangen jeg gikk tom for gass :oops: )

Du kan se hvor mye gass du har igjen, tåler 70 knop vind og er praktisk talt vanntett. Mye bedre enn en zippo etter min mening.

Jeg har den i lomma som de fleste andre, så har aldri testet om den fungerer når gassen holder minusgrader..

EDIT:Den har også en snor så du kan henge den rundt halsen

Cpt. Chaos: du må holde lighteren OPP NED når du fyller gass på den!

Link to comment
Share on other sites

Jeg digger Silva sin modell Helios :D

Har den ikke selv, men en kompis har den så jeg har vært på noen turer med denne.

Tenner i all slags vær, lar seg omtrent ikke blåse ut.

Pass på den lille glødetråden som ligger nedi flammeåpningen. Den tåler lite før den ryker, og da er lighteren død. Spør meg ikke om hvordan jeg har funnet ut det...

 

Og hva gjør du når det er minusgrader???
Putter den i bukselomma eller noe sånt. Innenfor tøy, nær kropp. Holder lighteren og gassen noen plussgrader, er det nema problema å ta den ut og fyre den i ti-femten blå. Og selvsagt har man noen vanlige fyrstikker evt. stormfyrstikker pluss en bit ripeflate i vanntett boks (f.eks. en gammel filmboks) nederst i sekken for sikkerhets skyld.
Link to comment
Share on other sites

Pass på den lille glødetråden som ligger nedi flammeåpningen. Den tåler lite før den ryker, og da er lighteren død. Spør meg ikke om hvordan jeg har funnet ut det...

 

Jepp, har ødelagt flere Helios'er på dette. En ødela jeg (uforsiktig), på en annen brant tråden av etter kort tids bruk. Derfor liker jeg ikke det designet der, med en tynn glødetråd over flammen. Har hatt litt bedre suksess med mere vanlige "jet"-brennere, de som har en keramisk dyse og kun trenger gnist i starten.

 

Ta ihvertfall med noe du er sikker på virker, som fyrstikker eller stormstikker, i tillegg.

Link to comment
Share on other sites

Jeg snakker av bitter erfaring, Cpt. Chaos :oops: Brukte sikkert en time med forsøk før jeg fikk med meg at den skal fylles opp ned :wink: Har sett litt på de lighterne på dx, noen av dem ser faktisk gode ut :!:

Jeg har som regel med meg vanlig lighter i reserve fyrstål henger på beltet.

Link to comment
Share on other sites

Wenger, det vil si de som lager lommekniver har et par stormlightere, har sett på en av de og det virka bra. Han som eide den mente den var mye bedre en Silvaen, han hadde hatt det tidligere. Koster runt 1100 skr i Sverige.

 

Har ikke sjekket kursene, men kan nok hende det blir billigere med en netthandel, se linken nedenfor.

 

http://cigars.bogarts.com.au/product.php?productid=17897

 

Edit: Fant faktisk en bedre side

 

http://shop.textalk.se/se/artgrp.php?id=8670&grp=257126

Link to comment
Share on other sites

Har prøvd silva sin ,går fort tom (liten tank) og jeg syns den var klumpete ,

kjøpte primus power lighter , hendig design , følger med snor og den har STOR tank .

Jeg fylte den opp før jeg gikk rondane stien i fjor ,brukte den hver dag i 26 dager og gikk IKKE tom

jeg kjøpte den på sportsnett i asker men veit att mange forhandlere har den .

 

http://www.primus.se/Templates/Pages/3_ ... ionId=5888

Link to comment
Share on other sites

Jeg har prøvd flere stormlightere type gass som de selger på sportsbutikker, men den eneste jeg har funnet som fungerer pålitelig er den som XXL selger, Champ tror jeg den heter. Fikk den i gave, så jeg vet ikke pris eller noe, det står iallfall Champ på den. Den er gjerrig på drivstoffet og fungerer bra i vind. Den leveres med snor slik at den henger rundt halsen innenfor klærne, og da er problemet butan/kuldegrader eliminert. :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Når jeg tilfeldigvis datt innom denne tråden igjen, så kan jeg fortelle at etter 3 års tildels hard bruk i all slags vær, så har den Champ-lighteren fungert helt utmerket! Bare hold den varm nok vinterstid, og med nok gass. Det er den blå lighteren på dette bildet, snora er tatt av her.

 

575239_3210026934364_1554351916_n.jpg

Link to comment
Share on other sites

Har en gass brenner fra jula som har slengt rundt i jakkelomma i nærmere et år nå(har jo dasket borti et og annet uten at den har gått i oppløsning så selv om den er billig så er den ikke spesielt skrøpelig), virker fremdeles like fint og den tåler at den er på i mer enn et par sekunder av gangen.

http://www.jula.no/butangassbrenner-213054

213054-jpg.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...