Jump to content

Kjøttpriser


losn1990

Recommended Posts

Tar 250 kr kg og da er steika surret og pakket i vakum,samt merket! Tar 150 kr kg for biffdeig.Indrefilet og ytrefilet beholdes av meg,samt all biffer. Har smaksgaranti på kjøttet og lar det henge minst 55 døgngrader,kjøttet blir ikke mørt på 40 døgngrader på Vestlandet!

 

Da sitter jeg igjen med både profitt,billig jakt og det beste kjøttet! :lol::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Hva når dere selger foredlet kjøtt da? Sitter her med en halv fryser med vakumpakket steik, mørbrad, bankebiff, flatbiff, ytrefilet etc. har allereden solgt en del, men mistenker at prisen er litt lav så jeg vil gjerne ha noen inputs fra dere så jeg eventuelt kan justere prisene.

 

NB: Dette er elgkjøtt.

Link to comment
Share on other sites

Så forleden en annonse i Aftenposten fra Nordås Gardskjøtt.

Eksempel fra annonsen:

 

35 kg pakker med "alt" (ikke beinfritt) kr 109,- pr kg for elg

125,- for rein, 135,- for hjort.

Karbonadedeig av elg kr 119,- pr kg

Elgsteik kr 189,- pr kg

Grytekjøtt elg kr 159,- pr kg

Hjortesteik kr 219,- pr kg

 

Vårt lag skyter mer elg enn det vi klarer med selv og selger videre for det vi betaler grunneier selv(90 kr pr kg), dog minimum halve dyr.

Denne prisen er nok i nærheten av hva som noen er villig til å betale.

Skal man selge fryserferdig kjøtt av elg til noenlunde selvkost (da tar jeg selvsagt ikke med hva jakta faktisk koster!) er det bare å ta utgangspunkt i pris til grunneier, trekke av ca 30 % på slaktevekta for voksne dyr, noe mer for kalv, legge på 10 til 15 kr pr kg for utgift til slakter.

 

I Trøndelag ble det tidlig i høst inntaksstopp hos slakteriene som tar i mot viltkjøtt pga manglende omsetning. Disse har vanligvis betalt rundt kr 70 pr kg for elg.

 

Ting tyder altså på at prisene på viltkjøtt har beveget seg i overkant av hva makedet er villig til å betale.

Da står det igjen å se om dette gir seg utslag på prisene på storviltjakta etter hvert.

 

Dessuten, med de store problemer det mange steder er å få fylt hjortekvota tror jeg vi vil se at prisene på denne jakta vil falle kraftig i mange områder.

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg med grunnlag i prisene hos Løiten hjorteoppdrett ser på forskjellen i kvalitet hos hjort og elg ved å dele kilosprisen for kjøttdeig (regner med 100 kr/kg for elg og 140 kr/kg for hjort hos hjorteoppdrettet) kommer jeg frem til en faktor på 0,714285714. Prisene blir da som følger:

Kjttpriser.jpg

 

Disse prisene vil jeg si er litt i høyeste laget og en må nok belage seg på å justere disse ytterligere ned. Men vi selger jo VILTkjøtt i motsetnig til oppdreterne, noe en også bør ta med i regnestykket.

Link to comment
Share on other sites

Overfor Ola og Kari Forbruker, ja.

 

Overfor Bagatelle, nei... :wink:

 

Å sette stempelet "ekte jakt-vilt" på kjøtet kan nok hjelpe litt på marknadsføringa mot enkelte grupper. Om det er skilnad på den reelle kvaliteten i favør "jakt-vilt", der stridast dei lærde. Eg trur uansett mange ville fått problem i ein blindtest.

 

I hvilken grad det gjelder hjort skal jeg ikke uttale meg om, men jeg smaker stor forskjell på "havreelgen" fra Østfold kontra fjellelgen i Trøndelag. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
moskus

Moskuskjøtt hørtes veldig spennende ut. Er det mulig å få en beskrivelse av moskuskjøtt - hva kan det sammenlignes med?

 

 

Moskuskjøtt har samme konsistens som storfekjøtt men smaker mer av sau... Det er nydelig kjøtt og personlig mener jeg det er mye bedre enn reinsdyr.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...