Jump to content

Hvilken kikkert til langhold


kåre-kanon

Recommended Posts

Er skrevet 600 tråder om dette. Kanskje er et søk på sin plass. Ordene "langhold" og "kikkert" burde rekke et stykke. Den nyeste tråden er her: http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=24&t=24832&p=275673&hilit=hensoldt#p275673

 

 

Kort erfaringer:

justering 0.1mrad

stort justeringsområde

solid

mildots av en eller annen sort

parallaksejustering

først og fremst skarpt glass

Er ingen vits i å fortelle at du ikke trenger 25x forstørrelse eller zoom, det er dessuten en smakssak.

 

Google de aktuelle kikkertene for tester, du finne mye på Snipercentral, Snipershide og Snipercountry og snipersparadise... Se på oppgitte data på OpticZone eller lignede steder.

Søk og lær.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Er skrevet 600 tråder om dette. Kanskje er et søk på sin plass. Ordene "langhold" og "kikkert" burde rekke et stykke. Den nyeste tråden er her: http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=24&t=24832&p=275673&hilit=hensoldt#p275673

 

 

Kort erfaringer:

justering 0.1mrad

stort justeringsområde

solid

mildots av en eller annen sort

parallaksejustering

først og fremst skarpt glass

Er ingen vits i å fortelle at du ikke trenger 25x forstørrelse eller zoom, det er dessuten en smakssak.

 

Google de aktuelle kikkertene for tester, du finne mye på Snipercentral, Snipershide og Snipercountry og snipersparadise... Se på oppgitte data på OpticZone eller lignede steder.

Søk og lær.

 

K

 

Prøver igjen

 

Har søkt og 600 tråder er MYE LESING.

 

Dessuten, ingenting slår egne erfaringer. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ærlig talt? Spar ei stund til slik at du kan hoppe opp på neste trappetrinn hva kikkertsikter angår. Aller helst, spar det dobbelte og kjøp en dyr Zeiss, Swarovski, Premier Reticles eller S&B - da har du en kikkert du neppe trenger å skifte ut på 10-20 år.

 

Men er det urealistisk å kjøpe kikkert til 20-25 000 de nærmeste månedene, så burde du i alle fall vurdere neste trappetrinn. På 0-500m vil du nesten garantert være fornøyd med Bushnell'n (tror ikke du burde satse på Sightron), men når du begynner å passere 6-7-800... Da begynner ting å endre seg. Du vil da fort merke forskjellene i oppløsning (hvor Zeiss ER bedre enn S&B - og det sier jeg som S&B-bruker), og spesielt på hvor nøyaktige og repeterbare klikkene er. Hvis ikke klikkene dine er nøyaktige kan du egentlig bare drite i å skyte på langhold. Det er den harde sannheten.

 

Hvis børsa kommer om 6 mnd er det kun en ting du burde gjøre; spare til kikkert i 6 mnd til. En sykt bra kikkert er en investering. En billig kikkert på verdens beste børse blir fortsatt bare en middels dårlig løsning på langt hold. Ei middels børse med en BRA kikkert kan gi deg mye moro frem til du kan investere i ei BRA børse. Og siden du har valgt et bra 1000m kaliber... ikke gå for en dassrull med linser fra gamle colaflasker :wink:

Link to comment
Share on other sites

(Tror ikke du burde satse på Sightron)

Som hovedimportør av dette merket, er jeg bare litt spent på hvilket grunnlag anbefalingen er basert på?

Mvh Bjørnar/ www.jaktfall.no

 

Ærlig talt? Spar ei stund til slik at du kan hoppe opp på neste trappetrinn hva kikkertsikter angår. Aller helst, spar det dobbelte og kjøp en dyr Zeiss, Swarovski, Premier Reticles eller S&B - da har du en kikkert du neppe trenger å skifte ut på 10-20 år.

 

Men er det urealistisk å kjøpe kikkert til 20-25 000 de nærmeste månedene, så burde du i alle fall vurdere neste trappetrinn. På 0-500m vil du nesten garantert være fornøyd med Bushnell'n (tror ikke du burde satse på Sightron), men når du begynner å passere 6-7-800... Da begynner ting å endre seg. Du vil da fort merke forskjellene i oppløsning (hvor Zeiss ER bedre enn S&B - og det sier jeg som S&B-bruker), og spesielt på hvor nøyaktige og repeterbare klikkene er. Hvis ikke klikkene dine er nøyaktige kan du egentlig bare drite i å skyte på langhold. Det er den harde sannheten.

