Jump to content

Måkejakta 2009


Ilatad

Recommended Posts

Har lagt merke til at Måker er undervurdert vilt å jakte på..

Jeg synes den fortjener en egen tråd her så folk kan legge inn erfaringer og historier, så kanskje flere starter å jakte litt måke ;)

 

Selv har jeg skutt 1 måke iår og har lurer på en liten ting. Kommer de andre måkene tilbake etter at det er skutt en måke? jeg så iallefall ikke flere måker den helga :oops:

Link to comment
Share on other sites

Måker skal være veldig god mat, iallefall i følge far min, som har ete det i sin ungdom. Det var også ein blindtest med et kokkepanel, som meinte at måker var ein av dei betre fuglene og undervurdert. Men du må ta ungfugl, eller havmåker, sånn at du ikkje bruker gamle individ og søple måker....Men eg har ikkje hatt spesiell lyst til å teste det ut, det må eg sei. Har meir eit hat forhold til dei kvite møkkafuglene... :oops::twisted:

Link to comment
Share on other sites

har bare prøvd å spise måke en gang, men la meg haste til å innrømme at jeg overhode ikke er kokk...

Det smakte rusten øks!

Jeg hadde flådd og tatt ut bryststykkene med en gang fuglen var skutt, så jeg håpet det skulle være greit,men det egnet seg ihvertfall ikke å steke dem i panna med salt og pepper.

saus hadde jeg ikke for anledningen, mye mulig det hadde hjulpet.

 

Måker tar jeg først og fremst som viltstell.

Link to comment
Share on other sites

jeg og Petter her på forumet hadde en artig seanse en høst for noen år siden da de tok andreslåtten kom det en stor flokk med måke...etter en halvtime lå det 24-25måker og en kråke foran oss :D

 

opplevde de som veldig lettskutte..brukte lerdueskudd på oppimot 35-40m på det drøyeste.

Link to comment
Share on other sites

Satt og postet etter gås og ender i helga da en stor svartbak som flygende forbi. Den så meg og begynte og varsle omgivelsene fra toppen av traversen på høyspenten ca100m fra meg...... Blei irritert på den tullingen av en måse, så jeg snudde meg rundt med 22wmr`n sikta litt høyt på fugln(for sikkerhesskyld) og trykte av......

Den datt uten en bevegelse. Skuddet traff i halsgropa :twisted:

Fant forøvrig ut at svartbak er en STOR fugl :)

Link to comment
Share on other sites

Fant forøvrig ut at svartbak er en STOR fugl :)

 

Den kan bli skikkelig svær, har skutt noen som har vært noen orntlige beist.

Skal se om jeg får plinka ned noen måken til helga :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Måkejakt ja.. Når jeg er ute på andejakt så hender det nok at det faller en måke i ny og ne :)

Men drar aldri ut for å jakte måke. De egner seg best til å øve litt på haglesvingen osv.

 

Svartbaken er SVÆR ja. Jeg har skutt flere eksemplarer hvor vingespennet har vært 1.7m

(samme som en kanadagås)

 

Noen som vet hvordn man tilbereder måke? Kunne jo vært artig å prøve en måkebiff!

Link to comment
Share on other sites

Fjær fløy til alle kanter etter begge skudd. Disse beista er ganske hardskutte? Den suste som et helvete videre og ut av syne. :(

 

Ved treff for langt bak kan det ryke fjær. Ofte hører jeg folk si at de hørte de traff men måka fløy avgårde. Det som er tilfelle da er at de treffer vingene som har stor flate og har stive/harde fjær. Lyden minner om teppebanking og gir inntrykk av at disse fuglene er ekstremt hardskutte.

 

Måker er vel dessuten blandt de fuglene som beskytes minst fra sidene og mest underifra, noe som gir stor eksponering av vingene.

 

 

-L-

Link to comment
Share on other sites

Måkene (hvertfall i ungfugldrakt) er rimelig lettskutte, men trikset er å bruke Grove hagl, str 1,2,3 i stål er bankers. Måkene har som lipitor skrev over her ekstremt stor overflate når man skyter dem nedenfra. Dermed skal det mye til for at de "finner et hull i svermen". Jakter man med ok ammo i grove størrelser, kan man gjerne drøye holdet overraskende mye, måkene detter som fluer for det. Har jakta endel på søppelfylling, der tar vi som regel måkene nedenfra på mellom 20 og 45m (!) Jeg tror nok str. 4-5-6 ikke vil ha nok anslagsenergi på litt drøyt hold, jeg har hvertfall erfart at 1er funker bra :)

Kommer måka sakte over trenger du ikke dra mer foran en til nebbet ca

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Endelig et emne der jeg har noe å fare med :-)

Jeg jobber selv på en søpplefylling og har skutt en 4-500måker fra ifjor sommer til nå.

Vi har lov å skyte måke hele året hos oss, pgra av at de er regnet som skadedyr.

Arbeidsplassen sponser oss med skudd til vår kjære gamle 16kaliber! Sponset også den lokale jakt å fiskeforeningen med 3000patroner til måke utrydding.

Måka kan være litt hardskutt om den sitter på bakken, men lufta ramler de som regel ned, selv på litt druge hold.

Hos oss kommer vi veldig tett på måkene, da de er vant med maskinene våres. Jeg har faktisk klemt ihjel måker med skuffen på hjulasteren.

Koste meg ifjor sommer, da jeg kjørte komprimator maskin på søpplefyllingen med hagla i fanget å tusenvis av måker rundt meg.

Da kunne jeg skyte 20-40 stk på en god dag.

Har stortsett brukt 3'er hagl, men noe leirdue ammo på korte hold

På søpplefyllingen stikker måkene av etter at man har fått skutt, men de kommer tilbake innen et par timer.

Dette kan være spesielt for oss, da måkene stort sett må på søpledynga for å finne mye mat. (bor innenlands)

 

ÅJA!! Måker kan bli SVÆRE!!

Link to comment
Share on other sites

Ja :-) Jeg synes det er kjempe artig, å ha muligheten for å skyte litt i arbeidstiden. Måkene er ikke veldig godt likt her, siden de spiser søppel å driter syre,,

Noe båteiere med dyre kalesjer ikke er så begeistra for. Hvis en måkeklatt sitter på bilen litt for lenge, så tar det faktisk lakken.

Link to comment
Share on other sites

Jo, har testet med 22 og lydemper, men måkene blir ikke sittende gitt. selv om det ikke smeller, så "smeller" kula litt når den treffer noen i flokken. Å da skvetter de andre å stikker av. Så fort 3-4måker blir skremt å letter, så følger resten etter :-(

Å de fuglene er faktisk ikke dumme. hvis jeg går ut med hagla så de ser den, så stikker de. men har jeg ikke hagla i hånda, så sitter de.

Link to comment
Share on other sites

Trikset jeg bruker når jeg driver avskyting av byduer på lagre og møller osv. er at jeg prøver å unngå å skyte på fuglene som sitter i flokk. Konsentrerer meg først om fuglene som sitter litt for seg sjøl, slik at selve hovedflokken ikke får med seg hva som skjer, og dermed blir sittende. Flokkfuglene er de siste som blir skutt på. Men dette avhenger selvfølgelig at fuglene faktisk sitter litt spredt.

Link to comment
Share on other sites

Måkene har utrolig godt syn og det virker som de tolker oppførselen din.

Setter du der rolig ned og peker børsa mot dem så stikker de. Men hvis

du setter deg ned slik du ellers ville og ser en annen vei så blir de sittende

(-(-.(-.-(-.-)-.-).-)-)

 

heilt sant :) dei gangene eg skal skyte måse med rifla går eg berre opp til der eg skal skyte nett som vanleg, då sitter dei, men vist eg begynner å snike seg på plass er dei 'long gone' er derfor de nesten er umuleg å få skutt skarv vist de sitter måser på samme skjæret :evil:

Link to comment
Share on other sites

Måse er bra, som mat, som åte og som dummyer under øvelse! Selvsagt skal man passe på at måse man har tenkt å tilberede som mat er ungmåse eller måse av typen som holder til utaskjærs! Følg linken:

 

 

Ikke værst som mat. Noen minutter i eddik hadde gjort susen, men det er bare en erfaring rikere til neste gang det suser en måse i bakken med en "2èr" i brystet!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 11 months later...

Er det fare forbundet med å skyte eksempelvis en voksen fiskemåse/gråmåse - og steke brystfilèten _godt_ ?

Jeg tenkte jeg skulle jakte litt i Bergensområdet, men regnet med at jeg ikke måtte ut i øygarden for å ta en måse....? Må jeg det? Bør jeg så langt ut?

Link to comment
Share on other sites

Er det fare forbundet med å skyte eksempelvis en voksen fiskemåse/gråmåse - og steke brystfilèten _godt_ ?

Hva slags fare er det du tenker på? Og hvorfor er godt uthevet? Er ikke fler parasitter i måke enn i andre fugl som spiser fisk, om det er det du tenker på.

Link to comment
Share on other sites

Det er nok fordi han synes en måke som har levd på råttne blåskjell, soltørket sel og annet snacks fra fjæra høres mer apetittvekkende ut enn en måke som har levd på kottelettbein, muggent brød og gårsdagens kebab på søppelfyllinga :mrgreen:

I virkeligheten er det nok ikke så veldig stor forskjell på måker, det eter alt som ligner på mat uansett hvor de er og det aller meste de spiser er nok bedre enn det svinekottelettene er laget av.

Link to comment
Share on other sites

Steker man kjøttet så må det vel være godt nok? Greitnok at de eter alt mulig, men det er jo ikke som om at du åpner brystfilèten og finner en råtten kebab... møkket går da ut lortefallet også hos fugl.... :?

 

Men en annen ting: man bør vel være ganske rask med å flå måka? Fjerne fett o.s.v. slik at kjøttet blir bra?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...