 

Hvis børsa kommer om 6 mnd er det kun en ting du burde gjøre; spare til kikkert i 6 mnd til. En sykt bra kikkert er en investering. En billig kikkert på verdens beste børse blir fortsatt bare en middels dårlig løsning på langt hold. Ei middels børse med en BRA kikkert kan gi deg mye moro frem til du kan investere i ei BRA børse. Og siden du har valgt et bra 1000m kaliber... ikke gå for en dassrull med linser fra gamle colaflasker :wink:

Link to comment
Share on other sites

(Tror ikke du burde satse på Sightron)

Som hovedimportør av dette merket, er jeg bare litt spent på hvilket grunnlag anbefalingen er basert på?

Mvh Bjørnar/ www.jaktfall.no

 

Beklager! Min feil. Jeg blandet Sightron med Simmons. Skal ærlig innrømme at jeg var så skråsikker at jeg ikke sjekket og/eller tenkt meg om - noe jeg selvfølgelig burde ha gjort.

 

Har aldri hatt tid bak en Sightron så jeg har ingen formening om hvordan de er (men ser etter litt googling at det stort sett bare er positive kommentarer) - og kommer neppe til å få det. Derimot Simmons...! :x Er bare glad det ikke var mitt.

Link to comment
Share on other sites

Den er grei, ble bare litt overrasket iom at langholdskyting er noe av det Sightron er meget anerkjent for over dammen:)

Sightron SIII 8-32x56 har blandt annet slått Nightforce BR 8-32x56 i akkurat langholdskyting.

 

Si fra viss du noen gang skulle trenge kikkert der Sightron kan oppfylle spesifikasjonene dine, gir bestandig pengene tilbake garanti ved kjøp av Sightron, har ennå ikke fått de i retur :)

 

Jakthilsen Bjørnar/ www.jaktfall.no

Link to comment
Share on other sites

Vi har solgt en del sikter av forskjellige merker, også til profesjonelle brukere, for å bruke et slik uttrykk.

 

Det eneste merke vi til dags dato ikke har fått en eneste negativ tilbakemelding på av over nevnte brukergruppe, er Hensholdt. Alt annet går i stykker, før eller senere.

Har man et budsjett på max kr 10000 gir vi samme råd som MagnusEJ - et innlegg vi støtter 100% - spar i 6 mnd til. En må nok opp i prisklassen kr 20000+ for å få et kvalitetssikte som holder mål mekanisk og optisk.

 

Vårt mer eller mindre kvalifiserte råd.

Lykke til uansett hvilktet merke du velger.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Leupold vx 3 8-25x50- Long Range Target Riflescope.

Kan anbefale den på det varmeste.

har og prøvd tidliger, før jeg kjøpte vx3-en, Leupold Mark 4 6,5-20 x 50 LR/Tacktical.

 

Leupold er det sikte jeg synest er best for meg. Har prøvd mye opp gjennom årene men leupold er mitt valg.

 

Du vil aldri angre.

 

å så er de billige

 

 

Are

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Er ikke utelukkende imponert over Leupold, mest pga kravet til øyeavstand.

Tar for lang tid under "raske" serier å finne korrekt øyeavstand og unngå "blackouts" i kantene, et problem som man ikke nødvendigvis innser er til stede før man har hatt kikkerten en stund og har prøvd annet.

Dette er da MKIV det er snakk om. Ellers er kikkerten helt grei men i den prisklassen er NF etter min mening bedre, av de nevnt her som jeg har erfaring med.

Link to comment
Share on other sites

Dersom du kan strekke deg til 14600,- lar det seg gjøre å få en Nightforce NXS 5,5-22x56mm mrad zero-stop hit fra USA...

Det sikte er mer egnet til vanlig lanholdsskyting enn BR modellen.

Forstørrelsesområde 5,5-22x56mm som skulle dekke de flestes behov på forstørrelse....

Jeg hører mange sier at du ikke trenger mer enn 16x , og det er nok sant, men jeg sier heller ikke nei takk til litt mer...

 

Etter mitt syn (som eier av mye Zeiss-optikk) er NF av det beste til formålet når du ser på pris opp mot bruken.

 

Ja, optikken i Hensoldt er mye bedre, men optikken i NF er tilstrekkelig! Dessuten så er mekanikken i NF MEGET god. Det teller mest. I forsvaret har de hatt flere Hensoldter som har tatt kvelden, så de er ikke perfekte de heller :wink:

 

Når det gjelder prisbildet må du opp rundt 25.000,- for en S&B PMII og noen lapper til for en Hensoldt. Forskjellen mellom NF og de er ikke verdt 10.000,- eller mer! :roll:

 

Sightron er nok heller ikke noe dumt valg. Jeg endte på NF, men de er sikkert verdt en titt.

 

For min del tar jeg heller litt av differansen på prisen på siktene og koster på meg et litt bedre løp.

 

Lykke til med valget ditt!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...